میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ خبر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۳
 
 
قطب‌الدین صادقی:
تئاتر به دست دلال‌های بی‌سواد افتاده است

بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما درپی تداوم هنجارشکنی‌های گسترده در حوزه تئاتر که واکنش برخی از مراجع تقلید را درپی داشته و همچنین وفور تئاترهای لاکچری و بازشدن بساط پولشویان به حوزه نمایش گفت: تئاتر امروزه به دست دلال‌هایی افتاده که نه سواد دارند و نه اشرافی به حوزه فرهنگ، نه مردم را دوست دارند و نه آینده کشور برایشان اهمیتی دارد و تنها درپی پول‌اندوزی هستند.
قطب‌الدین صادقی افزود: تحولات اجتماعی در کشور ما باعث شده تا تئاترهای پول محور مثل قارچ رشد کنند. بعد از دوران دفاع‌مقدس و گذر از دوران سازندگی توجه بسیاری افراد از معنویت به سمت مادیات رفت و خیلی از افراد دست‌شان در جیب نهادهای دولتی رفت و یک شبه مولتی‌میلیاردر شدند؛ اختلاس و رانت‌خواری بیداد کرد و قشر نوکیسه‌ای به وجود آمدند که نمی‌دانستند با این پول‌های بادآورده چه کنند.
وی ادامه داد: این قشر نوکیسه دنبال کاری می‌گشت تا بتواند خود را با آن کار سرگرم کند؛ توجه آن‌ها کم‌کم به حوزه سینما جلب شد و سپس به حوزه موسیقی و تئاتر و اپرا و... هم ورود پیدا کردند تا اینکه طی سال‌ها و ماه‌های اخیر آنقدر قدرت گرفتند که اغلب حوزه‌ها را اشغال کردند. این قشر هر چقدر پول بیشتری بدهد جاه‌طلبی‌اش بیشتر ارضا می‌شود. آن‌ها دنبال فرهنگ انتقادی و آگاهی‌بخشی نیستند و تنها درپی تفنن و سرگرمی‌اند. برایشان سینما و تئاتر و اپرا فرق نمی‌کند و فقط می‌خواهند تفریح کنند و با بازیگرانی که دوست دارند عکس یادگاری بگیرند.
بازیگر فیلم سینمایی «یتیم خانه ایران» خاطرنشان کرد: امروزه قدرت دست این‌هاست و از آنجا که دولت و مسئولان هم سیاست فرهنگی مردمی ضعیفی دارند به این افراد بیشتر پر و بال می‌دهند! متأسفانه مسئولان ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که طبقات متوسط و ضعیف جامعه هم حق دارند بتوانند از مواهب حوزه فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند. امروزه طبقات پایین جامعه هیچ جایی در حوزه فرهنگی و هنری ندارند و طبقه‌ای که با پول همه چیز را می‌سازد در همه جا همه کاره شده است!
بازیگر سریال‌های تلویزیونی «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» تأکید کرد: دولت هم کاملاً خود را کنار کشیده و دیگر حمایتی از هنر واقعی نمی‌کند؛ دولت در حالی که موظف است همانند کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین برای تولید آثار فرهنگی و هنری یارانه در نظر بگیرد و در خدمت رونق فرهنگی و اعتلای ذوق هنری باشد کاملاً خود را به بی‌خیالی زده و هیچ کاری انجام نمی‌دهد.
این مدرس دانشکده‌های «هنر و معماری» و «صداوسیما» در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: کمبود سالن‌های دولتی باعث شده تا تئاترهای خصوصی راه‌اندازی شوند؛ تالار وحدت که پیش از این تالاری دولتی بود امروزه مانند «گاراژ» شده برای هر شب اجرا ۱۲ میلیون تومان پول می‌گیرد و به همین علت هم برایش مهم نیست چه کسی و با چه هدفی در این تالار کار اجرا می‌کند. آیا آقایان نمی‌دانند که این تالارها متعلق به بیت‌المال است و نباید به این صورت در آن کاسب کاری راه بیندازند؟
این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: بنده الآن بیش از ۲۰ سال است که نتوانسته‌ام در تالار وحدت اجرا داشته باشم؛ چچون دلال ندارم و از دلال بازی متنفرم حق و کار و نفس کشیدن و زندگی نباید داشته باشم؟
وی افزود: تئاتر ما کارش به جایی رسیده که برای چاپیدن پول از مردم چهره‌های سینمایی و تلویزیونی را می‌آوردند و آن‌ها را قطار می‌کنند و در عوض جای حضور افراد مطرح و معتبر و شایسته را در تئاتر تنگ کرده‌اند. زندگی هنرمندان متعهد تئاتر عمیقاً به خطر افتاده و تنها تک و توک کسانی هستند که همچنان با رنج کار می‌کنند اما به نسبت گذشته خیلی حضورشان کمتر شده و حمایتی نمی‌شوند.
صادقی افزود: این آقایان از کجا می‌آورند که ۱۰ میلیارد تومان پول تبلیغات شهری برای نمایش‌های‌شان می‌دهند درحالی‌که بودجه برگزاری تئاتر فجر ۲-۳ سال قبل تنها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده؟ چطور این‌ها می‌توانند ۵ برابر بودجه مهمترین جشنواره تئاتری کشور فقط پول تبلیغات خیابانی بدهند؟ این پول‌ها از کجا می‌آید؟ پولشویی؟ پول‌پرستی؟ پول‌اندیشی؟ سینماپرس

کد مطلب: 107504
 
Share/Save/Bookmark