شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
کد مطلب : 115028
«چالش قانون» پژوهشها و مطالعات انجام شده پیرامون فساد اداری و اقتصادی را معرفی (۱۱۲) میکند:

میثاق مقابله با فساد در تحول قانونگذاری سنتی!؟

اشاره: اقتصاد هر جامعه، محل ظهور و بروز همه متغیرهای فعال و متاثر از جهان بینی، آرمان ها، ارزش ها، فرهنگ، سیاست و قوانین اداره شوون مختلف آن است. امور اقتصادی در واقع خروجی و دستاورد پنهان و آشکار اسناد فرادست و ایده آل های هر ملت است که از طریق سلسله مراتب اختیارات و قوانین به بدنه و کف جامعه و زندگی مردم می رسد. فساد اداری و اقتصادی بیش از آنکه معلول فرآیندهای معیوب اقتصادی باشد تحت تاثیر شرایط سیاسی و فرهنگی جامعه است. مهم ترین علت فساد اداری و اقتصادی، تسلط اندیشه و عمل ناکارآمد از طریق قانونگذاری سنتی و ناکارآمد بر اداره امور گوناگون جامعه است که زمینه سوء استفاده زیاده خواهان را فراهم می کند. در شناسنامه تحقیق موضوعاتی چون عنوان، نگارنده، سال انتشار، شاخه علمی، روش مطالعه و محل چاپ تحقیق قید شده است و سپس علل و عوامل، پیامدها، راهکارها و نتیجه گیری هرتحقیق بصورت خلاصه آمده است. «چالش قانون» پیشاپیش از ارائه نظرات سازنده عموم اندیشمندان و نخبگان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی پژوهش های انجام شده در حوزه فساد اداری و اقتصادی می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۲۹
عنوان: بررسي گرايش دانشجويان به فساد اداري و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن (مطالعه دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر كرمان)
نگارنده: هادي حسن دوست فرخاني و ليلي يزدان پناه
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: مسائل اجتماعي ايران
نتيجه گيري
در اين تحقیق تلاش شده است با رويکرد بازدارندگي از جرم، نگرش دانشجويان به مسئله اجتماعي فساد اداری بررسي و عوامل جامعه شناختي مؤثر بر اين پديده اجتماعي شناسايي و تبیین شود. تکنیك جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است و نمونه آماری شامل ۴۰۶ نفر از دانشجويان دانشگاه شهید باهنر كرمان در سال تحصیلي ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ است، همچنین برای تحلیل داده ها از تحلیل واريانس و رگرسیون چندمتغیره متناسب با فرضیات استفاده شده است. نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه نگرش دانشجويان به فساد اداری به عنوان متغیر وابسته در حالت كلي، خنثي و بي طرفانه است و تنها ۳۳ درصد از كل پاسخگويان نسبت به اين پديده نگرش منفي دارند كه اين امر خود مي تواند به عنوان زنگ خطری برای مسئولان اجرايي كشور در نظر گرفته شود. در واقع حتي اگر وضعیت پاسخگوياني كه نگرشي خنثي و بي طرفانه را اتخاذ كرده اند كنار بگذاريم، همچنان ۲/ ۱۵ درصد از پاسخگويان نگرش مثبت به فساد اداری دارند. از سوی ديگر، وضعیت پاسخگويان از لحاظ متغیرهای اجتماعي نیز مطلوب نبود و پاسخگويان در قبال غالب متغیرهای مستقل تحقیق موضعي بینابین اتخاذ كرده بودند كه حاكي از وضعیت نه چندان مطلوب اجتماعي است، به طوری كه در باب متغیرهای تعلق اجتماعي، تعهد اجتماعي، همبستگي اجتماعي و پاي بندی به ارزش های مذهبي، پیش بیني مي شد كه پاسخگويان موضعي قطعيتر و برتر اتخاذ كنند. همچنین در اين تحقیق راهکارهايي پیشنهاد شده است كه عبارتند از:
۱. معناداری رابطه بین نگرش به فساد اداری و عوامل جامعه شناختي گويای اين موضوع است كه هرچقدر بستر اجتماعي بهتر بتواند كنشگران را در خود هضم كند و به پیکره نظام اجتماعي پیوند زند، همبستگي اجتماعي و احساس تعلق و تعهد به ديگران افزايش پیدا مي كند كه نتیجه آن تقدم خیر جمعي بر منفعت شخصي است و در چنین زمینه ای احتمال انجام اعمالي خارج از چارچوب عرف جامعه از سوی كنشگران پايین مي آيد.
۲. پايین بودن سطح آگاهي و اطلاعات دقیق پاسخگويان از چیستي شاخص های فساد اداری ايجاب مي كند كه برای آگاه سازی كنشگران از مصاديق و نمونه های فساد اداری و اطلاع رساني كامل و به دور از سانسور پیامدها و آسیب هايي كه جامعه در قبال انجام آنها متحمل مي شود بکوشیم.
۳. بالا بودن میانگین نگرش مثبت به فساد اداری در بین آقايان و متأهلان، خود گويای اين مطلب است كه مردان به دلیل زمامداری خانواده به كمك اقتصادی بیشتری نسبت به زنان و مجردان نیاز دارند و لازم است حركت دولت در دادن تسهیلات به كارمندان مرد و متأهل پررنگتر از زنان و مجردان باشد.
۴. تعلق و تعهد كنشگران به فرهنگ و ارزش های اجتماعي در سطح ملي موجب افزايش وفاداری آنها به اجتماع ملي مي شود و زمینه منفي شدن نگرش به فساد اداری را فراهم مي آورد، چرا كه در اين صورت حفظ مرزهای گروه و منافع گروهي حائز اهمیت و اولويت مي شود. بنابراين هرچقدر تعلقات فرد به هويت جمعي در سطح ملي افزايش يابد، تمايل به فساد اداری نزد كنشگران كاهش مي يابد.
۵. بايد دانست كه تفکیك درست و صحیح منافع عمومي و ملي از منافع شخصي و فردی و توجه هر چه بیشتر به باروری حس احترام به منافع عمومي و جمعي ضرورت دارد.
۶. تقويت كنترل بیروني و دوری از هرگونه مسامحه از سوی مسئولان جامعه در برخورد با قانون شکنان و افشای نام آنان هزينه انجام اين عمل را نسبت به سود آن افزايش مي دهد و كنشگر خطر انجام آن را نمي پذيرد.
۷. تقويت شادكامي ملي جهت تقويت خودپنداره و مبارزه با نگرش مثبت به فساد اداری.
۸. تقويت ارزش ها و هنجارهای معنوی و اخلاقي حاكم بر جامعه و برنامه ريزی برای نهادينه كردن اين اصول اخلاقي در نهاد كنشگران جهت تقويت كنترل دروني در افراد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۰
عنوان: مطالعات جرم شناسي تخلفات و فساد اداري (در كاركنان سازمان فرهنگي- تفريحي شهرداري اصفهان)
نگارنده: محمد فرجي ها و حسين جوادي
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: رفاه اجتماعي
راهکارها
پیشنهادها در رابطه با عوامل فرهنگي و اجتماعي: ارائه برنامه های آموزشي/ طراحي و اجرای برنامه های اجتماعي (تشويق كارمندان و شهروندان به ارسال اطلاعات، آزادی مطبوعات در ارائه گزارش و افشاگری فساد اداری و اقتصادی، بهبود وضعیت معیشتي كاركنان دولت، تقويت نهادهای مدني در نظارت بر نهاد قدرت و دستگاه های اجرايي، سیاست زدايي نظام اداری و اقتصادی)، در خصوص عوامل شخصیتي: استفاده از سازوكارهای مبتني بر كنترل دروني/ توجه به عوامل شخصیتي كارمندان توسط مديران و پیش بیني و برگزاری دوره ها و برنامه های آموزشي و فرهنگ سازی غیرمستقیم با هدف تقويت فرهنگ مشاركت جويي و مشاركتپذيری، تقويت جامعه پذيری و الگوسازی شخصیتي برای كارمندان و مسئولان اجرايي، در خصوص با عوامل حقوقي: اصلاح قوانین مرتبط با سازمان ها و نهادهای دولتي و غیردولتي/ پیش بیني نظام نظارت و ارزيابي (تشکیل نهاد مستقل و دائمي برای مبارزه با فساد اداری و اقتصادی ضمن اصلاح نظام نظارت و بازرسي و بهینه سازی نظارت و كنترل).
نتيجه گيري
اين مقاله با هدف بررسي عوامل مؤثر بر تخلفات و فساد اداری در سازمان فرهنگي- تفريحي شهرداری اصفهان انجام شده است. نمونه آماری ۲۱۴ نفر از كاركنان سازمان مذكور و روش جمع آوری اطلاعات از طريق پرسشنامه بوده است. نتايج حاكي از آن است كه فرهنگ فردگرايي، فرهنگ مصرف گرايي، فرهنگ ارتباطي و عوامل حقوقي همگي بیش از سطح متوسط در بروز تخلفات و فساد اداری نقش دارند. همچنین فرهنگ مصرف گرايي، عوامل حقوقي، فرهنگ فردگرايي و فرهنگ ارتباطي به ترتیب بیشترين رتبه ها را در بین عوامل مؤثر بر تخلفات و فساد اداری به خود اختصاص داده اند. همچنین نتايج حاكي از آن است كه بین نظرات پاسخگويان برحسب متغیرهای سن، میزان تحصیلات و وضعیت شغلي تفاوت معناداری مشاهده نمي شود و تنها در بعد جنسیت، تفاوت معنادار و به نفع زنان است. به نظر مي رسد يکي از عواملي كه نقش بسزايي در عدم مبارزه كارآمد با فساد داشته باشد رجحان منافع فردی بر منافع ملي است، در همین خصوص نتايج حاصل از تحقیق نیز نقش عوامل فردگرايي بر فساد اداری را تأيید كرده است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۱
عنوان: جنبه هاي عوام گراي سياست كيفري ايران در قبال فساد اقتصادي
نگارنده: سيدحسين حسيني و ليدا اسماعيل زاده
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: رفاه اجتماعي
نتيجه گيري
پیگیری سیاست های كیفری عوام گرا در مبارزه با فساد اقتصادی سبب شده در بسیاری موارد امنیت گرايي بر ملاحظات اقتصادی پیشي گرفته و جرم انگاری و كیفرگذاری در سیاست كیفری ماهوی با اصول بنیاديني همچون اصل قانوني بودن جرائم و مجازات ها همخواني نداشته باشد. تشکیل يا پیش بیني سازمان ها و ساختارهای جديد مبارزه با فساد اقتصادی پس از وقوع رويدادهای مجرمانه، بدون تبیین دقیق وظايف، در بسیاری موارد واكنشي شتابزده به فساد اقتصادی بوده و حتي كارآيي لازم را نخواهد داشت. عدم پیش بیني مرجع تخصصي رسیدگي، عليرغم دغدغه مبارزه سريع با فساد اقتصادی و در نقطه مقابل پیش بیني راهکارهايي جهت رسیدگي سريع و خارج از نوبت، در كنار سیاست تشهیر مجرمان، از مصاديق عوامگرايي مبارزه با جرائم اقتصادی در سیاست كیفری ايران است. بي ترديد موازين دادرسي عادلانه در چنین شرايطي، از تهديد مصون نخواهند بود. ارتباط تنگاتنگ شیوع فساد اقتصادی و كاهش مقبولیت عمومي اگرچه امری انکارناپذير است، اما اين امر به معنای كارآمد بودن تدابیر عامه پسند و زود بازده در كنترل مفاسد اقتصادی نیست. با توجه به اينکه بزهديده نهايي مفاسد اقتصادی شهروندان هستند، ارائه برآوردهای نظام عدالت كیفری به مردم، تمايل آنها به واكنش های سختگیرانه مقطعي را كاهش خواهد داد. بهره گیری از نظريات اقتصادی ضمن اينکه مستلزم هماهنگي و اهتمام سیاست گذاران تقنیني، قضايي و اجرايي است، مانعي مهم بر سر راه عوامگرايي كیفری مي باشد. به نظر مي رسد راهکارهای ذيل بتواند در راستای يك مبارزه مؤثر و كارآمد راهگشا واقع شود:
۱. تداوم ارتکاب مفاسد اقتصادی در كشور ما نشانگر آن است كه سیاست های كیفری كوتاهمدت و مقطعي در قبال اين جرائم كارآيي لازم را نداشته و ضروری است سیاست های اتخاذ و اجرا شده در جرائم مزبور ارزيابي علمي شوند تا دستیابي يا عدم دستیابي به اهداف به روشني تبیین شوند. از اين رو پیش بیني راهکارهايي برای ارزيابي سیاست كیفری از ضروريات مبارزه مؤثر در اين زمینه است.
۲. كاهش نقش تصدي گری دولت و افزايش سطح رفاه اجتماعي سبب اعتماد بیشتر شهروندان به سیاست گذاران در كنترل فساد اقتصادی و در عین حال سلب امکان سوء استفاده عوام گرايان خواهد شد. از اين رو تلاش در جهت ارتقای وضعیت معیشت مردم و پیش بیني سیاست های اقتصادی سنجیده از موانع اصلي نفوذ عوام گرايي كیفری به حوزه كنترل فساد اقتصادی خواهد بود.
۳. اطلاع رساني و پاسخگويي در زمینه مفاسد اقتصادی به ويژه چرايي وقوع آنها ضمن سلب امکان گمانه زني رسانه ها و بدبیني مردم سبب مي شود افراد جامعه درک جامعتری نسبت به زوايای مختلف فساد اقتصادی و علل اصلي ارتکاب آن كسب كرده و در نتیجه ديدگاه واقع گرايانه تری در زمینه رويارويي با اين پديده داشته باشند، راهکاری كه در ممانعت از اتخاذ روش های زودبازده و مقطعي بسیار مؤثر بوده و سبب حمايت بیشتر مردم از پاسخ هايي با اثربخشي بیشتر خواهد شد.
۴. هماهنگ عمل كردن سیاست گذاران تقنیني، اجرايي و قضايي در به كار بستن شیوه های مؤثر و علمي مبارزه با فساد اقتصادی مانعي مهم بر سر راه عوام گرايي خواهد بود. عدم انسجام و هماهنگي لازم میان نهادهای متولي اين مهم سبب مي شود حتي در صورت پیش بیني تدابیر سنجیده و مؤثر، فقدان اثربخشي و كارآيي اقدامات گريزناپذير باشد.
۵. به نظر مي رسد اگرچه به كار بستن نظريات كارشناسان و متخصصان مستلزم اختصاص منابع و هزينه های بیشتر در سیاست گذاری پیرامون كنترل فساد اقتصادی است اما برآورد اين روش ها سبب اعتماد بیشتر افکار عمومي به سیاست گذاران و دولتمردان و حمايت آنها از پاسخ هايي با اثربخشي بیشتر خواهد شد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۲
عنوان: تحليل نقش عوامل بنيادي بر توزيع درآمد با تأكيد بر نقش فساد
نگارنده: ابراهيم رضايي و آيسا عليزاده حصار و زهرا صالحيان
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: اقتصاد
روش: كاربردي
محل چاپ: مدلسازي اقتصادسنجي
نتيجه گيري
اين مقاله با استفاده از داده های تابلويي و روش تخمین گشتاورهای تعمیم يافته به بررسي و تحلیل نقش عوامل تعیین كننده توزيع درآمد از جمله اثرات فساد بر نابرابری درآمدی در يازده كشور منتخب منطقه خاورمیانه و شمال آفريقا طي سال های ۱۹۹۶- ۲۰۱۰ پرداخته است. برای اين منظور از شاخص درک فساد برای اندازه گیری فساد، متغیر ضريب جیني به عنوان شاخص توزيع درآمد و همچنین متغیرهای نرخ رشد جمعیت، نرخ رشد تولید ناخالص ملي سرانه، شاخص باز بودن تجارت و نرخ ثبت نام در مدارس متوسطه به عنوان ديگر متغیرهای توضیحي مؤثر بر توزيع درآمد استفاده شده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد متغیرهای تولید ناخالص داخلي سرانه، رشد جمعیت و وقفه اول ضريب جیني تأثیر مثبت و معناداری بر توزيع درآمد در كشورهای مورد مطالعه دارند. در حالي كه ضرايب برآوردی متغیر درجه باز بودن تجاری و تحصیلات اندازه گیری شده با درصد ثبتنام در مقطع متوسطه، مثبت اما به لحاظ آماری بي معنا مي باشند. همچنین شواهد تجربي به دست آمده از تحقیق بیانگر رابطه مثبت فساد و نابرابری درآمدی در كشورهای مورد بررسي است. به اين معنا كه افزايش فساد مي تواند يکي از عواملي باشد كه منجر به گسترش شکاف درآمدی در اين دسته از كشورها مي شود. همچنین میزان اثرگذاری متغیر فساد و رشد جمعیت در مقايسه با ديگر متغیرهای به كار گرفته شده در مدل بیشتر است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۳
عنوان: عوامل بازدارنده فساد اداري از نگاه اميرالمؤمنين علي عليه السلام
نگارنده: علي رضاييان و حامد اسدالله زاده
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: مديريت
روش: توصيفي
محل چاپ: اسلام و پژوهش هاي مديريتي
راهکارها
راهکارهای امیرالمؤمنین علي (ع) برای جلوگیری از فساد در سازمان حکومت و نظام اداری،
عوامل رواني و رفتاری: تقويت ايمان و باورهای ديني/ حق محوری،
عوامل سازماني: گزينش كارگزاران صالح و توانا/ بركناری كارگزاران فاسد/ قاطعیت توأم با مدارا/ انضباط اداری و ايجاد تشکیلاتي برای نظارت بر عملکرد كارگزاران،
عوامل فرهنگي و اجتماعي: تغییر نگرش كارگزاران نسبت به مسئولیت و وجدان كاری/ كنترل و نظارت اجتماعي،
عوامل سیاسي: قانونگرايي و عدم تبعیض در برخورد با فاسد/ شفافیت گرايي، عوامل اقتصادی: نظام اداری و مالیاتي/ تأمین نیازهای اقتصادی كارگزاران صالح/ پرهیز از دادن امتیازات ويژه و رانت/ ممنوعیت هديه و رشوه/ مبارزه با انحصارگرايي و انحصارطلبي.
نتيجه گيري
هدف مقاله حاضر معطوف به ذكر راهکارهای حضرت علي (ع) در مبارزه با فساد اداری است كه در بخش راهکارها ذكر گرديدند.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۴
عنوان: رابطه حسابرسي عملکرد با كاهش فساد اداري از طريق افزايش شفافيت، بهبود پاسخگويي و ارتقاي اعتماد و درستي
نگارنده: اكبر اعتباريان و مصطفي عمادزاده و علي روحاني
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: حسابداري
روش: توصيفي
محل چاپ: دانش حسابرسي
راهکارها
راهکارهای مربوط به افزايش شفافیت: دسترسي آزاد به اطلاعات نحوه انتخاب پیمانکار، آيین نامه ها و دستورالعمل های انجام معاملات و كلیه خدمات ارائه شده توسط دستگاه های اجرايي/ تهیه گزارشات حسابرسي عملکرد در كلیه بخش ها (تملك دارايي های سرمايه ای، هزينه ای، نحوه انجام معاملات، تشکیلات و روش ها و خط مشي های كلي دستگاه )/ مشخص كردن استراتژی ها، اهداف، برنامه ها و خط مشي های دستگاه های اجرايي و توجیه كاركنان نسبت به آنها و اطمینان از درک آنها، راهکارهای مربوط به بهبود پاسخگويي: توجیه كاركنان و مديران واحدهای مختلف نسبت به گزارش دهي از روند انجام امور مربوط به حوزه كاری خود و فرهنگ سازی در خصوص اين امر/ مديران بايستي بر اساس مباني علمي، به تجزيه و تحلیل گزارش های حسابرسي عملکرد (صرفه اقتصادی، كارآيي و اثربخشي) بپردازند تا بتوانند بهتر پاسخگوی صاحبان حق باشند./ ارتقای سطح علمي مديران برای ارتقای پاسخگويي/ طراحي سیستمي برای پاسخ به سؤالات و رسیدگي سريع و عادلانه به شکايات در دستگاه های اجرايي/ قانونمند كردن روش هايي مانند نشست های پرسش و پاسخ يا حق طرح سؤال در نشريه ها و سايت های داخلي دستگاه های اجرايي، راهکارهای مربوط به ارتقای اعتماد و درستي: حذف قوانین و مقررات زائد و متناقض در يك بازنگری جدی/ وضع قوانین ساده و گويا به منظور كاستن از تفسیرپذيری قوانین/ تقويت كنترل های داخلي در همه بخش ها.
نتيجه گيري
در اين تحقیق، رابطه حسابرسي عملکرد به عنوان رويکرد علمي و كارآمد در نظارت، بر كاهش فساد اداری از طريق افزايش شفافیت، بهبود پاسخگويي و ارتقای اعتماد و درستي مورد بررسي قرار گرفته است. جامعه آماری اين تحقیق شامل حسابرسان ديوان محاسبات، كارشناسان بودجه، حسابداران، ذیحسابان و مديران امور مالي، رئیس، مديران كل و عامل دستگاه های اجرايي و شركت های دولتي اصفهان بوده كه از نمونه ای به حجم ۲۶۹ نفر استفاده شده و از طريق پرسشنامه جمع آوری اطلاعات انجام گرفته است. نتايج حاكي از آن است كه استفاده از حسابرسي عملکرد صرفه اقتصادی، كارآيي و اثربخشي، باعث افزايش شفافیت اطلاعات، بهبود پاسخگويي و ارتقای اعتماد و درستي خواهد شد و همچنین بین شفافیت اطلاعات، بهبود پاسخگويي و ارتقای اعتماد و درستي ناشي از حسابرسي عملکرد صرفه اقتصادی، كارآيي و اثربخشي با كاهش فساد اداری رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. علاوه بر اين، مطابق نتايج، شفافیت اطلاعات ناشي از حسابرسي صرفه اقتصادی و كارآيي، بهبود پاسخگويي ناشي از حسابرسي اثربخشي و ارتقای اعتماد و درستي ناشي از حسابرسي صرفه اقتصادی، بر كاهش فساد اداری مؤثرتر از ساير متغیرها بوده اند.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۵
عنوان: سلامت اداري و راه هاي مبارزه با فساد اداري
نگارنده: محمدتقي مصباح يزدي
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: مديريت
روش: توصيفي
محل چاپ: اسلام و پژوهش هاي مديريتي
نتيجه گيري
جوامع مختلف، با توجه به نوع نظام مورد پذيرش خود، شیوه هايي را برای سلامت اداری خود تدوين و مورد اجرا قرار مي دهند. توجه به گرايش های افراد مورد گزينش، آموزش های لازم قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای قوانین از جمله اين شیوه هاست. در نظام مردم سالاری ديني، افزون بر موارد فوق و دقت و حساسیت در گزينش ها، تعهد اخلاقي و پاي بندی به دين و آموزه های ديني، تقوا و ملکه دروني و تشويق ها و تنبیه ها از جمله مواردی است كه برای نیل به سلامت اداری بسیار مهم و حائز اهمیت است. سه عامل برای جلوگیری از فساد اداری لازم است: اول در گزينش دقت بیشتر شود و روی عامل تعهد اخلاقي تکیه شود، دوم، تشويق و پاداش و سوم، مؤاخذه و برخورد. علاوه بر اين فرهنگ سازی و ارائه آموزش های لازم برای اطلاع از قوانین و مقررات ضروری است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۶
عنوان: بي انضباطي و قانونگريزي: در جست و جوي طرحي نو براي حاكميت قانون در ايران
نگارنده: محمد رضايي
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: راهبرد اجتماعي فرهنگي
نتيجه گيري
به نظر مي رسد بايد مسئله قانون در كشور از منظری وسیع تر يا در چارچوبي گسترده تر مطرح شود كه در آن حاكمیت قانون، نه پیروی از قانون در مركز توجه قرار گیرد. در اين مقاله كوشش شده است تا نشان داده شود مسئله قانون نیازمند برخي مركززدايي هاست. مركززدايي از دولت به عنوان قهرمان حاكمیت قانون در جامعه يکي از مهم ترين آنهاست. بايد به جای جامعه ای مـنظمتر از جامعه ای پاسخگوتر سخن گفت. مفهوم جامعه پاسخگو در معنای موسع آن موردنظر است كه دولت و شهروندان را دربرمي گیرد و به شفافیت و تعهدات اجتماعي طرفین اشاره دارد. حاكمیت قانون را مي توان امری فني ديد كه با تغییر برخي سازوكارها مي توان آن را تقويت كرد. در اين مقاله از زاويه دو مفهوم پاسخگويي و شفافیت به اين مسئله نگاه شده است. در واقع اين تحقیق به دنبال راه هايي است تا جامعه (در معنای موسع آن اعم از دولت و مردم) به سمت پاسخگويي و شفافیت بیشتر میل كند. در اين مقاله دو راهبرد بنیادين در همین راستا ذكر شده است:
۱. به سوی جامعه ای داده بنیان: داده ها امروزه همسنگ نفت و طلا در برنامه ريزی های كشور بايد مهم شمرده شود. هر مقدار كه در مورد سرمايه گذاری در حوزه هايي مانند نفت علاقمنديم، ناگزير، در مورد تولید داده های بزرگ هم بايد مشتاق باشیم كه نیاز مبرم اداره جامعه است. هدف از اين راهبرد، سوق دادن كشور به سوی جامعه ای داده بنیان است. ذيل اين راهبرد بنیادی چند راهبرد ملي مي توان پیشنهاد كرد: الف) تقويت نظام بوروكراتیك از طريق فرآيندهای تکنولوژيك غیرشخصي ساز اطلاعاتي و ارتباطاتي، ب) راهبرد ملي: غني سازی و تقويت زيرساختهای موجود نظام قضا برمبنای فناوریهای اطلاعاتي و ارتباطاتي،
۲. جامعه مدني قوی، دولت پاسخگو: ذيل اين راهبرد بنیادين راهبرد ملي نظارت عملکرد مقامات دولتي و دستگاه های اجرايي از طريق تقويت سازوكارهای مبتني بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیار حیاتي است. يکي از روزنه های اصلي فساد و قانونگريزی، ناشي از نبود شفافیت لازم در كشور در سوء استفاده های مقامات و دستگاه های اجرايي مربوط است. راهبرد ملي ديگر، پاسخگوسازی دولت الکترونیك به منظور بازسازی و افزايش اعتماد شهروندان است، به ويژه در مورد جوامعي كه بي اعتمادی به دولت شاخص های مهم به شمار مي رود، اين راهبردی مؤثر مي تواند باشد.
يکي از روزنه های اصلي فساد و قانونگريزی، ناشي از نبود شفافیت لازم در كشور در سوء استفاده های مقامات و دستگاه های اجرايي مربوط است. راهبرد ملي ديگر، پاسخگوسازی دولت الکترونیك به منظور بازسازی و افزايش اعتماد شهروندان است، به ويژه در مورد جوامعي كه بي اعتمادی به دولت شاخص های مهم به شمار مي رود، اين راهبردی مؤثر مي تواند باشد
در نظام مردم سالاری ديني، افزون بر موارد فوق و دقت و حساسیت در گزينش ها، تعهد اخلاقي و پاي بندی به دين و آموزه های ديني، تقوا و ملکه دروني و تشويق ها و تنبیه ها از جمله مواردی است كه برای نیل به سلامت اداری بسیار مهم و حائز اهمیت است. سه عامل برای جلوگیری از فساد اداری دقت در گزينش دقت، تشويق و پاداش و مؤاخذه و برخورد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۳۷
عنوان: نقش فرهنگ سازماني در پيشگيري از بروز فساد اداري
نگارنده: احمد فخري خياوي و اميررضا بابازاده و مقصود خسروي
سال انتشار: ۱۳۹۳
شاخه: علوم تربيتي
روش: توصيفي
محل چاپ: اصلاح و تربيت
راهکارها
تقويت كار گروهي در سازمان ها و جلوگیری از فردگرايي به طوری كه افراد در معرض تعهدات كار گروهي قرار گرفته و از فردگرايي منفي و تصمیمات فردی در اعمال رفتار ناسالم كاسته شود/ آموزش قبل از ورود و آموزش حین خدمت در پیشگیری و كاهش فساد اداری/ اشاعه فرهنگ های مناسب و مطلوب در چارچوب های غیررسمي و اثرگذار.
نتيجه گيري
فرهنگ سازماني و الگوهای رفتاری مطلوب نقش برجسته ای در ارتقای سلامت نظام اداری و رابطه معناداری با كاهش فساد اداری دارد و در واقع نوعي تعهد و احساس مسئولیت و ارزش سازماني نسبت به كاركنان و افراد سازمان به دست مي دهد و بي شك چنین رويکردهايي بیش از منافع شخصي و فردی آنان است و در واقع اين رويکرد، اصلي به نام میثاق سلامت را در سازمان سبب مي شود. 

نویسنده:دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcewn8zvjh8z7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی