تنها نگاهی به لیست فیلمهای پرفروش سینمای ایران حاکی از آن است که فیلمهای کمیک جایگاهی ویژه در این لیست دارند. سرلیست فیلمهای پرفروش سینمای ایران بیشک سینمای متعلق به مسعود دهنمکی است که با بهرهمندی از ادبیات کمدی، مفاهیم دینی و انقلابی را به سینما منتقل کرد و توانست در پنج فیلمی که تاکنون ساخته و همواره از بیان کمیک بهره برده بیش از ۲۸میلیارد تومان از گیشه سینمای ایران را به فیلمهای خود اختصاص دهد. غیر او اما از پرفروشهای دیگر سینمای ایران میتوان به کلاه قرمزی و بچه ننه، ورود آقایان ممنوع، خوابم میاد، دایره زنگی، توفیق اجباری، چارچنگولی و ... اشاره نمود که با متنی کمیک در باشگاه میلیاردیهای سینمای ایران حضور یافتند.
امسال هم دو فیلم پرفروشتر نوروز یعنی معراجیها و طبقه حساس که تا به حال مجموعا بیش از ۶ میلیارد فروش داشتهاند نیز کمدی هستند. اما در این میان فیلم طبقه حساس که حتی در برخی ایام اکران گوی سبقت را از رقیب خود ربوده و به فروشی بیشتر در برخی روزها از جمله ۱۲فروردین رسیده است، و حاصل سرمایهگذاری حوزه هنری سازمان تبلیغات است، اساسا فیلمی است با شوخیهای متعدد اروتیک و طرح اولیهای که از ابتدا بیننده را درگیر چنین مباحثی میکند. آیا به راستی اگر شوخیهای جنسی این فیلم حذف شوند آنگاه چقدر از جذابیت آن باقی میماند و نویسنده در نگارش فیلمنامه را چقدر بیمایه جلوه خواهد کرد.
این که اساسا مردم ایران فیلمهای شوخیدار را میپسندند و بسیاری با نگاهی تفریحی و گذران اوقاتفراغت در سینما حضور مییابند و پول خرج میکنند تا بخندند نکتهای قطعی است اما در این میان نگاهی به مباحث و شوخیهای مطرح شده در فیلمهای کمدی پرفروش موید این نکته است که فیلمهایی که در راس پرفروشهای سینمای ایران قرار دارند حاوی مباحثی اروتیک هستند که از قضا موجب استقبال نسبی مخاطب شده و جیب بسیاری از عوامل تولید و پخش فیلم را هم سنگینتر نمودهاند. اما آیا به راستی این همان اتفاقی فرهنگی است که باید برای مخاطب و گیشه سینمای ایران پیش آید؟
مردم ایران اسلامی با پیروزی در انقلاب سال ۱۳۵۷ توانستند این انقلاب فرهنگی را مهمترین انقلاب قرن جلوه دهند و موجب تاسی بسیاری از مردم آزادیطلب و استقلال جوی جهان شوند تا با گام نهادن در جای پای مردم انقلابی ایران قلههای افتخار و پیروزی را درنوردند و یکهتاز شوند.
اما این سوال باقی است که به راستی علت پرفروشتر بودن فیلمهای کمدی دارای مضامین اروتیک چیست؟ این نکتهای است که باید به آن اندیشید و سهم تاثیرگذارانی از جمله مدیریت فرهنگی اعمال شده در سالهای اخیر، فیلمسازان و فیلمنامهنویسان و رویکرد تربیتی و دینی ایشان و همچنین مخاطبان را در این میان جستجو کرد.