سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۱
کد مطلب : 93527
شفاف‌سازي رئيس تيم مذاكره‌كننده سابق درباره پرونده هسته‌اي

واكنش جليلي به برخي ادعاها

واكنش جليلي به برخي ادعاها

طي ۱۲ سالي كه غرب با اتهامات واهي و كذب در‌خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان بيشترين تهديد و تحريم‌ها را عليه ملت روا داشت در همه اين سال‌ها چه تيم‌هاي مذاكره‌كننده قبلي و چه تيم فعلي تلاش كردند تا از حقوق بر حق ملت ايران دفاع كنند اما گويا برخي در داخل با فضاسازي و فرافكني به دنبال ناديده گرفتن زحمات تيم‌هاي قبلي مذاكره‌كننده هستند تا در ذيل آن بتوانند بهره‌برداري‌هاي سياسي به نفع خود داشته باشند.
سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌و‌گو با خانه ملت، در تشریح نشست ديروز کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: اين نشست كه به ریاست علیرضا زاکانی و با حضور جلیلی، عباسی، باقری برگزار شد. در ابتدا اعضای کمیته‌هاي تخصصی این کمیسیون انتخاب شدند.
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از انتخاب اعضا، کمیته‌هاي تخصصی نحوه برگزاری جلسات را توضیح دادند که ابتدا در این نشست جلیلی توضیحاتی را درباره تاریخچه مذاکرات ارائه کرد و بعد از آن وارد مباحث فنی و تخصصی شديم.
این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: در ابتدای جلسه سعید جلیلی اعلام کرد که موضوع هسته‌اي جمهوری اسلامی ایران، یک موضوع راهبردی و اساسی و متعلق به منافع ملی کشور است بنابراین برای موفقیت آن هم باید اجماع ملی باشد از طرفی دیگر کمیته هسته‌ای دبیرخانه از ابتدای مسئولیت من با حضور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل شد البته من بارها درخواست داشتم که در مجلس حضور پیدا کرده و مباحث مربوط به موضوع هسته‌اي را با نمایندگان در میان بگذارم که در این رابطه در برخی از موارد توفیق حضور در مجلس را پیدا کردم.
وی افزود: جلیلی در ادامه گفت که ما همواره در طول مذاکرات، مجلس را یک ظرفیت مهمی دانستیم به ویژه بیانیه‌هایی که از سوی قوه مقننه صادر مي‌شد به ما امکان چانه‌زنی بیشتری را مي‌داد از طرف دیگر به طور حتم گام اول مذاکرات هسته‌ای، حضور سه کشور اروپایی در مذاکرات بود که نتیجه آن به تعلیق فعالیت هسته‌اي ختم شد اما نظام پس از آن به این جمع‌بندی رسید که به علت عدم انجام تعهدات از سوی غربی‌ها فعالیت‌هاي هسته‌اي مجددا آغاز شود.
نقوی‌حسینی ادامه داد: رئیس تیم مذاکره‌کننده سابق کشور در ادامه افزود که در سال ۸۴ که علی لاریجانی مسئولیت دبیرخانه را برعهده داشت کشورهای غربی پس از ۲ سال و نیم تعلیق درخواست تخریب و نابودی فعالیت‌هاي هسته‌اي ایران را داشتند به همین جهت نظام سه هدف راهبردی از جمله تثبیت ایران هسته‌ای، تحقق حق هسته‌اي و لغو تحریم‌هاي ظالمانه را در دستور کار خود قرار داد از این‌رو برای دستیابی به اهداف مذکور باید راهکارهای خود را دنبال مي‌کردیم از جمله اینکه باید اتهامات بی‌اساس وارده بر ایران مرتفع و پاسخ داده مي‌شد به همین جهت آژانس اعلام کرد که ۶ ابهام و مسئله داریم که باید ایران به آنها پاسخ دهد و جمهوری اسلامی در این حوزه در طی سال ۸۶ به کلیه سوالات و ابهامات پاسخ داد و آژانس رسما اعلام کرد که پاسخ‌ها قانع‌کننده بود و مسائل حل شده است یعنی آژانس برای تک‌تک ابهامات نامه نوشت که آن مسائل رفع شده است.
وی ادامه داد: جلیلی همچنین تأکید کرد که همزمان با حل مشکلات و عمل به مدالیته، شورای امنیت علیه ایران قطعنامه‌اي صادر کرد البته ۳ قطعنامه قبل از مسئولیت اینجانب صادر شده بود و قطعنامه چهارم همزمان با اعلام رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش کتبی البرادعی در رابطه با حل ابهامات از سوی ایران، صادر شد.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت: جلیلی در ادامه توضیح داد که در حالی که ما مسائل خود با آژانس را حل کرده بودیم اروپایی‌ها همچنان مباحثی را مطرح مي‌کردند لذا ما اقدام به ارائه بسته پیشنهادی کرده و موضوعات مختلف هسته‌اي را در یک بسته پیشنهادی ارائه کردیم تا مسائل همه جانبه دیده شود بنابراین با این اقدام از حالت انفعال به حالت فعال درآمدیم و از چارچوب تعیین شده غربی‌ها خارج شدیم تا اینکه نشست ژنو ۱ شکل گرفت و در نهایت غربی‌ها هم یک بسته پیشنهادی ارائه کردند و در پایان مقرر شد که مشترکات هر دو بسته پیشنهادی مورد توجه قرار گیرد.
نقوی‌حسینی افزود: جلیلی ادامه داد که با این اقدام غربی‌ها مجبور شدند رویکرد مقابله ای، تعلیقی، ترتیبی و تخریبی فعالیت‌هاي هسته‌اي ایران را کنار گذاشته و از آن عبور کنند و پس از آن موضوع غنی‌سازی با درصد بالا و ۲۰ درصد مطرح شد و فردو را هم تحت نظارت آژانس و به صورت کاملا امن در آن موقع تأسیس کردیم به همین جهت غربی‌ها ایده تبادل سوخت هسته‌اي را مطرح و به این ترتیب رویکرد مقابله‌اي غربی‌ها به رویکرد تعاملی و مبادله‌اي تغییر کرد از طرفی دیگر پس از تغییر رویکرد مذکور وساطت برزیل و ترکیه مطرح شد چون این دو کشور عضو غیر‌دائم شورای امنیت بودند.
وی ادامه داد: جلیلی اعلام کرد که بالاخره تلاش‌های مذکور منجر به صدور بیانیه تهران شد که در آن تمام حقوق هسته‌ای ملت ایران دیده شده بود، ولی آمریکایی‌ها به عهد خود عمل نکرده و نظرات فرستادگان خود را هم زیر پا گذاشتند و قطعنامه پنجم را دنبال کردند که این موضوع موجب اعتراض برزیل و ترکیه شد و این دو کشور در شورای امنیت به قطعنامه پنجم رأی ندادند، از طرف دیگر ایران با ارائه منطق دقیق خود همراه با رشد و توسعه سریع صنعت هسته‌ای کشور، غربی‌ها را وادار با حضور و گفت‌وگو در ژنو ۲ و ژنو ۳ و نشست استانبول در چارچوب گفت‌وگو حول محورهای مشترک کرد و وادار شدند که ابزار تقابلی خود را کنار بگذارند، همچنین ۶ کشور مقابل مدعی شدند که ایران برای مذاکرات پیش‌شرط می‌گذارد اما این یک منطق بود. زیرا نمی‌شود که از یک طرف تهدید و مقابله صورت گیرد و از سوی دیگر درخواست گفت‌وگو کنند. اما باز هم خود غربی‌ها رسماً درخواست ادامه گفت‌وگو را ارائه کرده و استانبول ۲ در فروردین ۹۱ شکل گرفت.
نقوی‌حسینی تصریح کرد: جلیلی افزود که آمریکایی‌ها در استانبول ۲ از خط قرمز غنی‌سازی و حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی عقب‌نشینی کرد و شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات، پیام رئیس‌جمهور آمریکا را در آن جلسه قرائت کرد و اعلام کرد که در حق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسند و ایران در این زمینه استثنا نیست، بلکه باید وارد تعامل و گفت‌وگو شویم و همکاری متقابل داشته باشیم و بالاخره طرف مقابل (۱+۵) پذیرفت که باید با ایران تعامل و گفت‌وگو کند.
وی ادامه داد: رئیس سابق تیم مذاکرات هسته‌ای کشور ادامه داد که گام بعدی پیش‌روی ما در نشست بغداد اتفاق افتاد و آن عبارت از این بود که ما در نشست بغداد، همزمان با بیداری اسلامی که در آن غربی‌ها با چالش‌های جدی منطقه‌ای روبرو شده بودند که این موضوع باعث شد آمریکا و متحدانش مجبور شوند با ایران پیرامون مسائل امنیت منطقه نیز گفت‌وگو کنند. دلیل اینگونه مواضع این بود که غربی‌ها ابتدا فقط دنبال الزام ایران به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت بودند و ما باید آنها را مجبور به گفت‌وگو پیرامون موضوعات می‌کردیم و موضوع هسته‌ای را به بحث و گفت‌وگو گذاشته و آنها را وارد تعامل و پذیرش حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران در چارچوب NPT مي‌کردیم.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: جلیلی در ادامه گفت: پس از نشست بغداد، نشست مسکو مورد توافق قرار گرفت. در نشست مسکو، ما اعلام کردیم که در پنج محور آمادگی گفت‌وگو داریم که سه محور آن، موضوعات اصلی هسته‌ای بود و به این ترتیب طرف مقابل را در حال انفعال قرار داریم. یعنی حق هسته‌ای پذیرفته شده بود و حالا روی درصد غنی‌سازی بحث‌ها انجام می‌شد. غربی‌ها می‌خواستند با دادن امتیازاتی، درصد غنی‌سازی ما را محدود کنند و به همین جهت ۱۶ پیشنهاد را ارائه کردند.
وی ادامه داد: جلیلی تصریح کرد که روند به صورتی هدایت شد که آمریکایی‌ها که ابتدا می‌گفتند تا ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت عمل نکند، با او گفت‌وگو نمی‌کنیم، آمد و پای میز مذاکره نشست، بدون اینکه ایران به قطعنامه‌ها عمل کند و بدون اینکه فعالیت‌هاي هسته‌ای خود را کاهش داده یا متوقف کند، از طرف دیگر دیپلماسی ویترین کار است، مولفه‌های قدرت در داخل کشور است و نادیده گرفتن مولفه‌های مذکور و دلخوش شدن به دیپلماسی صرف دستاوردی نخواهد داشت. مشارکت بی‌نظیر مردم در انتخابات و رقابت انتخاباتی واقعی نامزدها یکی از مولفه‌های مهم قدرت ملی بود و هدف فتنه ۸۸ با هدف شکست چنین اقتداری بود. فتنه ۸۸ را ایجاد کردند تا مولفه‌های قدرت ملی ما را در هم بشکنند و به همین جهت با همه توان از فتنه ۸۸ حمایت کردند و آن را پشتیبانی کردند و نهایتا قطعنامه ۱۹۲۹ را صادر نمودند.
سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام، گفت: جلیلی در بخش دیگری از بیانات خود گفت که قطعا موضوعاتی مانند اینکه جمهوری اسلامی در فعالیت‌های هسته‌ای نباید یک استثناء باشد بلکه به عنوان یک عضو N.P.T به حساب آید و به عنوان یک کشور صاحب حق هسته‌اي و حق غنی سازی با او برخورد شود، خط قرمز تیم مذاکره کننده بود، از طرف دیگر دفاع ما از حق هسته ای، دفاع همه حقوق کشور است.

تکذیب عباسی درباره اظهاراتش مبنی‌ بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای
فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در اين نشست در پاسخ به سؤالی درباره نقل قول مطروحه از وی در رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه "ما زمانی روی سلاح هسته‌اي هم کار کرده‌ایم"، گفت: این موضوع به شدت تکذیب می‌شود و اگر افرادی نقل قول، مصاحبه، مکتوبه و چیزی دارند، ارائه کنند.
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، با بیان اینکه زمانی که من مسئولیت سازمان را به عهده گرفتم، حدود شش هزار سانتریفیوژ در کشور وجود داشت و کارخانه ساخت سانتریفیوژ هم تعطیل شده بود، افزود: چنین وضعی به معنی خالی بودن تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات بود، از این‌رو کارخانه ساخت سانتریفیوژ‌ را به سرعت راه‌اندازی کرده و در راستای آن تولید نسل دوم سانتریفیوژها را شروع کردیم.

https://siasatrooz.ir/vdcfetd1.w6dm0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی