میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۳
 
 
محسن هاشمی‌رفسنجانی:
نباید طوری صحبت کرد که گویی همه مشکلات تهران بر گردن قالیباف است
قبول دارم مدیریت شهری آنگونه که مردم انتظار داشتند قوی و فراوان نبوده است
نباید طوری صحبت کرد که گویی همه مشکلات تهران بر گردن قالیباف است
 
با توجه به عملکرد شورای شهر که باعث شد در یکسال دو سرپرست و دو شهردار انتخاب شود و دوباره این روزها باید به دنبال تغییر شهردار سوم باشیم، نقدهای بسیاری به عملکرد این شورا وارد است و برخی این عملکرد را حاصل سیاسی‌کاری و اختلاف بین کارگزاران و اصلاح‌طلبان می‌دانند. از همین رو پایگاه خبری الف برای بررسی عملکرد شورای شهر با محسن هاشمی گفت‌وگویی داشته که در ادامه بخش‌هایی از آن‌را می‌خوانیم:

از آغاز بکار شورای شهر تهران یک سال گذشته است، از ۲۰ چه نمره‌ای به عملکرد شورا می‌دهید؟
همانطور که قبلا نیز گفته‌ام، محل بروز اجرایی شورا در شهرداری است و عملکرد شهرداری در قضاوت مردم نسبت به شورای شهر تاثیر قابل توجهی دارد، در مجموع به عملکرد سال نخست شورای پنجم نمره ۱۵ می‌دهم، البته عملکرد در حوزه‌های مختلف متفاوت است، در برخی از ابعاد مانند تلاش در جهت شناخت مسایل شهر و تشخیص راه‌حل مناسب، عملکرد اعضای شورا خوب بوده است اما به دلیل آنکه تبلور مدیریت شهری از نظر اجرایی در شهرداری مشخص می‌شود و بی‌ثباتی ناخواسته‌ای در شهرداری بدلیل استعفای آقای نجفی و تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان ایجاد شده است، عملکرد شهرداری در حد مورد انتظار مردم نبوده است. 

مهمترین نقاط قوت و ضعف شورا در یکسال گذشته چه بوده است؟
مهمترین نقطه قوت شورای پنجم حمایت بی‌سابقه و بی‌نظیر مردم از شورای پنجم است که حدود سه برابر دوره‌های قبلی شورای شهر تهران رقم خورده است و مهمترین نقطه ضعف شورا نیز فقدان ظرفیت‌های مورد نیاز قانونی جهت اعمال سیاست‌ها و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری است. 

شورای شهر با شعار رفع مشکلات دوره قبلی و شهرداری قالیباف شکل گرفت، تا چه میزان در این زمینه موفق بوده‌اید؟
البته نباید به گونه‌ای صحبت کرد که همه مشکلات شهر تهران به گردن آقای قالیباف است، مشکلات اصلی شهر مانند ترافیک و آلودگی هوا و گسترش بی‌رویه شهر بصورت افقی وعمومی در دوره گذشته تشدید شده است و البته طبیعی است مشکلاتی که در ده‌ها سال شکل می‌گیرد در یکسال قابل رفع کردن نیست، اما حرکت شورای پنجم به سوی حل مشکلات بوده است، واگذاری بدون ضابطه تراکم، تغییر کاربری، تبدیل باغات و هولگرام متوقف شده است، سیاست خودرو محوری جای خود را به سیاست توسعه حمل‌ونقل عمومی داده و شفافیت به تدریج وارد فضای تصمیم‌گیری مدیریت شهری چه در شورا وچه در شهرداری گردیده است که گام‌های مثبتی است اما برای قضاوت در مورد عملکرد نیاز به فرصت کافی یعنی حداقل پایان دوره ۴ سال شورای پنجم داریم. 

چه معیارهایی برای انتخاب شهردار وجود دارد؟ تهران در یکسال گذشته دوبار شهردار عوض کرده وزمزمه رفتن آقای افشانی هم شنیده شده، این برای اصلاح‌طلبان بد نیست که در یکسال گذشته نتوانسته‌اند مدیریت با ثباتی را در شورای شهر داشته باشند؟
معیارهای متعددی برای انتخاب شهردار وجود دارد، تجربه، تخصص، پاکدستی، پرکاری، مقبولیت عمومی، امکان تعامل با دستگاه‌های مرتبط با شهرداری از جمله این معیارها هستند. طبیعتا شورای شهر با بی‌ثباتی در شهرداری موافق نیست و ترجیحش این بود که آقای نجفی تا پایان دوره ۴ ساله شورا در مسئولیت باقی بماند و پس از آن نیز آقای افشانی نیز بتواند تا پایان شورای پنجم خدمت کند اما متاسفانه اتفآقاتی که منجر به تغییر در مدیریت شهری بود خارج از کنترل و اختیارات شورا بود. 

زمزمه‌های شهردار شدن شما از زمان انتخابات شورای شهر بود و بعد بحث میثاق نامه برای بیرون نرفتن از شورا به هردلیلی طرح شد، ایا شما برای شهردار نشدن به کسی تعهد داده‌اید؟ چرا اعضای شورای شهر از انتخاب یکی از اعضا برای شهردار شدن وحشت دارند؟
تصور نمی‌کنم این تعبیر مناسبی باشد، برخی از اعضا محترم شورا برای جلوگیری از تکرار تجربه شورای نخست شهر تهران، تمایل دارند که هیچ عضوی از شورا برای تصدی مسئولیت‌های دیگر استعفا ندهد و برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیز معتقدند وضعیت بی‌ثباتی و مشکلات شهر در شرایطی است که گزینه‌ای جز این نداریم، در نهایت این اکثریت شوراست که برای سرنوشت شهرداری تصمیم می‌گیرد و این تصمیم هرچه باشد باید توسط همه ما مورد احترام واقع می‌شود، در مورد من، همانگونه که قبلا اظهار کردم رابطه بسیار خوب و صمیمانه‌ای بین ما در شورا وجود دارد و هیات رئیسه درسال دوم شورا با اجماع یعنی ۲۱ رای انتخاب شد که نسبت به سال گذشته انسجام بهتری را شاهد بودیم. 

بسیاری از مردم معتقد هستند که عملا در این زمان اتفاق خاصی برای شهر نیفتاده است همچنان با زمان قالیباف آن را مقایسه می‌کنند ، نظر شما در این خصوص چیست؟
شاید مناسب نباشد که دستاوردهای مدیریتی ۱۲ ساله را که در دوران رونق اقتصادی و ساخت ‌و ساز و همچنین استفاده از تسهیلات بانکی، تهاترهای ملکی و پیش فروش تراکم بود را با عملکرد ۱۲ ماهه در دوره‌ای که وارث بدهی سنگین بانکی، رکود در ساخت و بحران نقدینگی است، مقایسه کنیم، البته در همین دوره نیز علایم تغییر و تحول در مدیریت شهری دیده شده است اما قبول دارم که این علایم آنگونه که مردم انتظار داشتند قوی و فراوان نبوده است و نیاز به این داریم که این تحول چشمگیر و نمایان باشد. 

طلب شهرداری از دولت در چه وضعی است؟ اگر دولت با شهرداری هماهنگ است چرا مطالبات شهرداری پرداخت نمی‌شود؟
در این حوزه هم ضعف درپیگیری شهرداری داشتیم و هم انتظار شورا از دولت برای حل مسایل تهران نیز بیشتر از این بوده، عدم تخصیص بودجه‌های که مجوز آن در قانون صادر شده است برای حمایت از حمل‌ونقل عمومی یکی از مصادیق گلایه‌های ما از دولت است که امیدواریم با توجه ویژه رئیس‌جمهور و وزیر نفت بتوانیم آنها را وصول کنیم. 

با توجه به افزایش عوارض شهرداری، وضعیت درآمد شهرداری کاهش یا افزایش یافته است؟
عوارض به شکل محسوسی افزایش نیافته است و رکود در صنعت ساختمان، موجب کاهش درآمد شهرداری از واگذاری تراکم و صدور پروانه شده است و در مجموع درآمدهای شهرداری افزایش نیافته است. 

مسایل شهری به خصوص شهر تهران از حد فضای سبز و اسفالت گذشته است ونیازهای مردم فراتر رفته، ترافیک و آلودگی هوا، برای این پروژه‌های بزرگ عمرانی چشم‌انداز و برنامه‌ای وجود دارد؟
به نکته دقیقی اشاره کردید، اولویت نخست انتظارات و مهمترین عامل نارضایتی مردم تهران طبق نظرسنجی‌های علمی که انجام شده است آلودگی هوا و ترافیک می‌باشد که حدود ۹۳ درصد مردم تهران از آن ابراز نارضایتی کرده‌اند، تنها راه‌حل این موضوع نیز توسعه حمل‌ونقل عمومی بویژه حمل‌ونقل ریلی انبوه یا مترو است که خوشبختانه زیرساخت‌های آن هم‌اکنون وجود دارد و در صورتیکه اعتبارات تجهیز وتکمیل مترو تامین شود می‌تواند ظرفیت فعلی حدود دو و نیم میلیون نفری متروی تهران را ظرف سه سال دو تا سه برابر کرد، ما این نیاز به اراده مشترک و قوی شورای شهر، شهرداری، مجلس و دولت و حمایت مسئولان عالی‌رتبه نظام جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی دارد که امیدواریم این هم افزایی هرچه سریع‌تر حاصل گردد.

کد مطلب: 106678
 
Share/Save/Bookmark