يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵
کد مطلب : 115038
وزیر بهداشت:

ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم

ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم

وزیر بهداشت گفت: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته و شاهد هم‌زمانی کرونا و آنفلوانزا باشیم.
دکتر سعید نمکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش که برای تبریک روز پزشک به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت آمده بود، اظهار داشت: همواره اعتقاد داشته‌ام که آموزش و پرورش، پایه‌گذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعه ‌یافتگی حرکت می‌کند یا نه، نباید اتوبان‌ها، کارخانه‌ها و چاه‌های نفت آن را ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آنچه کسانی روی نیمکت‌ها نشسته‌اند و در آن کشور چقدر دانش آموزان روح جستجوگر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب کرده‌اند. وی افزود: قطعاً توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعه یافته و این انسان توسعه یافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته می‌شود، از اولین روزهای مدرسه شکل می‌گیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط، خیلی چیزها را فرامی‌گیرد. وی تصریح کرد: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد هم‌زمانی کرونا و آنفلوانزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش، به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه‌داریم و هم برای پیشگیری از بیماری، تلاش کنیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی، تحول ایجاد کنیم باید در مدارس سرمایه‌گذاری کنیم، قوی‌ترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب کنیم، بهترین حقوق را به آن‌ها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسان‌ها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.
نمکی اضافه کرد: خیلی از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسان‌ها آموخت. معتقدم خیلی وقت‌ها فقط حافظه دانش‌آموزان را پر می‌کنیم و در آموزش و جامعه‌محور تربیت کردن، نقصان‌هایی داریم. در خیلی از کشورهای دنیا، روز اول کودکان را برای آموزش ترافیک به خیابان‌ها و برای احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس می‌برند. وی تأکید کرد: مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که بتواند تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز کند و امروز با توجه به فرزندسالاری در خانواده‌ها، یک دانش آموزان می‌تواند در نظام سلامت، یک پیام‌آور سلامت باشد چون امروزه دیگر کودکان و دانش آموزان، رستوران‌ها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی می‌کنند.
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در کشور، گفت: در رعایت پروتکل‌ها، بایدها و نبایدهایی که باید اجرا می‌شد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیت‌های این وزارتخانه در خدمت مدیریت کرونا است.
نمکی تأکید کرد: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانش آموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم می‌توانیم از اینکه دانش آموزان از تحصیل دور می‌مانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مشکلات ناشی از بیماری می‌شوند. روزهای اول اگر می‌گفتند که کودکان کمتر به این ویروس مبتلا می‌شوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس، کودکان را هم ممکن است گرفتار کند.
وزیر بهداشت بیان داشت: طرح‌هایی را در وزارت بهداشت برای مدارس آغاز کرده‌ایم که از نمونه‌های آن، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به‌عنوان پایلوت آغاز کردیم و نیت ما این بود که دندان‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی که دوره بسیار مناسبی است را عاری از پوسیدگی کنیم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش باشیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: امروز مشخص شده کودکان و نوجوانانی که دچار کووید۱۹ می‌شوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا ۱۰ برابر خطر مرگ و میر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامه‌ای مدون و منظم پیش ببریم قطعاً به کاهش آسیب‌های ناشی از کووید۱۹ در گروه دانش آموزان، کمک کرده‌ایم. نمکی یادآور شد: قطعاً در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانواده‌ها اضطراب داشته باشند. یقیناً تک‌تک دانش آموزان، فرزندان و نوه‌های ما هستند و قطعاً تلاش می‌کنیم تا هیچ‌کدام از آن‌ها دچار مشکلات خاص نشوند اما سازمان جهانی بهداشت اخیراً اشاره کرده که کشورها، افزایش بزهکاری‌های اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانش آموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند. نمکی تأکید کرد: بهداشت یک پدیده به هم پیوسته است و نمی‌توان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفکیک کرد. اگر کارشناسان عمومی را با طی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت کنیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.

https://siasatrooz.ir/vdcfmtdycw6dyxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی