يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : 103752
از سوی شورای نگهبان اعلام شد؛

شرایط و معیارهای «رجل سیاسی ـ مذهبی» برای ریاست جمهوری

شورای نگهبان تعاریف، شرایط و معیارهای تشخیص رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر را برای نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام کرد.
به گزارش مهر، شورای نگهبان پس از حدود یک سال و نیم از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب و در ازای جزء ۵ بند «د» این سیاست‌های کلی، تعاریف، معیارها و شرایط برای تشخیص رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را اعلام کرد.
در این تفسیر که از سوی شورای نگهبان صورت گرفته، با عنایت به بند ۹ اصل ۱۱۰ و اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور را که در جلسه ۲۰ دی ماه ۱۳۹۶ شورای نگهبان به تصویب رسیده، به این شرح اعلام کرده است؛
ماده ۱ ـ تعاریف رجل سیاسی ـ مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از:
۱ـ رجال مذهبی رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژه‌ای برخوردار باشد به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.
۲ـ رجال سیاسی رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده های سیاسی به جهت آگاهی عمیقشان از مسائل سیاسی و اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.
۳ـ مدیر، شخصی است برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را با رعایت حداکثر بهره‌وری و در راستای مأموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم بر جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی کلان باشد.
۴ـ مدبر، شخصی است که از توانایی پیش‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون‌رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد.
ماده ۲ـ شرایط و معیارهای لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از:
۱ـ سوابق کافی و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع
۲ـ سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان
۳ـ سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری
۴ـ سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری
۵ـ صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری
۶ـ ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام
۷ـ معرفی مشاوران جهت تشریح و توان مدیریتی برنامه‌ها
۸ـ عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری مؤثر
۹ـ عدم محکومیت قطعی کیفری به جرایم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشویی و اختلال در نظام اقتصادی کشور
۱۰ـ وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت به اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوءامنیتی از جمله در فتنه سال ۸۸
۱۱ـ عدم وابستگی به رژیم گذشته و مؤثر نبودن در تحکیم آن
تبصره ۱ـ داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت‌نام ارائه کنند.
تبصره ۲ـ موارد مذکور در ماده ۲، اَماره‌ای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی‌ و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت‌نام آنان در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
تبصره ۳ـ شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری، ضمن استعلام از مراجع ذی‌صلاح، اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل کند.

تشریح تعاریف و معیارها
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با رسانه‌ها در این باره اعلام کرد: آنچه در این تعاریف و معیارها آمده، در راستای فرمان مقام معظم رهبری بوده و تعیین برخی جزئیات از جمله سن دقیق داوطلبان ریاست جمهوری باید در قانون مصوب مجلس تعیین شود.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره عدم تعیین جنسیت نامزدهای ریاست جمهوری در تعریف معیارها و شرایط «رجل سیاسی-مذهبی» گفت: فعلاً موضوع را با همین چارچوب بسته‌ایم و اگر در رابطه با جنسیت به جمع‌بندی رسیدیم، اعلام می‌کنیم.

تایید بودجه ۹۷
سخنگوی شورای نگهبان از تأیید لایحه بودجه ۱۳۹۷ کل کشور توسط این شورا خبر داد.
وی اشاره به بررسی لایحه بودجه سال آینده در این شورا اظهار داشت: ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه در سه نوبت به طور رسمی به مجلس اعلام شد که در مجموع ۷۸ مورد بود و در این سه مرحله تبادل، عمده اشکالات برطرف شد.
وی افزود: بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ لایحه بودجه که در رابطه با برگرداندن اراضی واگذار شده، بوده است به دلیل اینکه قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با آن حاکم است با ایراد شورا مواجه شد و به دلیل اصرار مجلس قرار شد در مجمع تعیین تکلیف شود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: سایر ایرادات شورای نگهبان نسبت به بودجه با توجه به اصلاحات صورت گرفته در مجلس برطرف شد و نظر شورای نگهبان نیز نسبت به این مسئله در روز پنج شنبه هفته گذشته به مجلس اعلام شد. کدخدایی با بیان اینکه بودجه امسال نسبت به لوایح بودجه سال های قبل، عدالت محوری بیشتری داشته، خاطرنشان کرد: بودجه یک برنامه مالی برای یک سال کشور است و ضرورت دارد پیش بینی درآمدها و هزینه ها متناسب باشد و اختیارات مسئولان اجرایی در چارچوب قانون تعریف شده و از حاشیه ها پرهیز شود.
وی افزود: البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم در لوایح سالهای بعد، اقدامات متناسب تری انجام شود.
کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر مصلحت سنجی شورای نگهبان در تائید صلاحیت روسای جمهور در دوره دوم ریاست جمهوری آنها تصریح کرد: اگر مصلحت را به معنای رعایت مصالح عالی نظام تلقی می کنید، این هم هست اما در نهایت مبنای کار شورای نگهبان رای‌گیری است و هر نتیجه‌ای حاصل شود، نظر نهایی شورا تلقی می‌شود.

https://siasatrooz.ir/vdcftmdy0w6dxea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی