امروزه تسهیل رفت و آمد روزانه مردم بین کلانشهرها و شهرهای اقماری از طریق توسعه قطارهای حومهای و محلی وزارت راه و شهرسازی بیش از هر مورد دیگری مورد توجه است چراکه این متولیان براین باورند که راهاندازی قطارهای حومهای به تسهیل آمد و شد شهروندان در شهرهای حومه تهران و همچنین بهبود وضعیت شهرنشینی کمک خواهد کرد.
در حال حاضر در راستای تغيير نگرش جدی به سمت حملونقل حومهای؛ وظیفه شکلدهی به حملونقل ریلی حومهای در اطراف شهرهاي بزرگ از سوی دولت به راهآهن واگذار شده است و در حال حاضر اين مهم از تهران آغاز شده است و سرویس حملونقل حومهای از تهران به شهرهای كرج، هشتگرد، شهر قدس و ورامين برقرار شده است به طوریکه روزانه شش قطار از هشتگرد به تهران درحال رفت و برگشت است. در حال حاضر ۴ خطه شدن خطوط اطراف تهران در مسیر گرمسار، ورامین و اسلامشهر در حال اجراست و با دوخطه شدن مسیر ریلی پرند، اين عملیات بطور کامل اجرایی خواهد شد و امیدواریم اين نگرش در مشهد و سایر شهرهای بزرگ نیز ادامه یابد.
این موضوع با وجود اینکه در حال گسترش است اما همچنان وزیر راه و شهر سازی بر اجرای کامل آن تاکید دارد و مدعی است با بیان اینکه استفاده از حملونقل عمومی رو به کاهش است، حملونقل ریلی را بهترین مزیت برای جابهجایی دانست و گفت: متاسفانه عدهای در عمل به دنبال توسعه حملونقل خصوصی هستند.
به گزارش سیاست روز، عباس آخوندی در هفدهمین همایش بینالمللی حملونقل ریلی اظهار داشت: بیش از ۸۰ سال است که صنعت ریلی در کشور راهاندازی و هزاران میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است، اما هنوز سهم این مدل حملونقلی در جابهجایی بار مسافر کمتر از ده درصد است.
وی افزود: تلاش میکنیم با توسعه قطارهای سریعالسیر، صنعت ریلی آماده رقابت با حملونقل هوایی و جادهای باشد. وزیر راه و شهرسازی افزود: ترکیب قطارهای سریعالسیر با حملونقل حومهای و درون شهری بر نحوه زندگی مردم تاثیر میگذارد؛ قطار سریعالسیر، حومهای و شهری از مفاهیم حملونقل است که طراحی شهری را زیر و رو کردهاند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر در کشور در شرایط بد زندگی میکنند؛ ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرها هستند و ۷ میلیون نفر نیز در میان شهرها به دلیل عدم بازآفرینی شهری دچار کیفیت نازل زندگی شدهاند.
آخوندی اظهار داشت: راهحل مسئله شهرنشینی ایران، نظام شهرنشینی ریل پایه است تا حملونقل برونشهری و درونشهری به عنوان ستون فقرات این مسئله عمل کنند.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه در عمل به دنبال توسعه حملونقل خصوصی هستیم، گفت: باید کد نظام طراحی شهری عوض شده و ریل پایه شود.
وزیر راه و شهرسازی به حملونقل حومه و توسعه آن در دولت اشاره کرد و گفت: در استانهای تهران و شهرهای شیراز، مشهد و تبریز موضوع قطار حومهای را دنبال کردهایم، با تردد این قطارها روزانه تردد ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه کاهش مییابد.
آخوندی تاکید کرد: به راهآهن اعلام کردهام که در بازنگری سازمان راهآهن حملونقل حومه جایگاه جدیدی داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه یکپارچگی حملونقل ریلی برونشهری و درونشهری را دنبال میکنیم گفت: در این دستگاه ایستگاههای قطار که تا پیش از این در جانمایی مشکلاتی داشتند، بهینهسازی میشوند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به عنوان مثال در دولت قبل برای راهآهن شیراز - اصفهان صدها میلیارد تومان هزینه شد اما ایستگاه راه آهن ۱۲ کلیومتر بیرون از شهر احداث شده است و همین موجب بروز مشکلات برای مردم شد. در حالی که در شیراز ۴ طرح بزرگ ریلی اصفهان - شیراز، شیراز - بوشهر، شیراز - گلگهر، بندرعباس و متروی شیراز را داریم که همه باید با یکدیگر در یک مرکز جوینت شوند.
وی به صرفهجویی مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: این موضوع از تولید سوخت مهمتر است زیرا به اشتغالزایی میانجامد و موجب رشد اقتصادی، ایجاد محیطزیست سبز و فناوری جدید میشود.
افتتاح خطآهن آستارا - آستارای آذربایجان تا دیماه ۹۵
در این همایش همچنین مدیرعامل راهآهن در هفدهمین همایش بینالمللی حملونقل ریلی به اهداف کمی تعیین شده در برنامه ششم برای توسعه حملونقل کالا اشاره کرد و افزود: طبق هدفگذاری سهم راهآهن در جابهجایی کالا باید از رقم ۳۴ میلیون تن فعلی به ۹۱ میلیون تن تا سال ۹۹ برسد، یعنی رشد سالانه ۲۲ درصدی در این عرصه داشته باشیم.
وی ادامه داد: در بخش جادهای نیز باید جابهجایی سالانه ۳۸۵ میلیون تن کالا به ۴۴۴ میلیون تن در سال ۹۹ افزایش یابد.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راهآهن باید سهم ۸ درصدی خود را به ۱۷ درصد در حمل بار ارتقا دهد.
پورسیدآقایی به هدفگذاری توسعه حمل مسافر اشاره کرد و گفت: باید به رقم جابهجایی ۴۳ میلیون نفر مسافر بینشهری توسط ریل دست یابیم.
وی ادامه داد: طبق هدفگذاری تعیینشده باید از رقم ۳.۲ میلیون نفر مسافر حومهای در حملونقل ریلی به ۱۶ میلیون نفر مسافر حومهای در سال ۹۹ دست یابیم.
وی اضافه کرد: برای تحقق این هدف نیازمند ۵۸۳ دستگاه لوکوموتیو، ۲۸ هزار دستگاه واگن باری و هزار و ۵۲۰ دستگاه واگن مسافری هستیم.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در این عرصه ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری برای توسعه ریلی نیاز داریم که ۲۰ هزار میلیارد تومان باید توسط بخش خصوصی تأمین شود. وی با بیان اینکه باید ۳ هزار کیلومتر خط دوم ریلی ایجاد کنیم، گفت: درحال حاضر هزار و ۲۰۰ کیلومتر راهآهن درحال دوخطهسازی است.
وی به تراکتبندی خطوط ریلی اشاره کرد و گفت: طبق هدفگذاری باید ۴ هزار و ۶۱۳ کیلومتر تراکبندی در خطوط ریلی اجرا شود که هزار و ۶۰۰ کیلومتر عملیاتی شده و یا در حال تکمیل است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تراکبندی خط آهن بافق بندرعباس تا اوایل سال آینده تکمیل میشود.
وی افزود: با تحقق اهداف مذکور سالانه ۲.۷ میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف گازوئیل خواهیم داشت، ضمن آنکه ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در کاهش آلایندهها منفعت خواهیم داشت و به کاهش تصادفات به ارزش ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دست مییابیم.وی افزود: در این راستا تلاش کردهایم سرمایهگذاری بخش خصوصی را از محل اعتبارات بند (ق) تبصره بودجه تضمین کنیم.
وی به فضای پساتحریم در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: آزاد شدن منابع دولت و بانک مرکزی و افزایش صادرات نفت از اتفاقاتی است که رخ خواهد داد؛ طبق اعلام وزیر نفت پس از برداشته شدن تحریمها در دیماه امسال، صادرات نفت ۵۰۰ هزار بشکه افزایش مییابد و تا دیماه ۹۵ این رقم به یک میلیون بشکه خواهد رسید.
مدیرعامل راهآهن بیان کرد: با در نظر گرفتن این مورد ۵.۵ تا ۱۱ میلیارد دلار به بودجه عمومی کشور افزوده میشود.
پورسیدآقایی گفت: تلاش میکنیم در شرایط پساتحریم از منابع فاینانس برای توسعه خطوط ریلی استفاده کنیم و استقبال از سرمایهگذاری مستقیم در بخش ناوگان، بهصورت لیزینگ خواهد بود. وی به انتقال تکنولوژی و توسعه ترانزیت در فضای پساتحریم اشاره کرد و گفت: کریدور ریلی شما جنوب ظرفیت بزرگی است که همه کشورهای دنیا نیازمند استفاده از آن هستند و این ظرفیت در ایران بسیار بالا است.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: درحال حاضر کالا از بندرعباس توسط خطآهن به سرخس و ترکمنستان و تاجیکستان و همچنین از پایانه بندرعباس به اینچهبرون جابهجا میشود. وی از راهاندازی خطآهن آستارای ایران آستارای آذربایجان تا دیماه ۹۵ خبر داد و گفت: امسال تا پایان سالجاری میزان ترانزیت ریلی به ۲ میلیون تن افزایش مییابد.
وی مصرف بالای انرژی را از ظرفیتهای درونی اقتصاد برای رشد کشور معرفی کرد و توضیح داد: قطعاً مصرف بالای انرژی در نگاه اول نقطه ضعف است، اما موجب میشود پتانسیل بالایی برای صرفهجویی انرژی ایجاد شود و کاهش مصرف سوخت را دنبال کنیم که این موردد اشتغالزایی نیز به همراه دارد.
وی یادآور شد: همان طور که در گذشته هم اعلام کردیم شورای اقتصاد مصوب کرده است از محل صرفهجویی مصرف سوخت ۷.۵ میلیارد دلار به راهآْهن پرداخت کند.