جمهوری اسلامی با پشتوانه ملت بزرگ ایران این روزها برای حماسهای دیگر به نام انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری و شورای اسلامی آماده میشود. فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور تا حدود زیادی معطوف به امور انتخاباتی شده است. در این میان نخستین اصل آن است که روند تبلیغات انتخاباتی نباید به سمتی باشد که زمینه ساز سرخوردگی و تحقیر ملت و ایجاد فضای یاس و ناامیدی از ۳۸ سال انقلاب اسلامی و یا تبدیل شدن ارزشها به ضد ارزشها شود.
به عنوان مثال مطرح شدن مسائلی مبنی بر سیاه نشان دادن سالهای گذشته و نادیده گرفتن عملکرد دولتهای گذشته و نیز خلاصه کردن دستاوردهای کشور به دستاوردهای برجام، مقایسه کشور در صورت نبود برجام با تحولات کشورهای بحرانزدهای همچون ونزوئلا، زمینهساز سرخوردگی جامعه از روحیه ملی و توان داخلی میشود.
باید توجه داشت که هر دولتی که بر سر کار آید نیازمند اراده ملی برای تحقق شعارها و وعدههای انتخاباتی است لذا ایجاد فضای تحقیر، چشم داشتن به دستاوردهای بیرونی ـ برجام- در آینده پیامدهای منفی برای دولت آینده و کشور خواهد داشت.
دومین نکته مراقبت برای تبدیل نشدن کشور از موضع طلبکار به متهم و بدهکار است. در حوزه بینالملل موارد خاصی و ویژهای وجود دارد که جمهوری اسلامیایران را در موضع طلبکار قرار داده که حفظ آن دارای اهمیت بسیاری است.
به عنوان مثال فاجعه منا و جنایتی که در مراسم حج سال ۹۴ از سوی سعودی در قبال زائران خانه خدا صورت گرفت، فضای برجامیکه براساس آن گروه ۱+۵ از جمله آمریکا و اروپا موظف به برداشتن تحریمها هستند در حالی که به اذعان جهانیان تاکنون اقدام چندانی در این عرصه صورت نداده و همچنان به کارشکنی ادامه میدهند، مطالبهگر بودن ایران در عرصه مبارزه باتروریسم با حضور مستشاری در عراق و سوریه در عین قربانی بودن تروریسمیکه دشمنان ملت ایران با ایجاد گروههای تروریستی همچون منافقین، جیشالشیطان و ... از جمله مطالبات جهانی ایران است.
باید توجه داشت که بیان اظهاراتی همچون تبدیل شدن، نفیکردن انتقادی شدید در باب برخی اقدامات صورت گرفته در قبال سفارت عربستان، نسبت دادن همه دستاوردهای کشور به برجام بدون توجه به داشتههای داخلی و بیان واژگانی همچون محقق شدن وعدههای جهانی در قبال برجام، برخی اظهارات منتشر شده در باب اهمیت زدایی از مبارزه ایران با تروریسم و عدم بیان دستاوردهای این مبارزه در تامین امنیت کشور که موجب شده تا ایران تنها کشور امن و باثبات منطقه باشد، خطر سوء استفاده دشمنان در آینده را میتواند به همراه داشته باشد.
چنین مواضعی این تهدید را به همراه دارد که مثلا عربستان با استناد به مواضع مسئولان کشورمان، مسئله سفارت را برجسته و مسئولیت خود در باب فاجعه منا و ۵۰۰ شهید ایرانی این فاجعه بزرگ را به حاشیه براند. آمریکا با ادعای سندیت مواضع مسئولانمان، عدم پایبندی تعهدات خود به برجام را پنهان و مدعی تحقق تعهداتش شود که نتیجه آن از یک سو عدم لغو تحریمها و از سوی دیگر تبدیل هدف برجام از لغو تحریمها به عدم گزینه نظامیشود که بهانهای برای عدم لغو تحریمها خواهد شد.
و یا در باب مسئله مبارزه ایران با تروریسم در منطقه، غرب و تروریست پرورانی همچون سعودی و صهیونیستی که با ادعای تروریست بودن ایران اصل قربانی تروریسم بودن ایران و لزوم پرداخت خسارت جهانی به ایرانیان را پنهان میسازند از مواضع مسئولان کشورمان به عنوان مهر تاییدی برای ادعاهای ضدایرانی خود بهره بگیرند.
با توجه به آنچه ذکر شد میتوان گفت که فضای انتخاباتی کشور که نمادی از دموکراسی و مردم سالاری دینی است و همچون گذشته میتواند ارتقاء بخش جایگاه جهانی ایران باشد باید در حالی که در چارچوب آگاهی بخشی و مشارکت گسترده مردم سوق داده میشود، به مولفهای برای سوء استفاده بدخواهان و دشمنان این سرزمین مبدل نشود.
ملت ایران در طول ۳۸ سال انقلاب اسلامیهمواره ثابت کردهاند که در میدان حمایت از انقلاب اسلامی و مقابله با دشمنان حضور دارند و اکنون نوبت مسئولان از جمله کاندیداهای انتخابات است که با مدیریت مواضع و رویکردهای خود در کنار ملت در حفظ ارزشها و آرمانهای انقلاب و مقابله با تهدیدات و سوء استفادههای دشمنان این سرزمین قرار گیرند.