۱- سالهاي سال است كه حال و هواي حاكم بر سينما بسياري از دلسوزان هنر و فرهنگ ايران را به فغان آورده است. در شرايطي كه هنرمندان بسياري تلاش نمودند تا بياعتمادي عمده جامعه مذهبي به سينما را كه ارمغان سالهاي ابتذال سينما در دوره پهلوي كوچك بود را از بين ببرند، حالا و در پي گذشت بيش از سه دهه از انقلاب كماكان دل نگرانيها از سينماي ايراني به خصوص براي خانوادههاي مذهبي ادامه دارد.
۲- خانوادههاي مذهبي در شرايطي از سينماي ايراني در خوف و رجايند كه اكران فيلمي اخلاقي و البته تا حدود زيادي هنري همچون طلا و مس، رغبت به حضور در سينما را براي ايشان زياد مي كند، اما از سوي ديگر مواجهه با فيلمهايي كه حتي با تمام ابتذال، برنده مسابقه گيشهها هم نميشوند آنها را ميرنجاند. فيلمهايي كه هنوز يادگار تلخ فيلمفارسي را در نام و محتوا و مقايسه با فيلمهاي دوره طاغوت با خود همراه دارند.
۳- حضور در فضاي فيلمسازي شرايط خاصي دارد و ادبيات خاصي دارد كه سينما روها و سينماگران خود به اين ادبيات واقفند و سالهاي سال است كه سينما در اين فضا و فحوا تنيده شده است. از همين رو بسياري از خانوادههاي مذهبي هنوز هم در خصوص حضور فرزندان خود در عرصه هنر هفتم دوبهشكند. اين شرايط نه چندان مناسب پيش از اين حتي با انتقاد جدي فيلمسازان صاحبنامي مواجه شده است. از جمله فيلم «سوپراستار» كه در آن تهمينه ميلاني تلاش نمود به عرصه فساد جنسي در سينما نقبي بزند و آن را واكاوي كند.
۴- حالا اين ابتذال باقي مانده از سويي، دلسوزي براي سينمايي كه پس از ۳۳ سال هنوز هم به معني واقعي شان والاي سينماي ايراني را نيافته است و اقدام سوال برانگيز دعوت از هنرپيشهاي معلومالحال همچون آنجلينا جولي كه در عين آبشخوري از صهيونيسم و امپرياليزم جهاني، الگوي ابتذال و اكشن و ترحمنمايي سياستمداران غرب نيز هست، ناگاه دلخوريهاي چندينساله فيلمسازي از جريان ارزشي كشور را به خود واداشته، و فرجا... سلحشور انتقادات خود را از سينماي مبتذل مطرح نموده است.
۵- انتقاد از ابتذال موجود در سينما كاري پسنديده است اما نبايد فراموش كرد كه در آیات و روایات ديني هشدارهای زیادی در مورد زبان و سخن مطرح شده از جمله اينكه امام علی(ع) در حکمت ۳۸۱ نهج البلاغه فرمودهاند: سخن تا وقتی که آن را نگفته باشی در بند توست و چون گفتی تو در بند آنی پس زبانت را نگهدار چنانکه طلا و نقره خود را نگه میداری. و حالا به درست و يا خطا، صحبتهاي اين كارگردان آثار ارزشي در خلال انتقاد زمام امر از دست داده و گويي آنجلينا اين هنرپيشه معلومالحال هاليوودي توانسته زمام زبان را از اين كارگردان بربايد و انتقادات بسياري را از كلام نه چندان سنجيده او ايجاد كند.
۶- حالا موضوع انتقادات بيشتر صنفي شده و علاوه بر سلحشور كه خود تاكيد كرده كه كلامش در انعكاس دچار انحراف شده و به نوعي از سخنان خويش بازگشته، تعدادي از بازيگران سينما نيز او را به باد انتقاد گرفتهاند. در آخرين اقدام ۵ بازيگر سينما ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی، نگارجواهریان، هانیه توسلی و باران کوثری در انتقاد از اظهارات سلحشور ضمن آنكه او را نفرتپراکن و بیادب دانستهاند از او خواستهاند كه اين سينما را به حال خود رها کند. اين نامه در حالي نوشته شده است كه كشف حجاب يكي از همين امضاكنندگان از جمله همان مصاديق قابل انتقاد به سينماي فعلي است كه نفس كشيدن در فضاي هنر هفتم را براي بسياري از دلسوزان فرهنگي به شماره انداخته است.
۷- شايد در فضاي موضعگيريهاي ايجاد شده، حالا نوبت مسئولان دولتي سينمايي و نهادهاي صنفي و حرفهاي سينماي ايران باشد كه با عزمي صحيح و به دور از موضعگيري احساسي به بازتعريف سينماي در خور شان ايران و ايراني بپردازند و فضيلتهاي فراموش شده سينماي ايران را تبيين نمايند.