روز گذشته نشست خبري سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، تنها چند روز مانده به برپايي اين جشنواره به محفلي براي بيان دغدغههاي فرهنگي دبير اين جشنواره در حوزه فرهنگ و تعامل دولت با اين مقوله تبديل شد.
محمد خزاعي كه تجربه برپايي جشنوارههاي متعددي را گذرانده است، حالا و در كسوت دبيري جشنواره فيلم مقاومت تلاش نموده است تا اين جشنواره به قدري هم در شكل و هم در محتوا بزرگ شود كه تنه به جشنواره بينالمللي فيلم فجر بزند و حتي با برآوردهايي گاهي در محافل فرهنگي از آن با عنوان بزرگترين جشنواره هنري كشور نام برده شود.
روز گذشته خزاعي در جمع نمايندگان رسانهها انتقادات خود را به سمت مدافعان مباحث روشنفكري و شبهروشنفكران برد. دبیر جشنواره فيلم مقاومت درحالي كه گويا از برخي انتصابات و هدفگذاريهاي انجام شده در دولت و مديريت فرهنگي كشور دلآزرده بود گفت: امیدوارم نظام بوروکراسی کشور از آرمانهای انقلاب اسلامی دور نگردد كه به خواست مردم و سلامت اخلاق جامعه اسلامی بیاعتنایی کند و کار این تساهل بدانجا کشد که یک بار دیگر امکان رشد برای هنرمندان شبه روشنفکر فراهم آید.
خزاعی كه حالا ميتواند مدعي اين باشد كه عهدهدار يكي از بزرگترين جشنوارههاي هنري كشور است، اظهار داشت: این جشنواره اکنون با برخورداری از بضاعتی بیبدیل میتواند در عرصه فرهنگ و هنر ملی و بینالمللی جبهه و پیشانی فرهنگ مقاومت در منطقه و جهان گردد. بویژه، اینکه منطقه و جهان اسلام اینک با الهام و تاسی از انقلاب اسلامی در آستانه خیزش و بیداری فر اگیر است و جلوههایی از آن را در منطقه شاهدیم.
وي در ادامه با تاكيد بر وجود خلاءهايي در كشور گفت: این جشنواره با آسیبشناسی کاستیها و خلاءهای ساختاری و شکلی و محتوایی دست به جهشهایی زده و این جهش در سه محور و شاخص قابل توجه است:
وی ادامه داد: نخست- فراگیری محتوایی و گستراندن فضای مفاهیم و مضامین مهم و اساسی در سطح ملی و بینالملل است بطوری که در این دوره جشنواره به لحاظ فراگیری و تنوع و تکثر مفهوم و مضمون و محتوا بینظیر است. از دفاع مقدس – دستاوردهای شهیدان و جانبازان گرفته تا موضوعات مهمی چون: فتنه- جریانات انحرافی- اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و سیک زندگی ایرانی اسلامی در ساختار محتوایی داخلی و در بخش بینالملل موضوع مقاومت در برابر امپریالسیم و صهیونیسم گرفته تا غزه- داعش و گروههای تکفیری و جهاد در منطقه و جهان و همصدایی با همه صداهای مستقلی که با ما در زمینههای دینی – آئینی و آرمانی مشترکات دارند.
وی ادامه داد: : اهتمام به حوزه پژوهش و تحقیق و رویکردهای علمی در حوزه سینِما و فرهنگ مقاومت. در این راستا علاوه بر برگزاری همایش علمی سینمای مقاومت و حضور پژوهشگران و صاحب نظران داخلی و دانشگاهی هفت عنوان کتاب برآیند مطالعات و تحقیقات نویسندگان داخلی و خارجی پیرامون دوران دفاع مقدس گردآوری و در شرف انتشار قرار گرفته و حدود ۱۵ عنوان کتاب همزمان با جشنواره و کنفرانس افق نو ارائه میشود.
وی شاخصه سوم جشنواره را در این دوره گسترش ابعاد برگزاری در سه مقیاس استانی- ملی و بینالمللی است که در واقع، وسیعترین و بزرگترین جشنواره فرهنگی و سینمایی انقلاب اسلامی است. از اختصاص هفت سالن سینمایی در تهران تا میزبانی بیش از ۲۶۰۰ نقطه در ۳۱ استان کشور و همزمانی هفته فیلم مقاومت در هشت کشور و انشاالله با بضاعتی که گردآوری و بسترسازی و ساختارسازی شده قادر است در آینده نه چندان دور پایگاه فرهنگی و سینمایی جهان ضد سلطه تبدیل گردد.
دبیر جشنواره فیلم مقاومت، ویژگیهای متمایزکننده این دوره جشنواره را اینگونه برشمرد: هدفگذاری و سیاستگذاری ساختار محتوایی جشنواره بر اساس چالش ها، اولویتها و ضرورتهای ملی و منطقه ای و بینالمللی، سالیانه شدن جشنواره به دلیل استقبال و تقویت و تحرک جریان تولید فیلمهای دفاع مقدس و مقاومت،تنوع مضمونی و تکثر مفاهیم و مستندات و مصادیق محتوایی شامل: از دفاع مقدس تا فتنه(بصیرت)، جریانات انحرافی، اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، عماد مغنیه و جنبش ضدصهیونیسم، گروههای تکفیری و سلفی و داعش، تفکرات ضدآمپریالیستی و ضد استکباری از ویژگیهای مهم این دوره جشنواره است.
وی ادامه داد: همچنین توجه و اهتمام ویژه به مقوله پژوهش و بسترسازی برای تقویت مطالعات جانبی و مباحث تحلیلی و نظری پیرامون سینمای مقاومت توجه ویژه به مقوله تالیف و انتشارو ارائه و برپایی همایش علمی را داریم که آقای اسفندیاری توضیح دادند.
وی با اشاره به خطرات بزرگ در حوزه فرهنگ و برنامه ریزی بلند مدت غربیها در این زمینه گفت: دو سه سال قبل ایتالیاییها کتابی نوشتند که به فارسی هم ترجمه شد. آنجا هم به وجود بخش هنری سازمان سیا و فعالیت هایش اشاره میکردند. اگر همه سیاستمداران، مبتکران، مستکبران، قلدران و صاحب اختیاران دنیا میآمدند و در مقابل کتاب مقدس خودشان قسم میخوردند که از هنر استفاده نکنند میشد آدم خیال راحتی پیدا کند و بگوید هنر خلا ص میشد. اما آنها از هنر استفاده میکنند.
خزاعی تصریح کرد: جشنواره مقاومت یک چالش اساسی با غرب و صهیونیسم بینالملل است. آیا شما میخواهید در مقابله با مطامعی که آنها به وسیله هنر به آن میرسند، از این ابزار بهره نبرید؟ این خردمندانه است؟ شک نکنید هر انقلاب و تمدن و فرهنگی که در قالب هنر ریخته نشودشایستگی ماندن ندارد. و فرق هم بین پیامهای حق و باطل نیست هنر یک ابزار فوق العاده است.
وی با بیان اینکه دغدغه فرهنگی شبیه دغدغه در میدان جنگ است و به معنای رهاکردن سنگر و عقب نشینی و ناامید شدن نیست، گفت: ما باید مقوله فرهنگ را از نو ارزیابی کنیم.
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با بیان اینکه واقعا امروز در حوزه مسائل فرهنگی کشور مطالبات بر زمین مانده بسیار است اظهار داشت: همه خودشان را فرهنگی میدانند. همه نسبت به مسائل فرهنگی اظهار شوق و علاقه میکنند و آن را در بیانات و اظهاراتشان مهم نشان میدهند اما حقیقتا کار فرهنگی در کشور متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه نیست. ما امروز خیلی کارهای فرهنگی باید میکردیم که نکردیم. خیلی برنامهها باید میریختیم که نریختیم و حقیقتا دستمان از خیلی کارها چه در داخل و چه در خارج کشور خالی است. کارفرهنگی را باید خبرهها و کارشناسان انجام دهند. چرا کار فرهنگی را؟ چرا هرکسی وارد میدان کار فرهنگی بشود و چیزی بگوید و نظری بدهد و اقدامی بکند؟ متاسفانه خیلی از کسانی که میتوانند کار فرهنگی بکنند به کار اجرایی و یا کار سیاسی مشغولند. نباید چهرهای فرهنگی به کار سیاسی بپردازند.
به اعتقاد وی، کار فرهنگی مهم تر از کار سیاسی است. باید مساله فرهنگ را با کلیتش مساله اول این کشور به حساب آورد ما اگر توانستیم فرهنگ این کشور را با پایههای مستحکم و قوی و نهادهای صحیحی که کارایی لازم را داشته باشند، پشتیبانی و تقویت کنیم کار این کشور روی غلتک خواهد افتاد و پیشروی این کشور در همه زمینههای مورد نظر تضمین خواهد شد.
خزاعی با بیان اینکه سینماگران دفاع مقدس مرزبانان فرهنگی کشور هستند گفت: توقع انقلاب از هنر و هنرمند مبتنی بر نگاه زیباشناختی در زمینه هنر است که توقع زیادی هم نیست. ملتی در هشت سال دفاع مقدس با همه وجود به میدان آمده است هم به میدان آمده اند برای دیدن البته شاید هم برای دفاع از میهن و مرزهای کشور.
وی افزود: هزار حادثه با ارزش و زیبا در هشت سال دفاع مقدس و در انقلاب در خانه ما اتفاق افتاده است. هنر نباید از کنار اینها بی تفاوت بگذرد. توقع انقلاب این است و توقع زیاده خواهانه ای نیست که میگوید چرا زیبایی دیده نمی شود. کسی که به این مقوله بی اعتناست نمی خواهد آن زیبایی را ببیند.
خزاعی با بیان اینکه علاوه بر استان ها، در تهران هم هفت سالن سینمایی برای اجرای برنامههای این دوره جشنواره پیش بینی شده اند گفت: برگزاری جشنواره در هشت کشور جهان (سوریه، هند، روسیه، گرجستان، قزاقستان، ترکیه، فلسطین-غزه- و لبنان) همینطور، یکی از سیاستهای تاثیرگذار و جریان ساز برپایی هفتههای فیلم مقاومت و دفاع مقدس در خارج از کشور است که از دوره پیش تاکنون ۱۴ کشور میزبان جشنواره بوده اند و امسال در هشت کشور این برنامه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و موسسه رسانههای تصویری طراحی و در شرف اجراست.
دبير سيزدهمين جشنواره فيلم مقاومت با بيان اينکه ۲۵۹ اثر در ۱۵بخش مختلف سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به رقابت میپردازندگفت: ۲۵۹فیلم سینمایی، ویدئویی، مستند، کوتاه و انیمیشن در ۱۵بخش مختلف این دوره از جشنواره به رقابت میپردازند.
وي ادامه داد: در بخش اصلی مسابقه «۱۱۴ فیلم» حضور دارند که به تفکیک در بخش سینمایی «۱۸» فیلم، در بخش ویدئویی- سینمایی«۱۴» فیلم، در بخش کوتاه «۳۴» فیلم و در بخش مستند«۴۸» فیلم به رقابت میپردازند. در بخش مسابقه جلوه گاه نور«۸۰فیلم » در ۴زمینه مستند، داستانی، فیلمنامه، نماهنگ و انیمیشن به رقابت میپردازند که به تفکیک عبارتند از: در بخش مستند جلوه گاه نور «۱۹» فیلم، در بخش فیلمنامه جلوه گاه نور «۱۸» فیلم، در بخش داستانی جلوه گاه نور «۲۲» فیلم ،در بخش نماهنگ جلوه گاه نور «۹» فیلم و در بخش انیمیشن جلوه گاه نور «۱۲» فیلم.مسابقه بینالملل با «۶۵ فیلم»در ۵ بخش یکی از گسترده ترین بخشهای مسابقه است که در بخش سینمایی بینالملل «۱۴» فیلم، در بخش مستند بینالملل «۱۸» فیلم، در بخش تکفیری ها«۱۰» فیلم، در بخش بصیرت (فتنه) «۶»، در بخش عماد مغنیه «۱۷» فیلم حضور دارند.
خزاعي در ادامه با بيان اينکه فیلمسازان کشورهای مختلف استقبال گسترده ای از سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به عمل آوردندگفت: بیش از ۳۰۰ عنوان فیلم از کشورهای : انگلستان، فرانسه، آمریکا، لبنان، قطر، تونس، ایتالیا، مصر، تانزانیا، ایرلند، یونان، بنگلادش، امارات، روسیه، صربستان، روسیه، قرقیزستان، برزیل، هلند، بلژیک، اکراین، چین، فلسطین، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سوئد، الجزایر، افغانستان، لهستان، کانادا، سوریه، عراق، ترکیه و. .. در این دوره جشنواره شرکت کردند.