يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : 86698
نگاهي به طرح‌هاي مرتبط با جامعه آموزگاري؛

نظام تدريسي معلمان تحكيم ندارد

نظام تدريسي معلمان تحكيم ندارد

جامعه معلمي كشور اين روزها خبرساز شده است. اينكه چگونه مي‌توان حق معنوي يكي از اركان اصلي آموزش در كشور را به آنها بازگرداند سوالي است كه پيرامون جواب آن طرح‌هاي مختلفي به گوش مي‌رسد.
طرح‌هاي بررسي شده و يا نشده‌اي كه اميد نمي‌رود به بهبود وضعيت اين عزيزان كمك كند.
طرح نظام رتبه بندی معلمان و ساماندهی معلمان طرح‌هايي است كه نگاهي به آنها انداخته‌ايم.
در خصوص طرح نظام رتبه‌بندی معلمان نمایندگان مجلس با تصویب این طرح در صحن علنی مخالفت کردند. آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان چهار درجه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده بود که محمدرضا خباز، معاون تقنینی معاون امور پارلمانی رئیس جمهور ضمن مخالفت با طرح مذکور گفت: ‌طرح نظام رتبه بندی معلمان مغایر اصول ۶۰، ‌ ۷۴ و ۷۵ قانون اساسی است ضمن اینکه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه پنجم توسعه نیز مغایرت دارد. عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی قبل از رأی‌گیری درباره طرح یاد شده، ضمن قرائت گزارش این کمیسیون درباره طرح نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: معلمان سال‌ها در انتظار تعیین جایگاه خود هستند.
نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تهیه سند نقشه جامع علمی کشور، تضمین کیفیت تعلیم و تربیت را از الزامات عنوان کرد و درباره اثرات اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: ارتقاي منزلت اجتماعی، ارتقاي منزلت معلمان و رفع مشکلات معیشت معلمان از اثرات اجرایی طرح مذکور است.
وی ‌ارتقاي سطح دانش و انگیزه معلمان، افزایش اثربخشی آموزش و پرورش و ساماندهی نظام پرداخت در آموزش و پرورش را از دیگر اثرات اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان عنوان کرد و گفت: امروز نظام پرداخت در آموزش و پرورش به درستی صورت نمی‌گیرد و درجه‌بندی صحیحی در این راستا وجود ندارد.
فیاضی با بیان اینکه نقش الگویی معلمان در جامعه مهم است افزود: در سال اقتصاد و فرهنگ که اصالت فرهنگی باید تقویت شود و شعار فرهنگ نیز عملیاتی شود آموزش و پرورش مهم‌ترین دستگاه زیربنایی برای توسعه فرهنگ است. اکنون که بر این باور هستیم از نمایندگان مجلس و همه کسانی که به معلمان توجه دارند تقاضا دارم باید معلمان را به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت بدانیم.
اما از سوي ديگر موضوعي كه در جامعه دبيران اهميت دارد بحث ساماندهي آموزگاران است كه معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با تشریح ساماندهی معلمان در سال جدید گفت: در طرح جامع ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش پیشنهاد شده معلمان براساس تجربه و صلاحیت حرفه‌ای ساماندهی شوند و زمان حضورشان در مدرسه به غیر از موارد خاص پزشکی و یا تبعیت از همسر حداقل برای یک دوره تحصیلی پیش‌بینی شده است.
احمد عابدینی با بیان این مطلب گفت: برای ساماندهی معلمان باید جایگاه آنها تثبت شود که بهترین راه برای این تثبیت استفاده از تجارب آنها حداقل برای یک دوره تحصیلی و كاهش جابجایی فرهنگیان است.
وی با بیان اینکه ساماندهی معلمان یکی از راه‌های کیفیت بخشی آموزشی است، افزود: برای ساماندهی معلمان باید برنامه‌ریزی‌ها بگونه‌ای باشد که معلم حداقل در یک دوره تحصیلی در همان مدرسه حضور داشته باشد تا هم دانش‌آموزان را بخوبی شناسایی کند و هم برنامه‌های آموزشی به دانش‌آموزان بدهد.
به گفته عابدینی، اگر هر سال امکان جابه جایی و نقل و انتقال برای معلمان ایجاد شود، مشکل فعلی آموزش و پرورش که ازدیاد نیرو در برخی از شهرها و استان‌ها و کمبود در برخی از مناطق محروم است ادامه می‌یابد.
وی ادامه داد: اگر امکان جابجایی هر ساله برای معلمان ایجاد شود، قطعا برخی از معلمان بخوبی نمی‌توانند به وظایف خود به نحو شایسته عمل کنند و آموزش دانش‌آموزان گاه ممکن است ناقص انجام شود که قطعا نتیجه آن به ضرر سیستم آموزشی و دانش‌آموز باشد.
معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: ساماندهی بیش از یک میلیون نیروی تحصیلکرده آموزش و پرورش کار مشکلی است اما باید این کار انجام شود تا دیگر هر سال با مشکل جابه جایی نیروها در وزارتخانه بزرگی همچون آموزش و پرورش مواجه نشویم.

https://siasatrooz.ir/vdcg7397.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی