دوشنبه ۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : 66898

چرا، چرايي‌هاي‌ تونل توحيد تمامي ندارد؟

چرا، چرايي‌هاي‌ تونل توحيد تمامي ندارد؟
مونا اسلامي بلده تونل توحيد كه به عنوان سند افتخارشهرداري تهران شناخته مي شوددراين روزها بيشتر اززمان احداث و به افتتاح رسيدن خود خبرساز شده است وروزي نيست كه يكي از مسئولان شهري در خصوص نحوه اجرايي مراحل اين كار مجبور به پاسخگوئي نشده باشد. درواقع اگربخواهيم توضيحات مختصري درخصوص تونل توحيدبدهيم بايد بگوئيم كه توحید از دو تونل کنار هم بطول ۲۱۳۶ متر تشکیل شده که هرکدام از تونل‌ها شامل ۳ باند رفت و برگشت بوده و به عنوان نخستین تونل شمال به جنوب تهران، بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند می ‌دهد. ساخت این تونل در رکوردی بی سابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید و بزرگترین تونل شهری ساخته شده در ایران است اماهمين بزرگترين تونل شهري ساخته شده درايران از همان اولين روزهاي افتتاحش يعني ۲۹ خرداد ۱۳۸۶جنجالي بوده است ودر طول تمامي اين 4 سال با شنيدن نام تونل توحيد مباحثي همچون چرايي واگذاري اين پروژه بدون برگزاركردن مناقصه، هزينه تمام شده براي ساخت تونل، ریزش آب های سطحی ، بي برنامگي درهنگام شروع احداث پروژه ( بي توجهي به رد شدن یک خط مترو ازوسط کار تونل ) كه سبب افتادن شيبي در وسط پروژه شد و مسائلي همچون رعايت نكردن مسائل ايمني در زمان احداث آن خودنمائي مي كند. نكته‌هايي كه بي توجه ماندند « بخشي از مشكلات تونل توحيد را در هنگام اجرا تذكر داديم، ولي توجهي به آن نشد.» جمله اي كه حمزه شكيب رئيس كميسيون عمران شوراي شهر آن را بيان مي كند ودرتوضيحاتي بيشتر مي گويد:« تونل توحيدمشكلاتي داشت كه كارشناسان درهنگام عمليات اجرايي تذكر دادند اما دراجرا به اين توصيه‌ها هيچ توجهي نشد.» موضوعي كه حتي حسن بيادي ، نايب رئيس شوراي شهرنيز به آن اذعان مي كند وبابيان اينكه مجموعه مديريت شهري نمي‌تواند ادعا كند كه پروژه‌ تونل توحيد به صداقت تمام انجام شد،ادامه مي دهد:« درهنگام ساخت تونل به اندازه تبليغاتي كه براي آن پروژه صورت گرفت بر مسائل فني و تخصصي تمركز نشد چراكه در زمان ساخت تونل توحيد كارشناسان برخي مسائل را مطرح كردند و مديران پروژه نيز موارد مطرح شده را توجيه ‌كردند اما در عمل تونل توحيد با اشكالات مختلفي كه اكنون شاهد آن هستيم به اتمام رسيد.» درواقع اعضاي شوراي شهربراين عقيده اند كه 20 درصد پروژه‌ تونل توحيد بد اجرا شده است. اما درحاليكه شورانشينان پايتخت يك صدا بر اين باورند كه مشكلات تونل توحيد پيش بيني شده بود و تذكرهاي لازم صورت گرفت و هيچ توجهي به آن نشد ، معاون فني و عمراني شهرداري تهران دراظهارنظري جالب تاكيد مي كند كه اعضاي شوراي شهر تهران شكي در ايمني تونل توحيد نداشتند. درواقع مازيارحسيني اعتقد دارد كه هيچ يك از اعضاي شوراي اسلامي شهربه ايمني تونل شك نداشتند چراكه در غير اين صورت اجازه بهره‌برداري از آن را نمي‌دادند. به هرحال معاون شهرداركه معتقداست اين پروژه در زمان اجرا به بهترين نحو ممكن اجرائي شد در خصوص يكي ازمشكلات حال حاضرتونل توحيد مي گويد:«آلودگي هواي داخل تونل توحيد به اين خاطراست كه هواي داخل تونل نمي‌تواند مجزا ازهواي شهرباشد ودرحاليكه هواي شهر آلوده است نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه هواي تونل بهتر ازشهر باشداما آلاينده‌هاي داخل تونل به طور مرتب رصد مي‌شود و هيچ وقت ميزان آلاينده‌ها به اندازه‌اي كه درحالت هشدارباشد نبوده واگر اين طور باشد حتما تونل را خواهيم بست چراكه با جان و سلامتي مردم شوخي نداريم.» البته معاون شهردار تهران قول مي دهد كه با راه اندازي ساختمان مجهز كنترل تونل توحيد و به كارگيري سيستم هاي هوشمند بيشتر در اين مجموعه ازنظرنرم افزاري، سيستم و جهت جت فن‌ها را به گونه اي تنظيم كنند كه ميزان دود در تونل به حداقل برسد تا نقصي كه درتونل ديده مي‌شود كامل رفع شود. پاي شهرداربه وسط كشيده مي شود حساسيت ها در خصوص چگونگي اجرائي شدن تونل توحيد به حدي بوده است كه شهردار تهران را بارها وبارها مجبور به پاسخگوئي كرده است وشايد يكي از جالبترين دفاع هاي آقاي شهرداررابايدجايي دانست كه محمدباقر قاليباف مجبورشد صراحتا مسئوليت ايمني تونل توحيد را قبول كند وبااين اظهارنظر كه تونل توحيد دربهترين زمان ممكن افتتاح شد پاسخي روشن براي معترضاني داشت كه معتقد بودند اين تونل بايد بعدازرفع مشكلات موجود افتتاح مي شد. درواقع شهردار تهران كه جوموجوددرجامعه وخودتونل را سنگين مشاهده مي كرد واز نبود اطمينان درميان شهروندان تهراني براي استفاده از تونل توحيد رنج مي برد با بيان اينكه پروژه تونل توحيد شتاب زده به پايان نرسيد،گفت:اطمينان مي دهم كه تونل توحيد ازصحت كامل برخورداراست يعني هم ايمن است و هم كارآن بدون فساد مالي و اداري به پايان رسيده است وچرائي موجوددرخصوص قيمت تمام شده براي اين پروژه‌ تنها جنبه‌ سياسي پيدا كرده است. اما اگرچه به نظرمي رسيد با اين اظهار نظر قاطعانه شهردار تهران حساسيت ها پيرامون اين تونل به پايان برسد اما حمزه شكيب مرد متفاوت شوراي شهر بار ديگر خبرساز شد. در واقع اين باررئيس كميسسون عمران شوراي شهر،شهردارتهران را به فساد مالي متهم كردوگفت: شهرداری هیچ وقت عدد روشنی در رابطه با هزینه‌های تونل توحید به ما نداد. قرارداد اولیه که بستند 148 میلیارد تومان بوده که بدون مناقصه واگذار کردند که قاعدتا باید طبق قوانین و مقررات با همین هزینه تمام می‌شد اماحالا اگر بخواهیم خیلی دست بالا بگیریم باید با 25 درصد بالاتر به اجرا می‌رسید، یعنی 185 میلیارد تومان، اما آماری که به ما داده شده، به صورت مکتوب هم 550 میلیارد تومان بود و هم 650 میلیارد تومان ارایه دادند. به صورت شفاهی هم مبالغی از 300 میلیارد تا 750 میلیارد تومان هم گفته شده است.اين عضوشوراي شهر به دادن همين آمارساده اما جنجالي نيز قناعت نمي كندوشهرداري تهران راباز مورد لطف خود قرار مي دهد.درواقع شكيب با تهديدي كمرنگ بندي را به ياد مديريت شهري مي آورد كه بنابرآن مبلغی برای حل مشکلات تونل توحید دیده شده است اما سند به واقعيت پيوستن اين بند در گروارائه مسایل مالی تونل توحيدبه شوراي شهراست. به هرحال حمزه شكيب كه هرازچندگاهي سكوت را بر پاسخ ترجيح مي دهد اين باربااتهامي كه به مديريت شهري وبي نظمي هاي موجوددرآن زده ،خبرسازشده است واين خبرسازي بي ترديد نيازمند يك شفاف سازي دقيق است. حرف آخر درحاليكه يك سال ونيم از زمان افتتاح رسمي تونل توحيد مي گذرد اما متوليان مديريت شهري هنوزدرپي آنند كه مشكلات موجوددرآن را حل كنند و شهردارپايتخت ومعاونانش تمام قدرت خود را به كار مي گيرند تا اين سند افتخار را پررنگ تر از آنچه كه هست نمايش دهند. اگرچه حرف آخر اين گزارش بر بزرگي كارمتوليان مديريت شهرهيچ شك وترديدي ندارد اما براين باوراست كه بايداز مشكلات باقي مانده براي تونل توحيد درس بگيريم ونگذاريم كه دوسال پس ازافتتاح رسمي پروژه تونل نيايش و اميركبيروپروژه هاي موجود ودردست كارديگرمشكلات موجود درآنها عيان شوند تا درآن زمان به فكرچاره باشيم. شهردار محترم تهران نويسنده اين گزارش درحسن نيت شما براي تبديل شدن تهران به يك شهر آرماني وجهاني شكي ندارد اما لطفا به اين نكته نيز توجه كنيد كه ابهامات موجوددرپروژه تونل توحيد روي خوشي ندارند ونمره مديريتي شماراپائين مي آورند. آقاي قاليباف نگذاريد كه مردم فكرهاي ديگري به خاطر اين سرعت موجود در به پايان رساندن كارها داشته باشند ونگذاريد كه ما اهالي رسانه براين فكر باشيم كه درساليان آينده اي كه شايد شما را به عنوان متولي اصلي مديريت شهردراختيارنداريم چه كسي بايد پاسخگوي چرائي هاي موجود در پروژه هاي به اتمام رسانده شهرداري باشد؟
https://siasatrooz.ir/vdcg7793.ak93y4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی