مرکز آمار ایران تورم بهمن ماه را اعلام کرد. نرخ تورم نقطهای بهمن ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٢,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٦.٩ واحد درصدی به ٦٦.٨ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٢ واحد درصدی به ٣٩.٧ درصد رسیده است.
منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. نرخ تورم نقطهای در بهمن ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٢ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند.
نرخ تورم نقطهای بهمن ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٢,٠ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٦,٩ واحد درصدی به ٦٦.٨ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٢ واحد درصدی به ٣٩.٧ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ٤٧,٢ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ١,٧ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٣,٦ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣,٨ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. نرخ تورم ماهانه بهمن ١٣٩٩ به ٢,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٢ درصد و ١.١ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٤ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن میباشد. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٤,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٠ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٤,١ درصد و ٣٥.٠ درصد میباشد که برای خانوارهای شهری ١,٩ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است.
بازار شب عید پوشاک ۴۰ درصد آب رفت
همراستا با این حجم تورم و کاهش قدرت خرید مردم در برابر کوچک شدن معیشت و سفره مردم سایر بازارهای اقتصادی نیز روند کوچک شدن را پیش گرفتند و فعالان بازار با این وجود نگران تامین هزینه ها و چک های خود هستند.عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ضمن ارائه توضیحاتی درباره جزئیات فروش فوقالعاده پوشاک در آستانه شب عید، از افت ۴۰ درصدی تقاضای پوشاک نسبت به سالهای گذشته خبر داد و گفت که افزایش قیمت پوشاک تابعی از نرخ ارز است.
افتخاری در پاسخ به سوالی درباره میزان تخفیف در طرح فروش فوق العاده نوروزی نیز تصریح کرد: تعیین میزان تخفیف به عهده خود شخص و واحد صنفی است و احتمالاً در مورد کالاهای زمستانی و شب عید متفاوت است. اما به طور کلی شرایط کسب شرایط خوبی نیست و از این طرح استقبال خوبی کردهاند. شاید حتی با توجه به کاهش شدید تقاضا، کالاها خیلی پایین تر از نرخ واقعی عرضه شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه با توجه به عدم امکان برگزاری نمایشگاه و لزوم تامین نیاز شب عید مردم بهترین راه جایگزینی فروش فوق العاده نوروزی بود، تصریح کرد: تغییرات قیمت پوشاک در آستانه نوروز نسبت به سال گذشته منطبق بر تغییرات نرخ ارز است، چرا که قیمت مواد اولیه مثل نخ، پنبه و پارچه متناسب با تغییرات نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.
البته به گفته وی حال و روز تولید کنندگان و تولید کنندگان پوشاک خوب نیست و حتی عدهای کالاهای خود را با سود پایین یا زیر قیمت به فروش میرسانند. این در حالی است که انتظار میرفت تقاضا شرایطی منطقی پیدا کند، اما در حال حاضر شرایط خوبی ندارد.
افتخاری همچنین با اشاره به شرایط سخت تولیدکنندگان در زمینه تامین و افزایش قیمت مواد اولیه، اظهار کرد: آمار دقیقی از میزان کاهش تقاضا در آستانه نوروز نسبت به سالهای گذشته در دسترس نیست، اما شواهد حاکی از این است که بازار شب عید حداقل ۴۰ درصد نسبت به سالهای قبل کوچکتر شده است. علاوه بر این واحدهای صنفی در سال جاری با محدودیت زمانی مواجه هستند و نهایتا تا ساعت ۸ مجاز به فعالیت هستند. همچنین واحدهای صنفی در مواردی پروتکلهای بهداشتی اضافی دارند که برای مثال بر اساس آنها محدودیت ورود به فروشگاهها اجرا میشود. تمام این مسائل باعث می شود بازار کوچکتر سالهای قبل باشد و شرایط عادی نداشته باشد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان افزایش قیمت پوشاک نسبت به سال گذشته گفت مواد اولیه کالاهای تولیدی برای شب عید بین برج ۶ تا ۸ تامین شده که قیمت ارز به ۳۱ هزار تومان هم رسیده بود. بنابراین نمیتوان تخمین دقیقی از میزان افزایش قیمت کالاها داشت، اما می توان گفت قیمت کالاهای شب عید به عنوان تابعی از نرخ ارز افزایش پیدا کرده، اما نه به آن میزان. به عبارت دقیقتر قیمت مواد اولیه تابع نرخ ارز است، چرا که بیشتر آنها وارداتی است و قیمت مواد تولید داخلی نیز بر اساس قیمت جهانی تعیین میشود. بنابراین قیمت مواد اولیه وابسته به نرخ ارز است اما در مورد سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالا نمیتوان اظهار نظر کرد. برای مثال ممکن است واحدی بدهی مالی داشته باشد یا حقوق پرسنل را پرداخت نکرده باشد که در این شرایط محصولات خود را زیر قیمت تمام شده عرضه میکنند تا بتواند مشکلات خود را برطرف کنند. بنابراین در مجموع نمی توان میزان دقیقی برای افزایش قیمت پوشاک تعیین کرد، اما میتوان گفت افزایش قیمت پوشاک نسبت به سایر کالاها بسیار پایینتر بوده چون کالایی نیست که ۱۰۰ درصد به نرخ ارز وابسته باشد.