میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ گزارش
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۹
 
 
تهاجم رسانه‌ای و پدافند غیر عامل مردم محور

قدرت فراگیر رسانه در سطح جهان تا بدانجا افزایش پیدا کرده که این وسیله ارتباطی تبدیل به یک ابزار جنگی شده و توانسته جایگزین مناسبی برای تسلیحات نظامی سبک و سنگین و حتی بمب های اتمی و ناپالم و هیدروژنی باشد.
از عمر پیدایش رسانه در جهان زیاد نمیگذرد و شروع رسانه به چهار صد سال پیش بازمیگردد. از آن سال به بعد رسانه در انواع مختلف و با مخاطب های گوناگون در سطح دنیا با سرعت زیادی رشد کرد و فراگیر شد.
اولین رسانه در ایران نیز در سال ۱۲۵۲ به نام کاغذ اخبار توسط میرزا محمد صالح شیرازی کازرونی منتشر شد. نامی که ترجمه ساده و دقیق عنوان انگلیسی روزنامه (news paper) است. وی تحصیل کرده رشته روزنامه نگاری در کشور انگلیس بود. میرزا محمد صالح شیرازی کازرونی با استفاده از یک متد غربی و ایرانیزه کردن آن اقدام به انتشار اولین رسانه عمومی در ایران کرد.
در حال حاضر رسانه های جهان به انواع مختلفی دسته بندی شده اند که به شرح زیر دسته بندی شده اند:
۱- رسانه های نوشتاری مانند مطبوعات، کتاب و مجلات.
۲- رسانه های شنیداری مانند مانند رادیو.
۳- رسانه های دیداری مانند تلویزیون، سینما، شبکه های اجتماعی
۴- رسانه های ابزاری مانند اعلامیه، بروشور، تابلوی اعلانات، کاتالوگ، پوستر، تراکت، پلاکارد، آرم، لوگو، فیلم ‌های تبلیغی، فیلم‌ کوتاه و بلند، سخنرانی، همایش و تئاتر.
۵- رسانه های نهادی یا گروهی همچون روابط عمومی ها، شرکت‌های انتشاراتی، بنیادهای سینمایی.
۶- رسانه های فرانهادی همچون خبرگزاری ها، دفاتر روابط بین الملل، کارتل ها، بنگاه های سخن پراکنی و تراست های خبری، شرکت های چند ملیتی، فیلم های سینمایی، شبکه های ماهواره‌ای.
رسانه و انواع آن تا آنجا قدرت پیدا کرده اند که حتی در انقلابها و سرنگونی حکومتها نقش اصلی و پیش قدم را اجرا می کنند و حتی جلوتر از اقدامات نظامی و سیاسی از ابزار رسانه استفاده می شود. نمونه های متعددی از اینگونه استفاده ابزاری از رسانه در دو قرن اخیر وجود دارد.
آنچه که مسلم است این مطلب است که کهن ترین و قدرتمند ترین و پر مخاطب ترین رسانه های جهان در اختیار غرب، امریکا و در اصل صهیونیست بین الملل است و با مدل های مختلف از این ابزار استفاده می کنند که بهره های مختلفی از رسانه برای روسای متبوعشان تعریف کرده اند. بعنوان مثال میتوان به منافع اقتصادی، سیاسی، مذهبی و دینی، اجتماعی و حتی منافع مداخله جویانه اشاره کرد. صهیونیست بین الملل قدرتمند ترین کارتل رسانه ای در جهان را در اختیار دارد و غالب رسانه ها را مدیریت و هدایت می کند و اهداف متعددی از جمله اهداف امپریالیسم و تفکرات خاص صهیونیست که در پروتکل های بیست و چهارگانه یهود است را پیگیری می کنند. در همین راستا یکی از بهره برداری هایی که امروز در این مقال به آن می پردازیم استفاده از رسانه در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی ایران است. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه ۱۳۵۷ رسانه های مخالف تهاجم های بیشماری را علیه این انقلاب مردمی ملت ایران آغاز کردند که این حملات رسانه ای سال به سال افزایش پیدا کرد که در سالهای اخیر، غرب و صهیونیست بین الملل با استفاده از این ابزار اقدام به پایه ریزی طرح براندازی نظام با تکیه بر توان بالای تاثیر گذاری رسانه کردند. این طرح با تدابیر موثر متقابل با شکست روبرو شد و تمامی برنامه ریزی های دشمنان را که حتی عنوان میشد که جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید را نقش بر آب کرد. دشمنان حساب بسزایی روی توان تاثیر گذاری رسانه ها روی افکار عمومی داخلی در ایران باز کرده بودند و بر روی آمارها و گزارشهایی که بدست آورده بودند تا آنجا مطمئن بودند که جان بولتون یکی از مقامات ارشد امریکایی در جمع گروهک تروریستی منافقین خلق اعلام کرده بود که جشن سال نو ۲۰۱۹ میلادی را در ایران برگزار خواهند کرد.
در ادامه روند شکست برنامه های پرهزینه دشمنان جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف از جمله نظامی و اقدامات تروریستی و تحریمها و کودتاهای نرم و رنگی سعی بر آن دارند که با هجمه رسانه ای بر افکار عمومی داخلی در ایران و با اشاعه تفکر بدبینی و همچنین سیاه نمایی شرایط در داخل موجی از نا امیدی را در بین ملت ایران ایجاد کنند.
در راستای انجام این پروژه، برنامه های متعددی از کانال های بیشمار فارسی زبان در ماهواره تهیه و پخش می شود. یکی از این برنامه ها که از سوی استعمار پیر یعنی انگلستان حمایت و هدایت می شود، که در آن سازمان رسانه ای کانال ها و برنامه های زیادی تولید می شود. تا چندی پیش روند اجرایی این برنامه ها در موضوعات سیاسی، روش کارشناس محور بود. اما با توجه به عدم موفقیت در حصول نتیجه روشی جدید ابداع شد و در حال اجرا است که روی سخنان عوام فریبانه از سوی عوام خارج از ایران تمرکز کرده است.
در این برنامه بخش هایی گزینشی از برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای جمع های دو نفره پخش میشود که از آنها خواسته شده اقدام به ایراد گرفتن نمایند. در این محصولات تبلیغاتی که ساخت برنامه های سطح پایین و خالی از محتوا برای مخاطبین خاص ماهواره است دیگر خبری از کارشناسان ناسزاگو به نظام جمهوری اسلامی ایران نیست. بلکه کلاس درسی است که هیچ کس اعلام نمی کند که استاد است ولی همگی بطور تلقینی تدریس می کنند و برای مخاطب خاص و مستعد خود الگو سازی کرده و برخی مطالب را القا می کنند تا بیننده محتوایی هرچند سطحی برای ارائه در جامعه بطور طوطی وار اندوخته داشته باشد. یعنی ایجاد موجی از نارضایتی بدون محتوا و بدون تفکر که با هجمه فراوان و گسترده در مسائل مختلف از طریق رسانه به بیننده القا می شود و اقدام به ساخت نظامی فکری بر اساس خلاء های داخلی می کند. سیاه نمایی و بزرگ نمایی و دروغ پردازی و همچنین پایین آوردن قدرت تحلیل و ارائه مطالب به زبان بسیار ساده و قابل پذیرش، بطوری که یک فکت جعلی قابل اغنا کردن در اختیار مخاطب قرار داده شده است.
در این برنامه ها برخی افراد کم سواد و بدون مطالعه، دارای شرایط نسبتا مناسب مالی، مخالف نظام، غیر متخصص، دستچین شده، اکثرا سن افراد کمتر از ۴۰ سال اقدام به ایراد گرفتن از برخی برنامه های منتخب و گزینه ای می کنند که این برنامه ریزی در کنار استفاده از فناوری بالای تصویری و رایانه ای در کنار مجری ها و هنرپیشگان و خوانندگان یک بسته کامل تبلیغی با کادو پیچی بسیار جذاب ارائه می شود.
اما آنچه که در این موقعیت باید به آن پرداخت و در صدر برنامه های رسانه ای ایران قرار گیرد ارائه یک برنامه دقیق و مدون و با محتوای قوی است که بتواند زنگ هشداری باشد برای بینندگان برخی از شبکه های ماهواره ای باشد تا از این دام عوام فریبانه رهانیده شوند. این اقدام را باید به نوعی جنگ رسانه ای دانست که جمهوری اسلامی همانند دیگر عرصه های تقابلی با دشمنان ایران با آنها مواجهه کرد و قله های این عرصه ها را به تسخیر درآورد.
عرصه هنر و رسانه نیز می بایست با دقت ، تدبیر و برنامه ریزی برای تاثیر گذاری روی مخاطبان از پیش تعیین شده اقدام به ساخت برنامه های محتوا محور و جذاب با استفاده از امکانات و عوامل متعهد و متخصص به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نموده تا با ایجاد سدهای غیر قابل نفوذ در برابر هجمه های فرهنگی و رسانه ای از پشتوانه های اصلی و قابل اتکای نظام حمایت شود. بی تردید مردم ایران جزو اصلی ترین ارکان نظام در پیروزی انقلاب و نبرد با حزب بعث در هشت سال دفاع مقدس و همچنین بعنوان پشتوانه محکمی در برابر انواع حملات مادی و معنوی که از سوی دشمنان صورت میگیرد بشمار میروند. این مردم در تمامی مراحل سالهای پس از انقلاب از نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده اند و دشمن نیز به این مطلب آگاه است. ملت ایران بعنوان پشتوانه محکم که همواره با اتکا به قوه ایمان به خدا و ائمه توانسته اند تمامی دسایس بدخواهان نظام را از بین ببرند چند سالی است که جزو اهداف بسیار مهم رسانه های صهیونیست بین الملل قرار گرفته اند و این حملات غیر قابل مشاهده دائما در اطراف خانه های ایرانیان در حال پخش هستند. لذا لازم است برای جلوگیری از ایجاد شرایطی که جامعه را به سمت استفاده از امکانات ظاهر فریب تصویری دشمن سوق دهد، رسانه های داخلی با ساخت برنامه های ایرانیزه شده و بومی با تکنولوژی روز و جذاب گامی بلند در پیشبرد برنامه های پدافندی غیر عامل ایجاد کنند. 

نویسنده: عماد نجار

کد مطلب: 110340
 
Share/Save/Bookmark