آمارهای وزارت نفت در حالی از جهش جدید مصرف بنزین در سه ماهه نخست امسال حکایت دارد که با تاخیر در احداث طرحهای جدید افزایش تولید بنزین در پالایشگاهها، فعلا امکان خودکفایی از واردات وجود ندارد.
به گزارش مهر، با وجود اعمال سیاستهای مختلف قیمتی و غیرقیمتی از سوی دولت تدبیر و امید همچون ابطال بیش از ۶ میلیون قطعه کارت هوشمند سوخت، افزایش قیمت بنزین برای دومین سال متوالی و مخالفت با تخصیص سهمیههای ویژه بنزین، اما متوسط مصرف بنزین ایران به جای کاهش در سه ماهه نخست سالجاری با افزایش بیش از چهار درصدی همراه شده است.
آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سالجاری متوسط مصرف بنزین ایران با رشدی بیش از ۴.۲ درصدی تا مرز ۷۲ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
بر این اساس در حالی متوسط مصرف بنزین در سه ماهه نخست سال گذشته حدود ۶۹.۴ میلیون لیتر در روز بوده که در بهار سالجاری متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.
رمزگشایی از جعبه سیاه سونامی جدید بنزینی در ایران نشان میدهد که با وجود آزادسازی قیمتها به لیتری ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان اما تعیین ضربالعجل برای مصرف سهمیههای بنزین ۷۰۰ تومانی از سوی دولت تا پایان شهریورماه سالجاری موج جدید افزایش مصرف این محصول پرطرفدار پالایشگاههای نفت را کلید زده است.
به عبارت دیگر در حالی در سه ماهه نخست سالجاری مصرف گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع متاثر از افزایش تولید و عرضه گاز به مشترکان صنعتی و نیروگاهی با کاهش و سقوط مصرف روبرو بوده اما مصرف بنزین رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.
هیات دولت مصوبهای را اواسط خردادماه سالجاری به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ابلاغ کرده است که مطابق با این مصوبه پرسر و صدای بنزینی باید مردم حداکثر تا پایان شهریورماه سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی ذخیرهسازی شده در کارتهای هوشمند سوخت را مصرف کنند.
در همین حال همزمان با ابلاغ این مصوبه، سیدناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههاي نفتی با اشاره به ذخیره بالای بنزین ٧٠٠ تومانی موجود در کارتهای سوخت گفته بود: براساس آخرین آمار در روز یکم خردادماه دو میلیارد و یکصد میلیون لیتر بنزین ٧٠٠ تومانی در کارت سوخت خودروهای سواری شخصی و موتوسیکلتها وجود داشته است که هموطنان فرصت دارند تا پایان شهریورماه امسال از آن بهرهمند شوند.
از اینرو مردم برای آنکه بتوانند از حداکثر سهمیه ذخیره شده بنزین ۷۰۰ تومانی خود تا پایان شهریورماه استفاده کنند باید به طور متوسط روزانه ۱۷.۵ تا ۱۸ میلیون لیتر بنزین ۷۰۰ تومان خریداری و مصرف کنند.
هماکنون پیشرفت اجرایی مهمترین طرحهاي افزایش ظرفیت تولید بنزین ایران از پیشرفت لاکپشتی برخوردار هستند به طوریکه طرح توسعه، بهینهسازی و بنزینسازی پالایشگاههای نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس و طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیجفارس با تاخیری بیش از دو سال هنوز در مدار بهرهبرداری قرار نگرفته اند.
سال گذشته حجم واردات بنزین ایران به استناد گزارشهای ارائه شده از سوی مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به طور متوسط روزانه ۴.۵ تا ۵ میلیون لیتر بوده است و پیشبینی ميشد با بهره برداری از طرحهای جدید بنزین سازی، پالایشگاهی و اعمال سیاستهای متعدد قیمتی و غیرقیمتی همچون آزادسازی قیمتها و ابطال کارتهای سوخت در سالجاری با توقف واردات جشن خودکفایی از واردات بنزین برگزار شود.
این در حالی است که به نظر ميرسد در سالجاری نمیتوان به طور کامل بر روی افزایش ظرفیت تولید بنزین با بهرهبرداری از طرحهاي جدید پالایشگاهی حساب کرد و از طرف دیگر با اجرای سیاستهاي ضربالعجلی و شتابزده عملا دولت تدبیر و امید اقدامی به منظور فرهنگسازی به منظور مدیریت در مصرف بنزین انجام نمیدهد.
هماکنون از یکسو با تعیین ضربالجل برای مصرف بنزینهای ۷۰۰ تومانی برای اتمام سهمیه موجود در کارتها از یکسو بنزین و تعیین سهمیه ۳۰۰ تا ۵۰۰ لیتری برای بنزین ۱۰۰۰ تومانی از سوی دیگر مردم از تمامی تاکتیکهاي مرسوم برای مصرف سهمیهها استفاده ميکنند و عملا امکان مدیریت مصرف وجود ندارد.
با ادامه این سیاستها حتی در صورت عرضه تکنرخی بنزین از نیمه دوم سالجاری با قیمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان برای بنزین معمولی و بنزین سوپر به نظر ميرسد متوسط مصرف این فرآورده نفتی نه تنها کاهش نیابد بلکه با القای فرهنگ «مصرف کنید در غیر این صورت میسوزد» خودروسواران کماکان نسبت به مصرف و اتلاف سهمیههاي بنزین خود اقدام کنند.
در این بین وضعیت قیمت گذاری سیانجی هم در هالهاي از ابهام قرار دارد و دولت تنها برای کاهش ۱۰۰ تومانی قیمت این حامل انرژی به صورت موقت و تا شهریورماه سالجاری موافقت کرده است و سیاستهای قیمت گذاری سیانجی برای نیمه دوم سالجاری در هاله از ابهام قرار دارد.