رئیسجمهور گفت: اینکه برجام باشد یا نباشد باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبودنش چقدر میتواند ضرر داشته باشد، مگر میشود در دنیای امروز با بانکهای جهان همکاری نداشت؟ منتها کسی در گوشهای نشسته و مردم را تحریک میکند که اگر این قرارداد امضاء شود، اسلام از دست میرود.ایکاش اسلام را میفهمید و چنین حرفی را میزد.
حجتالاسلام حسن روحانی تصریح کرد: یک نفر نمیگوید که اگر اف.ای.تی.اف باشد یعنی هزینهها ۲۰ درصد ارزانتر میشود و اگر اف.ای.تی.اف نباشد، هزینهها ۲۰ درصد گرانتر خواهد شد. وی با بیان اینکه آن کسی که شعار میدهد هزینههای اضافی را هم پرداخت کند، یادآور شد: نمیشود در این کشور فردی شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند؛ باید ترجمه کنیم.
وی افزود: باید به مردم بگوییم که برجام باشد یا نباشد، چه نتایجی درپی خواهد داشت و سود و زیان آنها را برای مردم تشریح کنیم و از مردم بپرسیم که آیا زندگی گران میخواهند یا زندگی ارزان؟ و اگر گفتند که زندگی گران میخواهند، اهلا و سهلاً و همه شعارها را ما قبول داریم.
رئیسجمهور گفت: مگر میشود امروز با بانکهای دنیا کار نکنیم!؟ در این شرایط کسی میآید و مردم را تحریک میکند که اگر این کنوانسیون امضا شود و اگر با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست میرود، سوال بنده این است که کدام اسلام از دست میرود؟ایکاش شما اسلام را میفهمیدید و بعد میگفتید که اسلام از دست میرود.
وی ادامه داد: از مردم سوال کنید چراکه حکومت برای مردم است و اداره کشور برای آنان است و باید هزینهها را به مردم بگوییم و برای آنان تشریح کنیم که اگر این کار را انجام ندهیم، آنان باید چقدر از جیب بدهند و اگر این کار را انجام دادیم، چه تسهیلاتی برای آنان فراهم میشود.
روحانی که در نشست وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی سخن میگفت در ادامه درباره تفکیک وزارتخانهها گفت: ما از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که بعضی از وزارتخانهها باید تفکیک شوند و در این راستا لایحهای به مجلس داده شد. معتقد بودیم باید وزارت مسکن و شهرسازی و راه و حملونقل و همچنین وزارت بازرگانی و وزارت صنعت و معدن از یکدیگر تفکیک شوند.
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه در شرایط حاضر نیاز به وزارتخانه فعال بازرگانی داریم، گفت: بدون این وزارتخانه کارها پیش نمیرود. وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی نیز یک وزارتخانه سنگین است. در شرایط تحریم نیاز به کار ویژه در زمینه حملونقل داریم.
روحانی اظهار داشت: در شرایط موجود بار سنگینی بر دوش وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت معدن و تجارت است. البته وزرای این دو وزارتخانه تازه نفس هستند.
وی با بیان اینکه در گذشته کمتر در گسترش حملونقل ریلی سرمایهگذاری شده بود، گفت: ۲۰ درصد راهآهن کل کشور در طول تاریخ ایران، در پنج سال گذشته ساخته شده است.
روحانی با بیان اینکه چه اشکالی دارد که ما سوخت را برای کسی که درست رانندگی میکند و برای کسی که احتیاط نمیکند، دونرخی کنیم؟ گفت: در کشور ما سوخت همیشه نرخ ثابت دارد اما در دنیا این چنین نیست و نرخ سوخت روز به روز و به صورت ساعتی تغییر میکند. اما اینجا ما به یک قیمت فیکس و ثابت در سوخت عادت کردهایم.
وی با تأکید بر اینکه اتصال راهآهن ایران به عراق برای ما بسیار مهم است و باید انجام گیرد، اظهار داشت: این مسئله شدنی است که تا پایان سال ۹۸ این کار را انجام دهیم و همچنین راهآهن خرمشهر را به بصره وصل کنیم که از جنبههای مختلفی به ویژه برای زائران اربعین اهمیت دارد.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه در بخش هوایی هم اقدامات خوبی در ۵ سال گذشته صورت گرفته است، متذکر شد: البته سرمایهگذاریهایی که در بخش هوایی انجام دادهایم، از لحاظ فرودگاهی تاحدودی جنبه اجتماعی و سیاسی داشته است و آن طور که باید و شاید اقتصادی نبوده است و ما اگر نگاهی به فرودگاههای کشورمان بیندازیم، متوجه میشویم که ۸۰ درصد پروازهایمان صرفاً از ۱۰ فرودگاه بوده است و مابقی فرودگاههای ما یک باندی ساخته شده اما بعضاً در هفته یک تا دو پرواز دارند که معنایی ندارد.
روحانی یادآور شد: زمانی یک سرمایهگذار حاضر بود همه فازهای فرودگاه امام(ره) را در دو سال با سرمایه خود انجام دهد و میخواست حدود ۱۰-۱۵ سال از این فرودگاه استفاده کند اما یک وزیری در آن زمان اجازه این کار را نداد و گفت که در سالنهای ترانزیتی که این سرمایهگذار میخواهد ایجاد کند، باید متعهد شود که اگر یک مسافر خارجی میخواهد وارد سالن شود، حتماً روسری داشته باشد. هرچه ما گفتیم که این مشکل روسری را حل میکنیم، اما آن وزیر زیر بار نرفت و قبول نکرد.
وی خاطرنشان کرد: چرا آمدن یک دانشمند خارجی و سرمایهگذار بزرگ به کشورمان اشکال دارد!؟ اگر ما میگذاشتیم آن سرمایهگذار خارجی فرودگاه امام را بسازد، ۲۰ سال پیش این اتفاق میافتاد اما متأسفانه اندرخم یک کوچه هستیم. اشکال ما این است که فرصتها را میسوزانیم و هدر میدهیم.
رئیسجمهور با اشاره به پروژه ساخت مسکن مهر در دولت قبل، یادآور شد: پروژه مسکن مهر هزینه بسیاری برای مردم ایجاد کرده و با ۴۵ هزار میلیارد تومانی که به خاطر ساخت این پروژه وارد بازار شد، تورم بیش از ۳۰ درصدی در جامعه به وجود آمد و نقدینگی را افزایش داد که به تبع آن آسیبهای فراوانی داشت. وی ادامه داد: اگر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را شروع کنیم، یعنی دولت زمین را در اختیار مردم قرار دهد و توسعه گرها هم وارد شوند، میتوانیم محلههای فرسوده را بازآفرینی و زیرساختهای موجود در این محلهها را مانند مدرسه و بیمارستان استفاده کنیم.
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: سال آینده در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی به دلیل تحریمها با مشکلاتی روبهرو هستیم. یکی از حوزههایی که میتواند موجب تحول در اشتغال شود، حوزه مسکن و شهرسازی است. البته رعایت استاندارد در همه حوزهها به ویژه در استفاده مصالح بسیار مهم است. رعایت این اصول میتواند موجب صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی و در نهایت آرامش و رفاه مردم شود.