شهردار تهران با بیان اینکه فضای انتخابات تمام شده و دوستان بهتر است دست از شایعه پراکنی بردارند و به آینده نگاه کنند و بگویند میخواهند چه کنند، تصریح کرد: مردم بدانند ما به عنوان خدمتگزار آنها تا آخرین روز که در منصب کار هستیم همانند سه ماه اول که وارد شهرداری شدیم، کار میکنیم. به عبارتی دیگر همچون گذشته از اذان صبح تاپاسی از شب پای کار هستیم و دقیقه به دقیقه وظیفه داریم که با هدف رضای خدا برای شهر کار کنیم.
محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح تقاطع غیرهمسطح سهراه تقیآباد و بهرهبرداری از ۱۱۰ پروژه اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، عمرانی، حملونقل ترافیکی، خدمات شهری و محیطزیست منطقه ۲۰ که با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حجتالاسلام شاهچراغی امام جمعه شهرری و جمعی از خانوادههای شهدا برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمت دستاندرکاران برای اجرای پروژهها اظهار کرد: شهرری نمادی از فرهنگ، معنویت و قبله تهران است. بدون شک این منطقه یکی از مراکز توسعه فرهنگ قرآنی و اهل بیت است و ساکنان آن توفیق همجواری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را دارند. برای ما هم توفیق است که بتوانیم صادقانه به این شهروندان عزیز خدمت کنیم.
توجه به مناطق جنوبی از ابتدای دوره اخیر مدیریت شهری
وی با بیان اینکه از روزی که توفیق خدمت در شهرداری نصیب من شد توجه به مناطق جنوبی را در اولویت کار خود قراردادم، گفت: مردم در تهران زندگی و رفت و آمد میکنند و کارهای شهرداری هم از جنس کارهایی است که شهروندان روز و شب با آن سروکار دارند. شهرداری جایی نیست که افراد با اطلاعات غلط و اغراض شخصی و سیاسی هدفی را دنبال کند. یکی از بحثهای مطرح این روزها که قبل و بعد از انقلاب مطرح بوده و بعد از شکل گیری شوراها طی سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است بحث درآمدهای ناپایدار شهرداریهاست.
دولت نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه مطالبهگری هم دارد
شهردار تهران عنوان کرد: براساس قانون حل مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداریها برعهده دولت هاست. در واقع دولتها خودشان مسئول حل مشکل هستند، اما نه تنها مشکل را حل نمیکنند بلکه از دیگران مطالبه میکنند. انسان باید خیلی رو داشته باشد که اینگونه با این موضوع برخورد کند.
دولت یازدهم مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداریها را مضاعف کرد
قالیباف با تاکید بر اینکه دولت یازدهم مشکل درآمدهای ناپایدار شهرداریها را مضاعف کرده است، عنوان کرد: درسال ۸۵ که قانون ارزش افزوده در مجلس تصویب شد، تصمیم گرفته شد تا بخشی از درآمد پایدار شهرداریها از آنها گرفته شود و به دولت داده شود تا دولت این درآمد را به شهرداریها پرداخت کند. در واقع قرار بر این شد تا ۵۰ درصد از ارزش افزوده سه درصدی، به خزانه دولت واریز شود و دولت آن را به شهرداریها بدهد. این در حالی است که در دولت یازدهم یعنی از ابتدای سال ۹۶ قانون را تغییر دادند و حداقل ۵۰ درصد از درآمد پایداری را که باید به شهرداریها به ویژه شهرداری شهرهای بزرگ پرداخت میکردند کسر کردند و به دولت برگرداندند.
هزینه جاری شهرداری تهران ۳۰ درصد بودجه؛ هزینه جاری دولت ۸۵ درصد بودجه!
وی با بیان اینکه افتخار شهرداری تهران این است که درآمد ناپایداری را که به زحمت به دست میآید به سرمایههای پایدار تبدیل میکند، افزود: امروز دولت تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد از درامد خود را صرف توسعه و پیشرفت میکند و بیش از ۸۵ درصدبودجه صرف هزینههای جاری میشود. این در حالی است که ما این افتخار را در شهرداری تهران داریم که تنها ۳۰ درصد بودجه را صرف هزینههای جاری میکنیم و ۷۰ درصد مابقی در توسعه زیرساختهای شهر هزینه میشود.
در ۴سال گذشته دولت یک ریال از سهم ۸۰ درصدیاش در تامین اتوبوسهای تهران را نداده است
شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت مکلف است ۸۰ درصد پول خرید اتوبوسها را به شهرداری بدهد، گفت: این موضوع در حالی است که در چهار سال گذشته دولت حتی یک ریال هم پرداخت نکرده است. این در حالی است که اعلام میکنند ۳ هزار میلیارد تومان به شهرداری دادهاند که این رقم همان مبلغ عوارض است که به خزانه دولت میرود و باید به شهرداری پرداخت شود. علاوه بر این مبلغ ۶۰ درصد از جریمههای شهر تهران باید به شهرداری پرداخت شود که دولت به این وظیفه خود عمل نکرده و ما در این خصوص به دیوان محاسبات شکایت کردهایم.
۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینهکرد شهرداری برای مترو تهران تنها در سال ۹۵
قالیباف با بیان اینکه دولت مکلف است ۵۰ درصد از هزینه ساخت مترو را پرداخت کند، اظهار کرد: در سال گذشته ۴ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومان برای مترو هزینه کردیم که ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن سهم دولت است. حال دولت بیاید اعلام کند که چقدر از این مبلغ را داده است؟
حتی دشمنان انقلاب هم به تحولات مثبت تهران اذعان دارند
وی با تاکید بر تحول تهران طی ۱۲ سال اخیر گفت: واقعیت این است که دشمنان انقلاب وقتی به این شهر میآیند دربرگشت از تهران و تحولات آن تعریف میکنند و معتقدند نشانی از تحریم در این شهر دیده نمیشود . به عنوان مثال جک استراو وقتی از تهران بازگشت اعلام کرد که این شهر با شهری که روزگاری در آن قرارداد کذایی را بستیم کاملا متفاوت است و دچار تحول شده است.
ساخت ۷۰ کیلومتر مترو در تهران طی۲۳ سال، طی۱۲ سال اخیر
بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر ساختیم
شهردار تهران با اشاره به وضعیت خطوط مترو در تهران بیان کرد: تاسال ۸۴ و در طول ۲۳ سال تنها ۷۰ کیلومتر در تهران مترو ساخته شده بود. زمانی که ما مترو را تحویل گرفتیم خط ۱ و ۲ کامل نشده بود و خط ۵ هم تونل نداشت و تنها از صادقیه به کرج مسافران را جابهجا میکرد. این در حالی است که خط ۳ مترو که طولانیترین خط مترو محسوب میشود در بدترین شرایط ساخته شد و ما موفق شدیم ۳۹ کیلومتر مترو را در اختیار شهروندان قرار دهیم. خط ۴ نیز که از منتهی الیه شرق به منتهی الیه غرب کشیده شد در این دوره احداث و در اختیار عموم قرار گرفت.
افتتاح خط ۶ مترو تا دو ماه آینده؛ خط ۸ تا پایان ماه رمضان
وی ادامه داد: خط ۶ نیز به عنوان مهمترین خط ما تا ۲ ماه آینده افتتاح میشود. البته ۶ کیلومتر انتهایی آن که به تازگی به برنامههای ما اضافه شد با سرعت تمام در حال پیگیری است و به زودی به سرانجام میرسد. به تمام این موارد باید افتتاح خط ۷ مترو طی هفته آینده را اضافه کنیم این خط به طول ۳۰ کیلومتر از استادیوم تختی تا کن مسافران را جابهجا میکند.
به گفته وی خط ۸ مترو از حرم امام خمینی(ره) تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول ۳۵ کیلومتر در پایان ماه مبارک رمضان افتتاح میشود.
شهردار تهران با یادآوری اینکه افزایش طول خطوط مترو از ۷۰ کیلومتر به ۳۰۰ کیلومتر در این دوره بدون کمک دولت انجام شد، گفت: درگذشته عملکرد مسئولان در زمینه ساخت خطوط مترو به سالی یک کیلومتر هم نرسیده بود.
این مردم هستند که عملکرد شهردار آینده را قضاوت میکنند
قالیباف درادامه این مراسم با توصیه به افرادی که در چهار سال آینده مسئولیت شهر را برعهده میگیرند، عنوان کرد: باید امروز بگویند برای مردم در ۴ سال آینده چه میخواهند بکنند. مطمئن باشید بد یا خوب مردم قضاوت میکنند.
وی با اشاره به توسعه بزرگراهها در دوره اخیر مدیریت شهری اذعان کرد: احداث بزرگراه در این دوره بیشتر از کل ساخت بزرگراه در تاریخ بلدیه است. روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم بزرگراه امام علی(ع) تا اول نظامآباد کشیده و بعد از آن رها شده بود. مردم نگران بودند، نکند حالا که بخش شمالی بزرگراه کشیده شده است بخش جنوبی آن به فراموشی سپرده شود. در واقع این برای مردم رویا بود که ۱۲ هزار خانه که در مسیر این بزرگراه قرار داشت تعیین تکلیف شود اما بزرگراه امام علی(ع) با ۱۶ باند و ۳۵ کیلومتر افتتاح شد.
وی افزود: بزرگراه آزادگان نیز تا پیش ازآنکه به شهرداری بیایم هنوز اجرایی نشده بود و فقط کندروها را احداث کرده بودند. هفتهای نبود که در آنجا تصادف نشود و مردم خسارت نبینند.
شهردار پایتخت با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در ۱۲سال اخیر گفت: نباید فراموش کنیم که برج میلاد برای ۲۰۰ سال پیش نبود که ساخته شد! مردم تمامی این موارد را به خاطر دارند.
فضای انتخابات گذشت دیگر دست از شایعهپراکنی بردارید!
وی با بیان اینکه فضای انتخابات تمام شده و دوستان بهتر است دست از شایعهپراکنی بردارند و به آینده نگاه کنند و بگویند میخواهند چه کنند، تصریح کرد: مردم هم بدانند ما به عنوان خدمتگزار آنها تا آخرین روز که در منصب کار هستیم همانند سه ماه اول که وارد شهرداری شدیم کار میکنیم. به عبارتی دیگر همچون گذشته از اذان صبح تا پاسی از شب پای کار هستیم و دقیقه به دقیقه وظیفه داریم که با هدف رضای خدا برای شهر کار کنیم.