دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : 71630

خرسی که می‌توانست پلنگ باشد

آقای خسرو معصومی را به عنوان کارگردانی خوب می‌شناسم. فیلمسازی که خوب فیلم ساختن و خوب قصه گفتن را بلد است...

آقای خسرو معصومی را به عنوان کارگردانی خوب می‌شناسم. فیلمسازی که خوب فیلم ساختن و خوب قصه گفتن را بلد است. به همین دلیل با دیدن فیلم اخیر ایشان، «خرس» واقعا حیرت زده شدم. اصلا انتظار تماشای چنین فیلمی را از ایشان نداشتم.
مهم‌ترین مشکل فیلم، فیلمنامه آن است. وقتی فیلم شروع شد فکر کردم با داستانی جالب روبرو خواهم شد چون طرح اصلی جالب بود: مردی که گمان می‌شده شهید شده (پرویز پرستویی) پس از هشتسال به خانه بازمی گردد و در کمال ناباوری متوجه می‌شود همسرش (مریلا زارعی) با مرد دیگری ازدواج کرده و دوبار از او باردار شده. این طرح، با وجودی که تکراری است، از نظر داستانی ظرفیت تبدیل شدن به یک فیلم خوب را داشت، ولی متاسفانه آقای معصومی نتوانست درست از آن استفاده کند.
اتفاقاتی که در فیلم پیش می‌آیند به هیچ وجه منطقی نیست. به خاطر لو نرفتن داستان فیلم از چند و چون این اتفاقات صحبتی نمی‌کنم و به همین جمله قناعت می‌کنم: کارهایی که شوهر (کاراکتر فرهاد اصلانی) انجام می‌دهد به هیچ وجه منطقی نیست. به خصوص اینکه شخصیت‌پردازی‌ او به هیچ عنوان با عمل نهایی‌ که انجام می‌دهد همخوانی ندارد. در هیچ جای داستان اشاره‌ای به آشفتگی روانی او نمی‌شود و هیچ پیش زمینه شخصیتی روانشناختی‌ای که توجیه‌کننده اقدامات او باشد به تماشاگر ارائه نمی‌شود. حتی نمی‌توان جنایت او را با لفظ «جنون آنی» توجیه کرد.
ماجرای مربوط به پسر زن هم وقتی فاش می‌شود، برخلاف قصد احتمالی فیلمساز اصلا غافلگیر کننده نیست زیرا از نوع رفتارهای قبلی مرد (اصلانی) با پسر بچه و کنتراستی که بین رفتار او با فرزند پسر و دخترش وجود دارد پیشاپیش معلوم می‌شود که نسبتی بین او و پسری که به ظاهر فرزندش است وجود ندارد.
انتخاب نام فیلم هم در جای خود بسیار عجیب و غریب است. واقعا باید یک هیئت کار‌شناسی تشکیل شود تا معلوم کند چه نسبتی بین نام فیلم (خرس) و داستان فیلم وجود دارد. یعنی صرف اینکه پرستویی برای دشنام دادن به اصلانی از کلمه «خرس» استفاده می‌کند می‌تواند توجیه کننده نام فیلم باشد؟! مثلا اگر به او می‌گفت «پلنگ»، نام فیلم را می‌شد گذاشت پلنگ؟!!!
در ‌‌نهایت باید بگویم برای آقای معصومی متاسفم که چنین اثری خلق کرده. این فیلم حتی چندین پله از فیلم تجارتی ایشان «پر پرواز» که ظاهرا خیلی هم از ساختنش اکراه داشتند، پایین‌تر است...
ای کاش در آینده دوباره فیلم‌های خوبی نظیر «سفر شبانه»، «رسم عاشق کشی» و «جایی در دور دست» از ایشان ببینیم.

ونداد الوندي‌پور- خبر آنلاين

https://siasatrooz.ir/vdcgz39u.ak9qw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

من هم خوشم نیامد از فیلم