يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
کد مطلب : 116624
«چالش قانون» گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را معرفی، نقد و بررسی (۲۱۳) می‌کند:

آزمون و خطاهای مديريت تجارت خارجی

اشاره: مجموعه گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون شرح وظایف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و به عنوان بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می شود. گو اینکه بر اساس یکی از مطالعات انجام شده توسط همین مرکز (ميزان بهره مندي از اطلاعات و تأثير آن بر فرايند قانونگذاري)، تولیدات پژوهشی تاکنون مورد استقبال و استفاده نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است و بخش محدودی از مصوبات (۲۲ درصد) با نظر دستاوردهای مطالعاتی مرکز پژوهش ها همخوانی دارد. بدون تردید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در روند تحول قانونگذاری سنتی کشور نقش مهمی دارد. «چالش قانون» ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس متن جوابیه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشاپیش از حسن توجه و پیشنهادات عموم نخبگان و اندیشمندان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی، نقد و بررسی گزارش اجمالي سیاست هاي حوزه مديريت تجارت خارجي منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می پردازد.

معرفی گزارش
شناسنامه گزارش
عنوان گزارش: بررسي اجمالي سیاست هاي حوزه مديريت تجارت خارجي
شماره مسلسل: ۱۶۰۱۲
کد موضوعی: ۲۲۰
نام دفتر: مطالعات اقتصادي (گروه بازرگاني)
تهيه و تدوين: حسین هروراني
ناظر علمي: سعید غلامي باغي
همکاران: امید شريفي و سامان پناهي
تاريخ انتشار: ۰۱/۰۵/۱۳۹۷
تعداد صفحات: ۲۰ صفحه
ناشر: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
منبع: درگاه الکترونیک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
در چکیده گزارش اینگونه آمده است: اين گزارش با رويکرد لزوم مديريت تجارت خارجي در همه شرايط اعم از شرايط عادي و يا شرايط بحراني از قبیل شوك هاي ناشي از تحريم تدوين شده است. در اين گزارش پس از ارائه تصويري از واردات و صادرات كشور به صورت اجمالي، به بررسي اقدامات دولت و اثربخشي آنها در امر تجارت خارجي و ارائه برخي راهکارها پرداخته شده است. بررسي ها حاكي از آن است كه اقدامات دولت طي ماه هاي اخیر در حوزه مديريت تجارت خارجي و بازار ارز با تأخیر همراه بوده و به رغم وجود تجربه تحريم ها و وجود شرايط مشابه وضعیت فعلي طي سال هاي اخیر، متأسفانه ذخاير ارزي نه تنها بهینه تخصیص داده نشده و موجب اتلاف منابع ارزي كشور و توزيع رانت شده، بلکه در حوزه تجارت خارجي به دلیل سیاست هاي نامناسب دولت، نیازهاي اساسي و استراتژيك آحاد مردم نیز مغفول واقع شده است. بنابراين به نظر مي رسد در شرايط فعلي لازم است تغییرات فعالانه در حوزه تجارت خارجي طي بازه زماني محدودي كه دولت در اختیار دارد صورت پذيرد و انگیزه عرضه ارز توسط صادركنندگان براي پوشش نیازهاي كشور از طريق واردات و از طريق ارائه برخي مشوق ها و ... در قالب بازار ثانويه و يا بازار آزاد عرضه ارز افزايش يابد.
در مقدمه گزارش اینگونه آمده است: از الزامات تحقق اهداف سیاست هاي اقتصاد مقاومتي و قانون برنامه ششم توسعه كشور، شفاف سازي و سالم سازي اقتصاد، ممانعت از فعالیت ها و زمینه هاي فسادزا در حوزه هاي مختلف اقتصادي از جمله تجارت خارجي و تخصیص بهینه ارز است. استفاده بهینه از درآمدهاي ارزي و مديريت واردات، به ويژه در مقطع فعلي كه امکان تشديد تحريم هاي اقتصادي در حال افزايش است، بسیار حائز اهمیت است. زيرا از يك طرف تأمین كالاهاي اساسي براي تدارك بسته معیشتي مردم با قیمت هاي مناسب و جلوگیري از بروز تنش هاي اجتماعي بسیار حائز اهمیت بوده و از طرف ديگر كمبود كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي به كاهش سطح تولید و اشتغال و ... منجر مي شود. از اين رو هر اقدامي كه به تخصیص ارز محدود كشور به نیازهاي ضروري و تنظیم صحیح واردات منجر شود، مطلوب خواهد بود. در اين راستا آگاهي از میزان تولید، مصرف، واردات، قاچاق و ... و اولويت بندي نیازهاي اساسي و واقعي كشور مي تواند در تخصیص بهینه ارز اقدام مفید و مؤثر باشد كه توجه به آمار فوق پیش از بروز و وقوع عدم تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت ها در بازارها امري كاملاً ضروري به نظر مي رسد. بررسي ها حاكي از آن است كه در شرايط تشديد تحريم ها و ايجاد عدم تعادل هاي ارزي، سیاست هايي در داخل كشور در قالب صدور بخشنامه هاي متعدد و پراكنده براي مديريت منابع ارزي اتخاذ مي شود كه خود به كاهش عرضه كالاهاي وابسته به ارز خارجي منجر شده و ايجاد فضاي رواني براي خريد كالا را تشديد مي كند و در ضمن مي تواند به بروز رانت و فساد در بخش اداري كشور و عدم تعادل در بازارهاي مختلف منجر شود.
- قيمت گذاري و نظارت بر توزيع
با توجه به اهمیت موضوع قیمت گذاري و نظارت بر آن، دولت مصوبه اي را ابلاغ كرد كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان را به عنوان تنها مرجع كارشناسي و تخصصي قیمت گذاري اعلام و كارگروه تنظیم بازار تنها مرجع نهايي رسیدگي به گزارش هاي كارشناسي در قیمت كالا و خدمات و تنظیم بازار در كشور است. در اين مصوبه وظايف سازمان تعزيرات حکومتي، اتاق اصناف ايران، بانك مركزي، گمرك ايران، صدا و سیما، سازمان ملي استاندارد، سازمان غذا و دارو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مشخص و مقرر شد نظارت لازم براي جلوگیري از افزايش بیش از درصد ۱۰ قیمت كالا و خدمات صورت پذيرد.
ارزيابي اثربخشي اقدامات دولت
- ارزيابي تأمين ارز براي همه كالاها با نرخ ۴۲۰۰۰ ريال و تخصيص ارز ۳۸۰۰۰ ريالي براي كالاهاي اساسي
هر چند اين سیاست با هدف يکسان سازي نرخ ارز و ايجاد شفافیت در بازار اتخاذ شد با اين حال به دلیل عدم پیش بیني سازوكار شفاف و عدم تخصیص كافي ارز ۳۸۰۰۰ ريالي به كالاهاي اساسي و همچنین عدم پیش بیني دقیق منابع ارزي و تقاضاي ارزي ناشي از واردات براي تأمین ارز مورد نیاز با نرخ ۴۲۰۰۰ ريال، با مشکلاتي مواجه شد و دولت در گام هاي بعدي ناچار به ممنوعیت ثبت سفارش برخي از كالاها و اعمال گروه بندي روي آورد. از اين رو اين سیاست را مي توان اقدامي ناصحیح تلقي كرد.
- ممنوعيت ثبت سفارش ۱۳۳۶ رديف كالايي
اتخاذ اين سیاست تنها در كوتاه مدت پاسخگو بوده و در بلند مدت به دلیل وجود تقاضا براي مصرف كالاهاي خارجي به افزايش انگیزه قاچاق كالا براي كالاهاي قاچاق پذير منجر شده و ابطال برخي ثبت سفارش هاي قبلي نیز موجب بي ثباتي بازار، افزايش قیمت ها، فشار ناشي از تقاضا و ايجاد مشکلات حقوقي بین المللي براي واردكنندگان خواهد شد. لازم است به اين نکته توجه كرد كه ابطال ثبت سفارش هاي قبلي به معناي از بین بردن حقوق مکتسبه تجار بوده و مي تواند تبعات مخرب براي اقتصاد كشور و روابط تجاري در سطح بین الملل داشته باشد.
- اولويت بندي چهارگانه توسط دولت
اگر چه اولويت بندي چهارگانه فوق در شرايط فعلي لازم است، اما به نظر مي رسد برخي نکات ازجمله الزام به عرضه ارز توسط صادركنندگان به نرخي كه دولت تعیین مي كند جاي تأمل دارد، زيرا اين حکم از ضمانت اجراي لازم برخوردار نیست. همچنین در خصوص تشخیص اينکه كدام كالا در كدام گروه اولويت قرار مي گیرد نیز انتقادهايي مطرح است كه لازم است فهرست كالاهاي مربوط به هر گروه به صورت كامل بررسي شود. در خصوص ارز اعطايي به مسافران نیز لازم است در سیاست كنوني يعني اعطاي ارز با نرخ ۴۲۰۰۰ ريال تجديد نظر صورت پذيرد و سازوكار مشخصي از طريق صرافي ها و يا بازار ثانويه براي تأمین ارز مسافر با نرخ ثانويه يا نرخ آزاد پیش بیني شود.
- قيمت گذاري به نرخ دستوري
در خصوص نظارت بر قیمت كالاهاي وارداتي با ارز ۴۲۰۰۰ ريالي نیز بايد به اين نکته توجه كرد كه تمامي كالاهاي وارداتي كشور مشمول قیمتگذاري دستوري از طرف دولت و سازمان حمايت تولیدكنندگان و مصرف كنندگان نبوده و امکان نظارت تعزيراتي براي تمام اين كالاها محدود است. لازم بود سازوكار نظارت بر قیمت ها قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰۰ ريالي پیش بیني مي شد كه متأسفانه اين اقدام صورت نگرفت با توجه به اينکه در حال حاضر نرخ ارز با چندين نرخ در بازار عرضه مي شود امکان دارد به برخي از واردكنندگان گروه هاي يکم و دوم و سوم ارز تخصیص نیابد و از طرف ديگر با توجه به اينکه خريد و فروش ارز قاچاق محسوب مي شود و تمامي واردات بايد از مجراي سامانه نیما صورت پذيرد، اين امر باعث خواهد شد كه حتي كساني كه از ارز دولتي استفاده كرده اند به دلیل فشار تقاضاي ناشي از كمبود واردات تمايل به افزايش قیمت و فروش كالاهاي خود با نرخ بازار آزاد داشته باشند و ناگزير فشار ناشي از افزايش قیمت ها باعث بروز تورم خواهد شد
- راهکارهاي سياستي
با توجه به وضعیت فعلي اقتصادي كشور و تغییر رويه مکرر سیاست هاي تجاري دولت به نظر مي رسد نه تنها سياست تجاري و ارزي ميان مدت دولت شفاف و مدون نيست، بلکه برنامه هاي دولت براي كنترل بازار و تأمين نيازهاي مردم مناسب نبوده و به رانت جويي گسترده انجاميده و لازم است تدابير مناسب و عملياتي و سياست هاي مقتضي در خصوص تأمين ارز كالاهاي داراي اولويت و تأمين بازار كالاهاي اساسي و استراتژيك در كوتاه ترين زمان ممکن اتخاذ شود.
در شرايط فعلي راهکارهايي از جمله:
- ارائه فهرست دقیق گروه بندي كالايي و اتخاذ تهیه و ارز مورد نیاز كالاهاي اساسي و مواد اولیه و ماشین آلات؛
- حذف يا تسهیل فرآيند ثبت سفارش و مداركي مانند گواهي مبدأ و ساير اسناد مثبته گمركي در ورود كالاهاي اساسي از طريق روش هايي مانند واردات بدون انتقال ارز توسط كلیه اشخاص حقیقي و حقوقي؛
- تأمین كالاهاي اساسي مورد نیاز كشور به طرق مختلف ازجمله واردات مستقیم توسط دولت، اعطاي مجوز واردات به حق العمل کاران مجاز با اخذ تضامین مکفي و واردات به صورت بازارچه هاي مرزي و معابر و مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و ارائه مشوق هاي قیمتي نظیر افزايش قیمت تضمیني و يا اعطاي يارانه هاي مستقیم؛
- اخذ تضامین لازم از واردكنندگان جهت ورود كالاهايي كه از ارز يارانه اي استفاده نموده اند؛
- اتخاذ روش هايي مناسب جهت توزيع كالاهاي اساسي مورد نیاز جامعه توسط دولت؛
۶. نظارت بر قیمت گذاري و توزيع كالاهايي كه از ارز يارانه اي استفاده كرده اند توسط نهادهاي ذيربط با اولويت توزيع توسط فروشگاه هاي بزرگ و زنجیره اي؛
- مبارزه مؤثر با قاچاق خروجي و ممنوعیت صادرات كالاهايي كه به صورت مستقیم يا غیر مستقیم از ارز يارانه اي استفاده نموده اند مگر با اخذ مجوز از شوراي اقتصاد و اخذپ عوارض ويژه اي جهت صادرات اين كالاها؛
- تنوع مبادي واردات و مقاصد صادراتي جهت كاهش ضربه پذيري به اقتصاد كشور
- استفاده از پتانسیل بازارهاي همسايه در شرايط خاص تحريم از طريق تسهیل تجارت اقلام مورد نیاز كشور و تأمین و ذخیر ه سازي آنها؛
در جمع بندي گزارش اینگونه آمده است: بررسي شرايط كنوني تجارت خارجي گوياي آن است كه در صورت ادامه روند واردات همانند سال هاي گذشته ترديدهاي جدي براي تأمین نیازهاي ارزي كشور از محل منابع ارزي پیش بیني

شده وجود دارد و لازم بود دولت از ابتدا به جاي اتخاذ سیاست هاي ارزي مبتني بر تأمین تمام تقاضاي قانوني ارز، نسبت به گروه بندي و اولويت بندي واردات اقدام و از تخصیص ارز كشور به كالاهاي غیرضروري و اعطاي ارز دولتي به مسافرت های غیرضروري خودداري مي كرد. اتخاذ سیاست هاي اخیر دولت مبتني بر ممنوعیت ثبت سفارش برخي كالاها و اولويت بندي چهارگانه در اين راستا تلقي مي شود و لازم است چرخه هاي بعدي فرآيند تخصیص، تأمین و توزيع و قیمت گذاري و نظارت نیز به طور دقیق عملیاتي و راهکارهايي جهت جلوگیري از خروج ارز در قالب صادرات كالاهاي وارد شده با ارز دولتي اتخاذ گردد تا در حد امکان از اتلاف منابع ارزي جلوگیري و توزيع رانت را حداقل كند.

ارزیابی بخش های گزارش
الف) عنوان
- آیا عنوان گزارش بیان گر اهمیت موضوع آن است؟ بله
- آیا محتوای گزارش در راستای بحث و بررسی پیرامون عنوان تهیه و ارائه شده است؟ خیر
- آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارش بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارش قید شده است؟ خیر
الف) چکیده
- آیا چکیده دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ بله
- اگر چکیده به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ بله
- آیا چکیده گزارش دارای بخش واژگان کلیدی است؟ خیر
ب) فهرست
- آیا گزارش دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارش دارای فهرست اجمالی است.
- آیا جدول ها، نمودارها و تصاویر دارای فهرست جداگانه اند؟ خیر
- آیا گزارش دارای فهرست اعلام و اشخاص، مکان ها و ... است؟ خیر
پ) مقدمه
- آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از مقاله (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ بله
- آیا اهداف مطالعه به وضوح شرح داده شده است؟ بله
- آیا از واژگان کلیدی و اصطلاحات مهم گزارش تعاریف مشخص ارائه شده است؟ خیر
- آیا پیشینه تاریخی بحث مورد نظر در منابع معتبر داخلی و خارجی در گزارش مطرح شده است؟ خیر
ت) روش کار
- آیا از روش های معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ روش گزارش توصیفی و اقتباسی است.
- آیا روش های انتخاب شده توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ خیر
- آیا روش های مورد استفاده به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر
- اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند همین نتایج را در پی داشته باشد؟ خیر
ث) یافته ها
- آیا یافته ها به خوبی سازماندهی شده است؟ خیر
- آیا نتایج به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
- آیا روش های آماری مناسب انتخاب شده است؟ خیر
- راستی آزمایی نتایج گزارش از طریق کدام آزمون انجام شده است؟ گزارش فاقد آزمون های راستی آزمایی است.
- آیا نتایج گزارش از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است؟ خیر
ج) بحث
- آیا نتایج مهم به اختصار بیان شده است؟ خیر
- آیا نویسندگان مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر
- آیا یافته های این مطالعه با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر
- آیا محدودیت های مطالعه ذکر شده است؟ خیر
- آیا برای انجام پژوهش های بعدی پیشنهاداتی ارائه شده است؟ خیر
چ) جدول ها، نمودارها و تصاویر
- آیا مدل مفهومی گزارش در قالب شکل ارائه شده است؟ خیر
- آیا جدول ها، نمودارها و شکل ها ویژگی های کلیدی مطالعه را نشان می دهند؟ گزارش فاقد جدول، نمودار و شکل است.
- آیا تصاویر، جدول ها و نمودارها شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می باشند؟ گزارش فاقد جدول، نمودار و شکل است.
ح) پیوست ها
- آیا پیوست های گزارش حاوی اطلاعات مفید است؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها به کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک می کند؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها حاوی فرم ها و اسناد مرتبط با گزارش است؟ گزارش فاقد پیوست است.
خ) منابع
- آیا منابع کافی برای اهداف این مطالعه در جامعه وجود دارد؟ بله
- آیا سبک نوشتن منابع منطبق با دستورالعمل های علمی است؟ بله
- آیا منابع مهم و کلیدی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ خیر
- شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارش چگونه است؟ بصورت پاورقی
- آیا گزارش منابعی برای مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از منابع بین بخشی و بین رشته ای داخلی و خارجی معتبر استفاده کرده است؟ خیر

ارزیابی محتوایی گزارش
الف) سامان مندی
- آیا گزارش یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ خیر
- آیا گزارش برای ساماندهی محتوایی خود مدل مفهومی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش دارای فرضیه یا فرضیه هایی با سوالات مشخص است؟ خیر
- آیا عناوین موجود در گزارش دارای انسجام و هماهنگی است؟ خیر
- آیا بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارش انجام شده است؟ بله
- آیا در پایان هر فصل، بخش و ... مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ خیر
- آیا گزارش دارای بخش نتیجه گیری یا جمع بندی نهایی است؟ بله
ب) نوآوری
- آیا محتوای گزارش دارای سطح خاصی از نوآوری در نظریه پردازی و اندیشه ورزی است؟ خیر
- آیا گزارش مدعی صورت بندی جدید از مبانی نظری قدیمی است؟ خیر
- آیا در گزارش توانایی های نوین فناورانه وجود دارد؟ خیر
- آیا گزارش مدعی ارائه محصولات یا خدمات جدید است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش دارای توانایی خاص در ایجاد یا گسترش گفتمان اجتماعی را دارد؟ خیر
- آیا خواندن این گزارش تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ خیر
پ) اهمیت
- آیا نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارش کافی است؟ خیر
- آیا چینش مطالب در گزارش بر اساس درجه اهمیت موضوعات و وزن محتوایی آنها انجام شده است؟ خیر
- آیا در نگارش مطالب در گزارش به موضوعات اولویت دار توجه شده است؟ خیر
ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن
- آیا متن گزارش روان و سلیس است؟ بله
- آیا در گزارش مطالب به روشنی توانسته اند موضوعات مرتبط با خود را مطرح کنند؟ خیر
- آیا گزارش ساده و قابل فهم است؟ بله
ث) جامعیت
- آیا گزارش به لحاظ موضوعی جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ خیر
- آیا استفاده از تصاویر، نمودارها، جدول ها و ... توانسته است به همه جانبه بودن گزارش کمک کند؟ خیر
- آیا مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسندگی استفاده کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از ویژگی های بینامتنی برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش برای کمک به درک جامع، الگو یا مدلی خاص برای ساده سازی روابط پدیده مورد نظر با سایر پدیده ها ارائه کرده است؟ خیر
ج) اعتبار
- آیا گزارش مبتنی بر پژوهش های روزآمد حوزه تخصصی مربوطه است؟ خیر
- آیا شواهد، منابع و استدلال های موجود در گزارش از اعتبار علمی لازم و کافی برخوردار است؟ خیر
- آیا اعتبار علمی گزارش از سوی یافته های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی تایید می شود؟ خیر
ارزیابی اجتماعی گزارش
الف) مخاطبان و ذینفعان
- مخاطبان و ذینفعان این گزارش چه کسانی هستند؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- آیا انتشار این گزارش مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ نامشخص
- آیا این گزارش مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ نامشخص
- آیا گزارش حاضر توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ نامشخص
ب) تاثیرگذاری اجتماعی
- آیا گزارش در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش پیش نیازها و پیش فهم های ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر
- آیا گزارش برای کارآمدی راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات زندگی مردم روش راستی آزمایی خاصی را پیشنهاد کرده است؟ خیر
- آیا گزارش توانسته است اهداف اجتماعی از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ خیر
- آیا ناشر مجموعه نظرات مخاطبان و بازخوردهای مجامع علمی را پیرامون گزارش منتشر کرده است؟ خیر
- آیا گزارش نسبت خود را با اسناد فرادست و فرودست کشور معین کرده است؟ خیر
- آیا گزارش مطالبی پیرامون کارآمدی و عملکرد قوانین مرتبط با موضوع بحث خود را ارائه کرده است؟ خیر
- آیا انتشار این گزارش بازتاب های رسانه ای گسترده در پی داشته است؟ خیر
پ) نیازمحوری
- این گزارش چه نیازی (بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ نیازهای عمومی
- آیا گزارش توانایی علمی و عملی برای تفکیک نوع نیازهای مخاطبان (خلاءها، کمبودها، تهدیدها، آسیب ها، ضعف ها، فرصت ها، قوت ها، ضرورت ها و اولویت ها) و برنامه ریزی و اجرای برنامه های متناسب با آن را (برنامه های ایجادی، جبرانی، پیشگیرانه، مقابله ای، تقویتی، توانمندسازی، ارتقایی، تامینی و انتخابی) دارد؟ خیر
- آیا توانایی هدف گذاری، راهبردگذاری، سیاستگذاری و سازماندهی مرتبط با موضوع برای رفع سطوح گوناگون نیازهای مخاطبان در گزارش وجود دارد؟ خیر
پ) رتبه ها و جوایز
- آیا گزارش دارای رتبه و جوایز ملی و بین المللی است؟ خیر
- آیا گزارش دارای ارجاعات داخلی و خارجی از سوی منابع علمی معتبر است؟ خیر
ت) تقدیر و تشکر
- آیا در گزارش از شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در کار (اعم از امور علمی و فنی و...) سپاسگزاری شده است؟ خیر
- آیا گزارش در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است؟ خیر

ارزیابی های شکلی گزارش
الف) ویراستاری فنی
- آیا تعداد کلمات و صفحات گزارش برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ خیر
- آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارش به درستی انجام شده است؟ خیر
- آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیه ها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارش مناسب است؟ خیر
- آیا آیین نگارش واژگان و جملات بر اساس زبان فارسی معیار در تدوین گزارش رعایت شده است؟ خیر
- آیا در گزارش برای واژگان و اصطلاحات علمی بیگانه، معادل سازی مناسب انجام شده است؟ خیر
- آیا نشانه گذاری در گزارش (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر
ب) ویراستاری علمی
- آیا گزارش دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ بله
- آیا ناظر یا ویراستار تخصصی به وظایف خود عمل کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از زمان انتشار چاپ اول تاکنون بروزرسانی شده است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله
- آیا محتوای گزارش نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله
- آیا گزارش حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟ بله
ج) ویژگی های خاص
- آیا گزارش دارای ویژگی های خاص مانند کادر های خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ خیر
- آیا گزارش دارای صفحه شناسنامه است؟ بله 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdchi-nzk23nz-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی