معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به طورحتم طرح تفصیلی شهر تهران مورد بازنگری و اصلاح قرار میگیرد، گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ و ماده ۵ از مسیر قانونی خود خارج شده است که در جلسات شورای عالی شهرسازی مورد اصلاح قرار میگیرد.
پیروز حناچی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه یک بعد از مصوبه افزایش تراکم ۱۷ درصدی تهران، افزایش جمعیت است، گفت: وقتی تراکم افزایش یابد یعنی شهرداری اجازه جمعیتپذیری در حوزههای شهرسازی را داده است که این خلاف روح طرح جامع مسکن است. وی افزود: فشار تمام طرح های بالادست این بوده که باید برای تهران به دنبال تمرکز زدایی و قطب های رقیب باشیم و عرصه تهران را به جای تمرکز بر ۲۲ منطقه وسیعتر ببینیم اما مصوبه های شورای عالی شهرسازی و معماری در دوره گذشته مغایر با این اهداف بود.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با این مصوبه ساختمانهایی که هنوز عمر مفید داشتند هم تخریب شدند، گفت: ساختمان های سه طبقه یا دو طبقهای بودند که با این مصوبه به ۵ طبقه رسیدند در صورتیکه از عمر ساختمان بیش از ۱۰ سال نگذشته بوده است؛ این نوع تخریب ها به خصوص در شمال تهران بسیار زیاد است. حناچي عارضههای زیست محیطی را چالش دیگر افزایش تراکم در شهر تهران دانست و گفت: عارضه های زیست محیطی این مصوبه غیرقابل جبران است زیرا حجم نخاله هایی که از محل این تخریبها تولید می شود وحشتناک است و عمدتا از برخی مناطق مانند منطقه یک و ۴ بوده است.
حناچی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مواجه با مراجع تصمیم گیرنده هستیم، بیان کرد: همه مردم میتوانند در سطح شهر تخریب ساختمانها را ببینند البته این شامل بافتهای فرسوده نمیشود زیرا بافتهای فرسوده در همه پهنههای شهر نیست و در مناطق خاصی اجازه داده شده است که اگر تجمیع کنند افزایش تراکم بگیرند.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه به طور حتم ادامه این روش به نفع شهروندان تهرانی نیست و در حال کار کارشناسی بر طرح تفصیلی شهر تهران هستیم، اظهار داشت: شهرداری بودجه ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را تعریف کرده است، آیا این شهر در حالت اپتیمم باید با این بودجه اداره شود من این بودجه را زیر سوال میبرم زیرا باید کمتر از این باشد.
وی خاطرنشان کرد: مقایسه نرخ رشد بودجه همه شهرها با نرخ رشد بودجه جاری نشان میدهد که به تناسب این بودجه رشد بودجههای جاری در حال افزایش اشت به این معنا که بخش عمدهای از بودجه در حوزههای جاری مصرف میشود؛ دوم طرحهایی در شهرها اجرا میشود که توجیه اقتصادی ندارد و برخی از این پروژهها تا ۲۰ درصد بودجه سالانه شهرداریها را میبلعد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا زمانی که اینگونه پروژهها در شهرداری تعریف میشود معلوم است که منابع لایزالی هم نیاز است، بیان کرد: معلوم است که برای تامین این پروژهها باید هر چه در شهر است را بفروشند، نه تنها شهر، بلکه باغهای تهران را هم باید بفروشند و تمام ارزشهای یک شهر را.
وی با طرح این ضربالمثل که میگویند خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود، افزود: تبدیل باغات شهر تهران به کاربریهای مسکونی هم باید در مصوبه جدید تجدید نظر شود در هر صورت از عملکرد دولتی که به وظایف حاکمیتی نپرداخته باید نگران بود زیرا همواره شورای عالی دست دولت بوده است و دبیرخانه شورای عالی همواره زنگ خطر را به صدا در میآورده است.
حناچی با اشاره به اینکه اصلاح طرح تفصیلی را شروع کردیم و در آینده تمامی این موارد اصلاح میشود، در خصوص پروژه ایران زمین متعلق به بابک زنجانی، گفت: ما کاری به افراد نداریم اما این برج ۳۸ طبقه در محدودهای که تراکم متوسط مسکونی دو طبقه و نیم روی پیلوت است توجیه شهرسازی نداشت. وي با بیان اینکه به شهرداری گفته شده که طرح اصلاحی پروژه را ارایه کند، اظهار داشت: اولین جلسه شورای عالی شهرسازی در دوره جدید به کمیسیون ماده ۱۰۰ موضوع قانون شهرداری و کمیسیون ماده ۵ موضوع قانون شهرسازی و معماری ایران پرداخته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طرحهای جامع ما نیاز به انعطاف داشتند بنابراین قانونگذار به درستی این پیشبینی را انجام داده است اما در اجرای ماده ۵ و ۱۰۰ از مسیر قانونی خارج شدیم و عملکرد دولت در این زمینه قابل دفاع نیست بنابراین اصلاح مصوبات در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار دارد.