دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد مطلب : 91729
وعده اجرايي شدن وعده‌هاي خوش آب و رنگ

كام معلم‌ها شيرين مي‌شود؟

كام معلم‌ها شيرين مي‌شود؟

حكايت رفع مشكلات معيشتي معلمان شده مصداق ضرب‌المثل «بزك نمير بهار مياد».
سال‌هاست كه معلمان از وضع حقوق و استخدام خود شكوه دارند، اما هميشه وعده مسئولان در حد همان وعده باقي مانده است.
انگار نه انگار كه معلمي (اگر نگوييم مهم‌ترين شغل) يكي از مهم‌ترين مشاغل در هر نظام اجتماعي تلقي مي‌شود.
انگار بعضي وقت‌ها يادمان مي‌رود كه فرهنگيان اين مملكت با آينده كشورمان رابطه‌اي تنگاتنگ دارند. يادمان مي‌رود بچه‌هايي كه پشت نيمكت مدرسه رو به آقا يا خانم معلم مي‌نشينند از همان جا براي آينده تربيت مي‌شوند. يادمان مي‌رود كه پيامبر مهرباني‌ها فرمود: «حکایت کسى که در کوچکى علم آموزد چون نقش بر سنگ است»
علم هم اين كتاب‌هاي درسي نه چندان پرمحتوا نيست. علم شامل همه شئون زندگي مي‌شود.
هشتِ مهم‌ترين وزارتخانه كشورمان هنوز در گرو نُه است و هر سال فقط در آستانه روز معلم يك سري وعده‌هاي سرخرمني داده مي‌شود و بعد تمام.
حالا فرض كنيد معلمان ما وقتي درآمدشان كفاف هزينه‌هاي زندگي‌شان را ندهد، بايد چه كنند. قطعا دست روي دست نمي‌گذارند. مجبور مي‌شوند براي خود شغل دوم و سوم دست و پا كنند و به اين وسيله چاله‌هاي زندگي را پر كنند. خب يك مجهول معادله اينگونه حل مي‌شود. اما به اين فكر كرده‌ايم كه آن معلمي كه مجبور مي‌شود زمان استراحت و مطالعه خود را صرف كار كند، قرار است با چه انرژي و انگيزه و تواني سر كلاس حاضر شود و با روي باز به آموزش و پرورش و شاگردانش بپردازد؟

جيب‌هاي خالي
وزارت آموزش و پرورش كشورمان به عنوان يكي از تعيين‌كننده ترين نهادهاي آموزشي و اجرايي با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی و ۱۳ میلیون دانش آموز، همچنان درگير مسائل بودجه‌اي است.
همين مسئله باعث شده تا نه معلمان از كار خود احساس رضايت كنند و به تبع آن دانش‌آموزان و اوليايشان هم از شيوه آموزشي گله‌مند باشند.
این وزارتخانه همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است و همواره هم در تامین نیازهای اقتصادی فرهنگیان و کارکنان خود ناتوان نشان داده است و همچنین با گرفتن کمک هزینه‌های اجباری از خانواده‌ها برای مدارس، همواره نارضایتی خانواده‌های دانش‌آموزان را رقم زده و این رویه همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بسیاری از روستا‌ها و شهرهای کشور هنوز مدرسه‌هایی در خور علم‌آموزان و آینده‌سازان کشور ندارند و تجهیزات ناایمن سالیانه حوادثی چون حادثه تلخ شین‌آباد و سوختن دانش‌آموزان را رقم می‌زند.
دولت‌ها و وعده‌ها
هنوز از یاد‌ها نرفته است که حمید رضا حاجی‌بابایی در زمان فعالیت در خانه ملت مدام از افزایش حقوق معلمان دفاع می‌کرد اما زمانی که به صندلی ریاست آموزش و پرورش تکیه داد در پاسخ به این سوال که حقوق معلمان چه میزان است و چقدر افزایش پیدا کرده است، گفت: «به کسی ربطی ندارد که معلمان چقدر حقوق می‌گیرند و چرا کم می‌گیرند.» تا در دولت دهم کسی به فریاد معلمان نرسد.
به گزارش فردا، بعد از دولت دهم اما در دولت جدید نیز در حالیکه در آستانه هفته معلم اخبار خوشی از افزایش حقوق ۲۵ درصدی فرهنگیان به گوش می‌رسید وزیر آموزش و پرورش این افزایش حقوق را تکذیب کرد تا امید معلمان ناامید شود.
با روی کار آمدن دولت يازدهم باز هم گره‌ای از مشکلات معلمان باز نشد و گلایه‌های معلمان ادامه داشت و تنها اقدام آموزش و پرورش در این خصوص اظهار شرمندگی آقای وزیر بود.
آبان‌ماه سال گذشته بود که فانی با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان و بحث تجهیزات و فضای این مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همه‌جانبه همه ارکان نظام است، اظهار کرد: معلمان به‌رغم اینکه در بین کارمندان دولت از بالا‌ترین میزان باسوادی بهره‌مند هستند متاسفانه برابر شأن و منزلتشان از حقوق و رفاه برخوردار نیستند و من از این جهت شرمنده معلمین هستم. شرمندگی‌ای که البته مشکلات معیشتی و استخدامی معلمان را حل نکرد!
بعد از آن هم در حالیکه در آستانه هفته معلم اخبار خوشی از افزایش حقوق ۲۵ درصدی فرهنگیان به گوش می‌رسید وزیر آموزش و پرورش این افزایش حقوق را تکذیب کرد تا امید معلمان ناامید شود. به این ترتیب بود که کار به جایی رسید که تجمعات صنفی معلمان معترض رو به روی مجلس ادامه دار شد و آخرین تجمع نیز در اسفند‌ماه سال ۹۳ برگزار شد.

وعده‌های وزیر در سال ۹۴
وزیر آموزش و پرورش گفته: حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴ نیز به آن اضافه می‌شود.
علی‌اصغر فانی همچنین از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان از اول مهر خبر داده و افزوده: براساس این طرح معلمان به رتبه‌های پایه ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند و در صدد افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود بر می‌آیند. وی گفته: شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان را تا شهریور مشخص می‌کنیم و به تصویب دولت خواهیم رساند.
فانی افزوده: برای اجرای زود‌تر طرح رتبه‌بندی معلمان این طرح را در دولت تصویب کردیم اما در صورت اصرار مجلس شورای اسلامی برای قانونی شدن این طرح دولت این آمادگی را دارد که طرح را برای تصویب به مجلس ارائه کند.
فانی به جذب نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرده و گفته: قول استخدام ۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش را از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته‌ایم و بزودی آزمون استخدامی برگزار خواهیم کرد و اولویت استخدام با مربیان پیش‌دبستانی خواهد بود.
وی در ادامه از ساماندهی نیروی انسانی، افزایش مشارکت‌های مردمی، تمرکززدایی، عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴ عنوان کرده است. اولویت‌هایی که اگر به راستی در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد می‌تواند هم گره کار دانش‌آموزان را باز کند و هم معلمان را.

بي‌اطلاعي از محتوای مصوبه دولت در طرح رتبه‌بندی
سید‌حسین نقوی‌حسینی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در‌خصوص «لایحه رتبه‌بندی معلمان»، اظهار داشت: سال گذشته مجلس شورای اسلامی طرح رتبه‌بندی معلمان را با دو هدف تهیه کرد؛ اول اینکه جایگاه و منزلت فرهنگیان را از جایگاه شغل و کارمندی به جایگاه فعالیت علمی و آموزشی که همان عضویت هیأت علمی است، ارتقا دهد. وی ادامه داد: از سوی دیگر با رتبه‌بندی بر اساس سوابق کار، مدرک تحصیلی، تحقیقات و تألیف، رتبه‌بندی صورت گیرد؛ یعنی هر معلمی بتواند طی سال‌های خدمات خود، رتبه‌های عضویت علمی خود را ارتقا دهد و دریافتی مزایای آن را نیز داشته باشد.
نقوی‌حسینی افزود: این طرح در مجلس با ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی روبه‌رو شد و برخلاف قانون اساسی تشخیص داده شد؛ چرا که اصل ۷۵ می‌گوید«مجلس نمی‌توانند مصوبه‌ای بگذراند که برای دولت بار مالی جدیدی ایجاد کند» و مجلس از تصویب طرح رتبه‌بندی محروم شد. رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس یادآور شد: بر اساس مذاکراتی که با دولت صورت گرفت، قرار شد دولت لایحه بیاورد و دولت نیز قول داد لایحه رتبه‌بندی را تا آخر اسفند‌ماه به مجلس تقدیم کند و وزیر آموزش و پرورش نیز حداقل ۲ بار از طریق رسانه‌ها این موضوع را اعلام کرد.
وی اضافه کرد: متأسفانه تا آخر اسفند لایحه‌ای به مجلس نیامد و روزهای آخر سال ۹۳ از طریق اخبار شنیدیم طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در هیأت دولت تصویب شده است؛ ما هنوز از محتوای آنچه دولت تصویب کرده است اطلاع نداریم که آیا همان دو هدف در این طرح پیگیری شده است یا محتوای آن تغییر کرده است؛ همچنین مطلع نیستیم که همین طرح مصوب دولت را قرار است به صورت لایحه به مجلس فرستاده شود یا اینکه دولت می‌‌خواهد به صورت اداری و تشکیلاتی به آموزش و پرورش ابلاغ کند و الان موضوع برای ما مبهم است.
نقوی حسینی تصریح کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت محتوای آن را تغییر داده و صرفاً با یک مجموعه فوق‌العاده شغل، کار را تمام کرده است یعنی اهدافی که طرح دنبال می‌کرده را دولت دنبال نمی‌کند؛ اما به دلیل اینکه محتوای آن را ندیده‌ایم، نمی‌توانیم قضاوت کنیم.

آماده دریافت نظرات فرهنگیان هستیم
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم از آمادگی این کمیسیون برای دریافت نظرات فرهنگیان در خصوص رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: فرهنگیان می‌توانند نظرات خود را درباره رتبه‌ها، نام‌گذاری رتبه‌ها، امتیازاتی که مرحله‌ای به مرحله تعلق می‌گیرد، مدرک تحصیلی، تجربه کاری، مقطع تحصیلی، نظر دانش‌آموزان، نظر اولیا، نظر معلمان، نظر مدیران، کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، ارائه راهکارهای مناسب جهت افزایش کیفیت آموزشی، استفاده از وسایل کمک آموزشی و بسیاری موارد دیگر را به کمیسیون آموزش مجلس ارسال کنند. وی افزود: از فرهنگیان تقاضا داریم تا نظرات خود را به شماره فاکس ۰۲۱۳۳۴۴۰۰۶۶ ارسال کنند تا بتوانیم به جمع بندی مناسبی در این خصوص برسیم.
محمد‌مهدي زاهدي ادامه داد: ۳۵۰ میلیارد تومان برای پاداش پایان خدمت معلمان، ۱۲۰ میلیارد تومان برای سیستم‌های گرمایشی و تجهیزات مدارس مازاد بر آنچه در قانون بودجه آمده است، ۸۰ میلیارد تومان سرانه مدارس، ۲۰۰ میلیارد تومان جهت آب، برق و گاز مدارس و ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه بودجه خیلی خوبی مازاد بر آنچه در لایحه بودجه آمده است برای آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: امیدواریم دولت بتواند با اجرایی کردن این بخش، مطالبات به حق معلمان را با مقایسه حقوق و مزایای دیگر دستگاه‌ها پاسخ دهد.

https://siasatrooz.ir/vdchwqnw.23nzidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

ادریس دامنی
همه آنهایی که پشتی به میز دارن یک روزی گفتند آقا اجازه /خانم اجازه من جواب بدم .هم اکنون می گویند معلمان سیری ناپذیرند هرچه بیشتر بهشان بدهی بیشتر حریص می شوند وبنده درپایان سال فقط عیدی وحقوق گرفتم .آیا سایر کارمندان پشت میزنشان چچی کلها که تادیروز دانش آموز م بودند فقط همین دوقلم راگرفتند .