?>?> ویژگی های مدیران موفق با الهام از رهنمودهای حضرت علی ابن ابیطالب (ع) | سیاست روز
ویژگی های مدیران موفق با الهام از رهنمودهای حضرت علی ابن ابیطالب (ع)
قال علی ابن ابی طالب (ع):اوُصيكُم وَجَميع وَلَدي وَأهلي وَمَن بَلَغَهُ كِتابي يتَقوَي اللهِ وَنَظمِ اَمركُم وَصَلاحَ ذاتَ بَينَكُم
امام علی (ع) امیر مومنان که درود جاوید خدای بر او و خاندان پاکش باشد، گذشته از برتریهای بی شمار ، امیری یگانه ، مدبر وراست کردار است .
علی (ع) در قلمرو مدیریت مرد عمل و پیشتاز نمونه بود و همه را در زندگانی عملی تجربه کرده و از واقعیات حیات واجتماع اقتباس کرده بود و آن همه را با مفاهيم والا و با زیبایی به شیوایی بیان کرد.
مطالب ذیل با استفاد از رهنمودهای ایشان به مالک اشتر در مورد ویژگی مدیر موفق جمع آوری گردیده است.
۱.انسانی ارشاد کننده و مهربان باشید : نه انسانی خشک و مقتدر . کاری کنید که کارمندان با دل و جان دوستان داشته باشند ، نه آنکه کور کورانه اطاعت کنند.
۲. همکارانتان را خوب بشناسید: با هر همکار باید به مقتضای حال او رفتار کرد، مردم متفاوتند و عکس العملهای آنان یکسان نیست. مثلا انتقاد ممکن است یکی رابرنجاند و در حالیکه دیگری را مغرور سازد ، پس رفتار خود را به هر یک از همکاران به مقتضای حال وی تطبیق دهید.
۳. تشویق را حتی الامکان علنی انجام دهید : و تنبیه راتامی توانید در خفا، مطمئن شوید که هم تشویق بجا باشد وهم تنبیه.
۴. بیشتر مستمع باشید تا متکلم : از همکارانتان بیشتر صحبت کنید تا از خودتان ، با آنها بیامیزید ، از مشکلاتشان آگاه گردید و به درددل آنها گوش کنید سعی نکنید همکارانتان را تحت الشعاع افکار و عقاید خود قرار دهید درغیر اینصورت به آنها یاد می دهید همیشه در مقابل شما سکوت کنند.
۵.منصف باشید : در صورت درخواست انجام کاری خود را بجای دیگری بگذارید. امکانات و مقدورات وتوانائی او را همواره در نظر داشته باشید.
۶. اختیار بدهید و مسئولیت بخواهید : به یاد داشته باشید که شما دوست هستید نه رقیب اگر غیر از این کنید همکاران شایسته از دور شما کنار می روند و بقیه هم می‌نشینند و تماشا می کنند آن وقت شما باید تمام کارهارا خود انجام دهید که در اینصورت نه مجال فکر کردن خواهید داشت نه فرصت برنامه ریزی .
۷. به همکارانتان علاقه نشان دهید : همه همکاران خونگرم نیستند ولی خونسردترین آنها نیز معنی محبت را خوب می فهمند و به محبت پاسخ می دهد با همکاران خود به اندازه لازم صمیمی باشید تا به شما وفاداری نشان دهند و شما را از خود بدانند فراموش نکنید که مردم به راحتی می فهمند که چه افرادی صمیمی هستند و چه افرادی تظاهر به صمیمیت می کنند.
۸ .همکارانتان را در جریان تصمیمات خویش بگذارید : و تا آنجا که مقدور است با آنها مشورت کنید همکارتان میل دارد با شما تشریک مساعی کند و خود را جزئی از برنامه شما بداند و چه بسا که بتواند نظر مفیدی نیز ابراز دارد پس او را در تصمیمات خود شریک سازید تا کمک کند نه مقاومت ، او را از جریاناتی که در وضع وی تاثیر دارد آگاه سازید تا خود را در متن حس کند نه در حاشیه و جزو گروه بداند نه در خارج از آن.
۹. ملایم باشید : سرپرستی که شلوغ می کند و فریاد می کشد و توهین می کند باعث رعب همکاران می گردد و همکار اگر ترسید وسیله ای بی اراده بیش نخواهد بود ، توجه داشته باشید که فریاد و توهین علامت ضعف است نه اقتدار .
۱۰. به همکاران اطمینان کنید تا با علاقه کار کنند : نسنجیده آنها را متهم نکنید، فراموش نکنید که یک نسبت ناروا وعنوان یک قضاوت نا صحیح وبیجا اگر برای شما لحظه ای زودگذر است برای همکار شما ساعتها وچه بسا روزها باعث آزار فکری و ناراحتی روحی است.
۱۱. اگر اشتباه کردید اقرار کنید : تا برای شما احترام قائل شوند، اصرار در سفسطه وتخطئه نداشته باشید و گناه را به گردن دیگران نیندازید.
۱۲. با احترام به عقاید کار کنان گوش کنید : هیچوقت آنها را مایوس ننمائید معلوم نیست اگر در موردی پیشنهاد ونظری خوب نبود در موارد بعدی هم خوب نباشد اگر نظری را قبول ندارد علت آن را بگوئيد بدین ترتیب همکاران شما تشویق می شوند و از نظر می دهند. اگر نظر شما و همکار تان یکی است سعی نکنیدبه رخ او بکشید که این نظر ازشماست چه مانعی دارد وانمود کنید که نظر اوست که شما می پسندید.
۱۳. به همکارانتان اهمیت بدهید : وراه پیشرفت را به وی نشان دهید. موانع او را بشناسانید و امکانات را فراراه او قرار دهید.
۱۴. فراموش نکنید که هدف از انتقاد سازندگی است نه تخريب : فراموش نکنید که هدف ارشاد است نه ایجاد يأس . پس در هر مورد ابتدا به نکات توجه کنید بعدا انتقاد نمائید گاهی نیز مفید است که انتقاد توام با تمجید و تشکر باشد همانگونه که در معایب همکار دقت می کنید ، محاسن او را هم از نظر دور ندارید.
۱۰. همه افتخارات کار را از آن خود ندانید : توجه داشته باشید که افتخارات مربوط به کار از آن همکارانتان است وافتخار شما سرپرستی و راهنمایی . پس این هنر نیست که همه امتیازها را منحصر به خود بدانید وسهمی برای همکارانتان قائل نشوید. در نظر داشته باشید واحدی را که شما سرپرستی می کنید برای آزمایش مدیریت شما درست نکرده اند .
۱۶. زور نگوئید : همکاران باید حس کنند که با شما کار می کنند نه برای شما .
۱۷. دستور ندهید بلکه درخواست کنید : مطمئن باشید هر وقت در واحد شما کار بجایی رسید که دیدید خواهش کردن فایده ندارد و چاره ای جز شدت عمل نیست بدانید زمان آن رسیده که یا باید همکاران شما فکر کار دیگری بکنند ويا مافوق شما فکر سرپرست دیگری باشد.
۱۸. تمایل وخواهش شما بایدمدلل باشد : کافی نیست که همکاران بدانند چه باید بکنند بلکه می خواهند بدانند چرا باید آن کار را بکنند پس در هر مورد شفاهی توضیح بدهید و آنها را روشن بسازید.
۱۹. شما برای همکارانتان نمونه هستید : اگر نامرتب وبی علاقه باشید از آنان دیگر چه انتظاری دارید همکارانتان را به نظم و ترتیب عادت بدهید ؟ واین با تذکر مقدور است نه با تهدید .
۲۰. زندگی شخصی و وضع مالی همکارانتان : تا حد زیادی در کار روزانه وی تاثیر دارد سعی کنید این را درک کنید و به این مهم توجه کنید. در آخرو حسن ختام این مطلب تذکراتی از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای را یادآور می شویم : دعا کنید ، نافله بخوانید، توجه پیدا کنید، متذکر باشید، در شبانه روز یک ساعت را برای خودتان قرار بدهید خودتان وخدای خودتان ، از کارها و اشتغالات گوناگون خودتان را بیرون بکشید با خدا و اولیاء خدا ، با ولی عصر (عج) مانوس بشوید. با قرآن مانوس باشید ، تدبر در قرآن بکنید.

نویسنده: سید کریم سادات مظلوم - کارشناس تربیتی آموزش و پرورش
https://siasatrooz.ir/vdchxknzq23nvmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی