مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه، پرونده تجمیع کارتهای بانکی روی میز بانک مرکزی است، گفت: بانکها در حال آماده سازی برای صدور کارتهای هوشمند هستند.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، داود محمدبیگی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بانک مرکزی با بانکها، افزود: یکی از موضوعاتی که هم اکنون در حال بررسی و اجرایی شدن آن هستیم، بحث آمادهسازی بانکها برای پیاده سازی استانداردهای امنیتی و صدور کارتهای هوشمند است.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی اظهارداشت: در کشور دو سه بار تا کنون به سمت کارتهای هوشمند رفته ایم؛ ولی به دلیل اینکه الزام خاصی از نظر داخلی برای استفاده از این کارت ها، وجود نداشت، زیاد از کارتهای هوشمند استفاده نکردیم.
محمد بیگی، یکی از چالشهای اصلی در حوزه ارتباطات بینالمللی را بهره گیری از کارتهای هوشمند در نظام بانکی داخلی دانست و تصریح کرد: برای این مهم باید دو اقدام انجام شود نخست اینکه زیرساختهای بانکها آماده شود و دوم اینکه قوانین و مقررات این کارتها فراهم شود به نحوی که هر بانکی کارت هوشمند صادر میکند بتواند در خارج از کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی، عملیاتی شدن روش مذکور را نیازمند برخی پروتکلهای ارتباطی عنوان کرد و افزود: پروژه ای را به همین منظور از ۶ ماه گذشته آغاز کرده ایم و امیدواریم تا تیرماه سال آینده آن را به اتمام برسانیم تا کشور ما استانداردهای هوشمند سازی کارتها را رعایت کنند.
وی درباره اینکه آیا بعد از آماده سازی استانداردها، تغییری در کارتهای بانکی ایجاد خواهد شد؟ تصریح کرد: تغییرات در حوزه کارت یکی از بحثهای چالشی و جدی است و به همین دلیل در کشورهای دیگر علی رغم اقداماتی که انجام شده اما هنوز نتوانستهاند کارتها را تجمیع کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی با تأکید براینکه یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، هزینههایی است که اینکار میتواند به بانکها تحمیل کند، افزود: سیاست بانک مرکزی در این حوزه تعریف محصولات جدید است که مشتری هم بتواند از خدمات کارتهای هوشمند در پرداختهای برون خط و هم از پرداختهای خارج از کشور استفاده کند.
وی در تعریف پرداختهای برون خط این نکته را مورد تأکید قرار داد که در این روش نیازی نیست که همیشه ارتباط مرکز (بانک صادرکننده کارت) برقرار باشد، بر همین اساس این امر به دو شکل بدون رمز و یا حتی با رمز و به صورت آفلاین انجام میشود. در این روش به هر دلیلی اگر شبکه قطع بود اما باز کار مشتری انجام میشود.
محمد بیگی درباره اینکه آیا این سیاست در خودپردازها نیز عملیاتی میشود؟ گفت: خیر، این طرح به دلیل اینکه خدمات خودپردازها محدود است بیشتر روی حوزه پایانههای فروش معنی پیدا میکند ضمن اینکه تقریبا پایانههای فروش ۶۰ درصد تراکنشها را به ثبت میرسانند.
محمد بیگی، پرداختهای خارج از کشور را یکی دیگر از ابزارهای هوشمندسازی کارتهای بانکی برشمرد و افزود: این کارتها ریالی هستند و مشتری از همین کارت در خارج از کشور استفاده میکند به این صورت که با توجه به نرخی که با بانک توافق شده، بانک مبلغ ارز را پرداخت کرده ولی از حساب مشتری ریال برداشت میکند.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی در همین ارتباط به روابط بانکی ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: با روسیه هم همین مدل را داریم منتهی این مساله در حوزه کارتهای هوشمند نبوده بلکه در حوزه کارتهای مگنت در حال انجام است.
وی با تأکید براینکه حرکت به سمت EMV حدود ۶۰۰-۷۰۰ میلیون دلار هزینه صرفا در حوزه کارت خواهد داشت، تصریح کرد: اما این هزینه نباید یکباره پرداخت شود بلکه باید به تدریج و هر زمان که تاریخ کارتها تمام میشود، بانکها آماده باشند که کارت جدید را با قابلیت هوشمند در اختیار مشتری قرار دهند.
محمد بیگی ادامه داد: هزینه صدور این کارتها با توجه به قابلیتهایی که دارند احتمالا ۲ تا ۲.۵ برابر کارتهای مگنت و در محدوده ۱۰ هزار تومان خواهد بود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تأکید کرد که معمولا این پروژهها در کوتاه مدت اجرا نمی شوند و سه تا پنج سال زمان برای اجرای کامل آن نیاز است. این هم به دو دلیل است، یک اینکه زمان صدور کارتها معمولا سه ساله است و دوم هم اینکه مشتری نباید تغییراتی در این حوزه داشته باشد چراکه مشتریهایی که کارتهای خیلی ساده هم دارند باید بتوانند در این شبکه از خدمات استفاده کنند.
وی گفت: هم اکنون در فاز برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم کارهایی که بانکها باید انجام دهند به صورت مشخص و مدون ابلاغ کنیم تا آنها هم بدانند در چه مسیری حرکت خواهند کرد.
طرح جدید برای پایش مستمر بانکها
از سوی دیگر مدیر گروه پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی از طرح جدیدی برای پایش مستمر عملکرد بانکها در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، مهرداد سپهوند از طرح جدید پژوهشکده پولی و بانکی برای پایش مستمر عملکرد بانکها در حوزه فناوری اطلاعات خبر داد و اظهارداشت: در این طرح اطلاعات عملکرد تمام بانکها در حوزه هزینه کرد فناوری اطلاعات، راهبری و حکمرانی فناوری اطلاعات و همچنین خدمات ارایه شده در این حوزه جمع آوری و ارایه میشود.
وی در توضیح طرح پایش عملکرد بانکها در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: براساس اطلاعات دریافتی از بانکها مشخص میشود که بانکها چه بخشی از درآمد خود را در حوزه آی تی هزینه و سرمایه گذاری کرده اند.
سپه وند ادامه داد: همچنین مشخص میشود که مدیریت و راهبری بانکها در حوزه فناوری به چه نحو است و در چه سطحی از بلوغ قرار دارند.
مدیرگروه پژوهشی بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی گفت: در این طرح بنا داریم اطلاعات جمع آوری شده را برای مبنا گذاری و تحلیل و بررسی مقایسه ای در اختیار بانکهایی که در طرح مشارکت دارند قرار دهیم تا بتوانند وضعیت خود را با گروه همتایان مقایسه کنند.