داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۱
 
 
آغاز فروش نقدي محصولا‌ت ايران خودرو؛ ‌ خودروهاي سفارشي كارخانه گران‌تر از محصولا‌ت معمولي در بازار است
ايران‌خودرو فروش نقدي و فوري خرداد خود را تنها براي سه خودرو با قيمت‌هاي قابل توجه آغاز كرد. ‌
به گزارش ايسنا، فروش نقدي ايران خودرو در خرداد براي سه خودرو پژو206 تيپ2 سفارشي، سمند ‌LX سال سفارشي و پژو روآ بنزيني و گازسوز است كه براي تحويل‌هاي 20 تا 45 روزه در نظر گرفته‌شده‌اند. ‌
اما با نگاهي به قيمت خودروهاي ياد شده اگر مشتري از قيمت‌هاي بازار آزاد نيز اطلا‌عي داشته باشد و بخواهد پول كمتري براي خريد خودرو خرج كند، شاهد بهتر ببيند كه براي خريد خودرو غيرسفارشي با قيمتي كم‌تر به نمايشگاه‌هاي فروش اتومبيل سري بزند. در اين ميان قياسي در مورد قيمت‌هاي بازار و كارخانه مي‌تواند گواه خوبي براي اين ادعا باشد. ضمن اين كه فروش نقدي با اين شيوه ايران خودرو فقط مربوط به خرداد نيست، بلكه در فروش‌هاي قبلي نيز اين مساله ديده شده است. ‌
اين شركت براي فروش نقدي خرداد، سمند ‌LX سال بنزيني سفارشي عرضه مي‌كند كه رنگ آن آبي كبود بوده و داراي قيمتي معادل 15 ميليون و 800 هزار تومان است؛ البته با 45 روز انتظار. اين در حالي است كه هم‌اكنون سمند ‌LX معمولي (غير سفارشي) در بازار چيزي معادل 15 ميليون و 500 هزار تومان به فروش مي‌رسد؛ البته نه با رنگ فوق، ولي تحويل آن بدون انتظار است. ‌
خودروي ديگرايران خودرو براي فروش نقدي پژو206 سفارشي با رنگ قهوه‌اي ليزري است كه قيمت آن به نمايندگي‌ها براي تحويل 45 روزه 14 ميليون و 100 هزار تومان اعلا‌م شده است. اين در حالي است كه قيمت پژو 206 تيپ 2 معمولي در بازار آزاد حدود 14 ميليون و 200 تا 300 هزار تومان است كه كمي نزديك به قيمت عرضه مدل سفارشي است. ‌
اما از نكات ديگر قابل توجه فروش خرداد ماه، فروش‌هاي مختلف و متنوع براي پژو روآ است. در تحويل فوري 20 روزه، قيمت اين خودرو براي رنگ‌هاي نوك مدادي، مشكي، نقره‌آبي، نقره‌اي و بژ براي مدل بنزيني بين هشت ميليون و 340 تا هشت ميليون و 490 هزار تومان عرضه مي‌شود. قيمت روآ دوگانه‌سوز نيز براي رنگ‌هاي نوك مدادي و نقره‌آبي چيزي حدود 9 ميليون و 340 هزار تومان است. ‌
اين در حالي است كه هم اكنون پژو روآ بنزيني و گازسوز در بازار آزاد به ترتيب حدود هشت ميليون و 200 و 9 ميليون و 100 هزار تومان است؛ بنابراين خودروهاي عرضه شده حتي بالا‌تر از قيمت بازار هستند. ‌
گفتني است، پژو روآ بنزيني براي تحويل 20 روزه با پيش‌پرداخت‌هايي بين 5 تا 5 ميليون و 150 هزار تومان طي دو فقره چك به مبالغ يك ميليون و 790 هزار تومان نيز قابل تحويل است. هچنين پژو روآ گازسوز با پيش پرداخت‌هايي بين 5 ميليون و 840 تا 5 ميليون و 990 هزار تومان و طي دو چك با مبالغ يك ميليون و 880 هزار تومان قابل تحويل است. اقساط دو چك در تاريخ‌هاي 15 شهريور و 15 آذر مقرر شده است. ‌
در بحث گران‌تر بودن خودروهايي كه ايران خودرو براي عرضه فوري در نظر گرفته، مسوولا‌ن اين شركت‌عنوان مي‌كنند كه دليل افزايش قيمت آن‌ها به دليل نصب آپشن و استفاده از رنگ‌هاي جديد است كه براي عرضه در نظر گرفته شده‌اند، اما اين سياست‌در حالي در پيش گرفته شده كه مشتري امكان خريد خودرو بدون آپشن را نمي‌يابد و تنها مجبور به خريد مدل‌هاي ياد شده است. ‌ يك كارشناس خودرو در اين ميان معتقد است كه خودروسازان با عرضه كم خودرو به صورت فوري قصد تشنه نگه داشتن تب تقاضاي بازار را دارند تا محصولا‌تشان با افت قيمت مواجه نشود و همچنان اين محصولا‌ت پر تقاضا باشند. ‌
جداي از اين مسايل، ظرفيت فروش نيز محدود است؛ به طوري كه در فروش‌هاي نقدي كه اخيرا اعلا‌م شده معمولا‌ پس از گذشت چند روز نمايندگي‌هاي فروش آنها تنها چند مدل خاص براي عرضه خواهند داشت و با توجه به عرضه نه چندان زياد خودرو براي فروش نقدي، ظرفيت پذيرش به سرعت در همان روزهاي اول فروش پر مي‌شود. ‌
نكته ديگر اين‌كه طبق گفته دبير انجمن خودروسازان، خودروسازان براي فروش نقدي مي‌توانند خودروها را با قيمت‌هاي حاشيه بازار عرضه كنند تا رانتي از اين قبيل ايجاد نشود، ولي با اين حال مي‌بينيم كه بيشتر قيمت‌هاي اعلا‌م شده بيشتر از قيمت‌هاي حاشيه بازار است؛ هر چند كه اين دسته از خودروها از تجهيزات جانبي و رنگ جديد برخوردارند. ‌
براساس گفته‌هاي بسياري از كارشناسان، فروش خودرو به اين شكل ممكن است فقط به افزايش قيمت كه گريبان‌گير صنعت خودرو است، دامن بزند. آنها حتي پيشنهاد مي‌دهند كه ايران خودرو مي‌تواند در كنار خودروهاي سفارشي، خودروهاي معمولي نيز عرضه كند تا دست مشتري در انتخاب خودرو مورد نظر باز باشد؛ هر چند كه اگر فردي اقدام به نصب امكانات فوق در بيرون از كارخانه كند، اين كار را بايد با قيمت بيشتري انجام دهد. ‌
البته نبايد در اين ميان مشكلا‌ت خودروسازان را در تامين قطعه، افزايش قيمت مواد اوليه و به خصوص قطعات وارداتي دور از چشم داشت؛ چرا كه در حال حاضر نيز حتي بانك‌ها به ايران خودرو طبق گفته مديرعامل آن وام نمي‌دهند و اين شركت بايد از محل فروش خودرو درآمدزايي كند. ‌
يادآور مي‌شود كه فروش نقدي خرداد ايران‌خودرو از ابتداي خرداد تا پايان ماه جاري - 31 خرداد - ادامه خواهد داشت.
کد مطلب: 1583
 
Share/Save/Bookmark