سال گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار پوشاک تولیدکنندگان ما انگیزهای برای فعالیت نداشتند و برغم اینکه در اسفندماه تا حدودی نسبت به کل سال رکود بازار کاهش پیدا کرد و تولیدکنندگان ایرانی میتوانستند تولیداتی داشته باشند اما از آنجاکه در کل سال رکود بود و تولیدکنندگان از شرایط آینده چندان آگاه نبودند نتوانستند تولید مناسبی داشته باشند و بازار شب عید بیشتر در اختیار محصولات چینی و ترک بود و مصرفکنندگان نیز بیشتر به این نوع پوشاک روی آوردند.
اما تداوم این امر هم به ضرر تولیدکننده و هم مصرف کننده است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک نیز معتقد است باید سیاستگذاری در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
دوگانگی در سیاستگذاریها
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، ضمن بازدید از بخشهای مختلف خبرگزاری، به ارائه آخرین اخبار صنعت پوشاک و مشکلات تولیدکنندگان در این عرصه پرداخت.
ابوالقاسم شیرازی در این نشست، در ارتباط با حمایت از تولیدات داخل در صنعت پوشاک صحبت کرد و با تاکید بر استفاده مسئولین از پوشاک داخلی گفت: این امر که مسئولین از تولیدات داخل استفاده کنند بحث ظاهری حمایت از تولید داخلی بوده و بخش دیگر تنظیم روابط و قوانین برای تولید داخل بوده که البته در گذشته تنها به بحث واردات توجه شده است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، افزود: دوگانگی در سیاستگذاریها باعث شده تا سرنوشت تولیدکنندگان با ابهام روبهرو شود و این درحالی است که مهمترین رسالت دولت، مردم، مسئولان و همچنین رسانهها حمایت از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی است.
وی با بیان این که تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده، گفت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و تکیه کردن به تولیدات داخلی همچنین قطع وابستگی به کشورهای دیگر باید از تولیدات باکیفیت داخلی حمایت شده و در پی آن اشتغال ایجاد شود تا بتوان مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را برطرف کرد.
شیرازی ادامه داد: نیاز امروز کشور به القای حس استفاده و حمایت از تولید داخل و از سوی دیگر کاهش حس استفاده از کالاهای وارداتی بوده، زیرا با توجه به تحریمهای سالهای اخیر و مشکلات اقتصادی، مردم را نباید متوقع کرد که تولیدات داخلی مانند کالاهای وارداتی متنوع، ارزان قیمت و با کیفیت بسیار بالا خواهد بود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: باید مردم کشور را به این سمت سوق دهیم که برای عزت ایران چه به لحاظ مسلمان بودن و چه ایرانی بودن و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی باید از تولید ملی حمایت کرد و حتی در صورت پایین بودن کیفیت و گرانی قیمت کالای ایرانی را به کالاهای وارداتی ترجیح دهند.
وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که در حال حاضر در عرصههای مختلف تولید و صادرات پیشتاز هستند با فرهنگسازی درست، پلکانی و حمایت مردم و دولت توانستهاند به این درجه برسند.
لزوم حمایت مصرفکننده از تولیدکننده
شیرازی تصریح کرد: امروزه اگر مردم تولیدات داخلی را مصرف کنند حتی به قیمت بالاتر و کیفیت به نسبت پایینتر سرمایه به دست تولیدکنندگان خواهد رسید و این واحدهای صنفی میتوانند با خرید مواد اولیه مرغوبتر کیفیت را بالا برده و تولیدات خود را رقابتیتر از گذشته کنند و متوجه شوند باید از کپی کاری دست کشیده و دانش و تکنولوژی خود را برای تولید بهتر به روز کنند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، با بیان این که تولیدات معقول و با کیفیت حاصل تلاش ۳ محور تولیدکننده، دولت و مردم بوده، گفت: با توجه به این که تولیدکنندگان و مردم برای حمایت از تولیدات داخلی حاضر شدهاند، دولت باید در کنار آنها قرار گیرد و این ۳ ضلع به موازات هم قرار گیرند و وظیفه دولت برداشتن موانع از سر راه تولیدکننده و مصرف کننده داخلی بوده است. وی افزود: تولیدکننده تنها بخشی از کاهش هزینه تولید را در دست داشته که بهرهوری بوده و کارگران ایرانی برای سرافرازی کشور باید تلاش خود را بیش از پیش به کار گیرند و با افتخار به جای ۸ ساعت کار ۱۲ ساعت فعالیت کند و با توجه به بهرهوری و سود بالاتر، قیمت کالای تمام شده را کاهش دهند.
شیرازی در ارتباط با نقش دولت در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بیان کرد: دولت باید بخش واردات کشور را مدیریت کرده و مواد اولیه را به آسانی در دسترس تولیدکننده قرار دهد تا بتوانند مواد اولیه با کیفیت را به تولیدکننده برسانند.
مالیات سد راه تولیدکننده
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک یکی از مهمترین مشکلات موجود درعرضه پوشاک داخلی را دریافت مالیات از فروشندگان و تولیدکنندگان مطرح کرد و افزود: دریافت مالیات از تولیدکنندگان نوپا که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشتهاند انگیزه تولیدداخل را کاهش میدهد و به ضرر تولیدملی و توسعه آن است.
وی افزود: بهترین راه برای حمایت از تولیدکنندگان نوپا این است که در ابتدای کار از آنها مالیات دریافت نشود و در سالهای بعد که کار آنها رونق گرفت اخذ مالیات صورت گیرد تا برای فروشنده و تولیدکننده انگیزه ادامه کار ایجاد شود.
شیرازی خاطرنشان کرد: با توجه به مالیاتهای سنگین و ۳۰ درصدی که از کارگران و صاحبان مشاغل دریافت میشود انتظار میرود دولت با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از پرداخت یک سوم حقوق کارگران به این بیمه جلوگیری کند و از این طریق هزینهای که برای اشتغالزایی متحمل میشود را به پایینترین سطح برساند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، در ارتباط با رکود واحدهای تولیدی و بالا بودن نرخ مالیات دریافتی، اظهار کرد: آمار رسمی دولت رکود را بیشتر از سال قبل نشان میدهد و با توجه به این امر توجیهی ندارد که مالیات را افزایش دهد و با اعلام افزایش نیافتن مالیات و مطابق سال ۹۴ هر واحد صنفی که مالیات پرداخت کرده به همان میزان در سال بعد پرداخت کند، اما مالیات سال جاری را وقتی مانند سال گذشته پرداخت میکنید درآمد سازمان مالیات را افزایش داده و این امر به دلیل رشد ۳۰ درصدی در جدول درآمد است.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی تحقق مییابد که در ارتباط با تولید داخل به جای شعار، برای حمایت از تولیدکننده داخلی راهکارهای عملی ارایه شود و مشکلات از سر راه تولیدیها برداشته شود. شیرازی در ادامه به اقدامات انجام شده در اتحادیه در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل اشاره کرد و گفت: تا به امروز بالای ۱۷ هزار پروانه کسب برای تولیدکنندگان و فرشندگان صادرشده است که یک سوم به بخش تولیدیها و دو سوم مربوط به بخش خدمات و فروش میشود. وی خاطرنشان کرد: از میان ۱۷ هزار پروانه حدود ۲ هزار پروانه در سال گذشته صادر شده است که بر اساس صدور هر پروانه حداقل دونفر صاحب شغل شدهاند که از جمله اقدامات اتحادیه بوده است.
میترا یزدچی