دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴
کد مطلب : 91649
لاریجانی:

نظارت بر موضوع مذاکرات هسته‌ای بخشی از وظایف مجلس است

نظارت بر موضوع مذاکرات هسته‌ای بخشی از وظایف مجلس است

رئیس مجلس گفت: نظارت بر موضوع مذاکرات هسته‌ای بخشی از وظایف مجلس است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ديروز در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که در تالار مشروطه ساختمان مجلس برگزار شد، در مورد بیانیه ۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس برای حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و راهکارهای افزایش نظارت مجلس در این زمینه گفت: در کل اراده نمایندگان محترم براین است که مذاکرات حرکت رو به ‌جلویی داشته باشد. البته در مجلس آراء مختلف است، اما در کل فرایند فکری مجلس این است که از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنیم تا مذاکرات را به پیش ببرند، منتها این موضوع چارچوب‌هایی داشته که مقام معظم رهبری آن را مشخص کرده‌اند و برخی هم در قوانین مجلس مشخص شده است اما امیدواریم در همین چارچوب کارها پیش برود.
وي درباره اينكه آيا توافقنامه هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد، تصریح کرد: علی‌القاعده در پرونده‌هایی که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است، به دلیل اینکه از طرف رهبری ماذون هستند، قابلیت این را دارند که این پرونده‌ها را جلو ببرند و ما مشکلی از جنس رفتاری که در آمریکا صورت گرفته، در ایران نداریم. یعنی ناهماهنگی‌هایی در این امور وجود ندارد و هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند که با همفکری مسائل را دنبال کنند و تحت اشراف مقام معظم رهبری هم است و فکر می‌کنم که همین مسیر ادامه یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه ما در قانون، اجرای پروتکل الحاقی را منوط به خروج پرونده از شورای امنیت سازمان ملل کرده‌ایم، گفت: یکی از شروط اجرای پروتکل، رفع تحریم از ایران است که موافقت با این مهم به طور قطع باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
لاریجانی همچنین درباره تأثیر مذاکرات هسته‌ای با نفوذ ایران در منطقه، گفت: معتقدم که این دو را باید از هم جدا کرد، زیرا مسئله پرونده هسته‌ای ما یک موضوعی است و روابط ما با کشورها در منطقه یک منطق دیگر دارد، منطقی که ما با دوستان خودمان در منطقه داریم، کشور ایران همیشه در کنار مردم کشورهای همسایه و اسلامی خواهد بود.
وی درخصوص اینکه شما چقدر توافق هسته‌ای را امکانپذیر می‌دانید، گفت: من نگاه بدبینانه‌ای ندارم و قبلا هم گفته‌ام توافق حتما امکان‌پذیر است و اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند خیلی از گام‌ها برداشته شده است و می‌توانند در مذاکرات به توافق برسند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی بر موضع مجلس در صورت عدم دستیابی به توافق گفت: اگر به توافق جامع دست پیدا نکنیم دنیا به آخر نمی‌رسد الان هم توافق نداریم ولی کارهایمان در حال انجام شدن است اما اگر بشود می‌تواند برای ایران و منطقه مفید باشد.

تصويب قوانين مهم در چند ماه اخير
وي گفت: این ایام با تصویب بودجه سال ۱۳۹۴ در کشور مصادف است . این لایحه یکی از لوایح مهمی است که در ۳-۲ ماه اخیر مورد بررسی قرار گرفت و شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کرد و این قانون هرچه زودتر به دولت ابلاغ می‌شود.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به قوانین مهمی که در چند ماه اخیر مورد تصویب قرار گرفته است، گفت: ۳ قانون مهم در این چند وقت در مجلس بررسی شد که یکی از آنها قانون بودجه و دیگری قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که قانون مهمی بود و در واقع بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده مشخص می‌شود. همچنین برای تنظیم این قانون، رویکردی در نظر گرفته شد که هم شرایط کشور و هم بحث اقتصاد مقاومتی در آن مدنظر قرار گرفت.
لاریجانی، قانون بعدی را قانون خروج از رکود برشمرد و گفت: این لایحه نیز در مجلس تعیین تکلیف شد و شورای نگهبان در این‌باره اظهار نظر کرد و ایرادات آن برطرف شد. همچنین این قانون متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی از سوی دولت تنظیم شد و در مجلس در کمیسیون مشترکی تعیین تکلیف شد و در آن موضوعاتی در حمایت از صنایع و تولید، خروج کشور از رکود، حمایت‌های بانکی، نحوه استفاده از صندوق توسعه ملی و برخی سهم‌بندی‌ها مورد توجه قرار گرفت.

نطق مطهري و حادثه شيراز
در بخش ديگري از اين نشست خبري لاریجانی به حادثه شیراز و نطق پرحاشیه مطهری اشاره کرد، گفت: اینگونه امور به هیچ‌وجه برای کشور قابل قبول نیست؛ در نظامی که مردم‌سالاری دینی و آزادی‌بیان اصل است، باید بتوانند نظرات خود را مطرح کنند. همچنین این مسائل به وجهه کشور ما در مسائل خارجی و بین‌المللی لطمه می‌زند و بنده روز يك شنبه هم در نطق خود توضیح دادم که اینگونه اقدامات کمکی به نظام نمی‌کند. بنابراین امیدواریم این موضوع فهم شود و هم دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور با اینگونه موارد برخورد کنند و البته فکر می‌کنم دستگاه قضایی تاکنون دستورات لازم را صادر کرده و امیدوارم که جلوی این امور گرفته شود.

روابط ايران و كشورهاي عربي
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سؤالي درباره‌ روابط میان ایران و کشورهای عربی و اینکه آیا امکان گفت‌وگوی ایرانی عربی برای حل مشکلات موجود وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: هیچ مانعی وجود ندارد که گفت‌وگوها میان ایران و همسایگان آن برقرار باشد و جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی همکاری مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته است و ما هیچ وقت تجاوزی به کشوری نداشته‌ایم و این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و یک جنگ هشت ساله علیه ما به راه انداخت، حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز پشت عراق رفتند، البته اشتباه کردند، اما ایران پس از سرنگونی صدام تلافی نکرد و همچنان با روحیه اخوت و برادری، با اینکه می‌دانست به عراق کمک کردند، روابط دوستانه را در پیش گرفت.
لاریجانی همچنین تأکید کرد: مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران از نظر اجرایی در این سال‌ها مسیر برادرانه با دیگر کشورها بوده است. انقلاب اسلامی، انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد، اگر به سایر کشورها از جمله عراق کمک می‌کنیم از باب این است که کشور دوست و همسایه ماست و گرفتار یک جریان تروریستی بدخیم شده است ما به آنها کمک کردیم.
وي همچنین به کمک ایران به مردم فلسطین در مقابله با صهیونیست‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر ما به مقاومت لبنان در مقابل صهیونیست‌ها کمک کردیم، به دلیل این بود که آنها نیز مردم شرافتمند و شجاعی بودند، لذا این تصور، یک تصور دقیقی نیست و گاهی ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که خودشان به آن دامن می‌زنند.

جلوگيري از برخورد شعاري با مفاسد اقتصادي
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ادبیات برخی مسئولان ارشد دولت گذشته درباره مفاسد اقتصادی تأثیر منفی بر افکار عمومی می‌گذارد، با این وجود برای جلوگیری از برخورد شعاری با مفاسد اقتصادی چه برنامه‌ای دارید، گفت: جلسات ستاد مبارزه با مفاساد اقتصادی در دولت جدید مرتب‌تر تشکیل می‌شود و ما ۴ عضو در این ستاد داریم اما با این وجود نقصی در مبارزه با فساد وجود دارد و باید سازوکارها روشن‌تر شود.
رئیس مجلس افزود: طرحی که در مجلس شورای اسلامی در زمینه تشکیل سازمانی برای مبارزه با فساد مطرح است، کار اصلی‌اش بحث پیگیری این موضوع است و می‌تواند این مسئله را حل کند، البته مطالبی که در رسانه‌ها بدون اسم، مشخصات و اسناد گفته می‌شود، در مبارزه با فساد اخلال ایجاد و افکار عمومی را مخدوش می‌کند و از طرفی گاهی هم در ارتباط با این مسائل بدون اینکه این کار خاصیتی داشته باشد، بزرگ‌نمایی می‌شود.
لاریجانی همچنین در پاسخ به این سؤال که مجلس برای سال آینده در موضوع اقتصاد مقاومتی زمینه اجرای چه سیاست‌هایی را دنبال خواهد کرد، افزود: قانون برنامه ششم توسعه مهم‌ترین کاری است که سال آینده بر عهده دولت و مجلس قرار دارد که می‌تواند یک چارچوب مدون را برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مشخص کند. وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و پیش‌نویس آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شده و روی آن کار می‌شود، گفت: پس از آن دولت می‌تواند لایحه برنامه را به مجلس ارائه کند، البته سیاست‌های برنامه ششم در چند مجمع در حال رسیدگی است.
رئیس مجلس در ادامه، اظهار داشت: قانون برنامه ششم توسعه از مسائل مهمی است که باید وظیفه تحقق اقتصاد مقاومتی را بر دوش بکشد تا بودجه سال ۹۵ را براساس آن تنظیم کنیم.

موج جديد بگم بگم‌ها
رئیس مجلس درباره موج مبارزه قوه قضائيه با فساد وموج جديد بگم‌بگم‌هاي مسئولان دولتي گفت: البته بگم بگم‌ها از قبل شروع شده بود. لاریجانی با تأکید بر اینکه باید مبارزه با فساد را یک موضوع ملی تلقی کرد، افزود: اگر این موضوع را دستمایه کشمکش‌ها قرار دهیم راه به جایی نخواهیم برد، اما به هر حال طرفین این کار را می‌کنند و رسانه‌ها باید این موضوع را به سمتی سوق دهند که این موضوع به یک اراده ملی برای مبارزه با فساد تبدیل شود.

ادعاي رحيمي رسيدگي مي‌شود
در ادامه اين نشست خبري خبرنگاری پرسید در مورد اسامی ۱۷۰ نفر کاندیداهای مجلس هشتم که مورد ادعای رحیمی بود آیا مجلس یا قوه قضائيه اراده جدی برای اعلام اسامی این نمایندگان دارد؟ لاریجانی پاسخ داد: اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز قرار گیرد البته ما به قوه قضائيه گفته‌ایم که این موارد را بررسی کند و آنها وظیفه رسیدگی دارند. وی اضافه کرد: همانطور که در اظهارات سخنگوی قوه قضائيه نیز عنوان شد این مسئله ابعاد مختلفی دارد و ایشان در خصوص افراد متعددی ادعا داشته است که همه نماینده مجلس نبوده‌اند اما ما براساس آنکه تبلیغاتی صورت گرفته است از قوه قضائيه تقاضای رسیدگی کردیم.

مصاحبه با لوموند
لاریجانی درباره این سوال که سال گذشته مباحثی مطرح شده بود در رابطه با ممنوع‌الخروج شدن آقای خاتمی که در آن زمان شما مصاحبه‌ای داشتید با "لوموند" که در آن فرموده‌ بودید که در دولت آقای احمدی‌نژاد یک عادت بدی مرسوم شده بود که این هم یکی از آن‌ها بود و این در حالی است که ما در ماه‌های گذشته دیدیم که آقای خاتمی ممنوع‌التصویر هم شد. از طرف دیگر سخنگوی شورای نگهبان هفته گذشته نقدی داشتند مبنی بر این که این روش‌ها به نوعی قهرهای بچگانه است و شایسته نظام ما نیست و همان طور که مستحضر هستید خط‌های خبری به ما می‌رسد مبنی بر این که فلان خبر، کار شود یا خیر و به نظر می‌رسد اصول سی و ششم و بیست و چهارم قانون اساسی نقض شده است و شما در جایگاه ریاست مجلس و صیانت از قانون اساسی اظهارنظری بفرمایید و نظر خود را در مورد این قضیه بگویید، گفت: این موضوع سیر قانونی دارد و من فکر می‌کنم که باید این موضوعات باید از طریق مسیر خودش به نتیجه برسد و آن نکته‌ای که من عرض کردم مبنایش این بود که قوه قضائيه این کار را نکرده بود بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفت.

حضور وزرا در مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره تعامل مجلس و دولت و حضور معتدلين در مجلس آينده گفت: حضور وزرا در مجلس را باید نکته‌ای مثبت دانست چرا که در یک ساختاری دموکراتیک وزرا و مجلس با هم گفت وگو کرده و مسائل را با هم حل می‌کنند و بخش آسیب‌پذیر این است که وزرا چون از قدرت اجرایی برخوردارند، کسی بر آن‌ها نظارت نکرده و چارچوب اجرایی برای آن‌ها مشخص نکند، در دولت‌های گذشته نیز این تعاملات وجود داشت.
لاريجاني تصریح کرد: اما در مسائل مهم کشور مجلس از دولت حمایت کرده از جمله موضوع هسته‌ای و لوایح مهم که برای آبادانی و پیشرفت کشور است، و توجه مجلس بیشتر به روی مسائل معیشتی و اقتصادی است و این که در آینده شرایط سیاسی کشور به چه سمتی برود بستگی به این رفتارها دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که رفتارها و سازوکارها در کشور منجر به پیشرفت اقتصادی شود و از نظر من مهم‌‌ترین مسئله برای کشور رشد و رونق تولید است و مسائل دیگر حاشیه برای این متن هستند.

https://siasatrooz.ir/vdci3qa3.t1az52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی