اين روزها كه حال و هواي شهرمان آلوده است، اين روزها كه ترافيك تا مغزاستخوانمان را تحت تاثير عوارض نامطلوب خود قرار داده است، اين روزها كه تورم همسايه ديوار به ديوار جيب هاي من و تو شده است، اين روزها كه رنگ فاصله طبقاتي بيش از پيش محسوس است، درست در يكي از همين روزهاي بهاري خبر مي رسد كه مراسم افتتاح بزرگترين خط مترو خاورميانه برگزار شده است. افتتاحيه اي كه بيانگر يك عبارت ساده است؛ عبارت ساده ما مي توانيم البته تنها در صورتيكه بخواهيم.
آري ما مي توانيم تمام مشكلات را حل كنيم. ما مي توانيم هواي زندگاني خود را زيبا تر كنيم اگر بخواهيم. اگر من و تو بر روي فاصله طبقاتي خط بطلاني كشيده و زندگي خود را مساوي با ديگري بدانيم.
آري ما مي توانيم همه در كنار هم خوب و خوش زندگي كنيم به شرط آنكه باور داشته باشيم ما همه با هم، هم وطنيم و از تمام نعمت هاي موجود در سرزمينمان بايد به طور عادلانه بهره ببريم.
آقاي مديري كه در حال خوانش اين خطوط هستيد باور بفرمائيد ما مي توانيم تنها در صورتي كه شما و همكاران محترمتان بخواهيد بهتر از هميشه فعل خواستن را صرف كرده و رنگ يكساني را تنها رنگ موجود در عالم بدانيد.
ما ايراني ها هم مي توانيم در كنار يكديگر شاد زندگي كنيم و از مواهب موجود بهترين بهره را ببريم تنها در شرايطي كه خواست، خواست زندگي براي همگان باشد. بيائيد همه با هم براي ارتقاي زندگيمان جهاد كنيم. مگر غير آن است كه قرار بوده مديريت جهادي محور فعاليت هاي تمام ما قرار بگيرد؟
مديريت جهادي، فقط يك نام يا شعار نيست. يك مطالبه عمومي است. اينكه مردم ما ببينند و باور كنند كه مسئولان، براي رفع مشكلات مردم، براي بهبود شرايط زندگي ولينعمتان خود، براي كم كردن بار سختيهاي زندگي از دوش مردم، درست مثل يك جهادگر در ميدان عمل ايستادهاند و از جان مايه ميگذارند. مردم ما به حرفهاي زيبا، با جملات پر از واژههاي لطيف، به شعارهاي در حد شعار نيازي ندارند. مردم ما يك عزم ملي براي مديريت جهادي را طلب ميكنند.
صبح ديروز با حضور محمدباقر قالیباف، مهدی چمران و جمعی از مدیران شهرداری تهران بخشجنوبی خط سه مترو که به عنوان طولانیترین خط مترو خاورمیانه لقب گرفته است افتتاح شد.
عملیات ساخت بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۱ فقط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کمنظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه ۱۳۹۱ تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهرهبرداری قرار دارد.
بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ کیلومتر در شرایطی بهرهبرداری می شود که ایستگاههای منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویسدهی میکنند و قطارها تا زمان تکمیل بخشهایی از ایستگاههای شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این ۳ ایستگاه توقف نخواهند داشت.
فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه ۱۳۹۱ و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول ۷ کیلومتر به بهرهبرداری رسید و با افتتاح ۱۲ کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) یک گام برای تکمیل طولانیترین و پرمسافرترین خط متروی خاورمیانه (به طول ۳۷ کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران و شهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی میماند.
برای این پروژه بزرگ شهری ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگترین پروژه سال شهری به حساب میآید.
شهردار تهران در مراسم بهره برداری از بخش جنوبی خط سه مترو تهران به عنوان طولانی ترین خط مترو خاورمیانه گفت: اساس کار ما این است که تولید داخلی مبنای کار باشد از این رو در کار وقفه ای ایجاد شد. اما امروز تصمیم بر آن شد که بخشی از پلههای برقی را در داخل و بخشی آن را با انتقال تکنولوژی از خارج وارد کنیم. حالا که در همه بخشهای مترو خودکفا شدیم، در حوزه پله برقی به طول زمان نیاز داریم تا به خودکفایی کامل برسیم و بتوانیم پله برقیهای صنعتی و سنگین را در مجموعه کشور تولید کنیم.
شهردار تهران توجه به حوزه جنوب شهر را یکی از سیاستهای همیشگی شهرداری تهران عنوان کرد و گفت: براساس این اولویت یکی از جاهایی که تصمیم سختی گرفته شد، همین خط سه مترو بود. در طراحیهای اولیه احداث شمال این خط جلوتر از جنوب خط بود و قرار بود اجرای احداث خط سه مترو را از شمال به سمت جنوب آغاز کنیم اما واقعا براساس همین سیاست توجه به جنوب شهر، تصمیم را اینگونه گرفتیم که اولویت را به جنوب خط سه مترو بدهیم و شمال خط در اولویت دوم ما باشد. البته پیش از این نیز من به مردم شهر تهران قول داده بودم که هر کاری در دوره مدیریت ما - مخصوصا در حوزه توجه به زیر ساختها - شروع شود، حتما کار را از جنوب شهر آغاز می کنیم.
وی ادامه داد: زحمتهایی که آغاز کار در جنوب خط سه ایجاد کرد، به خاطر شرایط سخت زمین این منطقه بود. بعضی مواقع احساس می شود که اگر زمین سخت تر باشد، شاید حفاری نیز سخت تر است اما در احداث تونل این موضوع برعکس است. به نحوی که در هر کجا زمین سفت تر و محکم تر باشد، سرعت کار بهتر است اما مشقت کار در جایی است که خاک محکم نباشد. در حوزه جنوب شهر نیز جنس زمین به گونه ای بود که این مشکلات را برای ما فراهم می کرد. این تکه از خط نیز ۲۰ کیلومتر طول دارد اما هر چه به سمت جنوب شهر می آمدیم کار سخت تر می شد. همانطور که مشاهده کردید اگر سه روش برای حفاری تونل وجود دارد، هر سه روش آن به سخت ترین شکل ممکن در این خط اجرایی شده است.
قالیباف افزود: در جایی که به صورت ترانشه باز و حفاری تونل عمل کردند، کار بسیار سختی بود و در جایی که حفاری با استفاده از دستگاه تی بی ام صورت گرفت نیز جنس زمین به گونه ای بود که اگر این دستگاه می ایستاد، زمین نشست می کرد. در انتهای خط نیز بحث درآوردن تی.بی.ام و دفن کردن آن جزو تصمیمات بسیار سختی بود که انجام شد اما مدیریت جهادی یعنی همین؛ هیچ کدام از این مشکلات ما را وادار نکرد که آن تصمیم را عوض کنیم و هیچ کدام از این مشکلات باعث نشد که ما در زمان بندی پروژه دچار اشکال شویم.
شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: خصوصا در بخش دوم هدفمندی یارانهها باید به حمل و نقل عمومی توجه ویژه ای صورت گیرد چرا که حمل و نقل عمومی یعنی توسعه زیر ساختها. حمل و نقل عمومی از جمله مقولههایی است که امروز در پیشرفته ترین کشورهای دنیا که بزرگ ترین اقتصاد دنیا هستند و بیشترین درآمد سرانه را دارند، باز هم مورد توجه دولتها قرار می گیرد و این دولتها به حمل و نقل عمومی یارانه می دهند؛ این یارانهها را نیز هم در بخش زیرساختها و هم در بخش خرید خدمات پرداخت می کنند.
وی افزود: من به مهندس زنگنه عرض کردم که اگر امروز مترو روزانه سه میلیون مسافر جا به جا می کند، بنده متعهد می شوم که اگر حمایتهای لازم صورت گیرد در پایان این دوره مدیریتی و در دوره چهارم شورا، روزانه در محدوده شهری بیش از ۱۰ میلیون نفر جا به جایی مسافر با مترو را داشته باشیم یعنی ظرفیت جا به جایی مترو بیش از سه برابر افزایش خواهد داشت. زمین پاک برای ما مدیران نیاز به مقاله ندارد، نیاز به اقدام دارد. فرق مدیریت جهادی با غیرجهادی نیز در همین جاست.
شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: ما برنامه ای در حوزه حمل و نقل داریم و در پایان این دوره به جایی خواهیم رسید که خانه هر کسی در هر کجا که قرار دارد، وقتی از منزل خود بیرون می آید با ۳۵۰ متر پیاده روی بتواند به یک ایستگاه حمل و نقل عمومی برسد و از آن ایستگاه به هر مقصدی که در شهر می خواهد، به صورت مطمئن سفر کند. این شبکه ای است که به سرعت در شهر تهران در حال ایجاد است به نحوی که بخشی از آن ایجاد شده و باقی مانده آن نیز ایجاد می شود.