شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
کد مطلب : 118245

مراقب تکنیک تحریف در انتخابات باشیم

«تحریف» به معنای آدرس غلط دادن درباره مشکل یا تجویز ناصواب راه حل، تکنیک پرمصرفی است که...
مراقب تکنیک تحریف در انتخابات باشیم

«تحریف» به معنای آدرس غلط دادن درباره مشکل یا تجویز ناصواب راه حل، تکنیک پرمصرفی است که در عرصههای گوناگون مورد بهره‌برداری قرار می گیرد.
مقطع انتخابات هم یکی از مقاطع پرکاربرد تکنیک انحراف است که باید با هوشیاری مراقب آن بود.از جمله موضوعات بسیار حائز اهمیت در انتخابات، موضوع مشارکت است.
مشارکت به معنی نسبت تعداد کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند به کل واجدان شرایط، امر مهمی است و مشارکت پایین معمولاً عنصری نامطلوب ارزیابی می شود.
حضور مردم پای صندوق های رای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم از سوی حضرت امام(ره) مورد تأکید بوده است و هم از ناحیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی.
بواسطه همین تأکیدات و همچنین هوشیاری مردم، خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق انتخابات ها در جمهوری اسلامی ایران با مشارکت بالا انجام شده و کشور ما را از این جهت در ردیف های بالای جدول کشورهایی قرار داده که انتخابات برگزار می‌کنند و اصطلاحا در آنها دموکراسی وجود دارد.
بحث‌های فراوانی درباره عوامل مؤثر در میزان مشارکت و راه‌های افزایش آن هست و پژوهشگران سیاسی و اجتماعی نظرهای گوناگونی درباره عوامل تاثیر گذار بر مشارکت دارند. صاحب نظران این حوزه، طیفی گسترده از عوامل اقتصادی و جمعیتی و فرهنگی و فناورانه و سازمانی را بر کاهش یا افزایش مشارکت مؤثر می دانند.
طی سال‌های اخیر در مقطع انتخابات و از جمله مقطعی که در آن به سر می‌بریم موضوع مشارکت در کشور ما نیز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده و هست.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ با پایین‌ترین میزان مشارکت در بین همه ادوار مجلس برگزار شد و نگرانی‌هایی را بوجود آورد. اکنون نیز میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با تردیدهایی روبه‌روست.
بر اساس همه نظرسنجی های انجام شده و واقعیت های قابل مشاهده، دلسردی مردم ناشی از ناکارآمدی دستگاه اجرایی کشور و عمل نکردن به وعده‌ها و گرانی و تورم افسار گسیخته مهمترین عامل بی رغبتی به مشارکت در شرایط
فعلی است.
به این وضعیت باید نگرانی ها از بیماری کرونا را اضافه کرد که بر طبق برخی نظر سنجی هابین ۱۰ تا ۱۷ درصد در کاهش مشارکت موثر خواهد بود.
برای مقوله رقابت در بین نامزدها نیز به عنوان یکی از عوامل مشارکت تا حدود ۷ درصد تاثیرگذاری برآورد می شود.
اما جریانی با تمسک به تکنیک تحریف تلاش می کند این واقعیت ها را نادیده گرفته و همه یا سهم بیشتر کاهش مشارکت را به نبودن رقابت در بین نامزدها نسبت دهد تا سپس شورای نگهبان و مرکزیت نظام را به‌خاطر نظارت استصوابی و عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها مقصر این کاهش مشارکت معرفی نماید!
علاوه بر نتیجه نظر سنجی ها در میزان تاثیر عوامل مختلف بر مشارکت، انتخابات‌های ریاست جمهوری ادوار گوناگون شاهد خوبی بر این مدعاست.
در ادوار دوم، سوم، چهارم و پنجم انتخابات ریاست جمهوری تقریباً هیچ رقابت جدی و معنی داری وجود نداشت اما در همه این دورها مشارکت بالای پنجاه درصد را شاهد بودیم و در دور سوم که آیت‌الله خامنه‌ای نامزد اصلی بودند بالای ۷۴ درصد را تجربه کردیم.
در دور ششم که دکتر احمد توکلی برای اولین‌بار وارد رقابت نسبتاً جدی با مرحوم هاشمی رفسنجانی شد این مشارکت بدلیل اوضاع نابسامان اقتصادی آن زمان فاقد مشارکت بالا بود و با ۵۰/۶۶ درصد مشارکت برگزار گردید.
مجددا دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی در عین اینکه رقابت جدی را شاهد نبودیم شاهد مشارکت بالای ۶۷/۷۷ درصد بودیم.
همانطور که ملاحظه می‌کنید، بیش از مقوله رقابت، اوضاع اجتماعی و حضور یک نامزد خاص موجب مشارکت بالا بوده است؛ لذا مراقب باشیم اصحاب تحریف برای قلب واقعیت و القای اندیشه باطل خود به افکار عمومی آدرس غلط ندهند.

نویسنده: مهدی فضائلی

https://siasatrooz.ir/vdci5vazwt1azr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی