میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۵۶
 
 
چهارمين تكرار
طي يكي دو روز پيش در خبرها آمده بود كه مسعود ده نمكي قصد دارد اخراجي هاي ۴ را هم كليد بزند و جلوي دوربين ببرد...

طي يكي دو روز پيش در خبرها آمده بود كه مسعود ده نمكي قصد دارد اخراجي هاي ۴ را هم كليد بزند و جلوي دوربين ببرد.
او حتي براي موافقت يا مخالفت مخاطبان با ساخت قسمت چهارم اخراجي ها، در وبلاگ شخصي اش از كاربران اينترنتي پرسيده بود: به نظر شما آیا خراجی های۴ ساخته شود یا نه ؟
اگر جوابتان مثبت است ایده یک خطی پیش بینی داستان و یا پیشنهاد داستان را برایم بنویسید و اگر جوابتان منفی است دلیل یک خطی مخالفتتان را برایم بنویسید.
بر ایند نظر مردم تعییین کننده خواهد بود و ظاهرا برآيند نظر مردم اين بوده كه اين فيلم از سه گانگي دربيايد و چهارمين "گانه" آن نيز جلوي دوربين برود.
اينكه اخراجي ها طي اين ۳ قسمتي كه ساخته شده جزو پديده هاي گيشه سينماي ايران بوده است، هيچ شكي نيست. اما به واقع آنچه با مرور اين سه گانه به ذهن ما به عنوان مخاطب مي رسد، اين است كه اين فيلم ها به جاي آنكه يك سير صعودي را طي كند، رو به سوي نزول آورده و نه تنها نتوانسته ايرادات قسمت يا قسمت‌هاي قبلي خود را برطرف كند، بلكه نواقص و كاستي هاي بيشتري را نيز تجربه كرده است.
اشكالاتي كه حتي آنقدر ساده و مشخص است كه بيننده را با اين سوال مواجه مي سازد كه چطور كارگردان در فلان سكانس، اين اشتباه را مرتكب شده است.
بحث ما فني نيست و اينكه چرا در فلان پلان دوربين از بهمان نما گرفته شده است و يا چرا ميزانسن و دكوپاژ كار به اين شيوه چيده شده است.
اشكالات كار بيشتر به محتواي آن و غير عقلاني و غيرواقعي بودن اتفاقات برمي گردد. چيزي كه در سومين قسمت اخراجي ها به وفور و به وضوح قابل تماشا است. نمونه بارزش گزارش هاي به اصطلاح زنده يا مناظره آنچناني در فيلم است.
اما در كنار اين نواقص، پيش رفتن اخراجي ها به سمت لودگي و هجو هم جزو اتفاقات اين فيلم است. به عنوان مثال استفاده از كليپ هاي آن طرف آبي با همان نوع به تصوير كشيدن و البته تغيير ترانه هاي آن باعث مي شود حرف هايي جدي اخراجي ها در ميان آن همه شوخي ها ناديده گرفته شود.
اينكه مسعود ده نمكي بعد از فعاليت هاي مطبوعاتي اين بار مديوم سينما را براي بازگو كردن حرف هايش انتخاب كرده اتفاق بدي نيست. چه آنكه اخراجي هاي او تاكنون ركورددار فروش در سينماي ايران بوده اند و به قول معروف توانسته اند تنور سينماي ايران را گرم نگهدارند.
اما اين امر نبايد سبب آن شود كه فيلمساز كه اين بار و در اخراجي هاي ۳ تهيه كنندگي را نيز بر عهده داشته است، به سبب فروش ميلياردي فيلمش باز هم عزم ساختن فيلمي در همين حال و هوا و با چنين كيفيتي را داشته باشد.
اخراجي هاي يك به عنوان اولين تجربه سينمايي ده نمكي يك اتفاق خوب بود، اما بعد از آن تجربه و پختگي لازم در كارهاي بعدي او ديده نشد و همين امر سبب شده است تا اخراجي ها نه به لحاظ فني و نه به لحاظ محتوايي يك فيلم در خور توجه قلمداد شود.
اخراجي هاي ده نمكي (به جز اولين قسمت) بيشتر از آنكه مجالي براي بيان حرف هاي جدي باشد، تبديل به موقعيتي سرگرم كننده براي مخاطب شده است و فروش خوب اين فيلم ها هم نه به سبب حرف هاي تاثيرگذار، بلكه به سبب استفاده از موقعيت هاي كمدي و سرگرم كننده مورد اقبال واقع شده است.
اينكه حالا ده نمكي تصميم دارد اخراجي هاي ۴ را با همين نام يا نامي ديگر جلوي دوربين ببرد، موضوع مهمي نيست.
مهم اين است كه او الآن در مقام يك كارگردان "فيلم اولي" نيست و بايد داستاني را براي مخاطب به تصوير بكشد كه باعث آن نشود تا ديگر تماشاگران به كارهاي او اعتماد نداشته باشند. او بايد اين بار فيلمي بسازد كه چه به لحاظ فني و چه به لحاظ محتوايي حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
در غير اين صورت همان بلايي بر سر فيلم هاي ده نمكي مي آيد كه فيلم هاي طنز چندين ساله اخير ما تجربه كرده اند. اتفاقي كه باعث شد فيلم هاي
سري سازي با بازيگران يكسان و با سوژه هاي دستمالي شده ديگر اقبال مردم را با خود به همراه نداشته باشد و ديگر كسي رغبت نكند يك فيلم صرفا طنز كه هيچ حرفي براي گفتن ندارد را روي پرده اكران تماشا كند.
اين خطر با ده نمكي همراه خواهد بود چرا كه پيش از اين نيز شاهد آن بوده ايم كه كارهايي كه در قسمت هاي اول و دوم با رضايت و اقبال مردم مواجه شده است، بعد از آن با توجه به افت كيفي از چشم بينندگان افتاده است.
شايد نمونه دم دستي اش همان اتفاقي باشد كه براي سريال تلويزيوني " داستان يك شهر" افتاد.
به هر حال بايد به تصميم ده نمكي و آنها كه به ساخته شدن قسمت چهارم اخراجي ها راي مثبت دادند احترام گذاشت. اما نبايد فراموش كرد كه ده نمكي در يكي از برنامه هاي سينمايي تلويزيون دليل شلوغي اخراجي هاي ۳ را بيان ته مانده حرف هايش عنوان كرد و معتقد بود اخراجي هاي ۳ آخرين قسمت اخراجي هاست و او مجبور بوده همه حرف هايش را در آن جمع كند.
حالا از راه رسيدن اخراجي هاي ۴ شايد به حرف آن روز ده نمكي ضربه بزند. مگر آنكه جنس حرف هايش و نحوه بيان آنرا تغيير اساسي دهد. بايد منتظر بود و ديد او با تماشاگرانش چگونه برخورد مي كند؟

کد مطلب: 258
, مولف : مهدي رجبي
 
Share/Save/Bookmark