دوشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : 96383
تونل توحید مجددا نشت کرد

پروژه خبرساز

باز تونل میلیاردی شهر خبرساز شد روز گذشته به دلیل نشت آب تونل توحید مدتی مسدود شد. اما سقف این تونل جریان‌ساز سال‌هاست که آب می‌دهد. ترک‌ها بر روی ستون‌هایش عیان است. آب در کف تونل جاری است. مشکل سالیان سال است که پابرجاست اما دریغ از یک راهکار اساسی. اما این‌بار علت چیز دیگری بود.

آب‌نمای میدان جمهوری دلیل مسدود شدن تونل توحید
پلیس راهور در حالی مسیر کنار گذر میدان توحید را به مردم جایگزین اعلام کرد که همه روزه رانندگانی که از خیابان توحید به سمت جنوب حرکت می‌کنند به دلیل وجود دو چراغ قرمز با زمان‌های طولانی ترافیکی سنگینی را شاهد هستند.
روز گذشته تونل توحید در محور شمال به جنوب به دلیل ریزش آب از سقف تولید مسدود شده و حجم ترافیک سنگینی را انتهای بزرگراه چمران به وجود آورده است. گفتنی است که از ساعت ۱۱ صبح یکشنبه مسیر ۱ کیلومتری میدان توحید تا میدان جمهوری حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشید.
سرهنگ مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مسدود بودن تونل توحید در همین رابطه، می‌گوید: شمال به جنوب تونل توحید از ساعت حدود ۱۱ صبح با توجه به ریزش شدید آب از سقف مسدود شده و مجموعه عوامل شهرداری و امداد در محل حضور داشته تا بتوان نقص بوجود آمده را در اسرع وقت برطرف کرد.
پلیس راهور در حالی مسیر کنار گذر میدان توحید را به مردم جایگزین اعلام کرد که همه روزه رانندگانی که از خیابان توحید به سمت جنوب حرکت می‌کنند به دلیل وجود دو چراغ قرمز با زمان‌های طولانی ترافیکی سنگینی را شاهد هستند.
شهرداری تهران همچنین در بیان علت مسدود بودن تونل توحید با بیان اینکه مشکل سازه‌ای در تونل توحید وجود ندارد، اعلام کرد که به دلیل این که آب از تراز فوقانی به تراز تحتانی نفوذ کرده است، تونل توحید مسدود است.
جاوید، معاون فنی و عمران شهرداری تهران اضافه کرد: آب‌نمایی در میدان جمهوری است که آب آن وارد حفره‌ای در بالای تونل شده و در این حفره کابل برق وجود دارد. فعلا آب نما را قطع کردیم و ریزش آب هم در حال قطع شدن است.

آب بند آمد؛ تونل توحید باز شد
معاون شهردار تهران از قطع ریزش آب در تونل توحید خبر داد و گفت: تونل بازگشایی شد.
مازیار حسینی درخصوص حادثه ریزش آب در تونل توحید، گفت: مرکز کنترل ترافیک تونل توحید در ساعت ۱۰:۴۲ مطلع شدند که آب در تونل ریزش می‌کند و این حادثه در مسیر شمال به جنوب تونل رخ داد.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه متوجه شدیم در محل حادثه لوله آب در آب‌نمای میدان جمهوری دچار مشکل شده است، گفت: با قطع جریان آب ریزش آب در داخل تونل متوقف شد.
حسینی اضافه کرد: در ساعت ۱۱:۰۴ نسبت به انسداد مسیر شمال به جنوب تونل اقدام شد تا آب‌ها از کف تونل جمع‌آوری شود و حدود یک ساعت بعد مسیر بازگشایی شد. معاون شهردار تهران ادامه داد: کارشناسان سازمان آب در محل هستند تا موضوع را بررسی کنند.

قرار گرفتن نام پیمانکار تونل توحید در لیست سیاه
اما در همین زمینه رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از قرار گرفتن نام پیمانکار تونل توحید در لیست سیاه خبر داد.
اقبال شاکری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشت آب آب‌نمای میدان جمهوری به داخل تونل توحید گفت: متاسفانه در گذشته نیز آب این آب‌نما به داخل تونل توحید نشت کرده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه پیمانکار تونل توحید علی‌رغم تاکیدات و تذکرات فراوان مبنی بر نشت پرده عایق و آب‌بند در این تونل تخلف کرده و متاسفانه آب‌‌بندی درستی در تونل توحید انجام نداده است، گفت: عدم آب‌بندی و نصب عایق سبب شده که مهم‌ترین تونل پایتخت در برابر نفوذ آب ضعیف باشد و هرگونه شکستگی لوله آب و... سبب آسیب‌پذیری این تونل می‌شود.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه پیمانکار تونل توحید تخلف بزرگی را در مورد عدم عایق‌بندی درست تونل انجام داده است گفت: به زودی نامه‌ای به شهرداری و سازمان مدیریت خواهیم نوشت تا پیمانکار بزرگ این تونل در لیست سیاه قرار گیرد تا از این پس نتواند با عدم انجام درست کارهای عمرانی جان و مال مردم را به خطر بیندازد.

ترک‌های تونل از کجا نشات می‌گیرد؟!
این روزها اگر گذرتان به تونل توحید خورد پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا شکاف‌های این تونل را به چشم ببینید.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، توحید تونلی که در طول روز تهرانی‌های زیادی را به خود می‌بیند، کسانی که شاید از ترک‌های بوجود آمده بر پیکر ستون‌های این تونل بی‌خبرند.
برای پیدا کردن چرایی این ترک‌ها حوالی نیمه‌شب با عبور از تابلوی عبور ممنوع در سردر تونل توحید وارد آن شدیم.
پورهاشمی مدیر پروژه‌های تونل شهر تهران که در این شبگردی ماجراجویانه ما را همراهی می‌کرد درخصوص این ترک‌ها، گفت: این ترک‌ها مربوط به سازه نیست و با فلز توسط خود مسئولین برای آب‌بندی ستون‌ها بوجود آمده است و طول و عرض آن از ستونی به ستون دیگر متفاوت است.
وی درخصوص اندازه‌های متفاوت این شکاف‌ها می‌گوید: روش کار به این صورت است که در ستونی که نشست آب کمتری دارد و مشکل کوچکتر است شکاف کمتری ایجاد می‌شود و با تزریق موادی آب‌بندی ستون‌ها انجام می‌شود.
آهک‌های بوجود آمده در این شکاف‌ها اما داستان دیگری دارد. به گفته‌ مدیر پروژه‌های تونل شهر تهران اگر همراه آب املاح و مواد افزودنی مثل فاضلاب وجود داشته باشد در درازمدت مشکلاتی را ایجاد می‌کند مشکلاتی که کار را به تزریق اکسیری مقاوم در ستون‌ها کشانده است. mci ماده‌ای است که به سمت آرماتور جذب می‌شود و لایه‌ حفاظتی ملکولی روی آن ایجاد می‌کند. اما نکته‌ی قابل توجه شنیده‌هایی مبنی بر این است که پیمانکار این تونل که همزمان طراح و سازنده‌ آن بوده است تونل را آب‌بندی نشده تحویل داده است. نکته‌ای دیگر گارانتی ۵ ساله‌ این تونل است که به عهده پیمانکار قبلی بوده و حال این مدت هم به پایان رسیده است. مدیر پروژه‌های تونل شهر تهران اما تأکید می‌کند: طبیعتاً بعد از انجام کار در مراحل اداری موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد اما از آنجا که عمر مفید این طرح بزرگ عمرانی بالای صد سال است لذا جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

تاریخچه تونل
تونل توحید از دو تونل کنار هم بطول ۲۱۳۶ متر تشکیل شده که هرکدام از تونل‌ها شامل ۳ باند رفت و برگشت بوده و به عنوان نخستین تونل شمال به جنوب تهران، بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند می‌دهد. ساخت این تونل در رکوردی بی‌سابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید. در مقایسه با این تونل ۲۷ سال زودتر ساخته و بهره‌برداری شد.
ساخت این تونل در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ آغاز شد و کلنگ آن توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به زمین زده شد. به‌گفته سخنگوی شهرداری تهران، در ساخت تونل توحید از هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی تهیه شده از مرکز عوارضی‌های مردمی استفاده شد.
کارفرمایی پروژه را سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، مدیریت طرح را شرکت مدیریت راهبردی ابنیه مهندسی (مرام)، و پیمانکاری آن را شرکت ساختمانی پرلیت برعهده داشت. تونل توحید دو سال پس از آغاز پروژه همزمان با آغاز دهه فجر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ گشایش یافت.
این تونل مجهز به سامانه برق اضطراری اختصاصی است که در هنگام قطع شبکه برق تهران، برق تونل بصورت خودکار تأمین می‌شود. همچنین جهت تهویه آن از ۷۰ دستگاه جت‌فن و ۱۱ دستگاه اگزاست فن بهره گرفته شده ‌است. این تونل بمانند تونل رسالت دارای سامانه هوشمند تنظیم نور بیرونی و درونی تونل است.
بکارگیری بیش از ۳ هزار شمع و ۲۵ هزار قطعه بتونی و نصب سامانه هوشمند در برابر زلزله پیش‌بینی شده که این سازه در برابر زلزله‌های ۷ و ۸ ریشتری مقاوم بماند.
نکته قابل تامل توجه به این مساله است که حال که تونل توحید با هزینه ملی و البته ثبت رکوردی ساخته شده است حراست از آن نیز باید جدی گرفته شود، مشکل نشت آب به داخل تونل از دو سال بعد از بهره‌برداری هر از گاهی به وجود آمده و سال گذشته ترکهای تونل به وضوح قابل رویت بود، درست است که ممکن است این پروژه اشتباهاتی هم صورت گرفته باشد اما باید از این سرمایه ارزشمند حراست کرده و به ترمیم آن کمک کرد نه اینکه چون این تونل در زمان شخص خاصی ساخته شده همه گناه‌ها را گردن آن شهردار انداخت و بجای عیب‌یابی و بزرگ‌نمایی در طبل رسوایی کوبید و تلاش کرد تسویه حساب‌های سیاسی را در زمین این تونل انجام داد. مسئولین شورای شهر نباید فراموش کنند که کار حراست و بررسی و حفاظت از هر کدام از پروژه‌های ساخته شده شهرداری وظیفه خط سیری است که مردم با رای خود آن را به شورا محول کرده‌اند.

https://siasatrooz.ir/vdcippa3.t1aqv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی