?>?> خودرو در مسير گراني | سیاست روز
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱
کد مطلب : 91793
سیاست روز روند قیمت خودرو در سال ۹۴ را بررسی می‌کند؛

خودرو در مسير گراني

خودرو در مسير گراني

کارشناسان و فعالان خودرو بر این باور بودند که با شروع سال جدید و با توجه به اینکه تورم از سوی متولیان در حال کاهش است و با در نظر گرفتن جو روانی ناشی از بیانیه لوزان قیمت خودرو در سال جدید رشدی را شاهد نخواهد بود اما آنچه از برآِیند قیمت‌ها در بازار مشاهده مي‌شود قیمت‌ها در این بازار دچار نوسان رو به بالا شده است.
رشد قیمت خودروهای داخلی در حالی صورت گرفته که نرخ بیمه شخص‌ثالث در سال‌جاری افزایشی نداشته و میزان مالیات بر ارزش افزوده نیز تنها با یک درصد رشد روبرو شده است.کارشناسان این بازار بروز چنین اتفاقی را به موارد مختلفی از جمله عدم همخوانی عرضه و تقاضا، رشد مالیات و دستمزده‌ها و همچنین عدم واردات خودروهاي خارجي و توقف ورود آنها از ۲۸ اسفند‌ماه سال گذشته نسبت مي‌دهند و معتقدند با وجود چنین شرایطی نمی‌توان از بازار خودرو انتظار کاهش قيمت را داشت.
رشد قیمتی اتفاق افتاده در بازار خودرو در شرایطی است که هنوز شورای رقابت در این زمینه وارد عمل نشده و قیمتی را اعلام نکرده است اما بازار به واسطه برخی مولفه‌ها خیز خود را برای افزایش قیمت برداشته است.

بازار در یک نگاه
طبق آمار و اطلاعات منتشر شده قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی مانند سایپا افزایش یافته و این شرکت در مرحله اول قیمت محصولات خود را ۲۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان افزایش داده و دلیل این اقدام، افزایش مالیات بر ارزش افزوده عنوان می‌شود. از سوی دیگر براساس برخی شنیده‌ها از این حکایت دارد که شرکت ایران‌خودرو به عنوان دیگر خودروساز داخلی بنا دارد تا قیمت محصولات خود را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش دهد.
هرچند نمایندگی‌های فروش این شرکت‌ها دلیل این افزایش قیمت را رشد مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص‌ثالث عنوان می‌کنند اما کارشناسان بازار خودرو دلایل دیگری را برای آن بر مي‌شمارند و مي‌گویند: طبق ابلاغ‌هاي صورت گرفته این ارقام لحاظ مي‌شود اما از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی بروز چنین رویه‌ای را از سال گذشته پیش‌بینی و اعلام کرده بودند چراکه معتقد بودند بازار تولید خودرو انحصاری است و همین انحصاری بودن سهم بالایی در افزایش قیمت این محصولات دارد.

مشکلات از دیروز تا امروز
این گروه از کارشناسان بروز چنین اتفاقی را ناشی از عملکرد امروز متولیان حوزه صنعت، معدن و تجارت ندانسته و مدعی هستند که در طول سه دهه گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای طرح یک نقشه راهبردی برای صنعت خودرو که خودروسازان داخلی به تولید خودروی با‌کیفیت بپردازند، باعث تولید بی‌کیفیت و گران خودرو شده است و تا این موضوع حل نشود وضعیت خودروسازی داخل به همین صورت است.
این منتقدان در انحصار بودن تولید خودرو توسط دو گروه خودرو‌سازی کشور را مدنظر قرار داده و می‌گویند: بیش از ۹۵ درصدسهم بازار در اختیار دو غول بزرگ خودروسازی یعنی ایران‌خودرو و سایپا است و همین موضوع مي‌تواند دلیلی باشد تا این دو شرکت خودروساز با آزادسازی قیمت خودرو به راحتی با تغییر درصد تولید، قیمت خودرو را در داخل افزایش دهند.
با توجه به موارد اعلام شده کارشناسان افزایش قیمت تا ۱۷ درصد متناسب با افزایش حقوق دستمزد را نیز متصور هستند و مي‌گویند: افزایش تقاضا در بازار خودرو در ماه‌هاي پایانی سال گذشته و اینکه بازار به دنبال جایگزینی خودروهای خرید و فروش شده بود موجب شد تا خودروهای جدید با قیمت بالاتر وارد بازار شده و در نتیجه قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده با افزایش همراه شده است.

عرضه کمتراز تقاضا
این گروه از کارشناسان اعلام مي‌کنند که با توجه به افزایش تقاضا در خصوص این محصولات عدم همخوانی تقاضا جامعه با عرضه این تولید‌کنندگان بر افزایش قیمت خودرو افزوده خواهد شد و این همان اتفاقی که از عدم حمایت متولیان از این صنعت باز مي‌گردد.
هرچند معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدف‌گذاری تولید ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال‌جاری خبر داد و اعلام کرده امسال از تولید پشتیبانی بیشتری خواهیم کرد اما باز هم نگاه کارشناسان و منتقدان به آینده این بازار شکل دیگری است و همچنان معتقدند رشد قیمتی این محصولات از روند کنونی بازار کاملا قابل مشاهده است.
متولیان حوزه صنعت مدعی هستند اگر بتوانیم به عنوان بخش سیاستگذار پشتیبانی خوبی از بخش‌های تولیدی انجام دهیم و واحدهای تولیدی محصولات با کیفیت تولید کنند، مي‌توانیم از مصرف‌کنندگان هم بخواهيم به نوبه خود از تولید حمایت کنند. اما با این وجود آنچه از شواهد امر و میزان تاثیرگذاری تمام مولفه‌هاي اثر‌گذار بر می‌آید رشد قیمتی قابل توجه در انتظار این بازار خواهد بود.

قيمت خودروهاي داخلي در سال ۹۴
بر این اساس قیمت‌هاي ابلاغ شده به نمایندگی‌ها؛ قیمت سایپا ۱۱۱ مدل SE معادل ۲۰ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱ مدل SE معادل ۱۹ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و سایپا ۱۳۲ مدل SE معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است که نسبت به قیمت‌های سال ۹۳ معادل ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشته‌اند. قیمت سایپا ۱۴۱ مدل SE نیز ۱۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت تیبا صندوق‌دار هم با رشد ۲۵۰ هزار تومانی به ۲۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسیده است. قیمت تیبا هاچ‌بک نیز ۲۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت پارس تندر۹۰ از ۳۸ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان به ۳۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت سراتو اتوماتیک نیز با رشد ۷۹۰ هزار تومانی به ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسیده و نوع دنده‌ای این خودرو نیز با افزایش قیمت ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی، به قیمت ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان از سوی نمایندگی‌ سایپا عرضه می‌شود. قیمت پیکاپ ریچ دوکابین نیز با افزایش ۲۶۰ هزار تومانی به ۶۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان افزایش یافته است.
در قیمت‌گذاری جدید محصولات سایپا، قیمت چانگان ایدو ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان CS۳۵ معادل ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و Z۳۰۰ نیز ۷۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده است. هم‌اکنون قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۴ در بازار ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار v۸ به قیمت ۳۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار v۹ به قیمت ۵۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس ۳۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ گازسوز ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و پژو پارس ۳۷ میلیون تومان است؛ همچنین قیمت پژو پارس دوگانه سوز ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ اتوماتیک ۵۶ میلیون تومان، رانا ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، سمند ال‌ایکس ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پراید ۱۳۱ معادل ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است؛ همچنین پارس تندر نیز ۴۴ میلیون تومان، تیانا ۱۵۵ میلیون تومان و تیبا ۲۴ میلیون تومان است.

مولف :
https://siasatrooz.ir/vdcipya3.t1az32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی