پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
کد مطلب : 107364
مدارس استاندارد را دو و سه‌ شیفته کنند

همه چیز در اولویت است جز جان بچه‌ها

از بهمن ۷۶ که آتش‌ بخاری نفتی آقای امیدزاده معلم روستایی را به کام سوختگی شدید کشاند تا ۲۷ آذر ۹۷ که حادثه آتش‌سوزی بخاری نفتی دبستان زاهدان ۴ دانش‌آموز کلاس اولی را به کام مرگ برد ۲۱ سال می‌گذرد اما همچنان گرمایش ۸۳ هزار کلاس درس با بخاری نفتی است.
از سال ۹۱ هم که آتش‌سوزی بخاری نفتی روستای شین‌آباد دو دانش‌آموز را به کام مرگ برد و ۲۶ دختر دانش‌آموز همچنان درگیر جراحات و تبعات سوختگی‌های شدید آن هستند ۶ سال می‌گذرد اما نه آن ۲۱ سال و نه این ۶ سال، فرصت مناسبی بود تا مسئولان نسبت به امنیت مداس حساس شوند.
بعد از هر حادثه آتش‌سوزی، مسئولان از ضرورت استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس می‌گویند و حتی بعد از حادثه شین‌آباد قرار شد بخاری‌ نفتی مدارس جمع شود و وعده‌‌هایی داده شد که بخاری‌های نفتی تا پایان سال ۹۶ جمع خواهند شد.
جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش ‌و تحقیقات مجلس معتقد است که مجلس بودجه خوبی را برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مصوب کرده است و از محل کسر عوارض گاز مصرفی سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار می‌گیرد تا بتواند این کار را انجام دهد اما هنوز این وزارتخانه موفق به جمع‌آوری بخاری‌های نفتی نشده است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش پیش از این اعلام می‌کرد اگر این ردیف اعتباری مصوب شود می‌تواند بخاری‌های نفتی را جمع‌آوری کند اما حالا می‌شنویم که می‌گویند هنوز ۸۳ هزار کلاس درس با بخاری نفتی گرم می‌شود. حالا خزانه و سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشند، آیا این اعتبار که از جیب مردم کسر شده است به حساب آموزش و پرورش واریز می‌شود یا خیر؟ 

اعتبار کافی نیست
البته مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس معتقد است که سالانه ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی باید در اختیار این سازمان قرار گیرد و امسال ۲۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مربوط به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی دریافتی داشتیم که ۳۰ درصد آن را برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها کنار می‌گذاریم. اگر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدهند می‌توانیم این ماجرا را جمع و تمام سیستم‌های گرمایشی را استاندارد کنیم.

حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان به بودجه ربط نداشت
حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره نوسازی سیستم گرمایشی مدارس عنوان کرد: حادثه زاهدان به لحاظ بودجه ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد و حادثه در یک مدرسه غیردولتی اتفاق افتاد که عدم احساس مسئولیت، بی‌تدبیری، عدم نظارت و سهل‌انگاری باعث شد ۴ دانش‌آموز جان خود را از دست بدهند. این مدرسه هفت دانش‌آموز کلاس اولی را فضای غیراستاندارد جمع کرده بود که ۴ نفر نیز به دلیل استاندارد نبودن این فضا در آتش بخاری نفتی سوختند.
وی افزود: بالاخره باید در بحث استانداردسازی مدارس، مسائل مالی و بودجه برای سال ۱۴۰۰ و چشم‌اندازی که اهداف را تعیین کرده است بدانیم چه تعداد مدرسه و کلاس نیاز داریم اینکه هر سال بگوییم این مقدار پول گذاشتیم، وقتی نمی‌دانیم نیازمان چقدر است معنا ندارد و در آخر سال هم اعلام نمی‌شود چند درصد پول تخصیص یافت و چقدر برای استانداردسازی مدارس هزینه شد، در حقیقت روی کاغذ بودجه را می‌نویسیم اما عملیاتی نمی‌شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اختصاص بودجه برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس و جمع‌آوری بخاری‌های نفتی گفت:‌ لایحه بودجه از طرف دولت می‌آید و مجلس نمی‌تواند بار مالی به آن اضافه کند و در نهایت می‌توانیم ردیف بودجه را تغییر دهیم. متاسفانه در کشور ما همه چیز در اولویت است به جز جان بچه‌ها در این شرایط جابه‌جا کردن اعتبارات دستگاه‌ها و تخصیص آن به آموزش و پرورش کار آسانی نیست.
میرزاده بیان کرد:‌ در ۴۰ سال اخیر سالی نیست که اعتبارات آموزش و پرورش با کسری بسته نشود و باید بپذیریم که مشکل وجود دارد و راهکاری را پیدا کرد. در تمام دنیا وقتی شهر و محله‌ای ساخته می‌شود باید زیرساخت‌ها فراهم شود اما در کشور ما فقط واحد مسکونی تحویل می‌شود و هیچ‌کس نمی‌پرسد مدرسه آن کجاست.در هیچ کجای دنیا آموزش و پرورش متولی ساخت مدرسه نیست و این وزارتخانه با این بودجه‌ مشکلاتش حل نمی‌شود و دستگاه‌های دیگر به خصوص شهرداری‌ها و وزارت مسکن باید به بحث مدرسه‌سازی بپردازند و بدانند که جان دانش‌آموزان از هر اتوبان و راهی در اولویت‌تر است.
وی درباره تصویب قانون در این رابطه گفت: در جمهوری اسلامی تنها چیزی که مشکل ندارد قانون است. از سال تولدمان تا الان راجع مدارس قانون تصویب کردیم. توجه داشته باشید هر شهری طرح تفصیلی دارد و مشخص است کجا باید مدرسه داشته باشد همچنین انبوه‌سازان موظف به ساخت مدرسه هستند اما هم‌اکنون ساخت مدرسه را از صفر تا ۱۰۰ آموزش و پرورش برعهده گرفته است و این وزارتخانه هم هیچ وقت نمی‌تواند کمبودها در این زمینه را حل کند مگر اینکه اجازه ورود دانش‌آموزان را به مدارس غیراستاندارد و فاقد ایمنی ندهد و مدارس استاندارد را دو و سه شیفته کند این حالت بهتر از این است که در مدارس جان دانش‌آموزان را بگیریم. اگر آموزش و پرورش این کار را انجام بدهد آن وقت متولیان مربوط برای حل این مشکل پیدا می‌شوند. تسنیم

https://siasatrooz.ir/vdciqyaz5t1aup2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی