مدعی شفافیت هستند، حتی برای این ادعا سایت میزنند و سعی در انتشار آزاد اطلاعات دارند!!! (نوشتیم سعی بخوانید شو!) قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را دوست دارند اما تنها اسنادی از آنها منتشر شده است که پیشترها در سرچها قابل رویت بود! مثل قانون مطبوعات و ...و حالا یک رونمایی جدید از محرمانهای جدید در حال رخ داده است، رونمایی از محرمانهای به نام پیوست معاهدات پاریس!
ماجرا از این قرار است که رئیس کمیسیون کشاورزی گفته «مهمترین ایراد شورای نگهبان در خصوص الحاق به توافقنامه پاریس مربوط به پیوستهایی است که در این لایحه به آن اشاره شده است و شورای نگهبان معتقد است برای اظهارنظر در خصوص این پیوست ها باید آنها را مورد مطالعه قرار دهد.»
اما کیخا ادامه داده است: دولت اعلام میکند این پیوستها در آینده مطرح خواهد شد و آن وقت است که ما انتخاب میکنیم که این پیوست ها را بپذیریم یا خیر. این درحالی است که مهمترین ایراد شورای نگهبان عدم ارائه سند تعهدات ایران موسوم به NDC به مجلس شورای اسلامی است!
درواقع مهمترین ایراد شورای نگهبان درخصوص پیوست ایران به این توافقنامه این است که سند تعهدات ایران کجاست؟
هرچند عدم ارائه پیوستها هم از ایرادات شورای نگهبان درباره پرونده الحاق ایران به توافقنامه پاریس به شمار میرود اما از آنجایی که در جریان توافقنامه پاریس ارائه پیوستها موکول به تصمیمات آینده در برگزاری کنفرانسهای COP شده است، دولت قادر به ارائه آن نخواهد بود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به این نکته اشاره نکرده است که در حال حاضر بررسی «سند تعهدات ایران» که از مجلس مخفی نگاه داشته شده و زمینه تصمیمات آینده توافقنامه و طرح پیوستها برپایه این تعهدات خواهد بود.
عضو فراکسیون امید اظهار داشته است: اگر بخواهیم بین دولت و شورای نگهبان برای حل این مسئله اقدام کنیم باید در لایحه شرطی بگذاریم مبنی بر اینکه در صورتی پیوستها را قبول خواهیم کرد که سیر تصویب را در کشور ما بگذراند؛ به عبارت دیگر پیوستها باید به مجلس ارائه شود و پس از تصویب در مجلس برای دولت لازم الاجرا گردد.
این درحالی است که برطبق ماده ۲۷ موافقنامه، هیچ حق شرطی پس از الحاق به توافقنامه برای کشورها وجود ندارد و اگر به این موافقتنامه بپیوندیم و تصمیم گیرندگان خلاف منافع ملی ما تصمیمی بگیرند و به تعهدات پیوست کنند ما حق اعتراض نداریم.
اما این نخستین باری نیست که دولتی که مدعی شفافیت شفافسازی است در حال محرمانه نگاه داشتن چنین موادی است.
در واقع تقریبا برای مردم عادی شده است که دولتی که با شعار "شفافسازی" رأی مردم را در سال ۹۲ گرفت، طی ۴ سال بعد بارها مُهر "محرمانه" را به "غیرمحرمانه"هایی زد که باید به اطلاع مردم میرسید و این شد که "دولت محرمانه" نام گرفت.
و این کار را یکبار دیگر در چهار سال دوم نیز تَکرار کرد! با همه این تفاسیر "آزادسازی گردش اطلاعات و شفافسازی" درحالی بارها از سوی روحانی بهعنوان مصداقهای حقوق شهروندی برشمرده میشود که طی ۵ سالی که از عمر دولت تدبیر ئ امید میگذرد بهدفعات مُهر محرمانه به اطلاعاتی زده شده که باید به مردم ارائه میشد و این با شفافسازی و حقوق شهروندی تناقض آشکار دارد.
اوج محرمانگی در دولت روحانی را میتوان به زمان مذاکرات هستهای و برجام نسبت داد؛ آنجا که تیم مذاکره کننده هستهای از اعلام واقعیتها درباره برجام طفره میرفت و ما از زبان طرف مقابل بسیاری از ناگفتههای برجام را میشنیدیم! هرچند رئیس جمهور و تیم همراه وی کماکان معتقدند "برجام مثل یک ابر است که میبارد و سرزمین ما را پرآب میکند. اگر باران رحمت برجام نبود آب سنگین صادر نمیشد.
ولی این فقط برجام نبود که مهر محرمانه را یدک میکشید، از دیگر مصادیق محرمانگی در دولت روحانی میتوان به قراردادهای مهم و چند میلیاردی اشاره کرد که در ماههای اخیر به امضا رسید ولی از جزئیات آن چیزی به مردم اعلام نشد آنهم درحالی که دانستن این جزئیات حق اصلی مردم بوده و است.
قراردادهای پژو و ایرباس نمونه مهمی از محرمانگی دولت روحانی برشمرده میشود که چند روز بعد از توافق برجام و با سفر رئیس جمهور به اروپا امضا شد ولی با وجود پیگیری فراوان در رسانهها، مردان کابینه یازدهم از اعلام جزئیات این قراردادها خودداری کرده گفتند: این قراردادها هم محرمانه هستند.
کنار قراردادهای محرمانه خودرویی باید قراردادهای جدید ایدرو و رنو را هم قرار دهیم چراکه در این موارد نیز بهتازگی تفاهمنامههایی به امضا رسیده ولی جزئیات محرمانه ماند.
محرمانه شدن رشد اقتصادی و برخی از آمارهای اقتصادی بهخصوص آمار چکهای برگشتی را هم باید اضافه کنیم به لیست محرمانههای دولت در کنار منتشر نشدن نتیجه بنزینهای آزمایش شده!!!!
قراردادهای جدید نفتی دولت یازدهم نیز درحالی منعقد شد که طبق اعلام وزیر نفت کابینه یازدهم، این قراردادها هم "محرمانه" هستند و نمیتوانند جزئیات آن را به گوش ملت برسانند.
"کرسنت" پرونده محرمانه دیگری است که در کابینه روحانی کماکان خاک میخورد و تا کنون از جزئیات آن چیزی به گوش مردم نرسیده است؛ در مقعطی که رسانهها به اعلام جزئیات ناگفته از کرسنت میپرداختند شورای امنیت ملی دستور داد که هیچ رسانهای حق ندارد درباره کرسنت خبری منتشر کند!!
بعد از آنکه ماجرای حقوقهای نجومی سروصدای زیادی در کشور به پا کرد و امید اقشار ضعیف جامعه در دولت تدبیر ناامید شد، مجلسیها برآمدند که کف و سقفی برای حقوق مدیران دولتی مصوب کنند.
در این مورد کمیسیون تلفیق مصوب کرده بود که تمام مردم به سامانه دستمزد مدیران دسترسی داشته باشند ولی با دخالت برخی افراد خاص عبارت «دسترسی عموم به سامانه دستمزد مدیران» از گزارش کمیسیون تلفیق حذف شد. دبیر کمیسیون تلفیق در این ارتباط گفته بود: بهدلایل نامعلوم عنوان حق دسترسی مردم به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان دولت از مصوبه کمیسیون تلفیق که اسناد تصویری، صوتی و متنی آن موجود است حذف شده است و این موضوع را در نامهای به رئیس مجلس اطلاع دادهایم.
همچنین گزارش بیکاری و اشتغال هم در دولت رئیس جمهور روحانی محرمانه شده است؛ مصداق این مهم را میتوان جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر کار در دولت یازدهم دانست. نهایتا مهترین محرمانهها عبارتند از:
محرمانههای هسته ای
جزئیات توافق هستهای ایران و ۱+۵ اولین محرمانه از مجموعه محرمانههای دولت بود. بعد از مذاکرات لوزان ایران و ۱+۵ آمریکاییها جزئیات کلی توافق را در سندی به نام گزاره برگ یا همان «فکت شیت» منتشر کردند. نمایندگان در مجلس درخواست کردند که اسناد توافق در اختیار نمایندگان و کمیسیون اختصاصی برجام قرار بگیرد اما محمد جواد ظریف بر محرمانه بودن اسناد مذاکرات تاکید کرد.
محرمانه پژو
هجوم خودروسازان دنیا به ایران یکی از اتفاقات بعد از برجام بود. در این میان حتی صحبت از بنز آلمانی و خودروهای آمریکایی هم شد. اما خودروسازان فرانسوی که مقامات کشورشان اولین نفراتی بودند که بلافاصله بعد از برجام به ایران آمدند، زودتر از همه خود را به تهران رساندند. پژو که سالها از بازار ایران سود کرده بود نمیتوانست از این بازار بگذرد. قرارداد پژو با ایران امضا شد. محمدرضا نعمتزاده وزیرصنعت، معدن و تجارت در حاشیه یکی از برنامههای خود اعلام کرد پرداخت غرامت از سوی پژو جزو مفاد قرارداد جدید ایران خودروست که در سفر رئیسجمهور به فرانسه نهایی شده است. وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مبنی بر اینکه میزان این غرامت چقدر است؟ گفت: این غرامت در قرارداد جدید دیده شده، البته این قرارداد محرمانه است. وبعد از رفتن هم احتمالا پیگیری غرامت محرمانه بود!!!
قرارداد خرید ایرباس یکی از پر سر و صداترین قراردادهای دولت بعد از اجرای برجام بود که محرمانه بود البته به همراه بوئینگ!
قرارداد اف.ای.تی.اف؛ مبهم و همچنان محرمانه
انعقاد قرارداد محرمانه پولی بانکی با کارگروه ویژه اقدام مالی موسوم به اف.ای.تی.اف، از سوی تیم اقتصادی دولت روحانی از دیگر محرمانههای دولت حسن روحانی است. براساس این توافق که به امضای علی طیبنیا وزیر وقت اقتصاد رسیده بود، ایران متعهد میشد در بازه زمانی اعلامشده، دسترسی به اطلاعات و تراکنشهای مالی بانکی خود را در اختیار این گروه قرار داده و همچنین از ارائه خدمت به افراد و نهادهایی که نامشان در لیست تحریمها وجود دارد نیز منع شود.
هیچگاه جزئیاتی از علت پذیرش این قرارداد مهم و همچنین روند مذاکرات آن، منتشر نشد.
اینها بخشهایی از مهمترین محرمانههای دولت یازدهم در مواجهه با مردم است. فهرست محرمانه در جدول زیر نیز بروزرسانی شده است:
مسئله محرمانگی در دولت، صدای حامیان روحانی را نیز درآورده و حتی باعث شد که قوه قضائیه هم در اینباره اظهاراتی را داشته و اعلام کند روحانی در خارج از تریبون عمومی از آنها میخواهد با افراد برخورد کنند! به هر حال این حجم از محرمانگی در دولتی که به قول خودش میخواهد پیشتاز شفافیت باشد از جمله اجتماع نقیضی است که حتما باید درباره آن به افکار عمومی توضیح دهد.
نویسنده: مائده شیرپور