چمران با انتقاد ازوضعيت پيش آمده براي حمل ونقل عمومي : 
چرا تمام کاسه و کوزه ها را برسرشوراي شهر‌ مي‌شكنيد؟
شوراي ‌اسلامي‌ شهر تهران درجلسه ديروزخود كه پس از تعطيلات تابستاني برگزار شد، موضوع افزايش نرخ کرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي اعم از اتوبوسراني، تاکسيراني و مترو را بررسي و تاكيد كرد كه اين موضوع در شرايطي مطرح شده که بيشترين فشار اجتماعي و رواني اين موضوع برعهده شوراي شهر تهران گذاشته شده است. مهدی چمران ، رئیس شورای اسلامی شهرتهران در جریان اين جلسه با اشاره به اینکه فشار اجتماعی بالایی بر شورای شهر تهران در خصوص افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی قرار دارد گفت: همانطور که در روزهای گذشته عنوان شده است افزایش نرخ کرایه های اتوبوسرانی در بخش خصوصی بر اساس مسیری (7 کیلومتر) 25 تومان بوده و در بخش تاکسیرانی هم افزایش 15 درصدی را شاهد بوده ایم. رئیس شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به افزایش نرخ حامل های انرژی افزود: با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها و حذف یارانه سوخت ، شاهد افزایش نرخ گاز از هر متر مکعب 10 تومان به 350 تومان و نرخ گازوئیل از 5/16 تومان به 150 تومان هستیم. وی خاطر نشان کرد: شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه که طی 6 ماه گذشته اقدام به خرید گاز و گازوئیل با نرخ جدید و د راختیار قرار دادن آن به راننده های بخش اتوبوسرانی با نرخ های گذشته کرده است دیگر توان اجرای چنین برنامه ای را ندارد این درشرایطی است که تاکنون مابه تفاوت افزایش نرخ سوخت که قرار بود طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت به شهرداری ها بپردازد پرداخت نشده است. چمران یادآور شد: ا زمحل حذف یارانه سوخت براساس مصوبه مجلس قرار است 400 میلیارد تومان برای تحت پوشش قراردادن حمل و نقل عمومی کشور در اختیار شهرداری های کل کشور قرار بگیرد که از این رقم 100 میلیارد تومان مربوط به مترو و 300 میلیارد تومان دیگر مربوط به کل شهرداری های کشور است که یک سوم از این مبلغ نیز مربوط به یارانه بلیت اتوبوس می شود که طی 4 ماه گذشته رقمی به شهرداری ها پرداخت نشده است. وی همچنین تصریح کرد: حتی در بخش اتوبوسرانی وابسته به شهرداری نیز نرخ متوسط بلیت را در تهران 42 تومان در نظر گرفته ایم این در حالی است که در شهرهای دیگر این رقم 58 تومان و 2 ریال است. وی افزود: یکی دیگر از تغییرات ناخوشایند با آن روبرو هستیم اینکه با افزایش نرخ گاز CNG بسیاری از اتوبوس های گاز سوز به سمت گازوئیل سوز شدن رفته اند که در بسیاری از شهرهای کشور این اتفاق رخ داده است. مهندس چمران تاکید کرد: افزایش نرخ بر حمل ونقل عمومی با افزایش نرخ سایر خدمات و کالاها که در زندگی روزمره با آن مواجه هستیم متفاوت است برای مثال هر شخص که باید هر روز کرایه پرداخت کند تاثیر روانی افزایش نرخ های غیر اصولی حمل و نقل بیشتر از گرانی نان و ... است. وی تصریح کرد: با توجه به بررسی های انجام شده افزایش نرخ کرایه های اتوبوسرانی منطقی است و تنها باید در برخی خطوط تعریف درستی از هر مسیر (7 کیلومتری) صورت بگیرد اما در خصوص افزایش غیر متعارف برخی خطوط تاکسیرانی که مانیز گلایه داریم قرار است تیم مشترکی از نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی ، استانداری ، فرمانداری و شهرداری تهران تشکیل شود تا عین مصوبه شورا به اجرا درآید. علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورا نیز با اشاره به مباحثی که طی روزهای اخیر مطرح شده است گفت: بیشتر مسئولان به گونه ای صحبت می کنند که گویا مقصر اصلی افزایش نرخ کرایه های حمل ونقل عمومی شورای شهر تهران بوده است این عین بی انصافی است چرا که شورای شهر شورای مردم است مگر رانندگان تاکسی و اتوبوسرانی غیر مردم هستند. وی افزود: با اجرای هدفمندسازی یارانه ها و پرداخت نكردن به موقع یارانه سوخت به شهرداری ها ، مطالبات حمل و نقل عمومی در نزد دولت باقی مانده است بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه افزایش نرخ ، مطالبات در نظر گرفته شده قانونی هم است پرداخت شود. دبیرخاطر نشان کرد: مدیریت شهری می تواند با دولت واردمذاکره شود به همان صورت که در زمان اجرای قانون ارزش افزوده بازاریان با دولت به توافق و تفاهم رسیدند در مورد دریافت مطالبات حمل و نقل عمومی هم می توان این گونه عمل کرد. مهندس حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه تعریف استاندارد و درستی از حمل ونقل عمومی نداریم گفت: اگر تعریف درستی از کارها داشته باشیم دیگر تصمیم گیری ها شخصی نخواهد بود. متاسفانه در حال حاضر تصمیمات مدیریتی به صورت شخصی و سلیقه ای گرفته می شود در بخش افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل نوک پیکان انتقادها یکطرفه به سمت شورای شهر است اگر یک طرفه بودن ها قطع شود و همه بر اجرای یک موضوع اتفاق نظر داشته باشند بسیاری از مسائل حل می شود. خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز خاطر نشان کرد: متاسفانه تمام کاسه و کوزه ها بر سر شورا شکسته شده است در مترووحتی اتوبوسرانی عنوان می شود که افزایش نرخ ها براساس مصوبه شورای شهر تهران بوده است ولی عنوان نمی شود که چه میزان نرخ افزایش یافته است. از سوی دیگر مگر شورای شهربد کاری کرده لایحه شهرداری تهران در مورد افزایش نرخ کرایه ها را مصوب کرده است. وی افزود: افزایش نرخ های پیشنهادی که در لایحه شهرداری عنوان می شود چندین برابر نرخی است که در حال حاضر مصوب شده است چرا رسانه ها از این منظر به موضوع نمی پردازند. دانشجو در بخش دیگر اظهاراتش افزود: چرا از رسانه ها جهت اطلاع رسانی استفاده نمی شود؟ چرا روزنامه همشهری به صورت اختصاصی به موشکافی افزایش نرخ ها نمی پردازد. چرا نمی رود زندگی یک راننده اتوبوس ویا تاکسی را سوژه خبری کند چرا از تهیه سوخت گران از سوی راننده های اتوبوس و تاکسی گزارشی تهیه نمی شود. معصمومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این خصوص یادآور شد: دفاع ما از مصوبه شورا است ولی متاسفانه اتفاقی که در شهر می افتد افزایش غیر متعارف کرایه های تاکسی است. از زمان اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها تاکنون بیش از 4 بار است که کرایه های تاکسی افزایش داشته است. وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که افزایش نرخ ها دل به خواهی است حتی بازرسین تاکسیرانی هم اعتنایی به موضوع افزایش کرایه ها ندارند بنابراین مشکل در بخش نظارت و بازرسی باید دنبال شود. حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز خاطر نشان کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار بود با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به بخش حمل و نقل عمومی یارانه سوخت پرداخت شود وی افزود: حمل و نقل ما یک شبکه چند وجهی است امکان دارد یک نفر هم از اتوبوس هم از تاکسی و هم از مترو برای رسیدن به مقصد خود استفاده کند بنابراین در مجموع چندبار باید متحمل افزایش نرخ کرایه ها باشد. در حال حاضر در برخی از خانواده ها یک نفر با حقوق 300 هزار تومانی باید مخارج چند نفر را تامین کند بنابراین افزایش نرخ کرایه ها یک فشار مضاعفی را به سبد اقتصادی خانوار تحمیل می کند. پروین احمدی‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز با تاکید براینکه اعتراض شهروندان به افزایش غیر متعارف کرایه های حمل ونقل است نه مصوبه شورای شهر گفت: متاسفانه در سطح شهر مصوبه شورای شهر اعمال نمی شود از قبل عید تاکنون 4 بار قیمت کرایه تاکسی افزایش یافته است برای نمونه خط مینی سیتی تا رسالت قبل از سال جدید در دی ماه 250 تومان بوده که در حال حاضر به 950 تومان رسیده است. وی افزود: در بررسی هایی که شورای شهر برای افزایش نرخ کرایه ها صورت می دهد گزینه های سوخت تعمیر و نگهداری در نظر گرفته می شود. ولی متاسفانه آنچه اتفاق می افتد غیر واقعی است چون نظارت خوب و درستی وجود ندارد. معصومه ابتکار عضو کمیسیون توسعه وعمران شورای نیز با اشاره به افزایش نرخ گاز و گرایش اتوبوس های گازسوز برای تبدیل شدن به گازوئیل سوخت افزود: چنانچه برای این موضوع تدبیری اندیشیده نشود هر چه طی 30 سال گذشته برای پایه گاز سوز شدن اتوبوس ها تلاش شده است به هدر خواهد رفت این اتفاق یک فاجعه خواهد بود.
https://siasatrooz.ir/vdcivpaq.t1ayw2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی