يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد مطلب : 103755
خودروهای داخلی همچنان بی‌کیفیت تولید می‌شود؛

جان مردم در دست کشمکش‌های استانداردی

جان مردم در دست کشمکش‌های استانداردی

در شرایطی که رئیس سازمان ملی استاندارد مدعی است؛ خودروسازان هنوز درخواستی برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی نداشته‌اند و به هیچ‌وجه زمان اجرای این استانداردها را تغییر نمی‌دهیم؛ روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هیچ خودروسازی در سال آینده حق تحویل گرفتن قطعات غیراستاندارد را ندارد.
محمد شریعتمداری در مراسم رونمایی از کتاب گزارش عملکرد پایدار و مسئولیت اجتماعی ایران‌خودرو گفت: آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو در سال‌جاری در ایران‌خودرو تشکیل شد و در آن گزارشی از وضعیت و عملکرد صنعت خودرو ارایه گردید؛ این در حالی است که صنعت خودروسازی تا به امروز توانست با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو حدود ۹۸ درصد هدف تعیین شده برای سال‌جاری را محقق کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: رشد کیفی ۲.۵ درصدی خودروها نسبت به سال قبل راضی کننده نیست، بنابراین قطعه سازان و خودروسازان در سال جدید باید به این موضوع توجه داشته باشند؛ به نحوی که در سال ۹۷ هیچ خودروسازی حق تحویل قطعات غیراستاندارد را ندارد و تحویل این نوع قطعات برای خودروسازان ممنوع است و اگر این اتفاق بیفتد با آنها برخورد خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای نظارت بر این کار، یک شورا در کنار سازمان استاندارد مسئول پیگیری خواهد شد؛ این در حالی است که ۳۲ هزار میلیارد تومان بابت نوسازی صنعت خودرو و قطعه‌سازی، ۵۳ درصد تولیدات صنعت خودرو ۲ستاره است که به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و ۴ درصد تولیدات این صنعت نیز تک‌ستاره هستند که امیدواریم به زودی از صنعت خودرو ایران حذف شوند.
وزیر صنعت در ادامه با اشاره به تمرکزگرایی صنعت کشور اظهار داشت: این سد باید شکسته شود و صنعت کشور به پیرامون حرکت کند و در عین حال، عمق ساخت داخل خودروها به عنوان یکی از مهمترین مسئولیت‌های صنعت خودرو است؛ چراکه عمق ساخت داخل بدون رعایت استانداردها خیانت به مردم ایران است و به تنهایی ممکن است منجر به فاجعه ملی شود.

درخواستی نرسید
در مقابل نیره پیروزبخت درخصوص درخواست خودروسازان برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرو که از سوی مشاور خودرویی وزیر صنعت عنوان شده، گفت: قبلا نیز اعلام کرده‌ام که این استانداردها باید مطابق با زمان‌بندی تعیین شده اجرایی شود؛ البته هنوز هم خودروسازان درخواستی برای تعویق در اجرای این استانداردها، به سازمان ملی استاندارد ارایه نداده‌اند.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: با وزیر صنعت هماهنگی‌های لازم انجام شده است که استانداردهای ۸۵گانه خودرویی مطابق با زمان‌بندی از پیش تعیین شده، اجرایی شود و البته استانداردها هم به همین شیوه‌ای که اعلام شده، اجرایی شود، پس تغییری در کیفیت و زمان‌بندی اجرای این استانداردها نداریم.
وی تاکید کرد: خودروسازان باید خود را برای اجرای این استانداردها آماده کنند؛ اگرچه ممکن است آنها مقداری مقاومت داشته باشند؛ ولی به هرحال این استانداردها باید اجرایی شود؛ البته تغییر همواره ممکن است سخت باشد؛ اما به عنوان سازمان ملی استاندارد و سیاستگذار در این زمینه، از هیچ کمکی برای اجرای هر چه بهتر و سریع‌تر این استانداردها دریغ نمی‌کنیم.
پیروزبخت ادامه داد: برای خودروهای تجاری که باید از رده خارج شوند، دولت تسهیلات خوبی در نظر گرفته است؛ به نحوی که برای خودروهای ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری ۵۰ درصد قیمت یک خودرو را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین تبعات قیمتی بر آنها مترتب نیست؛ اما برای خودروهای سواری، بحث جایگزینی و از رده خارج کردن برخی از خودرو از قبل هم مطرح بوده است، اما اگر احتمالا رعایت نمی‌شده، تخلف بوده است. به هرحال ما از موضع خود در این رابطه عقب نشینی نخواهیم کرد. 

افزایش قیمت خودرو در سال آینده
نکته قابل توجه دراین میان آن است که نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه متأسفانه با بخشنامه جدید دولت سال آینده شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود، گفت: ۵۰ درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیارگری مارکت‌ها است که حذف آنها بازار را انحصاری می‌کند.
فرهاد احتشام‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه با ابلاغ بخشنامه جدید دولت در حذف گری‌مارکت‌ها بازار خودروهای وارداتی عملاً در آشفتگی به سر می‌برد، اظهار داشت: در روزهای پایانی سال قیمت برخی از خودروهای وارداتی کاهش یافت و همین امر مردم را به کاهش بیشتر قیمت‌ها امیدوار کرد اما متأسفانه با این بخشنامه سال آینده شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه حذف گری‌مارکت‌ها از بازار خودرو سال گذشته هم مطرح بود اما در نهایت مسئولین از اجرای آن منصرف شدند، افزود: اجرای دوباره این موضوع نشان می‌دهد تصمیم‌ها از بدنه وزارت صنعت اتخاذ شده و تغییر وزیر صنعت خللی در تصمیم‌گیری‌ها ندارد.
نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار گری مارکت‌ها است که حذف آنها از بازار خلاف قانون اصل ۴۴ است زیرا به طور حتم بازار خودروهای وارداتی با این بخشنامه در انحصار چند شرکت خواهد شد.
احتشام‌زاده با بیان اینکه البته تا سه ماه آینده ثبت سفارش گری‌مارکت‌ها مهلت دارد، گفت: بعد از اتمام این مهلت آنها با بخشنامه جدید دولت امکان واردات نخواهند داشت. اما سوال این است آیا امروز تمام مشکلات کشور برطرف شده و فقط سهم ۵ درصدی واردات خودرو ساماندهی نشده است؟ انجمن واردکنندگان به جد پیگیر این موضوع است تا این تصمیم منطقی برای این مشکل اتخاذ شود.

https://siasatrooz.ir/vdciwpazwt1auy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی