خبر بریدن دست یک سارق حرفهای و با سابقه در خراسان بازتاب گستردهای در میان رسانهها داشته است. رسانه های دشمن و غربی از منظر حقوق بشری و از این زاویه که بریدن دست دزد اقدامی خشن و غیرانسانی است به اجرای این حکم تاختهاند.
بنده هم میخواهم با اجرای این حد الهی مخالفت و از آن اعلام انزجار کنم اما نه از زاویه نگاه غربیها و دولتهای مدرن غربی که بنیانگذار خشنترین تمدن در طول تاریخ بشر بوده و خشونت فلسفی و علمی و تکنیکیشان بشر و حیوان و طبیعت را در آستانه تباهی و نابودی قرار داده است و مزورانه و ریاکارانه با سلاح حقوق بشر به اعمال فشار بر دولتها و ملتهایی میپردازند که طوق بندگی لییرال دموکراسی غرب را به گردن نمیاندازند و در همان حال از سفاک ترین رژیمها مانند رژیم اسراییل و عربستان و میانمار دفاع میکنند.
حدود الهی هر چند ظاهری خشن داشته باشد و اجرای در ملأ عام آنها احساسات و عواطف عده از انسانها را فارغ از نگاه عقلانی آنها خدشهدار کند، سرشار از حکمت و مصلحت برای جوامع بشری و شرط لازم برای تحقق امنیت و عدالت اجتماعی است و از همین روست که امام کاظم علیهالسلام فرمود: اجرای یک حد الهی برای اهل زمین سودمندتر از باران چهل روزه است. (تهذیب الاحکام شیخ طوسی)
اما مساله مهم این است که دین یک منظومه منسجم است که باید تلاش کرد همه اجزای آن مورد اهتمام و تحقق قرار بگیرد و چنانچه به هر دلیلی برخی از اجزای این منظومه، مغفول و متروک واقع شود و به خصوص به اصول و ارکان آن مانند قسط و عدالت پرداخته نشود و حکومت چه از سر سستی و ناتوانی و چه ازسر بیاعتقادی و آلودگی کارگزاران قضایی و اجرایی و قانونگذاریاش، از اجرای متوازن و غیرتبعیضآمیز احکام و حدود الهی سرباز بزند، اجرای یک حد فرعی الهی نه تنها حکمت و ارزش موجود در بطن آن را محقق نخواهد کرد و اسباب اقتدار حکومت نخواهد بود بلکه مایه تضعیف و ادبار آن خواهد بود. دو روایت بسیار گویا در این زمینه وجود دارد:
۱- زنی در زمان رسول خدا صلیالله علیه وآله {که ظاهرا از خانواده و عشیرهای متنفذ بود} در غزوه فتح سرقت کرد. کسانی نگران از اجرای حد بر او شدند و در صدد بر آمدند با واسطه قرار دادن اسامه بن زید که شخص محبوب پیامبر بود، مانع از اجرای حد شوند. وقتی اسامه درخواست خود را با پیامبر در میان گذاشت، رنگ رسول خدا دگرگون شد و به اسامه فرمود: آیا در مورد اجرای حدی از حدود الهی {در مورد فردی صاحب نفوذ} شفاعت میکنی؟! همان شب رسولالله در مسجد خطابه خواند و فرمود: بنی اسراییل از آن رو نابود شدند که وقتی شخص متنفذی سرقت میکرد، او را رها میکردند اما اگر سارق فرد ضعیفی بود، حد الهی را در مورد او اجرا میکردند. آنگاه رسولالله صلیالله علیه وآله فرمان اجرای حد را صادر کرد. (الصحیح من سیرة النبی الاعظم)
۲- امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی، عوامل ضعف و زوال حکومتها را چهار چیز اعلام میکنند که دو عامل آن عبارت است از: ۱- ضایع کردن اصول و ارکان دین، و در همین حال: ۲- تاکید و پافشاری و سختگیری در مورد اجرای فروع دین. (غررالحکم و دررالکلم)
امروز بر هیچکس، ضعف نظام در برخورد با فاسدان و سارقان دانهدرشت از بیتالمال و مجازات بدون تعلل آنها پوشیده نیست و این دردی کهنه و جانکاه برای همه کسانی است که حامی و پشتیبان این نظام هستند و برای تقویت و بقای آن تلاش میکنند. هماکنون بعضی از بستگان مقامات عالیرتبه در هر سه قوه دارای پروندههایی با مضمون فساد اقتصادی در دادگستری هستند که درباره آنها نه اقدام لازم صورت میگیرد و نه اطلاعرسانی به مردم انجام میشود. معاون رئیسجمهور سابق که تخلفش در زمان مسئولیت و برقراری دولت قبلی مسلم بود، به حال خود رها میشود و بعد از گذشت چندین سال از پایان مسئولیتش پرونده او به جریان میافتد و او اکنون طلبکارانه به دستگاه قضا حمله میکند و پرونده فساد بستگان مسئولان بلند پایه فعلی را به رخ قوه قضاییه میکشد و آن مسئول عالیرتبه دیگر تهدید میکند که اگر پرونده فساد برادرش مورد رسیدگی قرار بگیرد، اعلام جنگ میکند.
دست دزد گله گوسفند خراسانی در شرایطی قطع شده است که گفته میشود دادگستری برای برادر یکی از مسئولان عالیرتبه دولت، به دلیل تخلف در یک بانک خصوصی، شش هزار میلیارد تومان وثیقه بریده و یا خواهد برید و هیچ اطمینانی هم نیست که حد الهی در مورد این سارق بزرگ در نهایت اجرا شود. وقتی اوضاع اجرای عدالت قضایی در کشور چنین است باید با صدایی رسا از قوه قضاییه در خواست کنیم که اجرای حدود الهی را به حکم شرع و عقل هر چه سریعتر متوقف کنید و مایه تضعیف بیشتر دین و جمهوری اسلامی نشوید.
نویسنده: مهدی نصیری