شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۵۹
عنوان: ارائه رويکرد تركيبي DEMATEL-ANP فازي براي تحليل عوامل فراسازماني مؤثر در بروز فساد اداري و مالي در سازمان هاي دولتي
نگارنده: مهدي اجلي و حسين عظيمي و ايمن قاسميان صاحبي
سال انتشار: ۱۳۹۴
شاخه: مديريت
روش: توصيفي
محل چاپ: پژوهش هاي مديريت راهبردي
علل و عوامل
عوامل سیاسي تسهیل كننده تخلفات اداری: عدم استقلال كامل قوه قضائیه، نفوذ قوه مجريه بر آن و بر دستگاه های نظارتي و بازرسي/ فشار گروه های ذینفوذ در داخل و خارج سازمان/ فساد اداری مديران/ جوسازی و غوغاسالاری/ توصیه برای در امان ماندن مديران متخلف از مجازات/ آگاهي مردم از حقوق خود در برابر قانون، مهم ترين عوامل اقتصادی بروز تخلفات اداری: بي ثباتي اقتصادی/ تورم افسار گسیخته/ ركود اقتصادی/ كاهش درآمدها و كاهش قدرت خريد مردم/ توزيع ناعادلانه درآمدها در جامعه، برخي از ريشه های فرهنگي و اجتماعي در بروز تخلفات اداری: مادی گرايي/ فردگرايي/ روحیه مصرف گرايي/ ضعف در ايمان به آخرت.
راهکارها
پیشنهادهايي برای جلوگیری از بروز فساد اداری مالي: مقابله و برخورد جدی با مصاديق فساد اداری/ تصويب قوانین كارآمد و راهگشا در مقابله با فساد/ تمركززدايي از اداره امور و كاهش تصدی های دولتي/ ايجاد اصلاحات در نظام نظارت و بازرسي و بهینه سازی فرآيند نظارت و كنترل/ افزايش پاسخگويي دستگاه ها در مقابل مردم، نهادهای مدني و نهادهای نظارتي قانوني/ ايجاد اصلاحات نهادی در مديريت مقابله با فساد و سالم سازی نظام اداری.
نتيجه گيري
هدف اين تحقیق شناسايي و تعیین اهمیت عوامل فراسازماني مؤثر در بروز فساد اداری مالي در سازمان های دولتي مي باشد. اين عوامل در چهار حوزه فرهنگي و اجتماعي، قانوني، سیاسي و اقتصادی تقسیم بندی شده و زيرمجموعه های هركدام از اين عوامل به تفکیك مشخص شده است. در اين پژوهش ابتدا مدلي مفهومي از عوامل فراسازماني مؤثر در بروز فساد اداری و مالي ارائه شده و سپس با استفاده از رويکرد تركیبي ديمتل فازی و فرآيند تحلیل شبکه ای فازی ارتباط میان عوامل و اهمیت هر يك از عوامل مؤثر در بروز فساد اداری و مالي تعیین گرديده است و در ادامه به مقايسه نتايج يافته های اين پژوهش با مهم ترين تحقیقات مشابه پرداخته شده است. عوامل قانوني دارای بیشترين اهمیت نسبت به ساير عوامل بوده و در رتبه اول قرار گرفته اند. عوامل اقتصادی در رتبه دوم، ريشه های فرهنگي و اجتماعي در رتبه سوم و عوامل سیاسي در رتبه آخر جای گرفته اند.
شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۶۰
عنوان: تأثير شاخص توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات (IDI) بر فساد اداري در كشورهاي با درآمد متوسط
نگارنده: نادر مهرگان و بهرام سحابي و مريم محمداميني
سال انتشار: ۱۳۹۴
شاخه: اقتصاد
روش: كاربردي
محل چاپ: نظريه هاي كاربردي اقتصاد
راهکارها
الکترونیکي كردن خدمات دولتي و توسعه دولت الکترونیك/ تدوين دوره های آموزشي برای كاركنان در جهت استفاده مناسب ICT در مراكز دولتي و خصوصي/ اعلام نتايج و اطلاعیه های مربوط به مناقصات دولتي در فضای مجازی/ انتشار چارچوب های راهبرد هزينه عمومي در حکومت ها از طريق شبکه اينترنت/ توسعه زيرساخت های ICT در جهت مبارزه با فساد اقتصادی و اداری.
نتيجه گيري
اين مطالعه به بررسي تأثیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات بر كاهش فساد اداری پرداخته است. در اين تحقیق ۷۷ كشور با درآمد متوسط طي دوره زماني ۲۰۰۷ - ۲۰۱۳ به روش رگرسیوني داده های پانلي و حداقل مربعات تعمیم يافته مورد بررسي قرار گرفته است. شايان ذكر است كه در اين مقاله ضمن استفاده از شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقش دمکراسي و تولید ناخالص داخلي سرانه بر فساد اداری تشريح شده است. نتايج نشان داده است كه با افزايش شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) و دو مؤلفه آن (دسترسي و استفاده) فساد اداری كاهش مي يابد. با وجود اين، مؤلفه مهارت IDI اثر منفي بر سطح فساد اداری در كشورهای نمونه دارد. همچنین نتايج حاكي از كاهش فساد اداری، همراه با افزايش درآمد سرانه و دمکراسي است. با توجه به نتايج، توسعه شاخص های نوين فناوری اطلاعات و سرمايه گذاری در زيرگروه های مؤثر آن، زمینه ساز كاهش فساد اداری، كارآيي اقتصاد، عدالت و رفاه خواهد بود.
شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۶۱
عنوان: پيشگيري اجتماعي از فساد مالي و اداري در پرتو آموزه هاي اسلامي
نگارنده: رجب گلدوست جويباري و عارف خليلي پاجي
سال انتشار: ۱۳۹۴
شاخه: فقه و اصول
روش: توصيفي
محل چاپ: مطالعات فقه اسلامي و مباني حقوق
راهکارها
اصول حاكم بر منشور اخلاقي و اداری بر اساس آموزه های اخلاقي: توصیه به رعايت تقوای الهي/ توصیه به ايثار و احسان/ توصیه به معروف و نهي از منکر/ توصیه به كرامت مداری و حفظ منزلت/ توصیه به عدل و انصاف.
نتيجه گيري
يکي از رويکردهای اصلي مورد توجه در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال ۱۳۹۰ توجه به پیشگیری از فساد برمبنای فرهنگ سازی و ارتقای سلامت نظام اداری مطابق منابع اسلامي است. يکي از راهکارهای كارآمد در ايجاد فضای سالم سازماني جهت انجام صحیح وظايف، احیای اخلاق است. بهترين نمونه اخلاق را مي توان اخلاق اسلامي دانست و بدين وسیله با احیای آموزه های ديني در حوزه های كاری علاوه بر ثمرات پرشماری كه نصیب ما مي گردد، مي توان از آن به عنوان عاملي جهت كاهش و پیشگیری از مفاسد اداری و مالي بهره جست. مطابق آموزه های ديني وجود معیارهای ارزشي و اخلاقي و تأكید مستمر بر آنها از سوی اشخاص ذیربط نقش بسیار زيادی در جلوگیری از كجرویهای حوزه سازماني دارد. از منظر ديگر موضوع آسیب های اجتماعي و ضرورت آموزش های پیشگیرانه، ما را به سمت آموزش تعالیم انساني و اسلامي در قالب كدهای رفتاری رهنمون مي سازد. تدوين منشوری جامع