سه راه امين حضور، خيابانهاي اميركبير و جمهوري تهران امروز به بازارهاي بزرگي براي لوازم خانگي، صوتي و تصويري خارجي تبديل شده است و توليدكنندگان خارجي نبض بازار ايران را در عرضه اين كالاها به دست گرفتهاند.
به گزارش فارس، يكي از دلايل اصلي واردات باز شدن دروازهها در پي مصوبات دولت خاتمي مبني بر باز كردن دروازهها براي عضويت در سازمان جهاني تجارت و حذف موانع غير تعرفه اي براي واردات كالا در برنامه چهارم پيشنهادي بوده است.
در تهران تا صحبت از خريد كالاهاي صوتي وتصويري يا خريد لوازم خانگي به ميان ميآيد، بي اختيار انسان به ياد خيابان اميركبير منتهي به سه راه امين حضور كه در ضلع شرقي ميدان امام خميني(ره) قرار دارد، ميافتد.
خيابان باران زده و خيس اميركبير روزانه پذيراي صدها نفر خريدار لوازم خانگي و ملزومات زندگي است كه از اين تعداد قشر عظيمي را زوجهاي جوان تشكيل ميدهند.
از نظر خريداران عليرغم تمايلشان به خريد كالاهاي داخلي، كالاهاي خارجي بيشتر مورد پسندشان واقع ميشود، دليل اين امر را آنها در تبليغات گسترده، كيفيت تثبيت شده، جذابيت ظاهري و تنوع كالاها ميدانند.
يكي از كسبه بازار گلهمند از رفتار اكثر مشتريان با دستهاي گره خورده و نگاهي كه به عابران خيابان دوخته،ميگويد: امروزه روز معادلههايي در بازار طرح ميشود كه حتي رياضي دانان هم در حل اين مقوله انگشت حيرت به دندان ميگيرند، ضياءالدين نژادي همان طور كه آرام بر صندلي تكيه زده به زماني اشاره ميكند كه بنكدار بازاري محرم اسرار مردم بود، اما امروز گله او از اين است كه چرا يك ايراني كه به منظور خريد به بازار آمده ديگر توجهي به سفارشات و پيشنهادات من نوعي كه تنها هدفم خدمترساني به مشتري خودم است، نميكند. او ادامه ميدهد: امروز اگر من فروشنده به مشتري پيشنهاد خريد فلان كالاي ايراني را در قياس با مشابه خارجي ميدهم، لزوما به سود من نيست بلكه در واقع تجارب خود را در اختيار او گذاشتهام، پس بد نيست گاهي هم به سياق پدرانمان به هم اعتماد داشته باشيم و حرف هم را بخريم.
درصد كالاهاي وارداتي مصرفي در قياس با كالاهاي سرمايهاي
يك بازاري ميگويد: بيش از 75 درصد كالاهاي موجود در بازارهاي كشور مصرفي و 20 تا 25 درصد از حجم اين كالاها سرمايهاي است كه در صورت تداوم ميزان واردات با اين حجم و هدف گذاري نامناسب در امر واردات به اين شيوه در نهايت به مصرف گرايي و تعديل توليد داخل خواهد انجاميد. آمارهاي گمرك اين سخن را تاييد نميكند.
ضياءالدين نژادي واردكننده لوازم منزل، ورود افراد غير متخصص به عرصه تجارت و صدور مجوزهاي بيرويه را عامل به بيراهه رفتن واردات كشور ميداند كه به نظر ميرسد تأثير گذارترين عامل در اين مسير گرايش مردم به فرهنگ غالب ولي بيگانه است كه هيچگونه سنخيتي با فرهنگ ايران ندارد، امروز برخي بدون توجه به ملزومات واقعي زندگي و ميزان بهره وري كالاي خريداري شده به انتخاب آن اقدام ميكنند كه در نهايت تأثير منفي آن هم در اقتصاد كشور و هم در اقتصاد خانواده بروز ميكند.
حجم كالاهاي وارداتي در قياس با توليد داخل
قدم زدن در خيابان جمهوري(بازارصوتي و تصويري) يا بازار امين حضور( بازار لوازم خانگي) هر حسن ديگري هم كه نداشته باشد اين حسن را دارد كه به شما ميقبولاند، در يكي از كشورهاي فرانسه، آلمان يا امارات و چين قدم ميزني و دليلش هم اين است كه به هر طرف نگاه ميكني محصولات اين كشورها را در ويترين مغازهها ميبيني. به گفته تعداد زيادي از فروشندگان بازار لوازم خانگي در حال حاضر 95 درصد كالاهاي موجود در بازار امين حضور (لوازم خانگي) و90 درصد لوازم صوتي و تصويري موجود در فروشگاههاي خيابان جمهوري تهران كالاهاي وارداتي و توليدي كشورهاي چين، ژاپن، آلمان و فرانسه و امارات است.
مصرفگرايي عامل تعديل توليد داخلي
ضياءالدين نژادي كه 20 درصد كالاهاي موجود در بازار را كالاهاي اساسي ميداند اعتقاد دارد براي رسيدن به اهداف بلند مدت اقتصادي بايد به هم اعتماد و حضور خود را در تمام عرصههاي صنعتي و توليدي تثبيت كنيم. گروهي از مشتريان نيز دليل استقبال از كالاهاي خارجي و تعديل توليد داخل از سبد خريدشان را رقابتي نبودن توليدات داخلي ميدانند و معتقدند اگر توليد داخل هم به لحاظ تنوع و هم به لحاظ كيفيت و قيمت قابل مقايسه با مشابه خارجي باشند به حتم جايگاه خود را نه تنها در بازار تهران بلكه در ديگر كشورها تثبيت ميكنند.
واردات بيرويه زخم ديرينه اقتصاد ايران
از نظر طحام پور رئيس اتحاديه لوازم خانگي، ثبات بازار تهران يا هر جاي ديگر در تبيين برنامهاي جامع و هدفمند است، از آنجا كه پشت هر تدبيري، گرم به مكتبي اصيل است بايد براي برنامههاي خود در زندگي هدف مشخصي داشته باشيم، يعني اگر ناملايمتي در بازار را احساس ميكنيم بايد در جهت برون رفت از اين پيشآمد آينده كشور را در نظر بگيريم و تمام تلاش خود را در راستاي رفع معضل حادث شده به كار ببنديم نه اينكه با اعمال يك سياست كوتاه مدت، مشكل را مقطعي رفع و با مشكل بزرگتري در آيندهاي كوتاه مدت دست و پنجه نرم كنيم.
آنچه ما در پيش ميگيريم بايد به طبعيت از الگوهاي اجتماعي و اقتصادي مكتب ملي خودمان باشد تا به بيراهه نرويم و كشوري را كه اميركبيرها براي استقلالش از تمام وجود مايه گذاشتهاند حفظ كنيم. تعدادي از كسبه بازار وزارت بازرگاني را مسبب تمام تحولات منفي بازار در دو دهه اخير به دليل صدور مجوزهاي تجاري بدون هدفگذاري مخصوصأ به افراد بدون تجربه ميدانند، آنها معتقدند اين مشكل مرتفع نميشود مگر با اصلاح ساختار و شيوه عملكردي اين وزارت، چرا كه وزارت بازرگاني به جاي حمايت از صنعتگر و توليد كننده داخلي به ترويج فرهنگ غرب در كشور پرداخته است.
مصرف انرژي عامل تأثيرگذار در صنعت جهان
كريمي يكي از كسبه بازار جمهوري، عرضه كننده محصولات LG، وقتي در خصوص ميزان مصرف انرژي كالاها و دقت خريداران به اين مبحث صحبت ميكند با لبخند تلخي بر لب ميگويد، من فروشنده براي اينكه مدت خواب سرمايه خود را كم كنم به محض ورود مشتري به مغازه به هر ترفندي بدون توجه به چنين مباحثي سعي در فروش محصول خود دارم و اغلب خريداران هم براي اينكه جايگاه خود را در ميان در و همسايه و دوست و آشنا تثبيت كند بي حرف و حديث كالاي روز را خريداري و براي استفاده به منزل منتقل ميكند.
آنچه در اين ميان جالب است گاهي پيش آمده كه فروشنده در نهايت صداقت دليل برتري كالاهاي خارجي در قياس با كالاي داخل را متذكر شده، اما خريدار فقط به دليل شنيدهها به پيش داوري پرداخته و در انتخاب نادرست خود شديدأ پافشاري ميكند، يا آنچه حائز اهميت و رايجتر است توجه به اين موضوع است كه در جامعه باب شده اگر قيمت واقعي كالا (قيمت پايه) را به مشتري ارائه دهي، حتي اگر بهترين برند فلان شركت باشد از خريد آن امتناع ميكند و كالاي مورد نظر را به دليل ارزاني نميخرد.