رشد افسار گسیخته اینترنت و ابزارهای مورد نیاز آن به قدری وسیع است که کمتر کسی پیدا میشود که بتواند زندگی بدون این ابزار را تجسم کند. زندگی که در کمتر از یک دهه قبل به دور از همه این ابزارها به روال مطلوب سپری میشد حال در انحصار اینترنت و فضای مجازی و تبعات ناشی از آن شکل دیگری به خود گرفته است.
کارشناسان و تحلیلگران این عرصه براین باورند که تا همهگیر شدن اینترنت، استقبال کنندگان از این فناوری کمتر از یک ساعت در هفته را به استفاده ازاین فضا اختصاص میدادند اما امروز دیگر یافتن کسی که وابستگی به اینترنت نداشته باشد سخت است و حتی برای برخی افراد غیر ممکن است زندگی بدون اینترنت مانند داشتن یک زندگی دیگر است.
داستان تلفن و اینترنت
حال وزیر ارتباطات مدعی است برای اجرای تغییر فروش اینترنت از حجمی به نامحدود به مشکل کممصرفها برخوردیم که این افراد استفاده کمی از اینترنت دارند و با نامحدود شدن باید دو سه برابر قیمت بیشتر بپردازند و استفاده هم ندارند که برای این مشکل باید راهحل پیدا کنیم.
این داستان درست همانند حرکتی است که متولیان در مورد تلفن ثابت به واسطه عدم استفاده مردم زدند که درنهایت منجر به افزایش قیمت مکالمات تلفن و سایر خدمات آن بود.
واعظی با بیان اینکه برای عملی شدن طرح وزارت ارتباطات درباره توقف فروش اینترنت حجمی و آغاز فروش اینترنت نامحدود، کمیتهای برای مطالعه و استفاده از تجربیات دیگران در این باره تشکیل شده و موضوع در دو جلسه بررسی شده میگوید: درصدد هستیم به سمت اینترنت حجمی گام برداریم اما مشکل موجود، تعدادی از مردم هستند که استفادهشان از اینترنت بسیار کم است و پول کمی هم پرداخت میکنند و اگر بخواهیم آنها را نامحدود کنیم، تعدادی که الان با چند هزار تومان مشکلشان حل میشود، باید دو سه برابر بپردازند و استفاده از اینترنت هم ندارند که از نظر اجتماعی به مشکل برمیخوریم، در حال پیدا کردن راهحل برای این هستیم.
این گفته واعظی در شرایطی مطرح میشود که اکثریت جامعهشناسان و روانشناسان مدام به آسیبهای ناشی از استفاده بیرویه از اینترنت هشدار میدهند وآن را عامل اصلی در بروز برخی از مشکلات خانوادگی بر میشمارند و میگویند: متاسفانه عدم فرهنگسازی مناسب و ناآگاهی افراد از استفاده بیحد و حصر از اینترنت این معضلات پدید آورده است.
حال با وجوداین هشدارها متولیان حوزه ارتباطات با هدف کسب سود بیشتر قرار است در این راه گام بردارند. وزیر ارتباطات میگوید: اکنون به جای حجم، سرعت مبنا قرار میگیرد و کاربران حجم میخرند، با سرعت کم که ممکن است حجم هیچ وقت تمام نشود. ضمن اینکه مشکل مخابرات که اعلام کرده، بحث انتقال است که اگر بتوانیم راهحلی برای کم مصرفها پیدا کنیم، حتماً مصرّ هستیم که برای بقیه که از ویدئو استفاده میکنند، حجم را به سرعت تغییر دهیم.
واعظی همچنین در مورد اظهار نظر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مبنی براینکه طرح جدید وزارت ارتباطات برای اینترنت نامحدود به معنای واقعی نامحدود نیست و مطابق مصرف منصفانه است، مدعی است ؛ در دنیا اینگونه است که کسی که میخواهد سرعت بالا بخرد، یک مقدار پول میدهد و کسی هم که میخواهد سرعت بخرد ولی درنهایت اینترنت خارجی که میخواهد استفاده کند ۳ گیگ یا ۵ گیگ است و تا ۱۰ برابر که تا ۵۰ گیگ هم هست، برای داخل کشور است و مکانیسمی که اعلام میشود براساس آن است که بستههای متعدد که سرعت در آنها هست، مردم کدام را انتخاب کنند و تا وقتی که برای کممصرفها راهحل پیدا کنیم. نکته جالب در گفتههای وی انجام این بررسی ظرف مدت ۱۴ روز است که میگوید: تا هفته آینده یا دو هفته آینده تصمیم قطعی خواهیم گرفت.
ضرر مصرفکنندگان
هرچند متولیان حوزه ارتباطات از ساماندهی این بازار حر ف میزنند اما آنچه مسلم است اینترنت در کشور آشفته و بینظم است و گرچه نرخ تعرفههای اینترنتی در کشور که از سوی نهادهای نظارتی تصویب شده، تاحدودی مشخص است، اما هنوز هم در حوزه خردهفروشی اعم از اینترنت همراه، چه اینترنت خانگی ADSL و چه وایمکس اوضاع کاملا آشفته و مبهم است و دستاندرکاران آن هر روز یک ساز میزنند. اما داستان کاملا ساده است و به نظر میرسد نهادهای نظارتی هم به این ماجرا واقفند؛ شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم، بستههای ظاهرا جذاب خود را به فروش میرسانند، اما وقتی کاربران از عدم تطابق خدمات بسته خریداریشده با تبلیغات آن گلایه میکنند، نهادهای نظارتی حق را به شرکتها میدهند و حالا هم که قرار است به سمت اینترنت نامحدود حرکت کنیم قطعا شرایط نامطلوب تر خواهد شد و دود این موضوع به چشم مشترکان کم مصرف میرود.