يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
کد مطلب : 114952
«چالش قانون» گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را معرفی، نقد و بررسی (۱۰۷) می‌کند

تورم و ورشکستگی، محصول مدل كلان سنجی برای اقتصاد به سبک ایرانی!؟

اشاره: مجموعه گزارش های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماده 1 و 2 قانون شرح وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و به عنوان بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می شود. گو اینکه بر اساس یکی از مطالعات انجام شده توسط همین مرکز (ميزان بهره مندی از اطلاعات و تأثير آن بر فرايند قانونگذاری)، تولیدات پژوهشی تاکنون مورد استقبال و استفاده نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است و بخش محدودی از مصوبات (22 درصد) با نظر دستاوردهای مطالعاتی مرکز پژوهش ها همخوانی دارد. بدون تردید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در روند تحول قانونگذاری سنتی کشور نقش مهمی دارد. «چالش قانون» ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس متن جوابیه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشاپیش از حسن توجه و پیشنهادهای عموم نخبگان و اندیشمندان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی، نقد و بررسی طراحی يك مدل كلان سنجی برای اقتصاد ايران 2. عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري بخش خصوصي منتشر شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان می گذرد:

معرفی گزارش
شناسنامه گزارش
عنوان گزارش: طراحي يك مدل كلان سنجي براي اقتصاد ايران ۲. عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري بخش خصوصي
شماره مسلسل: ۱۵۵۳۹
کد موضوعی: ۲۲۰
تهيه و تدوين: شعله باقري پرمهر
همكار: حانيه زيادلو
ناظران علمي: سعيد مشيري، سيدهادي موسوي نيك
نام دفتر: مطالعات اقتصادي (گروه اقتصاد كلان و مدل سازي)
متقاضي: معاونت پژوهشهاي اقتصادي
تاريخ انتشار: ۳/۷/۱۳۹۶
تعداد صفحات: ۲۸ صفحه
ناشر: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
منبع: درگاه الکترونیک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
در چکیده گزارش اینگونه آمده است: دو موضوع ثبات و رشد اقتصادي كه از اهداف اصلي سياست گذاري در كشورها هستند، وابستگي قابل توجهي به سرمايه گذاري و در نتيجه عوامل مؤثر بر آن دارند. سرمايه گذاري در هر دوره علاوه بر اينكه بر وضعيت توليد در آن دوره از طريق تحريك تقاضا مؤثر است، بر ظرفيت هاي توليدي بلندمدت نيز اثرگذار است. در اين مطالعه سعي شده است در كنار ارائه تحليل هاي آماري، با به كارگيري مباني نظري مربوط به سرمايه گذاري در يك كشور درحال توسعه در الگوسازي، ضمن شناسايي مهم ترين عوامل كلان مؤثر بر سرمايه گذاري در ايران، يك الگوي كمي از اين متغير به تفكيك سرمايه گذاري در ماشين آلات و ساختمان ارائه شود تا در الگوهاي كلان تر نيز از آنها استفاده شود. نتايج تحليل هاي آماري حاكي از كارآيي پايين سرمايه گذاري در ايران نسبت به ساير متوسط ساير كشورهاست كه مي توان دليل آن را ريشه در مسائل مختلفي مانند سايه سنگين بخش دولتي در سرمايه گذاري، عدم توانايي در مديريت مناسب تجهيزات سرمايه اي جديد، ضعف واسطه گران مالي و تخصيص نامناسب سرمايه، سهم بالاي استهلاک و هدررفت سرمايه در فرآيند توليد به واسطه دانش اندک تكنيكال و در آخر تأثير شرايط سياسي (جنگ و تحريمها) دانست. نتايج مدل هاي كمي نيز نشان مي دهد كه مهم ترين عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري خصوصي در ايران توليد، ريسك (واريانس شرطي نرخ ارز حقيقي)، تورم، واردات كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي، سرمايه گذاري دولت در ماشين آلات و سرمايه گذاري دولتي در ساختمان هستند. همچنين بر طبق برآوردهاي اين الگوسازي، سرمايه گذاري دولت در ماشين آلات، رقيب سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين بخش است، حال آنكه سرمايه گذاري دولتي در ساختمان، نقش مكملي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در ماشين آلات ايفا مي كند. در ضمن اثر واردات كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي نيز بر سرمايه گذاري بخش خصوصي در ماشين آلات مثبت است كه گواه بر وابستگي سرمايه گذاري به واردات است.
در مقدمه گزارش اینگونه آمده است: وضعيت سرمايه گذاري علاوه بر اينكه داراي اهميت ويژهاي در بروز چرخه هاي تجاري رونق و ركود كشورها دارد و از عوامل اصلي توضيح دهنده نوسانات كوتاه مدت اقتصادي است، نقش اساسي در تعيين ظرفيت بالقوه رشد اقتصادي و مسير بلند مدت توليد ملي كشورها نيز دارد. به عبارت ديگر دو موضوع ثبات و رشد اقتصادي كه از اهداف اصلي سياست گذاري در كشورهاست هر دو وابستگي قابل توجهي به سرمايه گذاري و در نتيجه عوامل مؤثر بر آن دارند. در حساب هاي ملي ايران سرمايه گذاري (تشكيل سرمايه ثابت) به صورت دو جزء اصلي سرمايه گذاري دولتي و خصوصي ارائه مي شود و هريك از اين دو جزء نيز به تفكيك سرمايه گذاري در ساختمان و ماشين آلات عرضه مي گردد. بخش مهمي از سرمايه گذاري دولتي را مخارج عمراني دولت تشكيل مي دهد، اما بخشي از آن هم به سرمايه گذاري شركت ها و مؤسسات دولتي و شهرداري ها مرتبط است كه خود متأثر از عوامل مختلفي ازجمله وضعيت مالي دولت هستند. در اين مطالعه صرفاً به بررسي عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري بخش خصوصي پرداخته مي شود و بررسي جزء سرمايه گذاري دولتي به مطالعات آتي محول خواهد شد. براي اين منظور در ابتدا به بررسي مباني نظري عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري پرداخته مي شود و در اين ميان تأكيد ويژه اي بر سرمايه گذاري در كشورهاي درحال توسعه صورت خواهد گرفت. پس از آن مطالعات انجام شده خارجي و داخلي و مهم ترين نتايج آنها بررسي مي شود تا مشخص شود كه احتمالاً بايد منتظر چه نتايجي در اين مطالعه باشيم و در صورت تفاوت با مطالعات قبلي مهم ترين دلايل به چه چيزهايي مربوط است.
در بخش عوامل مؤثر بر سرمايه گذاري بخش خصوصي در ادبيات نظري اینگونه آمده است: سرمايه گذاري بخش خصوصي به واسطه آنكه عاملي تعيين كننده در نرخ انباشت سرمايه فيزيكي است و بنابراين از اين مجرا متغيري اثرگذار بر رشد ظرفيت توليدي محسوب مي شود، براي تمام جوامع به خصوص كشورهاي درحال توسعه، حائز اهميت است. در اين قسمت ابتدا به بررسي مباني نظري استخراج تابع سرمايه گذاري با استفاده از بهينه يابي اقتصاد خرد مي پردازيم و سپس به مواردي اشاره مي كنيم كه به واسطه آن تابع سرمايه گذاري كشورهاي درحال توسعه مي بايد تغييراتي نسبت به تابع سرمايه گذاري معرفي شده در ادبيات مرسوم داشته باشد. در تحليل هاي اقتصاد كلان كينزي، اغلب سرمايه گذاري تابعي از تغييرات توليد و نرخ بهره است؛ با اينحال، اين تحليل كينزي بدون در نظر گرفتن بهينه يابي برآمده از تحليل هاي اقتصاد خرد در اقتصاد كلان مطرح شده است. ديدگاه حامي سنتز نئوكلاسيكي- كينزي ضمن مدنظر قرار دادن دغدغه هاي اصلي كينزين ها از جمله عدم تسويه دائمي بازارها، در پي استخراج توابع مرسوم كلان (ازجمله تابع سرمايه گذاري) با استفاده از بهينه يابي مبتني بر پايه هاي خرد اقتصاد برآمده است. بر اساس اين نوع بهينه يابي، تغييرات سرمايه گذاري همچنان تابعي از تغييرات توليد و نرخ بهره است و با روابط سرمايه گذاري مرسوم اقتصاد كلان سازگاري دارد. اگنور و مونتيل در كتاب اقتصاد كلان كشورهاي درحال توسعه دلايلي را عنوان كردند كه نشان مي دهد چرا تئوري سرمايه گذاري كه براي كشورهاي صنعتي توسعه پيدا كرده است، بايد براي كشورهاي درحال توسعه مجدداً بازنگري شود. در ادامه مهم ترين دلايل مذكور بيان و توضيح داده مي شود. اثرگذاري متغيرهاي مالي بر رفتار سرمايه گذاري موجب مي شود تا تابع سرمايه گذاري به شدت به شرايط نهادي در سيستم مالي وابسته باشد. غيبت بازارهاي سهام و توسعه اندک بازارهاي اوراق قرضه در كشورهاي درحال توسعه، باعث مي

شود تا نه تئوري توبين و نه تئوري شتاب انعطاف پذير نتوانند بدون توجه به اين شرايط، در اين نوع كشورهاي به كار گرفته شوند. اما در اين كشورها سهميه بندي بازار اعتبار ممكن است اثر بالايي در رفتار سرمايه گذاري خصوصي داشته باشد. با توجه به اهميت كالاي سرمايه اي وارداتي در فرآيند توليدي كشورهاي درحال توسعه، قيمت نسبي اين كالاها و يا در برخي كشورها درجه سهميه بندي ارز خارجي، مي تواند عاملي تعيين كننده در سرمايه گذاري بخش خصوصي باشد. اعمال سياست كاهش ارزش پول ملي مي تواند دو اثر متفاوت روي سرمايه گذاري داشته باشد، يك اثر مثبت به واسطه افزايش درآمدها و يك اثر منفي به واسطه هزينه هاي بالاتر به واسطه تأمين كالاهاي سرمايه اي وارداتي. اثر خالص اين متغير بر سرمايه گذاري مبهم است و به سهم بنگاه از فروش خارجي به كل فروش و درجه اتكا بر داده هاي وارداتي بستگي دارد. عامل سوم كه منجر به آن مي شود تا تابع سرمايه گذاري كشورهاي در حال توسعه مورد بازبيني قرار گيرد، وجود بدهي هاي دولت در اين كشورهاست كه عامل محدودكننده براي سرمايه گذاري به شمار مي آيد، زيرا وجود بدهي به معناي آن است كه در آينده بخش خصوصي مي بايد بار جبران آن را به دوش بكشد و اين امر به كاهش سرمايه گذاري بخش خصوصي منجر مي شود.
در بخش بررسي سرمايه گذاري در ايران و مقايسه با آمارهاي جهاني اینگونه آمده است: براي مقايسه وضعيت سرمايه گذاري در ايران با ساير كشورها، متوسط ارقام چند متغير مرسوم در بررسي سرمايه گذاري، طي ۳۰ سال اخير آورده شده است. متغير اول متوسط نسبت تشكيل سرمايه ناخالص به توليد ناخالص داخلي ـ نسبت سرمايه گذاري به توليد ـ است كه رابطه ميان تغيير در ارزش انباره سرمايه و ارزش توليد را نشان مي دهد. به عبارت ديگر، اين نسبت بيان گر مقدار سرماي هاي است كه براي توليد يك واحد اضافي محصول به كار گرفته مي شود و معكوس كارآيي سرمايه است. اين نسبت در ايران در مقايسه با متوسط كل دنيا، كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا و انواع گروه هاي درآمدي بيشتر است. متغير دوم مورد بررسي نسبت فزآينده سرمايه به توليد است كه با تقسيم سرمايه گذاري بر تغيير توليد به دست مي آيد و يكي از مفاهيم مهم و ابزارهاي تحليلي است كه هم در تئوري هاي رشد اقتصادي و هم در برنامه هاي توسعه توسط سياست گذاران اقتصادي مورد استفاده قرار مي گيرد. اين نسبت نشان مي دهد كه براي افزايش يك واحد توليد چه ميزان سرمايه گذاري جديدي مورد نياز است و شاخصي براي اندازه گيري كارآيي توليد است. هرچه مقدار اين شاخص بيشتر شود، نشانه كارآيي كمتر توليد خواهد بود.
در جمع بندي و نتيجه گيري گزارش اینگونه آمده است: در اين كار سعي شده است تا رفتار سرمايه گذاري بخش خصوصي را با كمك مباني نظري مبتني بر يك كشور در حال توسعه مورد سنجش قرار دهيم. بر اساس مباني نظري و در نظر داشتن محدوديت دسترسي به برخي داده ها براي تخمين سرمايه گذاري بخش خصوصي در ماشين آلات از متغيرهاي تغييرات مرتبه اول لگاريتم توليد با يك وقفه زماني، لگاريتم تورم، واريانس شرطي نرخ ارز به عنوان شاخصي براي ريسك، واردات كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي و لگاريتم سرمايه گذاري بخش دولتي به ترتيب در ماشين آلات و ساختمان بهره گرفته شد. نتايج نشان مي دهد اثر تغييرات لگاريتم توليد با يك وقفه بر سرمايه گذاري بخش خصوصي مثبت و واريانس شرطي نرخ ارز حقيقي و نيز تورم اثر منفي بر اين متغير دارند. برحسب انتظار واردات كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي نيز بر سرمايه گذاري بخش خصوصي در ماشين آلات كه وابستگي بالايي به واردات دارد، اثري مثبت دارند. نتايج نشان داد سرمايه گذاري دولت در ماشين آلات رقيب سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين بخش است، حال آنكه سرمايه گذاري دولتي در ساختمان، نقش مكملي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در ماشين آلات ايفا مي كند. نتايج حاصل از تخمين سرمايه گذاري بخش خصوصي در ساختمان نيز نشان دهنده تأثير مثبت درآمد بر اين متغير است و بنابر انتظار اثر انباره سرمايه اي ساختمان بر اين متغير منفي است. اثر شاخص ريسك بر متغير مورد بررسي مثبت است كه با مباني نظري سازگاري ندارد، اما مي تواند به علت جايگزيني سرمايه گذاري در ساختمان بر سرمايه گذاري در بخش ماشين آلات هنگام رويارويي با ريسك اقتصادي باشد. نتايج حاصل از خوبي برازش مدل نيز در هر دو مدل قابل قبول است.

ارزیابی بخش های گزارش
الف) عنوان
- آیا عنوان گزارش بیان گر اهمیت موضوع آن است؟ بله
- آیا محتوای گزارش در راستای بحث و بررسی پیرامون عنوان تهیه و ارائه شده است؟ خیر
- آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارش بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارش قید شده است؟ خیر
الف) چکیده
- آیا چکیده دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ بله
- اگر چکیده به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ بله
- آیا چکیده گزارش دارای بخش واژگان کلیدی است؟ خیر
ب) فهرست
- آیا گزارش دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارش دارای فهرست اجمالی است.
- آیا جدول ها، نمودارها و تصاویر دارای فهرست جداگانه اند؟ خیر
- آیا گزارش دارای فهرست اعلام و اشخاص، مکان ها و ... است؟ خیر
پ) مقدمه
- آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از مقاله (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ بله
- آیا اهداف مطالعه به وضوح شرح داده شده است؟ بله
- آیا از واژگان کلیدی و اصطلاحات مهم گزارش تعاریف مشخص ارائه شده است؟ خیر
- آیا پیشینه تاریخی بحث مورد نظر در منابع معتبر داخلی و خارجی در گزارش مطرح شده است؟ خیر
ت) روش کار
- آیا از روش های معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ روش گزارش توصیفی و اقتباسی است.
- آیا روش های انتخاب شده توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ خیر
- آیا روش های مورد استفاده به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر
- اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند همین نتایج را در پی داشته باشد؟ خیر
ث) یافته ها
- آیا یافته ها به خوبی سازماندهی شده است؟ خیر
- آیا نتایج به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
- آیا روش های آماری مناسب انتخاب شده است؟ خیر
- راستی آزمایی نتایج گزارش از طریق کدام آزمون انجام شده است؟ گزارش فاقد آزمون های راستی آزمایی است.
- آیا نتایج گزارش از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است؟ خیر
ج) بحث
- آیا نتایج مهم به اختصار بیان شده است؟ خیر
- آیا نویسندگان مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر
- آیا یافته های این مطالعه با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر
- آیا محدودیت های مطالعه ذکر شده است؟ خیر
- آیا برای انجام پژوهش های بعدی پیشنهاداتی ارائه شده است؟ خیر
چ) جدول ها، نمودارها و تصاویر
- آیا مدل مفهومی گزارش در قالب شکل ارائه شده است؟ خیر
- آیا جدول ها، نمودارها و شکل ها ویژگی های کلیدی مطالعه را نشان می دهند؟ بله
- آیا تصاویر، جدول ها و نمودارها شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می
باشند؟ بله
ح) پیوست ها
- آیا پیوست های گزارش حاوی اطلاعات مفید است؟ بله
- آیا پیوست ها به کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک می کند؟ بله
- آیا پیوست ها حاوی فرم ها و اسناد مرتبط با گزارش است؟ بله
خ) منابع
- آیا منابع کافی برای اهداف این مطالعه در جامعه وجود دارد؟ بله
- آیا سبک نوشتن منابع منطبق با دستورالعمل های علمی است؟ بله
- آیا منابع مهم و کلیدی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ خیر
- شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارش چگونه است؟ بصورت پاورقی
- آیا گزارش منابعی برای مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از منابع بین بخشی و بین رشته ای داخلی و خارجی معتبر استفاده کرده است؟ خیر

ارزیابی محتوایی گزارش
الف) سامان مندی
- آیا گزارش یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ خیر
- آیا گزارش برای ساماندهی محتوایی خود مدل مفهومی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش دارای فرضیه یا فرضیه هایی با سوالات مشخص است؟ خیر
- آیا عناوین موجود در گزارش دارای انسجام و هماهنگی است؟ خیر
- آیا بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارش انجام شده است؟ بله
- آیا در پایان هر فصل، بخش و ... مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ خیر
- آیا گزارش دارای بخش نتیجه گیری یا جمع بندی نهایی است؟ بله
ب) نوآوری
- آیا محتوای گزارش دارای سطح خاصی از نوآوری در نظریه پردازی و اندیشه ورزی است؟ خیر
- آیا گزارش مدعی صورت بندی جدید از مبانی نظری قدیمی است؟ خیر
- آیا در گزارش توانایی های نوین فناورانه وجود دارد؟ خیر
- آیا گزارش مدعی ارائه محصولات یا خدمات جدید است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش دارای توانایی خاص در ایجاد یا گسترش گفتمان اجتماعی را دارد؟ خیر
- آیا خواندن این گزارش تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ خیر
پ) اهمیت
- آیا نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارش کافی است؟ خیر
- آیا چینش مطالب در گزارش بر اساس درجه اهمیت موضوعات و وزن محتوایی آنها انجام شده است؟ خیر
- آیا در نگارش مطالب در گزارش به موضوعات اولویت دار توجه شده است؟ خیر
ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن
- آیا متن گزارش روان و سلیس است؟ بله
- آیا در گزارش مطالب به روشنی توانسته اند موضوعات مرتبط با خود را مطرح کنند؟ خیر
- آیا گزارش ساده و قابل فهم است؟ بله
ث) جامعیت
- آیا گزارش به لحاظ موضوعی جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ خیر
- آیا استفاده از تصاویر، نمودارها، جدول ها و ... توانسته است به همه جانبه بودن گزارش کمک کند؟ خیر
- آیا مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسندگی استفاده کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از ویژگی های بینامتنی برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش برای کمک به درک جامع، الگو یا مدلی خاص برای ساده سازی روابط پدیده مورد نظر با سایر پدیده ها ارائه کرده است؟ خیر
ج) اعتبار
- آیا گزارش مبتنی بر پژوهش های روزآمد حوزه تخصصی مربوطه است؟ خیر
- آیا شواهد، منابع و استدلال های موجود در گزارش از اعتبار علمی لازم و کافی برخوردار است؟ خیر
- آیا اعتبار علمی گزارش از سوی یافته های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی تایید می شود؟ خیر

ارزیابی اجتماعی گزارش
الف) مخاطبان و ذینفعان
- مخاطبان و ذینفعان این گزارش چه کسانی هستند؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- آیا انتشار این گزارش مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ نامشخص
- آیا این گزارش مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ نامشخص
- آیا گزارش حاضر توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ نامشخص
ب) تاثیرگذاری اجتماعی
- آیا گزارش در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش پیش نیازها و پیش فهم های ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر
- آیا گزارش برای کارآمدی راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات زندگی مردم روش راستی آزمایی خاصی را پیشنهاد کرده است؟ خیر
- آیا گزارش توانسته است اهداف اجتماعی از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ خیر
- آیا ناشر مجموعه نظرات مخاطبان و بازخوردهای مجامع علمی را پیرامون گزارش منتشر کرده است؟ خیر
- آیا گزارش نسبت خود را با اسناد فرادست و فرودست کشور معین کرده است؟ خیر
- آیا گزارش مطالبی پیرامون کارآمدی و عملکرد قوانین مرتبط با موضوع بحث خود را ارائه کرده است؟ خیر
- آیا انتشار این گزارش بازتاب های رسانه ای گسترده در پی داشته است؟ خیر
پ) نیازمحوری
- این گزارش چه نیازی (بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ نیازهای عمومی
- آیا گزارش توانایی علمی و عملی برای تفکیک نوع نیازهای مخاطبان (خلاءها، کمبودها، تهدیدها، آسیب ها، ضعف ها، فرصت ها، قوت ها، ضرورت ها و اولویت ها) و برنامه ریزی و اجرای برنامه های متناسب با آن را (برنامه های ایجادی، جبرانی، پیشگیرانه، مقابله ای، تقویتی، توانمندسازی، ارتقایی، تامینی و انتخابی) دارد؟ خیر
- آیا توانایی هدف گذاری، راهبردگذاری، سیاستگذاری و سازماندهی مرتبط با موضوع برای رفع سطوح گوناگون نیازهای مخاطبان در گزارش وجود دارد؟ خیر
پ) رتبه ها و جوایز
- آیا گزارش دارای رتبه و جوایز ملی و بین المللی است؟ خیر
- آیا گزارش دارای ارجاعات داخلی و خارجی از سوی منابع علمی معتبر است؟ خیر
ت) تقدیر و تشکر
- آیا در گزارش از شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در کار (اعم از امور علمی و فنی و...) سپاسگزاری شده است؟ خیر
- آیا گزارش در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است؟ خیر

ارزیابی های شکلی گزارش
الف) ویراستاری فنی
- آیا تعداد کلمات و صفحات گزارش برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ خیر
- آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارش به درستی انجام شده است؟ خیر
- آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیه ها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارش مناسب است؟ خیر
- آیا آیین نگارش واژگان و جملات بر اساس زبان فارسی معیار در تدوین گزارش رعایت شده است؟ خیر
- آیا در گزارش برای واژگان و اصطلاحات علمی بیگانه، معادل سازی مناسب انجام شده است؟ خیر
- آیا نشانه گذاری در گزارش (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر
ب) ویراستاری علمی
- آیا گزارش دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ بله
- آیا ناظر یا ویراستار تخصصی به وظایف خود عمل کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از زمان انتشار چاپ اول تاکنون بروزرسانی شده است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله
- آیا محتوای گزارش نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله
- آیا گزارش حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟ بله
ج) ویژگی های خاص
- آیا گزارش دارای ویژگی های خاص مانند کادر های خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ خیر
- آیا گزارش دارای صفحه شناسنامه است؟ بله

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcjixev8uqevhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی