بازهم تعطیلات نوروزی و فصل رونق سفرها، فرصت دوباره برای این که هتلها از سوت و کوری دربیایند و شرایط مساعدتر برای این که هتلداران از این آب گلآلود ماهی بگیرند.
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس با انتقاد از نبود بازنگری در قوانین مربوط به هتلداران، گفت: متاسفانه در چند سال اخیر سازمان میراث فرهنگی وارد فضای سیاسی شده و کمتر توانسته به بازنگری در قوانین و تدوین آییننامههای مربوط به هتلداران بپردازد.
جواد هروی در گفتوگو با خانه ملت با انتقاد از افزایش قیمت هتلها و تورهای گردشگری در ایام نوروز افزود: متاسفانه به دلیل نبود برنامهریزی درست در مقاطعی از زمان شاهد افزایش نرخ هتلها و تورهای گردشگری هستیم به گونهای که خیلی از افراد قادر به استفاده از خدمات ارائه شده برای سفرهای نوروزی نیستند.
نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی باید بحث بیمهای مراکز اقامتی را در نظر گیرد زیرا در این صورت دستگاههای بیمهگر تضمین کننده امنیت شغلی هتلداران میشوند.
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: به طور حتم اگر بیمهها را فعال کنیم هتلدار وادار نخواهد شد تا کمبود مالی یکساله خود را از جیب مسافران نوروزی تامین کنند.
هروی با انتقاد از اینکه در چند سال اخیر در گردشگری و توسعه آن درجا زدهایم، درباره لزوم بازنگری در قوانین، افزود: در این میان لازم است تا قوانین مربوط به هتلها و تورهای داخلی و خارجی مورد بازنگری قرار گیرند تا بسیاری از مشکلات هتلداران از میان برداشته شود. وی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی در چند سال گذشته انتقاد کرد و گفت: این سازمان به جای تبیین آییننامههای لازم، بیشتر به مسایل سیاسی پرداخته است در حالی که سازمان میراث فرهنگی باید با پرهیز از سیاسی کاری زمینه تدوین آییننامههای هتلداری را فراهم کند تا هم هتلداران و سرمایهگذاران بخش خصوصی را از مقوله فراری ندهند و هم مسافران به دلیل افزایش قیمت تورها و هتلها متواری نشوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: متاسفانه ما در بحث هتلداری و پذیرایی از مسافران نیز اقدامات اساسی را انجام ندادیم و همواره نگاه ما به مسافران نوروزی کاسبکارانه بوده به همین سبب در ایام نوروز بسیاری از هتلداران درپی خالی کردن جیب مسافران نوروزی هستند.
رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیتوجهی به توسعه گردشگری منجر به توجه مسافران به گردشگری خارج از کشور میشود، گفت: به طور حتم از مواردی که میتوان در اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار داد توجه به مقوله گردشگری است که میتواند منجر به ورود بسیاری از گردشگران خارجی شود.
این در حالی است که مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در جمع خبرنگاران تاکید کرد: هتلها حق ندارند به مناسبتهای مختلف و به بهانههایی مانند تعطیلات پایان هفته، تعطیلات تابستان یا نوروز هر دو ماه یک بار نرخهایشان را افزایش دهند.
همچنین ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با صدور اطلاعیهای بر اعمال حداکثر مجازات برای تخلف و گرانفروشی خدمات گردشگری تاکید کرده است.
در اطلاعیه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر آمده است:" براساس سیاستهای اتخاذ شده از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در امر تثبیت قیمت بستههای سفر و برنامههای فروش تور و نیز رعایت نرخ فعلی خدمات اقامتی در ایام نوروز ۹۳ با هرگونه تخلف احتمالی و گرانفروشی خدمات در واحدهای مرتبط با صنعت گردشگری مطابق با حداکثر مجازاتهای پیشبینی شده رفتار خواهد شد.
بدیهی است با توجه به حساسیت مقطع زمانی نوروز و ضرورت کنترل تناسب منطقی عرضه و تقاضا، مسئولیت اصلی پیگیری و نظارت بر اجرای این اطلاعیه به عهده مدیران کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استانها به عنوان دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر خواهد بود."
اگرچه برخی کارشناسان گردشگری معتقدند خط و نشان کشیدن سازمان گردشگری برای هتلها مبنی بر این که حق افزایش نرخها و گرانفروشی را ندارند، چندان اثربخش نیست، چرا که هتلها هم حق خود میدانند در ایام تعطیلات نوروزی به جبران ماههای زمستان که در رکود مسافر و درآمد بودند از فرصت پیشآمده برای بالابردن نرخها استفاده کنند چراکه اگر هتلداران نتوانند در فصلهایی که گردشگری با رشد مناسب مواجه است، از این فرصت برای جبران هزینهها استفاده کنند در دیگر فصلهای کم مسافر با مشکلات جدی مواجه خواهند شد؛ اما از سوی دیگر عدهای نیز معتقدند اگر بپذیریم که افزایش نیافتن نرخ هتلها در ایام نوروز ممکن است به ضرر هتلداران و مهمتر از آن به ضرر صنعت گردشگری تمام شود، پس در این میان تکلیف مسافران نوروزی چه خواهد شد؟ آیا تاوان خالی بودن هتلها در فصل پاییز و زمستان را باید با پرداخت نرخهای چند برابری در نوروز بپردازند؟
حرف آخر این گزارش نیز در حالی به نگارش در میآید که در کشور ما ساختارهای غلط موجود باعث بسیاری از ناهماهنگیها شدهاند.
در حالیکه رشد صنعت گردشگری به یک شعار زیبا برای آقایان مسئول تبدیل شده است در عمل میبینیم که هیچ اتفاقی برای این منظور رخ نداده و بودجههای کلانی است که در این راه صرف میشود.
بیتردید از جامعه متوسط ایرانی که به زور میتواند خرج یک سفر نوروزانه خود را تامین کند نمیتوان انتظار داشت که به رشد و ارتقای صنعت هتلداری کمک کرده و در این راستا بایستی راهکار را در جای دیگری جستجو کرد.
از قدیم گفتهاند موی دستی که مو ندارد را نمیتوان کرد از همین رو برای نجات صنعت هتلداری کشور بایستی علاج دیگری یافت.