مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه در زمینه زیرسازی خطوط ریلی در سال گذشته در کشور یک رکورد مهم شکسته شده است، تاکید کرد: براساس برنامهریزیهای صورت گرفته تا پایان سال آینده پنج مرکز استان جدید به شبکه راهآهن متصل میشوند.
به گزارش سیاست روز، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: در سال گذشته توانستیم میزان ریلگذاری مسیرها را به شکلی قابل توجه افزایش دهیم و کار به رقمی رسید که حتی در اوج سالهای رشد اقتصادی و وجود منابع مالی کشور نیز سابقه نداشته است. سال ۱۳۹۴ زیرسازی ۷۵۰ کیلومتر خطوط جدید ۲، ۳ یا ۴ خطه انجام گرفت که در این میان ۲۵۰ کیلومتر از این رقم نیز ریلگذاری شده است.
وی با اشاره به برنامهریزی شرکت راهآهن برای افزایش این رقم در سالجاری به ۱۰۵۰ کیلومتر زیرسازی گفت: در صورت رسیدن منابع مالی مورد نیاز راهآهن که از محلهایی همچون صرفهجویی در مصرف گازوئیل تامین خواهد شد میتوان انتظار داشت این رکورد زده شود که سرعت پیشروی در زیرساختهای راهآهن به چهار برابر گذشته برسد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در کنار راهآهن، شرکت ساخت نیز بحث رساندن منابع اعتباری لازم برای ساخت خطوط جدید ریلی را پیگیری کند، اظهار کرد: در صورتی که شرایط مالی مورد نیاز فراهم شود و البته کاری جهادی صورت گیرد ما میتوانیم انتظار داشته باشیم با توجه به پیگیریهای صورت گرفته پنج مرکز استان کرمانشاه، سنندج، همدان، رشت و ارومیه به شبکه ریلی متصل شوند و البته خط دوم شهر تبریز نیز به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره وضعیت عملکرد شرکت راهآهن در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد: خوشبختانه با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته شرکت راهآهن توانست سهم خود را در عرصه ترانزیت و بار انتقال دهد. این در شرایطی است که وضعیت کل آمار جابهجایی بار در کشور هفت درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: راهآهن در سال گذشته توانست سهم خود در جابهجایی بار را دو درصد افزایش دهد و همچنین در عرضه ترانزیت نیز رشد ۹۷ درصدی را به ثبت رساند تا از ۷۷۷ هزار تن به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.
کاهش یک درصدی آمار مسافران ریلی
پورسیدآقایی درباره عملکرد شبکه ریلی کشور در حوزه جابهجایی مسافران نیز اظهار کرد: هرچند راهآهن توانسته با برنامهریزیهایی که صورت داده است در قیاس با آمار کاهشی حملونقل عمومی عملکرد بهتری داشته باشد، اما مسافران ریلی در سال گذشته یک درصد کاهش پیدا کردند.
وی گفت: این آمار در حالی به دست آمده که روند کاهشی مسافران حملونقل عمومی از چند سال قبل آغاز شده و تنها در سال گذشته هفت درصد افت کرده است. راهآهن تلاش کرده رقم مسافران خود را در سال آینده حفظ کند و رقم ۲۴.۵ میلیون نفر امسال افزایش پیدا کند.
مدیر عامل شرکت راهآهن همچنین از بهبود عملکرد راهآهن در حوزه شاخص ایمنی خبر داد و گفت: خوشبختانه با توجه به اقداماتی که صورت گرفته سهم راهآهن باز هم از حوادث و سوانح کاهش یافته بهطوری که در سالی که گذشت ۳۶ درصد از حوادث ریلی کاهش یافته است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه با وجود تمام اقدامات صورت گرفته در سال گذشته ۳۸ نفر به دلیل عبور غیرمجاز از حریم ریلی جان خود را از دست دادند، اعلام کرد: امنیت شبکه ریلی اجازه فوت مسافران در سفرها را نمیدهد و تمام تلفات مربوط به جابهجایی غیرمجاز در حریم خطوط ریلی بوده که امیدواریم با توجه به در دست ساخت بودن برخی زیرگذرها و خطوط عبور جدید این آمار نیز به شکلی قابل توجه کاهش پیدا کند.
کاهش ۵۰ درصدی تاخیر قطارها
وی همچنین از کاهش قابل توجه زمان تاخیرها در رسیدن قطار به مقاصد خبر داد و گفت: در نوروز سال ۱۳۹۴ میانگین تاخیر در مقصد ۴۴ دقیقه بود که امسال این رقم به ۲۳ دقیقه رسید که این امر نشان از کاهش تقریبا ۵۰ درصدی تاخیرها میدهد.
پورسیدآقایی اضافه کرد: یکی از اصلیترین دلایل این کاهش قابل توجه به کارگیری سیستم تراکبندی بود که در سال ۱۳۹۴ کلید خورده و در مسیر تهران - مشهد به کار گرفته شد تا امکان رفتوآمد قطارها به شکل پیاپی و پشت سر هم به وجود بیاید.
برنامههای راهآهن برای سال ۹۵
پورسیدآقایی با اشاره به نامگذاری سالجاری به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از محوریت داشتن توجه به راهآهن در سیاستهای کلان این اقتصاد سخن گفت و اظهار کرد: در بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی بر روی ترانزیت تاکید شده که قطعا افزایش سهم ریل یکی از اصلیترین شاخصههای آن است، زیرا با توجه به صرفه اقتصادی بالای این نوع ترانزیت میتوان اعلام کرد ترانزیت بدون ریل معنا ندارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن ادامه داد: همچنین در بند ۱۲ وقتی به توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه تاکید شده قطعا راهآهن میتواند با اتصال خود به کشورهای همسایه نقشی مهم در این حوزه ایفا کند.
وی با اشاره به پایان کار اتصال ریلی ایران به افغانستان در محدوده خاک ایران تاکید کرد: ما توانستیم با پیگیریهای انجام گرفته سهم خاک ایران را تمام کنیم و تنها آنچه باقی مانده بحث تکه باقیمانده از مسئولیت ایران در خاک افغانستان باشد که آنهم بناست در بودجه سال ۱۳۹۵ لحاظ شده و در شش ماهه اول سال ابلاغ شود.
پورسیدآقایی درباره آخرین وضعیت اتصال ریلی به کشور عراق نیز گفت: ایران آماده اجرای تعهد خود برای ساخت پل ریلی مشترک با عراق است، اما ما برنامهریزی کردیم تا این پل همزمان با ساخت ۳۳ کیلومتر خط آهن مربوط به کشور عراق باشد تا هزینهها به هدر نرود. به محض اینکه عراق اعلام آمادگی کند که آغاز کار را کلید خواهد زد طرف ایرانی نیز برنامهریزی برای اجرای این طرح را اجرایی میکند.
مدیرعامل شرکت راهآهن برنامهریزی برای ارتقای سهم راهآهن در جابهجایی بار را نیز یکیدیگر از اهداف این شرکت در سال جاری برشمرد و عنوان کرد: ما قصد داریم سهم بخش بار از ۳۵ میلیون به بیش از ۴۰ میلیون تن برسد که این رقم رشدی ۱۴ درصدی را به وجود خواهد آورد. بخش عمدهای از این سهم را بخش ترانزیت تجربه خواهد کرد. پیشبینی شده که کشور حدود پنج درصد رشد اقتصادی داشته باشد که قطعا این موضوع به افزایش نیاز به جابهجایی بار نیز منجر خواهد شد.
تخصیص ۳۶ درصد از سهم راهآهن در هدفمندی یارانهها
مدیرعامل شرکت راهآهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه درصدی از سهم راهآهن در هدفمندی یارانهها در سال ۱۳۹۴ تامین شده و برنامهریزی برای سال ۱۳۹۵ چگونه خواهد بود، توضیح داد: متاسفانه به دلیل مشکلات مالی دولت و هزینه سنگین یارانه نقدی بخشی از سهم راهآهن در سال گذشته تامین نشد. ما قرار بود ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل سهم بگیریم که از این رقم تنها ۱۸۰ میلیارد تومان معادل ۳۶ درصد به ما رسید.
وی اضافه کرد: هرچند هنوز ردیف بودجه در سال ۱۳۹۵ به طور دقیق تصویب نشده است، اما امیدواریم با توجه به مصوبه مجلس برای کاهش تعداد یارانهبگیران دست دولت در حمایت از راهآهن بیش از گذشته باز شود.
پورسیدآقایی درباره چگونگی مذاکره برای افزایش سهم راهآهن در برنامه ششم توسعه نیز گفت: با توجه به اینکه حملونقل ریلی هم مورد حمایت دولت و هم مورد حمایت مجلس قرار دارد، شرکت راهآهن امید زیادی دارد که در برنامه ششم توسعه درصد قابل توجهی از منابع اعتباری مورد نیاز خود را تامین کند. با توجه به نظر مثبت رئیسجمهوری تا این حد که ایشان به طور مستقیم دستور اضافه کردن یک ماده مخصوص راهآهن در برنامه ششم را صادر کردند امیدواریم در جریان تصویب برنامه ششم در مجلس نیز حمایت از راهآهن لحاظ شود و ما در این زمینه آمادگی همکاری با هر مجلسی را خواهیم داشت.