نقشه آمريكايي كردن جهان يكي از مهم ترين ابزارهاي سياست نژادپرستانه و امپرياليستي آمريكا به شمار ميآيد تا جايي كه روزولت رئيس جمهور آمريكا گفت ما قادريم جهان را آمريكايي كنيم، آهسته سخن گفته و چماق را بالا ببريد، در اين صورت ميتوانيد تا دوردستها نفوذ كنيد. آمريكا تا به امروز به سياست مجازات دسته جمعي عليه تمام كشورهايي كه با منطق سلطه ...
جامعهای را فرض کنید که در آن تمامی انسانها میتوانند ظرفیتها و توانمندیهای خود را به بهترین وجهی بشناسند و امکان فعالیت هرکس در جایی که توانمندی بهتری دارد (یا به قولی برای آن کار خلق شده است) موجود میباشد. تمامی افراد جامعه در جای خود به کار گرفته شدهاند. کسی که توانایی کار فرهنگی دارد میتواند در این ...
بر کسی پوشیده نیست که شاهرگ حیاتی جامعه خانواده است، خانواده سالم. کافی است هر کسی خود تصور کند که اگر در نظامی خانوادگی رشد نمیکرد چه اتفاقاتی در انتظارش میبود (البته روی سخن با غالب مردم جامعه است که در خانواده نسبتا سالمی رشد کردهاند). مفهوم امنیت، آرامش، محبت و بسیاری از مفاهیم دیگر به صورت عملی و نظری در خانواده شکل می...
هر قانونی زمانی واقعیت پیدا میکند که اجرا شود و اجرای هر قانون نیازمند ضمانت است. چرا که اگر هیچ ضمانتی برای اجرای آن نباشد، ممکن است افرادی دلیلی بر اجرای آن نداشته باشند و از آن سرپیچی کنند. قوانین حقوقی هم از این قاعد مستثنی نیستند و برای به اجرا در آمدن نیازمند ضمانت هستند. این ضمانت را میتوان به دو دسته اعتباری و عینی تقسیم کرد. ضمانت ...
نظام حقوقی زن و مرد و نوع تعریف آن همیشه نقاط مبهم زیادی داشته است. یکی از مشکلات طرح نظر و تئوری در این باب این است که در هر صورت یکی از دو جنس دست به این کار میزند و غالبا خالی از جانبداریها و خودبینیها نخواهد بود. زیرا به دلیل تفاوتهای عمده دو جنس مانند نوع احساسات، تفکر، نگاه متفاوت به دنیای پیرامون و نیازهای گوناگون افراد ...
قسمت هفتم و پایانی آخرین مبحثی که در رابطه با حقوق بشر از نگاه امیرمومنان به آن خواهیم پرداخت بحث «حق کرامت انسانی» است که اسلام تاکید ویژهای بر آن دارد. ماده ۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز با توجه به اهمیت این حق به آن پرداخته است و می گوید: «تمام افراد بشر آزاد زاده می شوند و از لحاظ حیثیت و کرامت و حقوق با هم برابرند. همگی ...
قسمت ششم بحث «تبعیضات نژادی و دینی» و «مساوات در برابر قانون» از دیگر بحث هایی است که جهان امروز به خصوص کشورهای غربی با آن دست و پنجه نرم می کنند. ماده ۲ و ۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر به این موضوع پرداخته است به گونه ای که در ماده دوم این اعلامیه تاکید می کند که هر کس می تواند بی هیچ گونه تمایزی، به ویژه از حیث نژاد، رنگ، جنس،...
سلام بر آنکه بدنش به خون آغشته شد، سلام بر آنکه حرمت خيمههايش شکسته شد. سلام بر آن جسدهاي عريان مانده، سلام بر کسي که با خون زخمهايش غسل داده شد. سلام بر آن گونه خاکآلوده، سلام بر آن دنداني که با چوب خيزران بر آن نواخته شد. يک اربعين دوري از برادر، چهل روز بر دخت علي(ع) چه گذشت؟ چه سان گذشت اين روزها و شبها بدون ديدن يار؟ خدايا ...
قسمت پنجم «حق آزادی اندیشه و بیان» از دیگر حقوقی است که جوامع انسانی امروز بسیار بر آن تاکید می ورزند و رعایت این حق در هر جامعه ای را نشان از پیشرفت و تکامل آن جامعه به حساب می آورند. ماده ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر به این مهم می پردازد به گونه ای که در ماده ۱۹ می خوانیم: «هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد و این حق مستلزم آن ...
قسمت چهارم «حق مالکیت فردی» از حقوقی است که اسلام تاکید خاصی بر آن دارد، حقی که تمام شئون مالکیت از جمله امور خانوادگی را در بر می گیرد، ماده ۱۷ و ۱۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر به این مهم می پردازد، به گونه ای که در ماده ۱۷ می خوانیم: «هر شخص منفردأ یا بطور اجتماع حق مالکیت دارد و احدی را نمی توان خود سرانه از حق مالکیت محروم نمود»...
هنگامي كه فردي يا سازماني يا كشوري تصميم ميگيرد فرد يا افراد و يا كشور ديگري را به مقصد مورد نظر خود هدايت كند سعي ميكند به آنها نقشه و يا نقشههايي بدهد تا وي را بهتر وآسانتر به سمت آن هدف و مقصد خود راهنمايي نمايد. هرچه نقشهها متنوع و بيشتر باشند گزينههاي پیش روی مخاطب بيشتر و بدیهی است که هدايت وي سهل تر مي...
قسمت سوم در دو قسمت پیشین به معرفی «اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی» پرداختیم و «حق حیات» را در این دو سند بین المللی حقوق بشری بررسی کردیم، همچنین به سیره عملی امیر مومنان علی علیه السلام در رابطه با این حق در نهج البلاغه پرداختیم. در این نوشتار «حق آزادی فردی» را مورد بررسی ...
بشر در طول تاریخ چند هزار ساله خود همواره با اندیشیدن، تبادل افکار و عقایدو چالش های فکری توانسته است جایگاه درک و فهم خود را ارتقا دهد. آنگاه که دو عقیده مختلف و حتی متضاد در کنار یکدیگر قرار می گیرند، برای ماندگاری و تاثیر گذاری بیشتر جوامع، ناچار از نقد یکدیگر و برطرف کردن نقایص خود هستند. وقتی اینگونه شد، تفکری که در این چالش فکری پیروز شده می ...
جايگاه شوراي نگهبان در نظام مقدس جمهوري اسلامي، به عنوان حافظ شرع مبين اسلام و قانون اساسي و نهاد ناظر بر انتخابات، همواره كانون توجه بوده است. از يك سو دشمنان انقلاب اسلامي و منتقدان جمهوري اسلامي با رويكردي انتقادي و برخوردهاي سياسي اين نهاد را آماج حملات خود قرار مي دهند و از سوي ديگر، انديشمندان و نخبگان جهان كوشيدهاند با مطالعه در خصوص عملكرد ...
يكم) درست بيش از دو قرن پس ازورود ناپلئون به مصر(که بعنوان نقطه آغاز خاورميانه مدرن شناخته مي شود)– حدود هشتاد سال پس از زوال امپراتوري عثماني، پنجاه سال پس از پايان دوران استعمارگري، و کمتر از ۲۰ سال پس از پايان جنگ سرد- اکنون دوران آمريکايي خاورميانه، يعني چهارمين بخش از تاريخ مدرن منطقه، پايان يافته است. چشم اندازهاي يک منطقه جديد مورد ...
لبنان كه پس از سرنگوني دولت «سعد حريري» با چالشهايي مواجه شده بود، با تشكيل دولت جديد به نخست وزيري «نجيب ميقاتي» با ساختاري برگرفته از اكثر جريانهاي سياسي لبنان رو به آرامش نهاد. در شرايطي كه دولت ميقاتي و جريان مقاومت، تلاشهاي بسياري داشته تا ثبات را بر لبنان حاكم و كشورش را به سمت اجراي مطالبات مردمي به ...
قسمت اول اعلامیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بینالمللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و شامل ۳۰ ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر میپردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعیای را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کرده است،...
همواره مشخص کردن تعریف خاص برای اقلیتها محلی برای بحث و جدل بوده است و تعاریف متعددی برای آن تعبیر شده است. اما آنچه که در مجامع بینالمللی و حقوقی تقریبا مورد توافق میباشد این است که اقلیتها همواره تعدادشان از اقشاری که حکومت را در دست دارند کمتر است و دارای تفاوتهای فرهنگی، زبانی، نژادی و مذهبی نسبت به قشر غالب هستند....
نظام حقوقی اسلام یک نظام الهی است و مشروعیت قواعد حقوقی آن، اراده تشریعی خداوند است و حقوق اسلام از متن آیین اسلام که پیامبر از طریق وحی و از طرف خداوند برای بشر آورده است، بدست آمده است. این نظام دارای مبانی از جمله خداباوری، پذیرش معاد و فرجام برای بشر، حکمت خداوند و هدفمند بودن آفرینش و وجود رابطه منطقی بین تکوین و تشریع میباشد که این مبانی ...