هر کشور و جامعه ای بدون نیروهای مسلح، ضعیف و ناتوان است به گونه ای که این ناتوانی باعث آسیب پذیری آن میشود.
شاید برخی مثال بزنند که کشوری مانند سوئیس نیروی نظامی ندارد، در حالی که بر خلاف این تصور، سوئیس یکی از کشورهایی است که نسبت به وسعت و جمعیت خود بودجه سالانه نظامی بالایی را اختصاص میدهد. گذراندن خدمت سـربازی در سـوئیس برای مردان اجباری است. زنان این کشور نیز به صورت داوطلبانه میتوانند در خدمت سـربازی این کشور شرکت کنند. بنابراین تمام مردان این کشور دارای سطح بسیار بالایی از معلومات و مهارتهای نظامی هستند.
بودجه نظامی سوئیس 20 درصد از کل بودجه کشور را به خود اختصاص میدهد. یعنی تقریبا سالانه 5 میلیارد دلار صرف بودجه نظامی در این کشور میگردد. علاوه بر آن عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو نیاز به یک ارتش را برای سوئیس برطرف کرده است و این کشور برای حراست از خود سهم عضویت در ناتو را پرداخت میکند.
به این نکته توجه داشته باشیم که کشورهایی چون آمریکا و اروپا که پیمان ناتو را راه انداخته اند، چرا دست به ایجاد یک نیروی واحد نظامی با بهره گیری از همه ظرفیتهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا زدند؟
ناتو حتی کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا را نیز در خود جا داده است و ترکیه یکی از همان کشورها است. گسترش ناتو به دیگر مناطق از برنامههای راهبردی غرب است تا جایی که هم اکنون جنگ در اوکراین به دلیل پیوستن اوکراین به پیمان ناتو است و روسیه از این بابت احساس خطر کرده است.
به روشنی میتوان دید که کشورهایی که به دیگر کشورهای فشار میآورند نباید نیروی نظامی قوی، موشک از هر نوع داشته باشید هذفشان چیست. راهبرد غرب در این است که دیگر کشورها یا نباید ارتش قوی داشته باشند و یا باید زیر سلطه آنها قرار گیرند.
مخالفت آمریکا و غرب با تلاش برای استقلال از سوی دیگر کشورها، برای این است که در صورت تحقق استقلال نظام سلطه تضعیف خواهد شد.
این که میبینیم آمریکا و اروپا با پیشرفت ایران در هر زمینه ای مخالفت میکند و برای جلوگیری از دستیابی ایران به پیشرفت، حتی جنگ راه میاندازد.
نیروهای مسلح با توجه به شرایطی که در دنیا وجود دارد و این شرایط پس از جنگ جهانی دوم و پیروزی متحدین بر متفقین شکل گرفت، روز به روز گسترده شد و اکنون غرب خود را قدرت بلامنازع در زمینه نظامی میداند و با این قدرت میخواهد دیگران را وادار به تمکین کند. اما ایران در این میان با تلاش خود همه معادلات آمریکا و غرب را به هم زده است.
پیشرفتهای هسته ای که همگی صلح آمیز است با وجودی که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دارد اما با مخالفتهای شدید روبرو است تا جایی که آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران حمله نظامی میکند تا آنها را از بین ببرد و میگوید ایران نباید فناوری هسته ای و غنی سازی داشته باشد!
در کنار این تحمیل، یک تحمیل دیگر نیز پیگیری میشود. برچیدن توانمندی موشکی ایران. بارها از سوی مسئولان و مردم کشورمان تأکید شده که توانمندیهای نظامی به ویژه موشکی خط قرمز است و ایران هیچگاه به این خواسته پاسخ مثبت نخواهد داد بلکه برای بازدارندگی و حراست از کشور همچنان در زمینه پیشرفتهای موشکی اقدام خواهد کرد. توانمندی موشکی ایران قابلیتهای خود را در 12 روز جنگ تحمیلی نابرابر نشان داد که اگر این توانمندیها نبود قطعا باید دستها را بالا میبردیم.
مسئولان سیاسیون و کارگزاران و آنهایی که در صحنه دیپلماسی و سیاسی کشور حضور دارند باید اتکا بیشتری به نیروهای نظامی داشته باشند چرا که وجود یک نیروی مسلح قدرتمند، بازدارنده و تأثیرگذار در معادلات منطقه ای و بین المللی است که میتواند دست سیاستمداران و مسئولان را پر کند و در مقابل دشمن با ادبیات قدرت و اقتدار سخن بگوید.
نیروی نظامی قدرتمند اکنون و در شرایط موجود، یک وجود لازم و ضروری است و هر اندازه برای چنین نیروی دلاور و سلحشوری هزینه شود باز هم کم است.
شاید برخی مثال بزنند که کشوری مانند سوئیس نیروی نظامی ندارد، در حالی که بر خلاف این تصور، سوئیس یکی از کشورهایی است که نسبت به وسعت و جمعیت خود بودجه سالانه نظامی بالایی را اختصاص میدهد. گذراندن خدمت سـربازی در سـوئیس برای مردان اجباری است. زنان این کشور نیز به صورت داوطلبانه میتوانند در خدمت سـربازی این کشور شرکت کنند. بنابراین تمام مردان این کشور دارای سطح بسیار بالایی از معلومات و مهارتهای نظامی هستند.
بودجه نظامی سوئیس 20 درصد از کل بودجه کشور را به خود اختصاص میدهد. یعنی تقریبا سالانه 5 میلیارد دلار صرف بودجه نظامی در این کشور میگردد. علاوه بر آن عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو نیاز به یک ارتش را برای سوئیس برطرف کرده است و این کشور برای حراست از خود سهم عضویت در ناتو را پرداخت میکند.
به این نکته توجه داشته باشیم که کشورهایی چون آمریکا و اروپا که پیمان ناتو را راه انداخته اند، چرا دست به ایجاد یک نیروی واحد نظامی با بهره گیری از همه ظرفیتهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا زدند؟
ناتو حتی کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا را نیز در خود جا داده است و ترکیه یکی از همان کشورها است. گسترش ناتو به دیگر مناطق از برنامههای راهبردی غرب است تا جایی که هم اکنون جنگ در اوکراین به دلیل پیوستن اوکراین به پیمان ناتو است و روسیه از این بابت احساس خطر کرده است.
به روشنی میتوان دید که کشورهایی که به دیگر کشورهای فشار میآورند نباید نیروی نظامی قوی، موشک از هر نوع داشته باشید هذفشان چیست. راهبرد غرب در این است که دیگر کشورها یا نباید ارتش قوی داشته باشند و یا باید زیر سلطه آنها قرار گیرند.
مخالفت آمریکا و غرب با تلاش برای استقلال از سوی دیگر کشورها، برای این است که در صورت تحقق استقلال نظام سلطه تضعیف خواهد شد.
این که میبینیم آمریکا و اروپا با پیشرفت ایران در هر زمینه ای مخالفت میکند و برای جلوگیری از دستیابی ایران به پیشرفت، حتی جنگ راه میاندازد.
نیروهای مسلح با توجه به شرایطی که در دنیا وجود دارد و این شرایط پس از جنگ جهانی دوم و پیروزی متحدین بر متفقین شکل گرفت، روز به روز گسترده شد و اکنون غرب خود را قدرت بلامنازع در زمینه نظامی میداند و با این قدرت میخواهد دیگران را وادار به تمکین کند. اما ایران در این میان با تلاش خود همه معادلات آمریکا و غرب را به هم زده است.
پیشرفتهای هسته ای که همگی صلح آمیز است با وجودی که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دارد اما با مخالفتهای شدید روبرو است تا جایی که آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران حمله نظامی میکند تا آنها را از بین ببرد و میگوید ایران نباید فناوری هسته ای و غنی سازی داشته باشد!
در کنار این تحمیل، یک تحمیل دیگر نیز پیگیری میشود. برچیدن توانمندی موشکی ایران. بارها از سوی مسئولان و مردم کشورمان تأکید شده که توانمندیهای نظامی به ویژه موشکی خط قرمز است و ایران هیچگاه به این خواسته پاسخ مثبت نخواهد داد بلکه برای بازدارندگی و حراست از کشور همچنان در زمینه پیشرفتهای موشکی اقدام خواهد کرد. توانمندی موشکی ایران قابلیتهای خود را در 12 روز جنگ تحمیلی نابرابر نشان داد که اگر این توانمندیها نبود قطعا باید دستها را بالا میبردیم.
مسئولان سیاسیون و کارگزاران و آنهایی که در صحنه دیپلماسی و سیاسی کشور حضور دارند باید اتکا بیشتری به نیروهای نظامی داشته باشند چرا که وجود یک نیروی مسلح قدرتمند، بازدارنده و تأثیرگذار در معادلات منطقه ای و بین المللی است که میتواند دست سیاستمداران و مسئولان را پر کند و در مقابل دشمن با ادبیات قدرت و اقتدار سخن بگوید.
نیروی نظامی قدرتمند اکنون و در شرایط موجود، یک وجود لازم و ضروری است و هر اندازه برای چنین نیروی دلاور و سلحشوری هزینه شود باز هم کم است.
محمد صفری
