تاکنون در جهان، رژیم آمریکا از سلاح هستهای استفاده کرده است، آمریکا در جنگ جهانی دوم علیه ژاپن که دو شهر بزرگ هیروشیما و ناکازاکی را هدف بمبهای هستهای قرار داد، هزاران نفر از مردم ژاپن را قتل عام کرد. کشورهای دیگر که دارای سلاح هستهای هستند آزمایشهای اتمی خود را انجام داده و میدهند. تسلیحات هستهای همواره خطر جدی برای امنیت و صلح جهانی بوده است. این سلاح نامتعارف و ویرانگر اکنون در اختیار کشورهایی چون آمریکا، روسیه، چین، هند، پاکستان، رژیم جعلی اسرائیل، کره شمالی، انگلیس و فرانسه است.
قوانین بینالمللی نیز نتوانست از گسترش و تولید سلاحهای هستهای جلوگیری کند و همچنان یک رقابت جدی میان کشورهای دارای تسلیحات هستهای وجود دارد. استفاده از تسلیحات هستهای نابودی زمین را در پی خواهد داشت و نمیتوان آن را محدود به یک منطقه و کشور کرد. در صورت استفاده از سلاح هستهای از سوی هر کشور و رژیمی که آن را در اختیار دارد یک جنگ هستهای را به راه خواهد انداخت. این خطری است که همه جهان باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند و افکار عمومی باید واکنشهای لازم و تأثیر گذار از خود بروز دهند و سران کشورهای خود را وادار به از بین بردن این تسلیحات ویرانگر کنند.
جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در دو مقطع زمانی انجام شد که اکنون در جنگ دوم آنها علیه ایران قرار داریم. تسلیحاتی که رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران به کار بردند از پیشرفتهترین تسلیحاتی است که در دنیا وجود دارد و آنها در اختیار دارند. هر دو رژیم دارای تسلیحات هستهای هستند و در طول جنگ نیز چندبار نسبت به استفاده آنها از تسلیحات هستهای در جنگ علیه ایران هشدار داده شده است.
حمله به مراکز و تدسیسات هستهای در قوانین بینالملل منع شده است. دلیل آن روشن است، تشعشات رادیواکتیو در صورت بمباران تأسیسات هستهای کشور هدف را در خطر قرار خواهد داد و چه بسا انتشار آن به دیگر کشورها نیز اتفاق بیفتد.
نیروگاه اتمی بوشهر که در جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها هدف قرار گرفت اما آسیبی به راکتور آن وارد نشد. اگر راکتور هستهای این نیروگاه هدف بمباران دشمن قرار گیرد همه کشورهای منطقه خلیج فارس را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
تسلیحات هستهای اکنون در دست برخی رژیمهایی است که به قوانین بینالمللی پایبند نیستند. آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل که ناقضان اصلی قوانین بینالمللی هستند از تسلیحات هستهای برخوردارند و بارها تهدید کردهاند که از این تسلیحات در جنگ علیه ایران استفاده خواهند کرد هر چند از عواقب آن آگاه هستند.
رژیم صهیونیستی که حتی ان.پی.تی را نپذیرفته، دارای تسلیحات هستهای است هر چند آن را انکار میکند اما اگر تسلیحات هستهای ندارد چرا عضو ان پی تی نمیشود؟ جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی به تازگی گفته است؛ «اگر اسرائیل جنگ را ببازد، ممکن است به ایران حمله هستهای کند!» این سخن مرشایمر چند پهلو است. از یک سو خطر استفاده اسرائیل از سلاح هستهای را یادآور میشود و از سوی دیگر نسبت به شکست این رژیم در جنگ با ایران است. مرشایمر می گوید اگر اسرائیل نتواند با تسلیحات متعارف ایران را شکست دهد دست به استفاده از تسلیحات نامتعارف همچون سلاح هستهای خواهد زد که بسیار نگرانکننده است. نظریه پرداز علوم سیاسی در بخش دیگری از سخنانش میگوید، «هیچ دولتی در این کره خاکی بیرحمتر از اسرائیل وجود ندارد پس محتمل است که این رژیم از سلاح هستهای استفاده کند!»
ایران عضوی از آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و ان.پی.تی را نیز امضا کرده و به آن پیوسته است. هر چند قوانین بینالمللی دیگر پشیزی ارزش ندارد و نباید به آنها دلخوش کرد.
با وجود هشدار شخصیتی چون مرشایمر نسبت به تهدید اتمی ایران از سوی اسرائیل، ایران چه سیاستی را باید در پیش بگیرد؟ ایران بارها اعلام کرده که قصدی برای ساخت سلاح هستهای ندارد، جنگهایی هم که علیه کشورمان راه انداختهاند به بهانه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای بوده است در صورتی که چنین ادعایی از اساس کذب است. اکنون که نگرانی مرشایمر در زمینه استفاده اسرائیل از سلاح هستهای مطرح شده، اثبات میکند این رژیم دارای بمب اتم است و یک خطر جدی و اساسی برای امنیت و صلح جهانی است.
علاوه بر آن ایران باید سیاست هستهای خود را تغییر دهد تا خطر حمله اتمی از سوی اسرائیل را از سر خود دور کند. علاوه بر آن، این خطر جدی را با کشورهای همسو و همپیمان همچون روسیه و چین در میان بگذارد و در این زمینه رایزنیهایی با کره شمالی نیز داشته باشد.
رژیم صهیونیستی افسار پاره کرده و حتی به دستورات ترامپ هم اهمیتی نمیدهد. ترامپ حتی نمیتواند تل آویو را از حمله به لبنان بازدارد.
قوانین بینالمللی نیز نتوانست از گسترش و تولید سلاحهای هستهای جلوگیری کند و همچنان یک رقابت جدی میان کشورهای دارای تسلیحات هستهای وجود دارد. استفاده از تسلیحات هستهای نابودی زمین را در پی خواهد داشت و نمیتوان آن را محدود به یک منطقه و کشور کرد. در صورت استفاده از سلاح هستهای از سوی هر کشور و رژیمی که آن را در اختیار دارد یک جنگ هستهای را به راه خواهد انداخت. این خطری است که همه جهان باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند و افکار عمومی باید واکنشهای لازم و تأثیر گذار از خود بروز دهند و سران کشورهای خود را وادار به از بین بردن این تسلیحات ویرانگر کنند.
جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در دو مقطع زمانی انجام شد که اکنون در جنگ دوم آنها علیه ایران قرار داریم. تسلیحاتی که رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران به کار بردند از پیشرفتهترین تسلیحاتی است که در دنیا وجود دارد و آنها در اختیار دارند. هر دو رژیم دارای تسلیحات هستهای هستند و در طول جنگ نیز چندبار نسبت به استفاده آنها از تسلیحات هستهای در جنگ علیه ایران هشدار داده شده است.
حمله به مراکز و تدسیسات هستهای در قوانین بینالملل منع شده است. دلیل آن روشن است، تشعشات رادیواکتیو در صورت بمباران تأسیسات هستهای کشور هدف را در خطر قرار خواهد داد و چه بسا انتشار آن به دیگر کشورها نیز اتفاق بیفتد.
نیروگاه اتمی بوشهر که در جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها هدف قرار گرفت اما آسیبی به راکتور آن وارد نشد. اگر راکتور هستهای این نیروگاه هدف بمباران دشمن قرار گیرد همه کشورهای منطقه خلیج فارس را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
تسلیحات هستهای اکنون در دست برخی رژیمهایی است که به قوانین بینالمللی پایبند نیستند. آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل که ناقضان اصلی قوانین بینالمللی هستند از تسلیحات هستهای برخوردارند و بارها تهدید کردهاند که از این تسلیحات در جنگ علیه ایران استفاده خواهند کرد هر چند از عواقب آن آگاه هستند.
رژیم صهیونیستی که حتی ان.پی.تی را نپذیرفته، دارای تسلیحات هستهای است هر چند آن را انکار میکند اما اگر تسلیحات هستهای ندارد چرا عضو ان پی تی نمیشود؟ جان مرشایمر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی به تازگی گفته است؛ «اگر اسرائیل جنگ را ببازد، ممکن است به ایران حمله هستهای کند!» این سخن مرشایمر چند پهلو است. از یک سو خطر استفاده اسرائیل از سلاح هستهای را یادآور میشود و از سوی دیگر نسبت به شکست این رژیم در جنگ با ایران است. مرشایمر می گوید اگر اسرائیل نتواند با تسلیحات متعارف ایران را شکست دهد دست به استفاده از تسلیحات نامتعارف همچون سلاح هستهای خواهد زد که بسیار نگرانکننده است. نظریه پرداز علوم سیاسی در بخش دیگری از سخنانش میگوید، «هیچ دولتی در این کره خاکی بیرحمتر از اسرائیل وجود ندارد پس محتمل است که این رژیم از سلاح هستهای استفاده کند!»
ایران عضوی از آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و ان.پی.تی را نیز امضا کرده و به آن پیوسته است. هر چند قوانین بینالمللی دیگر پشیزی ارزش ندارد و نباید به آنها دلخوش کرد.
با وجود هشدار شخصیتی چون مرشایمر نسبت به تهدید اتمی ایران از سوی اسرائیل، ایران چه سیاستی را باید در پیش بگیرد؟ ایران بارها اعلام کرده که قصدی برای ساخت سلاح هستهای ندارد، جنگهایی هم که علیه کشورمان راه انداختهاند به بهانه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای بوده است در صورتی که چنین ادعایی از اساس کذب است. اکنون که نگرانی مرشایمر در زمینه استفاده اسرائیل از سلاح هستهای مطرح شده، اثبات میکند این رژیم دارای بمب اتم است و یک خطر جدی و اساسی برای امنیت و صلح جهانی است.
علاوه بر آن ایران باید سیاست هستهای خود را تغییر دهد تا خطر حمله اتمی از سوی اسرائیل را از سر خود دور کند. علاوه بر آن، این خطر جدی را با کشورهای همسو و همپیمان همچون روسیه و چین در میان بگذارد و در این زمینه رایزنیهایی با کره شمالی نیز داشته باشد.
رژیم صهیونیستی افسار پاره کرده و حتی به دستورات ترامپ هم اهمیتی نمیدهد. ترامپ حتی نمیتواند تل آویو را از حمله به لبنان بازدارد.
محمد صفری
