معاون روابط بینالملل بانک مرکزی در نشست معاونان روسای بانکهای مرکزی و وزرای دارایی سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان بر ایجاد نهاد مالی توسعهای کارآمد (بانک توسعه شانگهای) و استفاده از پولهای ملی در ساختار سرمایه آن و نیز به کارگیری سازوکارهای مستقل تسویه مالی و تجاری تاکید کرد.
ابوالفضل کودهئی معاون روابط بینالملل بانک مرکزی در این نشست، مدلهای تسویه تجاری، تامین مالی پروژهها و تقویت همکاری میان بانکهای مرکزی کشورهای عضو را در چارچوب بانک پیشنهادی تبیین کرد.
معاون روابط بینالملل در این نشست پیشنهادات ایران در خصوص تسهیل مبادلات بینالمللی، تقویت چند جانبه گرایی، ایجاد زیر ساختهای مناسب مستقل در چارچوب همکاریهای منطقهای را مطرح کرد.در این راستا، مقر شد مدلهای پیشنهادی ارائه شده در دستور کار بررسی، ارزیابی و اقدام توسط دبیرخانه موقت بانک سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد.
هیات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست روسای بانک های مرکزی و وزرای دارایی سازمان همکاری شانگهای که در روزهای 7 و 8 خرداد ماه سال جاری در بیشکک قرقیزستان برگزار در حال برگزاری است، حضور و مشارکت فعال و موثر خواهد داشت.
معاون روابط بین الملل بانک مرکزی این سفر را در راستای گفتگوی دائمی بر پایه اعتماد و در چارچوب اهداف سازمان همکاری شانگهای دانست و گفت: امنیت اقتصادی، ثبات مالی و توسعه پایدار نیازمند همکاری نزدیک و هماهنگی سیاستی و ایجاد سازوکارهای مالی و بانکی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.معاون روابط بین الملل بانک مرکزی، موضوعاتی نظیر بررسی تقویت همکاری های مالی و مدیریت مخاطرات اقتصاد کلان، گسترش استفاده از پول های ملی و توسعه زیرساخت های پرداخت و تسویه را از جمله اهداف این نشست بر شمرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان بر گسترش همکاریهای اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به سه میلیارد دلار تأکید کردند.
سیدمحمد اتابک که برای شرکت در اجلاس اوراسیا به شهر آستانه پایتخت جمهوری قراقستان سفر کرده است، روز پنجشنبه با همتای قزاقستانی خود دیدار و گفت و گو کرد.اتابک در این دیدار، رفع موانع بانکی را کلید اصلی توسعه تجارت فیما بین خواند و اظهار کرد: توافقنامه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، زمینه را برای تسهیل مبادلات بینبانکی میان تجار دو کشور فراهم کرده است.
وزیر صمت ایران همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری در زمینههای فولاد، آهن، غلات، روغن، آفتابگردان، کنجاله و انواع مواد معدنی، بر استفاده از ظرفیت مبادلات پایاپای در موارد مقتضی تأکید کرد.گسترش صدور خدمات فنی و مهندسی، تاسیس پارکهای علم و فناوری، تبادل تجربیات صنعتی، توسعه لجستیک و حملونقل ریلی و نیز صادرات دوجانبه مواد غذایی از دیگر محورهای مورد توافق طرفین در این نشست اعلام شد.
اتابک با بیان اینکه ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی دو کشور، دستیابی به هدف سه میلیارد دلاری مبادلات تجاری را ممکن ساخته است، از تشکیل کارگروهی تخصصی برای عملیاتی شدن زمینههای همکاری در سطح کارشناسی خبر داد و گفت: معاونتهای تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به پیگیری شاخههای مختلف همکاریهای ایران و قزاقستان هستند.این دیدار با هدف بسترسازی برای تحقق چشمانداز مشترک تجاری و بهرهمندی حداکثری از توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام و مقرر شد اقدامات اجرایی در چارچوب کارگروه مشترک پیگیری شود.
گفتنی است، وزیر صمت ایران بهنمایندگی از «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران و بهمنظور شرکت در پنجمین اجلاس سران اقتصادی اوراسیا که فردا جمعه هشتم خردادماه در شهر آستانه برگزاری میشود، عازم قزاقستان شده است.
ابوالفضل کودهئی معاون روابط بینالملل بانک مرکزی در این نشست، مدلهای تسویه تجاری، تامین مالی پروژهها و تقویت همکاری میان بانکهای مرکزی کشورهای عضو را در چارچوب بانک پیشنهادی تبیین کرد.
معاون روابط بینالملل در این نشست پیشنهادات ایران در خصوص تسهیل مبادلات بینالمللی، تقویت چند جانبه گرایی، ایجاد زیر ساختهای مناسب مستقل در چارچوب همکاریهای منطقهای را مطرح کرد.در این راستا، مقر شد مدلهای پیشنهادی ارائه شده در دستور کار بررسی، ارزیابی و اقدام توسط دبیرخانه موقت بانک سازمان همکاری شانگهای قرار گیرد.
هیات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نشست روسای بانک های مرکزی و وزرای دارایی سازمان همکاری شانگهای که در روزهای 7 و 8 خرداد ماه سال جاری در بیشکک قرقیزستان برگزار در حال برگزاری است، حضور و مشارکت فعال و موثر خواهد داشت.
معاون روابط بین الملل بانک مرکزی این سفر را در راستای گفتگوی دائمی بر پایه اعتماد و در چارچوب اهداف سازمان همکاری شانگهای دانست و گفت: امنیت اقتصادی، ثبات مالی و توسعه پایدار نیازمند همکاری نزدیک و هماهنگی سیاستی و ایجاد سازوکارهای مالی و بانکی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است.معاون روابط بین الملل بانک مرکزی، موضوعاتی نظیر بررسی تقویت همکاری های مالی و مدیریت مخاطرات اقتصاد کلان، گسترش استفاده از پول های ملی و توسعه زیرساخت های پرداخت و تسویه را از جمله اهداف این نشست بر شمرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان بر گسترش همکاریهای اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور به سه میلیارد دلار تأکید کردند.
سیدمحمد اتابک که برای شرکت در اجلاس اوراسیا به شهر آستانه پایتخت جمهوری قراقستان سفر کرده است، روز پنجشنبه با همتای قزاقستانی خود دیدار و گفت و گو کرد.اتابک در این دیدار، رفع موانع بانکی را کلید اصلی توسعه تجارت فیما بین خواند و اظهار کرد: توافقنامه تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، زمینه را برای تسهیل مبادلات بینبانکی میان تجار دو کشور فراهم کرده است.
وزیر صمت ایران همچنین با اشاره به آمادگی ایران برای همکاری در زمینههای فولاد، آهن، غلات، روغن، آفتابگردان، کنجاله و انواع مواد معدنی، بر استفاده از ظرفیت مبادلات پایاپای در موارد مقتضی تأکید کرد.گسترش صدور خدمات فنی و مهندسی، تاسیس پارکهای علم و فناوری، تبادل تجربیات صنعتی، توسعه لجستیک و حملونقل ریلی و نیز صادرات دوجانبه مواد غذایی از دیگر محورهای مورد توافق طرفین در این نشست اعلام شد.
اتابک با بیان اینکه ظرفیتهای صنعتی و اقتصادی دو کشور، دستیابی به هدف سه میلیارد دلاری مبادلات تجاری را ممکن ساخته است، از تشکیل کارگروهی تخصصی برای عملیاتی شدن زمینههای همکاری در سطح کارشناسی خبر داد و گفت: معاونتهای تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به پیگیری شاخههای مختلف همکاریهای ایران و قزاقستان هستند.این دیدار با هدف بسترسازی برای تحقق چشمانداز مشترک تجاری و بهرهمندی حداکثری از توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام و مقرر شد اقدامات اجرایی در چارچوب کارگروه مشترک پیگیری شود.
گفتنی است، وزیر صمت ایران بهنمایندگی از «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران و بهمنظور شرکت در پنجمین اجلاس سران اقتصادی اوراسیا که فردا جمعه هشتم خردادماه در شهر آستانه برگزاری میشود، عازم قزاقستان شده است.

