در میان هیاهوهای منطقه منابع خبری از برگزاری نشست سه جانبه ارتش لبنان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در پنتاگون خبر دادهاند. در همین راستا به رغم ادعای آمریکا منبی بر پیشرفت مذاکرات منابع رسمی لبنان به روزنامه العربی الجدید اعلام کردند که نشست جمعه در پنتاگون میان هیئتهای لبنانی و اسرائیلی نتوانسته است پیشرفتی در پرونده آتشبس ایجاد کند و اختلافات اصلی همچنان پابرجاست.
به گفته این منابع، مهمترین مانع در مسیر توافق، اصرار اسرائیل بر ادامه عملیات نظامی و ایجاد یک منطقه حائل در جنوب لبنان است؛ موضوعی که از دید طرف لبنانی قابل پذیرش نیست و مانع تثبیت کامل آتشبس شده است.
در مقابل، ارتش لبنان در مذاکرات واشنگتن بر این موضع پافشاری کرده که اولویت نخست، برقراری کامل آتشبس و عقبنشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق اشغالی است تا ارتش بتواند در جنوب کشور مستقر شده و کنترل کامل این منطقه را در دست بگیرد. ناکامی نشست مذکور در حالی رقم خورده است که روند تحولات بیانگر نکاهی مهم است.
اولا آنکه میانجی نشست آمریکایی است که از یک سو جز کشتار و جنایت هیچ کارکردی ندارد چنانکه طرح های صلح ادعایی همچون صلح اوکراین، مذاکرات هستهای با ایران، صلح غزه و... تماما به جنگ و کشتار ختم شده است از سوی دیگر سران کاخ سفید دارند که هیچ تعهدی جز تحقق اهداف رژیم صهیونیستی ندارند لذا هر نشست ومذاکرهای با سرنوشت یک جانبه گرایی جانبدارانه مواجه خواهد بود.
ثانیا در سوی دیگر معادله رژیم صهیونیستی قرار دارد که اشغال و نابودی لبنان را رسما هدف خود عنوان کرده اند در حالی که هرگونه صلح در منطقه نیز به منزله فروپاشی درونی این رژیم و پایان حیات سیاسی فرادی همچون نتانیاهو است چنانکه بر اساس گزارشها طی یک هفته 77 کودک لبنانی به شهادت رسیدهاند. ثالثا هر چند که دولتمردان لبنان به دنبال سازش هستند اما جامعه لبنان در کنار مقاومت است و خلع سلاح حزب الله یک توهم دست نیافتنی است.
نکته مهم آنکه بر اساس قانون سال 2008 مقاومت در کنار مردم و ارتش استراتژی دفاعی لبنان هستند هر اقدامی برای خلع سلاح نیازمند تصویب در پالمان است. همچنین اقدام حزب الله نه قدرت طلبی بلکه حراست از لبنان در برابر اشغالگران است که بر اساس حقوق بین الملل اقدامی مشروع و قانونی است بر این اساس عملا خلع سلاح نشدنی است. در چنین شرایطی عملا می توان گفت که مذاکرات ادعایی آمریکا نه تنها کارکردی ندارد بلکه بیشتر یک نمایش ساختگی است در نهایت دو هدف یا تسلیم سازی لبنان و یا توجیه حملات رژیم صهیونیستی را دنبال می کند در حالی مقاومت حزب الله تاکنون تحقق چنین سناریوهایی را با شکست مواجه کرده است.
به گفته این منابع، مهمترین مانع در مسیر توافق، اصرار اسرائیل بر ادامه عملیات نظامی و ایجاد یک منطقه حائل در جنوب لبنان است؛ موضوعی که از دید طرف لبنانی قابل پذیرش نیست و مانع تثبیت کامل آتشبس شده است.
در مقابل، ارتش لبنان در مذاکرات واشنگتن بر این موضع پافشاری کرده که اولویت نخست، برقراری کامل آتشبس و عقبنشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق اشغالی است تا ارتش بتواند در جنوب کشور مستقر شده و کنترل کامل این منطقه را در دست بگیرد. ناکامی نشست مذکور در حالی رقم خورده است که روند تحولات بیانگر نکاهی مهم است.
اولا آنکه میانجی نشست آمریکایی است که از یک سو جز کشتار و جنایت هیچ کارکردی ندارد چنانکه طرح های صلح ادعایی همچون صلح اوکراین، مذاکرات هستهای با ایران، صلح غزه و... تماما به جنگ و کشتار ختم شده است از سوی دیگر سران کاخ سفید دارند که هیچ تعهدی جز تحقق اهداف رژیم صهیونیستی ندارند لذا هر نشست ومذاکرهای با سرنوشت یک جانبه گرایی جانبدارانه مواجه خواهد بود.
ثانیا در سوی دیگر معادله رژیم صهیونیستی قرار دارد که اشغال و نابودی لبنان را رسما هدف خود عنوان کرده اند در حالی که هرگونه صلح در منطقه نیز به منزله فروپاشی درونی این رژیم و پایان حیات سیاسی فرادی همچون نتانیاهو است چنانکه بر اساس گزارشها طی یک هفته 77 کودک لبنانی به شهادت رسیدهاند. ثالثا هر چند که دولتمردان لبنان به دنبال سازش هستند اما جامعه لبنان در کنار مقاومت است و خلع سلاح حزب الله یک توهم دست نیافتنی است.
نکته مهم آنکه بر اساس قانون سال 2008 مقاومت در کنار مردم و ارتش استراتژی دفاعی لبنان هستند هر اقدامی برای خلع سلاح نیازمند تصویب در پالمان است. همچنین اقدام حزب الله نه قدرت طلبی بلکه حراست از لبنان در برابر اشغالگران است که بر اساس حقوق بین الملل اقدامی مشروع و قانونی است بر این اساس عملا خلع سلاح نشدنی است. در چنین شرایطی عملا می توان گفت که مذاکرات ادعایی آمریکا نه تنها کارکردی ندارد بلکه بیشتر یک نمایش ساختگی است در نهایت دو هدف یا تسلیم سازی لبنان و یا توجیه حملات رژیم صهیونیستی را دنبال می کند در حالی مقاومت حزب الله تاکنون تحقق چنین سناریوهایی را با شکست مواجه کرده است.
فرامرز اصغری
