برخی از تهیه کنندگان سینما در دهه اخیر راه و روش فروش آثارشان را یاد گرفتهاند و معمولا با یک ترکیب آشنا و استفاده از عواملی که حسابشان را پس دادهاند، سعی میکنند با تغییر داستان، اثر جدیدی را روی پرده بیاورند و همان اثر را به یکی از پرفروش ترینهای سینمای ایران تبدیل کنند.
سید ابراهیم عامریان از آن دست تهیه کنندگانی است که به خوبی توانسته در سینمای ایران راه و روش فروش را بیاموزد و با همان فرمول خود را به یکی از پولسازترین تهیه کنندگان ایرانی تبدیل کند. در کارنامه ابراهیم عامریان در قامت تهیه کننده سینما، هشت فیلم سینمایی دیده میشود که همگی بدون استثنا در ژانر کُمدی است، ژانری که این روزها بیش از سایر ژانرها مورد پسند مردم قرار گرفته و مخاطبان حاضرند برای دیدن فیلمهایی در این ژانر خود را به سینماها برسانند. ابراهیم عامریان به تازگی و بلافاصله پس از تگزاس3 که تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت، فیلم سینمایی «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری را روی پرده سینما آورده است.
تگزاس3 توانست در مدت اکران خود که هنوز هم بر روی پرده برخی از سینماها است، بیش از 250 میلیارد تومان فروش داشته باشد که در نوع خود جالب توجه بود. فیلمی که از لحاظ محتوایی حرفی برای گفتن نداشت ولی چون ذائقه مردم به سمت و سوی چنین اثری پیش برده میشود، به خوبی توانست جای خود را در مارکت گیشه پیدا کند و به خود برچسب «پرفروش» بچسباند و عامریان را یک قدم دیگر تا فروش هزار میلیاردی نزدیک کند.
ابراهیم عامریان این روزها توانسته با ساخت فیلم «فسیل»، لقب پرفروش ترین فیلم سینمای ایران را از آن خود کند. فسیل در مدت اکران خود توانست بیش از 325 میلیارد تومان از گیشه کسب درآمد کند و با پشت سر گذاشتن فیلم «هتل» و ایجاد اختلاف 50 میلیاردی با این فیلم خود را کمی دست نیافتنی تر بکند.
جالب اینجاست که در جدول پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران از سه عنوان اول که از قضا هر سه کُمدی است، دو اثر متعلق به سید ابراهیم عامریان است که این اتفاق در نوع خود بسیار جالب است و میتواند تا مدتها یک رکورد شخصی برای این تهیه کننده نام آشنای سینمای ایران به حساب بیاید. با نیم نگاهی به تولیدات عامریان در 10 سال اخیر متوجه میشویم که تمامی آثار او به نوعی مورد توجه قرار گرفته است و در گیشه مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده است که همین موارد کافی است که بگوییم، عامریان راه و رسم فروش در سینمای ایران را به خوبی یاد گرفته و توانسته آن را پیاده کند.
عامریان تهیه کنندگی هر سه قسمت تگزاس را بر عهده داشت و توانست در مجموع نزدیک به 300 میلیارد تومان از این سه اثر کُمدی کسب درآمد کند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که «تگزاس یک» در سال 1396، پانزده میلیارد و تگزاس دو در سال 1397 ، بیست و پنج میلیارد تومان فروش داشته است که با توجه به قیمت بلیط های سینما در آن برهه زمانی عدد بزرگی است و اگر بخواهیم آنها را با بلیط های امروزی محاسبه کنیم به عددهای بزرگ و بیش از دویست میلیارد تومان برای یک اثر دست پیدا میکنیم. عامریان علاوه بر مجموعه تگزاس و فسیل تهیه کنندگی آثار دیگری را نیز بر عهده داشته که دینامیت و انفرادی از مهمترین آنها محسوب میشود. فیلم دینامیت با 58 میلیارد فروش در سال 1398 هم اکنون در رده بندی پر فروشها در جایگاه شانزدهم قرار دارد که البته باید این موضوع را نیز اضافه کنیم که زمان اکران این فیلم در جایگاه اول پرفروش ها قرار داشت. فیلم انفرادی نیز با فروش بیش از 78 میلیارد تومان با اینکه الان در رتبه دوازدهم قرار دارد ولی مانند دینامیت در روزهای اکران توانسته بود رتبه اول پر فروشها را از آن خود کند. سید ابراهیم عامریان علاوه بر ژانر کُمدی، شانس خود را در ساخت فیلمهایی با موضوع کودکان و کُمدی موزیکال نیز امتحان کرد و در کمال ناباوری آنجا نیز توانست با فروش نزدیک به 30 میلیاردی به نوعی فیلم خود را از آب و گل دربیاورد و لقب فیلم موفق را از آن خود کند. این موفقیتها در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از فیلمها در ژانرهای اجتماعی به سختی با شکست مواجه شدهاند و حتی نتوانستند به فروش پانصد میلیون تومانی دست پیدا کنند.
حال این روزها «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری و تهیه کنندگی عامریان میهمان سینماهاست و در سه روز توانسته به رقم فروش 23 میلیارد دست پیدا کند. رقمی باور نکردنی که با عدد 10 میلیارد تومان در همان ابتدای کار توانست رکورد افتتاحیه فیلمهای سینمایی ایران در اکران سینماها را بشکند. با این اوصاف و تفاسیر و یک جمع و ضرب ساده میتوانیم به این فرض برسیم که عامریان با این دست فرمان شاید با یک یا دو فیلم دیگر بتواند به زودی به رکورد فروش هزار میلیارد تومان برسد. با جمع میزان فروش هفت فیلم و یک فیلم در حال اکران تا به امروز عامریان توانسته به رکورد باور نکردنی فروش 778 میلیاردی برسد که قطعا می تواند عامریان را به یکی از تهیه کنندگان موفق سینمای ایران تبدیل کند.
سید ابراهیم عامریان از آن دست تهیه کنندگانی است که به خوبی توانسته در سینمای ایران راه و روش فروش را بیاموزد و با همان فرمول خود را به یکی از پولسازترین تهیه کنندگان ایرانی تبدیل کند. در کارنامه ابراهیم عامریان در قامت تهیه کننده سینما، هشت فیلم سینمایی دیده میشود که همگی بدون استثنا در ژانر کُمدی است، ژانری که این روزها بیش از سایر ژانرها مورد پسند مردم قرار گرفته و مخاطبان حاضرند برای دیدن فیلمهایی در این ژانر خود را به سینماها برسانند. ابراهیم عامریان به تازگی و بلافاصله پس از تگزاس3 که تهیه کنندگی آن را بر عهده داشت، فیلم سینمایی «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری را روی پرده سینما آورده است.
تگزاس3 توانست در مدت اکران خود که هنوز هم بر روی پرده برخی از سینماها است، بیش از 250 میلیارد تومان فروش داشته باشد که در نوع خود جالب توجه بود. فیلمی که از لحاظ محتوایی حرفی برای گفتن نداشت ولی چون ذائقه مردم به سمت و سوی چنین اثری پیش برده میشود، به خوبی توانست جای خود را در مارکت گیشه پیدا کند و به خود برچسب «پرفروش» بچسباند و عامریان را یک قدم دیگر تا فروش هزار میلیاردی نزدیک کند.
ابراهیم عامریان این روزها توانسته با ساخت فیلم «فسیل»، لقب پرفروش ترین فیلم سینمای ایران را از آن خود کند. فسیل در مدت اکران خود توانست بیش از 325 میلیارد تومان از گیشه کسب درآمد کند و با پشت سر گذاشتن فیلم «هتل» و ایجاد اختلاف 50 میلیاردی با این فیلم خود را کمی دست نیافتنی تر بکند.
جالب اینجاست که در جدول پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران از سه عنوان اول که از قضا هر سه کُمدی است، دو اثر متعلق به سید ابراهیم عامریان است که این اتفاق در نوع خود بسیار جالب است و میتواند تا مدتها یک رکورد شخصی برای این تهیه کننده نام آشنای سینمای ایران به حساب بیاید. با نیم نگاهی به تولیدات عامریان در 10 سال اخیر متوجه میشویم که تمامی آثار او به نوعی مورد توجه قرار گرفته است و در گیشه مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده است که همین موارد کافی است که بگوییم، عامریان راه و رسم فروش در سینمای ایران را به خوبی یاد گرفته و توانسته آن را پیاده کند.
عامریان تهیه کنندگی هر سه قسمت تگزاس را بر عهده داشت و توانست در مجموع نزدیک به 300 میلیارد تومان از این سه اثر کُمدی کسب درآمد کند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که «تگزاس یک» در سال 1396، پانزده میلیارد و تگزاس دو در سال 1397 ، بیست و پنج میلیارد تومان فروش داشته است که با توجه به قیمت بلیط های سینما در آن برهه زمانی عدد بزرگی است و اگر بخواهیم آنها را با بلیط های امروزی محاسبه کنیم به عددهای بزرگ و بیش از دویست میلیارد تومان برای یک اثر دست پیدا میکنیم. عامریان علاوه بر مجموعه تگزاس و فسیل تهیه کنندگی آثار دیگری را نیز بر عهده داشته که دینامیت و انفرادی از مهمترین آنها محسوب میشود. فیلم دینامیت با 58 میلیارد فروش در سال 1398 هم اکنون در رده بندی پر فروشها در جایگاه شانزدهم قرار دارد که البته باید این موضوع را نیز اضافه کنیم که زمان اکران این فیلم در جایگاه اول پرفروش ها قرار داشت. فیلم انفرادی نیز با فروش بیش از 78 میلیارد تومان با اینکه الان در رتبه دوازدهم قرار دارد ولی مانند دینامیت در روزهای اکران توانسته بود رتبه اول پر فروشها را از آن خود کند. سید ابراهیم عامریان علاوه بر ژانر کُمدی، شانس خود را در ساخت فیلمهایی با موضوع کودکان و کُمدی موزیکال نیز امتحان کرد و در کمال ناباوری آنجا نیز توانست با فروش نزدیک به 30 میلیاردی به نوعی فیلم خود را از آب و گل دربیاورد و لقب فیلم موفق را از آن خود کند. این موفقیتها در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از فیلمها در ژانرهای اجتماعی به سختی با شکست مواجه شدهاند و حتی نتوانستند به فروش پانصد میلیون تومانی دست پیدا کنند.
حال این روزها «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری و تهیه کنندگی عامریان میهمان سینماهاست و در سه روز توانسته به رقم فروش 23 میلیارد دست پیدا کند. رقمی باور نکردنی که با عدد 10 میلیارد تومان در همان ابتدای کار توانست رکورد افتتاحیه فیلمهای سینمایی ایران در اکران سینماها را بشکند. با این اوصاف و تفاسیر و یک جمع و ضرب ساده میتوانیم به این فرض برسیم که عامریان با این دست فرمان شاید با یک یا دو فیلم دیگر بتواند به زودی به رکورد فروش هزار میلیارد تومان برسد. با جمع میزان فروش هفت فیلم و یک فیلم در حال اکران تا به امروز عامریان توانسته به رکورد باور نکردنی فروش 778 میلیاردی برسد که قطعا می تواند عامریان را به یکی از تهیه کنندگان موفق سینمای ایران تبدیل کند.
علی کلانتری