در دنیای امروز، کیفیت محصولات یکی از عوامل کلیدی در جذب مشتریان و ایجاد وفاداری در آنها به شمار میرود. زمانی که یک صاحب کسبوکار بر روی ارائه محصولات با کیفیت تمرکز میکند، به طور طبیعی مشتریان بیشتری به سمت او جذب خواهند شد. این جذب مشتری نه تنها به دلیل کیفیت بالای محصول است، بلکه به دلیل تجربه مثبت خرید و رضایت از خدمات نیز میباشد. مشتریانی که از کیفیت یک محصول راضی هستند، نه تنها خود به خرید مجدد از آن برند ادامه میدهند، بلکه به عنوان سفیران برند نیز عمل کرده و دیگران را نیز به خرید از آن ترغیب میکنند.
این روند باعث میشود که نام و شهرت مغازهدار یا صاحب جنس به تدریج در ذهن مشتریان نقش ببندد. در واقع، مشتریان راضی میتوانند به بهترین تبلیغ کنندگان برای یک کالا یا خدمات تبدیل شوند. آنها با گفتن تجربیات مثبت خود به دوستان و خانواده، بازاریابی دهان به دهان را ایجاد میکنند که یکی از مؤثرترین و کم هزینهترین روشهای تبلیغاتی است. این نوع تبلیغات نه تنها هزینهای ندارد، بلکه اعتماد بیشتری نیز نسبت به تبلیغات سنتی و حتی مدرن ایجاد میکند.
در نتیجه، وقتی که یک کسبوکار بر روی کیفیت تمرکز کند، نه تنها نیاز به خرج کردن برای تبلیغات اضافی کاهش مییابد، بلکه میتواند با صرفهجویی در هزینهها، منابع خود را به بهبود بیشتر محصولات و خدمات خود اختصاص دهد. در نهایت، این چرخه مثبت باعث رشد پایدار و موفقیت بلند مدت کسب و کار خواهد شد. بنابراین، کیفیت همیشه کلید موفقیت است و سرمایهگذاری در آن میتواند نتایج فوقالعادهای به همراه داشته باشد.
مقدمه را نوشتیم که تا به این یک خط خبر برسیم سریال «آبان» پلتفرم «شیدا» را به نیم میلیون مشترک رساند. نام پلتفرمی تازه تأسیس به نام شیدا این روزها در صدر اخبار سینمایی و تلویزیونی قرار دارد، پلتفرمی که با هوشمندی هرچه تمام تر با ساخت سریالی محبوب، تنها در یک ماه توانست مخاطبان پلتفرم خود را به پانصد هزار نفر برساند. این عدد تنها کسانی هستند که پایبند به اصول اخلاقی و اصل کپی رایتاند و قطعاً این عدد در مقیاس واقعی و با احتساب کسانی که سریال محبوب آبان را به صورت غیر قانونی در بسترهای دیگر تماشا میکنند بسیار بزرگتر است و همین یک سریال بعد از چند قسمت پخش توانسته محبوبیتی مثال زدنی در بین مخاطبان شبکههای نمایش خانگی به دست بیاورد.
چند سالی است که صدا و سیما دچار ریزش مخاطب شده است و نسبت به سالهای گذشته با ریزش بیننده روبرو است و بسیاری این مساله را به بیکیفیت بودن تولیدات رسانه ملی ارتباط میدهند! رسانه ملی چند سالی است که در تولید آثار تلویزیونی و سریالهایی که در دهه هشتاد مخاطب محور بودند دچار انفعال شده است و اساساً کاهش مخاطب صرفاً به دلیل این است که رسانه ملی نتوانسته سریالی را که باب طبع مخاطب امروزی است بسازد و روی آنتن ببرد و همین موضوع باعث شده که مردم بیشتر به سمت شبکه نمایش خانگی سوق داده شوند و اصلاحاً نوعی بی اعتمادی نسبت به تولیدات صداوسیما در آحاد جامعه و تفکر کف جامعه به وجود بیاید.
شاید تا یکماه پیش کسی پلتفرم شیدا را نمیشناخت اما در حال حاضر فقط بابت یک تولید، بیش از نیم میلیون نفر را در مدت یکماه مجاب کرده که برای استفاده از خدمات این پلتفرم، اشتراک بخرند و برای دیدن سریال پول پرداخت کنند!
این موضوع یعنی اینکه اگر تولیدات در خور شأن مخاطب تولید شود، بیننده حاضر است حتی برای دیدن آن هزینه ماهانه نیز پرداخت کند. در مقایسه با تولیدات صداوسیما که همواره به صورت رایگان به مردم عرضه شده و این خود یک مزیت محسوب میشود؛ مدیران این رسانه باید بر خلاف رویه چند سال اخیر به دنبال ساخت تولیدات درخوری باشند که مردم را مجاب به تماشای آن کنند. به جرأت میتوان گفت اگر سریالی در حد و اندازههای آبان و یا حتی جان سخت که این روزها در شبکه نمایش خانگی جزو سریالهای پر بیننده است، در صداوسیما ساخته و پخش میشد، قطعاً مخاطبان با جان و دل آن را به تماشا مینشستند و چه چیزی بهتر از پخش رایگان
یک سریال خوب؟!
صدا و سیما محدودیتهایی دارد که باید نسبت به رفع این محدودیتها اقدام کند در غیر این صورت روند کاهش مخاطب ادامه خواهد داشت.
قطعاً تولید خوب هیچ نیازی به تبلیغ ندارد! تولید خوبی که مخاطب را مجاب به تحسین کند این روزها در صداوسیما کمتر مشاهده میشود و همین مساله باعث شده که عدهای از مردم تصمیم بگیرند برای وقت خود ارزش قائل شوند و به جای وقت گذاشتن برای سریالهایی که آنچنان از لحاظ هنری و سینمایی حرفی برای گفتن ندارد، به سمت پلتفرمهای نمایش خانگی بروند و سریالهای روز را تماشا کنند.
پلتفرم شیدا در کمتر از یک ماه بدون هیچ نام و نشان قبلی بیش از نیم میلیون نفر را به خود جذب کرد، فقط با ساخت یک سریال خوب! سازمان صداوسیما اگر همت کند و دوباره با جمع کردن کارگردانها و تهیه کنندگان خوب سریالهای خوبی را تولید کند، قطعاً میتواند شاهد بازگشت مردمی باشد که بی صبرانه منتظر دیدن سریالهای در خور شأنشان آن هم به صورت رایگان هستند.
این روند باعث میشود که نام و شهرت مغازهدار یا صاحب جنس به تدریج در ذهن مشتریان نقش ببندد. در واقع، مشتریان راضی میتوانند به بهترین تبلیغ کنندگان برای یک کالا یا خدمات تبدیل شوند. آنها با گفتن تجربیات مثبت خود به دوستان و خانواده، بازاریابی دهان به دهان را ایجاد میکنند که یکی از مؤثرترین و کم هزینهترین روشهای تبلیغاتی است. این نوع تبلیغات نه تنها هزینهای ندارد، بلکه اعتماد بیشتری نیز نسبت به تبلیغات سنتی و حتی مدرن ایجاد میکند.
در نتیجه، وقتی که یک کسبوکار بر روی کیفیت تمرکز کند، نه تنها نیاز به خرج کردن برای تبلیغات اضافی کاهش مییابد، بلکه میتواند با صرفهجویی در هزینهها، منابع خود را به بهبود بیشتر محصولات و خدمات خود اختصاص دهد. در نهایت، این چرخه مثبت باعث رشد پایدار و موفقیت بلند مدت کسب و کار خواهد شد. بنابراین، کیفیت همیشه کلید موفقیت است و سرمایهگذاری در آن میتواند نتایج فوقالعادهای به همراه داشته باشد.
مقدمه را نوشتیم که تا به این یک خط خبر برسیم سریال «آبان» پلتفرم «شیدا» را به نیم میلیون مشترک رساند. نام پلتفرمی تازه تأسیس به نام شیدا این روزها در صدر اخبار سینمایی و تلویزیونی قرار دارد، پلتفرمی که با هوشمندی هرچه تمام تر با ساخت سریالی محبوب، تنها در یک ماه توانست مخاطبان پلتفرم خود را به پانصد هزار نفر برساند. این عدد تنها کسانی هستند که پایبند به اصول اخلاقی و اصل کپی رایتاند و قطعاً این عدد در مقیاس واقعی و با احتساب کسانی که سریال محبوب آبان را به صورت غیر قانونی در بسترهای دیگر تماشا میکنند بسیار بزرگتر است و همین یک سریال بعد از چند قسمت پخش توانسته محبوبیتی مثال زدنی در بین مخاطبان شبکههای نمایش خانگی به دست بیاورد.
چند سالی است که صدا و سیما دچار ریزش مخاطب شده است و نسبت به سالهای گذشته با ریزش بیننده روبرو است و بسیاری این مساله را به بیکیفیت بودن تولیدات رسانه ملی ارتباط میدهند! رسانه ملی چند سالی است که در تولید آثار تلویزیونی و سریالهایی که در دهه هشتاد مخاطب محور بودند دچار انفعال شده است و اساساً کاهش مخاطب صرفاً به دلیل این است که رسانه ملی نتوانسته سریالی را که باب طبع مخاطب امروزی است بسازد و روی آنتن ببرد و همین موضوع باعث شده که مردم بیشتر به سمت شبکه نمایش خانگی سوق داده شوند و اصلاحاً نوعی بی اعتمادی نسبت به تولیدات صداوسیما در آحاد جامعه و تفکر کف جامعه به وجود بیاید.
شاید تا یکماه پیش کسی پلتفرم شیدا را نمیشناخت اما در حال حاضر فقط بابت یک تولید، بیش از نیم میلیون نفر را در مدت یکماه مجاب کرده که برای استفاده از خدمات این پلتفرم، اشتراک بخرند و برای دیدن سریال پول پرداخت کنند!
این موضوع یعنی اینکه اگر تولیدات در خور شأن مخاطب تولید شود، بیننده حاضر است حتی برای دیدن آن هزینه ماهانه نیز پرداخت کند. در مقایسه با تولیدات صداوسیما که همواره به صورت رایگان به مردم عرضه شده و این خود یک مزیت محسوب میشود؛ مدیران این رسانه باید بر خلاف رویه چند سال اخیر به دنبال ساخت تولیدات درخوری باشند که مردم را مجاب به تماشای آن کنند. به جرأت میتوان گفت اگر سریالی در حد و اندازههای آبان و یا حتی جان سخت که این روزها در شبکه نمایش خانگی جزو سریالهای پر بیننده است، در صداوسیما ساخته و پخش میشد، قطعاً مخاطبان با جان و دل آن را به تماشا مینشستند و چه چیزی بهتر از پخش رایگان
یک سریال خوب؟!
صدا و سیما محدودیتهایی دارد که باید نسبت به رفع این محدودیتها اقدام کند در غیر این صورت روند کاهش مخاطب ادامه خواهد داشت.
قطعاً تولید خوب هیچ نیازی به تبلیغ ندارد! تولید خوبی که مخاطب را مجاب به تحسین کند این روزها در صداوسیما کمتر مشاهده میشود و همین مساله باعث شده که عدهای از مردم تصمیم بگیرند برای وقت خود ارزش قائل شوند و به جای وقت گذاشتن برای سریالهایی که آنچنان از لحاظ هنری و سینمایی حرفی برای گفتن ندارد، به سمت پلتفرمهای نمایش خانگی بروند و سریالهای روز را تماشا کنند.
پلتفرم شیدا در کمتر از یک ماه بدون هیچ نام و نشان قبلی بیش از نیم میلیون نفر را به خود جذب کرد، فقط با ساخت یک سریال خوب! سازمان صداوسیما اگر همت کند و دوباره با جمع کردن کارگردانها و تهیه کنندگان خوب سریالهای خوبی را تولید کند، قطعاً میتواند شاهد بازگشت مردمی باشد که بی صبرانه منتظر دیدن سریالهای در خور شأنشان آن هم به صورت رایگان هستند.
علی کلانتری - منتــقد